چگونه شهوتم را کنترل کنم؟

چگونه شهوتم را کنترل کنم؟

وقتی نمی تونم ازدواج کنم، چه کنم؟راهی به جز خود ارضایی دارم؟چطور خودمو ارضا کنم؟

چطور میشه نیاز جنسی رو در صورتی که شرایط ازدواج فراهم نیست برطرف کرد؟!!! آیا راهی هست؟!!!

من وقتی تشنمه به آب نیاز دارم درسته؟!! اون وقت میتونم صلوات بفرستم که تشنگیمو برطرف کنم؟؟؟ به نظرتون راه دیگه ای جز خودارضایی هم میمونه واسه من و امثال من ؟

من 17 سال سن دارم ، نمی تونم زن بگیرم ، چه کار کنم؟….

اینجا کمی عمیق بحث می کنیم و امیدوارم با خوندن این متن به سوالات زیادی که در ذهنتون بی جواب مونده ، برسید

“مسئله انسان بودن”

قبل از هر چیز باید مساله انسان بودن و چگونه بودن انسان و چگونه شدن انسان حل شود. انسان چیست؟ هدف های نهایی که انسان باید انها را بر اساس فطرت خود دنبال کند ، چه هدفهایی است؟
انسان به معنای ان حقیقت متعالی که ما بشرها همواره باید در تلاش رسیدن به ان باشیم، یعنی در تلاش “شدن “ش باشیم عبارت است از خصوصیاتی متعالی که ما باید به عنوان خصوصیات ایده ال به دست بیاوریم. هدف بشر، انسان شدن است و باز انسان شدن یک مرحله ثابت نیست که وقتی رسید ، به یک “بودن” رسیده باشد، نه ، انسان همواره در حال “شدن” است و همواره در تکامل دائمی و ابدی به طرف بی نهایت است.
[تصویر: book_questionmark_600x369.jpg]
“انتخاب”
یکی از خصوصیات این انسان (انسانی که باید باشد و باید بشود) این است که انتخاب کننده است. یعنی تنها موجودی است که می تواند در طبیعت ، برخلاف طبیعت ، برخلاف نظامی که بر او حاکم است و برخلاف حتی نیازها و ضرورت های بدنی و روانی اش و نیازهای طبیعی و کشش های غریزی اش ، عصیان و سرکشی کند و می تواند چیزی را انتخاب کند که نه طبیعت مجبورش کرده و نه بدن و فیزیولوژی ، او اقتضای انتخاب چنین چیزی را دارد. و این عالی ترین مرحله انسان شدن است.
[تصویر: Choice.jpg]
تفاوت انسان و حیوان
این (انتخاب)، یک نوع کاری است که خاص خداوند است. حیوانات دیگر ، درست دستگاه هایی هستند که گرایش های غریزی که در درونشان خلق شده ، ان ها را بدین طرف یا ان طرف می کشاند. درست سالی یک مرتبه شور جنسی در گوسفند پیدا می شود و نمی تواند پیدا نشود و بعد هم نمی تواند اعمال غریزه جنسی اش را در ان فصل انجام ندهد، و بعد هم که از ان شور افتاد دیگر به کلی مساله جنسی را فراموش می کند. عشق در گوسفند پیدا می شود ، بعد ابراز می شود و بعد فروکش می کند، و این یک خصوصیت جبری تحمیلی طبیعت بر اندام گوسفند است. هر وقت طبیعت او خواست و اقتضا کرد ، به وجود می اید و هر وقت اقتضا کرد که فروکش کند، فروکش می کند.
اما انسان است که نه تنها برخلاف طبیعت بلکه برخلاف طبیعت خودش عصیان می کند، تنها این موجود است که می تواند انتخاب کند ، علیرغم همه عللی که او را به انتخاب چیز دیگری می خوانند. و انسان در زمین جانشین خداوند می شود، البته انسان ، نه بشر ، بشر که جانشین خداوند نمی شود، جانشین میمون می شود، دنبال او و به دنبال تکامل او است.بشر یک بودن است ، در صورتی که انسان یک شدن است. این انسان است که می تواند برخلاف همه طبیعت موجودی بشود که هم بتواند عصیان کند، هم انتخاب کند، هم اگاهی پیدا کند و هم علی رغم طبیعت، خلق کند. این کار را خدا می کند در حد مطلق و انسان می کند در حد نسبی خودش.
[تصویر: good_better_best_sign1.jpg]
می خواهیم چه باشیم
شما در این دنیا چه هستید و چه می خواهید باشید و چه چیزی را می خواهید؟ ایا خواسته های شما خواسته های یک درنده، پرنده و یا هر حیوان دیگر است؟ هر چه که خواسته شما باشد شما همان هستید و همان که هستید همان محشور می شوید این است که ما را از پرستش ها منع می کنند جز خدا پرستی، هر چه را که ما بپرستیم همان چیز می شویم.
در حدیث آمد که یزدان مجید
خلق عالم را سه گونه آفرید
یک گروه را جمله عقل و علم و جود
او فرشته است و نداند جز سجود
نیست اندر عنصرش حرص و هوا
نور مطلق زنده از عشق خدا
یک گروه دیگر از دانش تهی
همچو حیوان از علف در فربهی
او نبیند جز که اصطبل و علف
از شقاوت غافل است و ز شرف
وان سیم هست آدمیزاد و بشر
از ملائک نیمی و نیمی ز خر
مولوی
[تصویر: know_yourself.jpg]
امتحان الهی:
انسان دارای دو بعد است:
الف: بعد معنوی بنام روح
ب: بعد مادی بنام جسم
غرایز مادی مربوط به جسم و بعد مادی انسان است و تمایلات روانی از روح وی سرچشمه می گیرد. این دو بعد در درون انسان در کار زارند. کارزاری چنان دشوار که پیامبر(ص) جهاد اکبر نامش نهاد. در حدیث آمده است:
خداوند فرشتگان را بیافراید و عقل در آنها نهاد. وحیوانات را خلق کرد و شهوت را در آنها در کار گذاشت. و انسان را آفرید و عقل و شهوت را در آن قرار داد. پس، هر آنکس که عقلش بر شهوتش پیروز شوداز فرشتگان بالاتر است، و آن کس که شهوتش بر عقلش ظفر یابد از حیوانات پست تر است
.
ما انسان را از نطفه مختلطى آفریدیم، و او را مى‏آزماییم; (بدین جهت) او را شنوا و بینا قرار دادیم! ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس! سوره انسان ایه 3
تعادل
انسان کمالش در تعادلش هست و در توازنش هست. توجه و تحریک مصنوعی غریزه جنسی با تخیل و یا تصاویر و فیلم ها اثرات سوئی دارد. چرا که این غریزه بسیار قوی است و با توجه به این قسمت علاوه بر عوارض روانی ، از رسیدگی به سایر مسائل زندگی باز می مانیم و دچار مشکل می شویم.
در صورت تشنگی باید اب نوشید. خود ارضایی مثل این هست که شما اب شور بنوشید و مطمئنا باز هم تشنه و تشنه تر خواهید شد. در واقع خود ارضایی و یا هر رابطه جنسی خارج از چهار چوب ازدواج ، باعث عدم تعادل خواهد شد که انسان را از مسیر طبیعی و کمال خود ، دور می کند.
صبر در گناه از والاترین عبادات هست. متوجه هستم که این نیاز بسیار قوی هست و همچنین طبیعی هست. مثل تشنگی که باید اب شیرین بخوریم برای نیاز جنسی هم باید از راه طبیعی یعنی ازدواج ، این نیاز رفع بشه.
سعی کنید از این انرژی در فراهم کردن شرایط ازدواج استفاده کنید. مسیری هست که باید طی بشه. دست و پا زدن و ناامیدی در این شرایط کمکی نمی کنه ، بلکه باید این مسیر را با امید و تلاش اگاهانه پیمود. به امید خدا که می تونید
[تصویر: dsfd.jpg]
golفاجعه بزرگ قرن این است که به همه چیز جهان پیرامون انسان توجه شده و خود انسان فراموش شده است…gol

کنترل غریزه جنسی

من راهی که رفتم رو بهت پیشنهاد میدم..
بهش فکر نکن…
هر موقع اومد سراغت جاو شرایطت رو عوض کن…

یه چیزی رو روراست بهت بگم، تا تو نخوای کاری از پیش نمیره…

واسه ی من همین که اومدم کانون یعنی خواستم
و دیگه بقیش با کمک خدا به خوبی پیش رفت.
منظورم اینه که تا نخواستم اصلا سراغ ترک نرفتم که بخوام شکست رو بچشم..

تو هم باید با خودت کنار بیایی و افکارت رو کنترل بکنی..
امروز به دوست خوبم که دارم کمکش میکنم که ترکش قطعی بشه آقای پلن،
گفتم که :
“…افکارتو جزئی از تو هستن…نه تو جزئی از اونا..
پس اونی که باید مغلوب بشه افکارت هستن ..نه تو….تو فقط باید غالب باشی…”

نباید به افکار و اندیشه های مسموم فرصتی برای
قدرت نمایی بدی…
اینکه بشینی و بگی من الان تفکر جنسیم و نیازم بالاست
مثه اینه که خودت به این افکار کمک کنی توی رشد کردن و
اشغال فضای بزرگی از ذهن و اندیشه تو…
باید تمام قد ..با تمام نیرو..جلوی رشد وحتی وجود این نوع
افکار رو توی ذهنت بگیری..

فقط خودت….

واین رو هم بدون که برای رسیدن به چیزای باارزش باید رنجها و سختی های
طاقت فرسایی رو هم تحمل کنی…
اون چیزی که با تلاش اندک به دست بیاد به همون سرعت هم از دست میره…
درست مثه چیز ارزون خریدن..اگه بالای یه چیزی پول بیشتری بدی به خوبیش هم مطمئن تر خواهی بود…..

تو باید با خودت روراست باشی واز عمق جان بخوای .. اون وقته که این خواستن با وجودت یکی میشه و
حتی اگه هم بخوایی نمیتونی از خودت دورش کنی…


راههای کنترل غریزه جنسی از دید اسلام(بخش اول)

پدید آورنده : سید مهدی موسوی کاشمری ،
پرسش و پاسخ
پرسش: کسانی که غریزه جنسی فشار زیادی بر آنها می آورد ولی به دلایل مختلف نمی توانند آن را برآورند و یا ازدواج دایم و یا غیر دایم کنند چه راه حلی دارند؟ما که همسری نداریم چگونه شهوت خود را ارضا کنیم؟

پاسخ:
برای دستیابی به پاسخ پرسش فوق نکاتی را یادآوری می کنیم:

1ـ حکمت غریزه جنسی در بشر

استمرار و بقای موجودات زنده برخوردار از حکمت و فلسفه ای است که در اصل وجود آنان بوده است و آفریدگار جهان آن را از دو راه عملی می کند:
1ـ از طریق تغذیه و رساندن مواد لازم به بدن برای جایگزینی آنچه از آن به تحلیل می رود.
2ـ از راه لقاح.
اولی موجب بقای ذات و خود موجود است و دیگری وسیله استمرار نوع در بستر زمان است.
در این میان، حیوانات اصولاً توجهی به ضرورت بقا ندارند و تنها بر اساس غریزه عمل می کنند و انسانها هم ممکن است بر اثر غفلت و یا نداشتن انگیزه ماندن، در پی عملی شدن عامل بقای خود نباشند و این اهمال کاری، قطعا به انقراض نسل آنها خواهد انجامید.
بدین جهت خداوند حکیم و مهربان، میل به تغذیه و جنس مخالف را در وجود آنان قرار داد، تا اینکه آنها از خوردن و آشامیدن و لقاح، احساس لذت کرده و به انگیزه ارضای این خواست طبیعی خود، نسبت به این دو عمل اقدام کنند و به موجب آن همواره در صدد اجرای عامل استمرار وجود خویش باشند.

2ـ نیرومندی غریزه جنسی

قدرت و قوّت بسیار غریزه جنسی و میل به خوردن و آشامیدن در بشر و تأثیر فراوان و غیر قابل انکار آن در چرخه زندگی او و نقش بنیادی و بسیار قوی آن در شکل دهی به شخصیت و رفتار و افکار او و سمت و سوی بخشی به تحرکات فردی و اجتماعی او قابل انکار نیست. و بدین جهت و بر همین مبنا دو مکتب «فرویدیسم» و «مارکسیسم» در عرصه حیات فکری بشری پدید آمد، و هر یک از دو مکتب با بزرگ کردن بیش از حد هر کدام از آن دو خواسته طبیعی و اصالت دادن به آن، همان را پایه و اساس شخصیت و حیات بشری قرار داده و سایر نیازها و امیال او را بازتاب و برآیندی برای آن به شمار آورد.
در این میان غریزه جنسی از قدرت و نیروی فزونتری برخوردار است و حکمت آن هم شاید به جهت وجود زحمات و رنجهایی باشد که بر اثر این غریزه برای مرد و به ویژه زن، در بارداری و تربیت و تأمین فرزند پیش می آید.

3ـ خطرات شهوت گرایی

شهوت جنسی، غریزه ای بسیار مقتدر و بی رحم است که اگر با بی بند و باری پیروی شود، تمام قوای انسانی را مقهور خویش می سازد. نیروی جسمانی و مغز و اعصاب را به سرعت رو به تضعیف می برد، ذهن را مسموم، اندیشه را مغشوش و قدرت تصمیم گیری و اراده بشری را تباه می کند.
پیروی بی بند و بار از این غریزه، همت آدمی را پست، فکر را نزدیک نگر و محدود و شخص را در مواجهه با مشکلات حیات و فراز و نشیبهای آن، ناتوان و علیل می کند و قلب را که می تواند حرم خداوند و جایگاه او گردد، به لانه شیطان و جولانگاه ابلیس تبدیل می سازد.

ولی اگر تحت فرمان عقل و خرد باشد و مطیع آن گردد، بسان کارگزار عادلی است که مالیات را عادلانه از مردم می گیرد و سایر اموال آنان را برای خود آنها باقی می گذارد و در نتیجه هم دستگاه حکومت اداره می گردد و خدمات آن متوقف نمی شود و هم مردم به زندگی عادی خود ادامه می دهند و بدین سان نه تنها غریزه جنسی با وجود سلطه عقل بر آن، اشباع خواهد شد بلکه سایر قوای بدن نیز سالم مانده و با نشاط به وظایف مربوط به خود خواهند پرداخت.(1)

سلاح این میدان، اسلحه گرم و سرد نیست، حربه آن، دانش و بصیرت و تقواست که مسلح شدن به آن، جز با روی گردانی از شهوت پرستی و بی بند و باری میسر نیست.

4ـ راه حل اصلی بحران
تعبیر از غریزه جنسی و آثار آن بر شخصیت جوانان، به «بحران» قلم پردازی و یا بزرگ نمایی نیست، بلکه حقیقتی است روشن، برای همه کسانی که شخصیت جوان را به خوبی می شناسند و یا خود جوانند و یا دست کم دوران جوانی خود را کم و بیش به یاد دارند.

ابتدا گفتیم حکمت از غریزه جنسی استمرار و بقای نوع بشر است و لذا سالم ترین، بایسته ترین و مطلوب ترین نوع مواجهه با آن و بهترین راه حل مقابله با آن، ازدواج و نکاح مشروع است. انسان با نکاح بموقع و در وقت نیاز ـ بی آنکه به دیری یا زودی آن فکر کند ـ به مقبول ترین و کامل ترین صورت خود به نیازمندی خویش پاسخ مثبت می دهد و پیش از آنکه به عواقب و پی آمدهای آزاردهنده و فشارهای غریزه به دنبال آن عقده های روانی دچار گردد، آن را مهار ساخته و از التهاب آن کاسته است و قبل از آنکه انرژی انباشته آن از وجودش سرازیر شود و دامنش را آلوده کرده و بسوزاند، آن را با پاسخ طبیعی و مشروع ـ بی اضطراب و نگرانی ـ فرو نشانده است. و این نخستین توصیه دین در این مورد است.

اوست خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و از ا و نیز جفتش را مقرر داشت تا با او انس و الفت گیرد.[سوره اعراف، آیه ۱۸۹. ]
این آیه با تکیه بر یکی بودن اصل و گوهر زن و مرد، عامل اصلی گرایش را آرام بودن زن و مرد در کنار یکدیگر معرفی می‌کند.

5ـ کنترل
اگر برای کسی به هر دلیلی امکان ازدواج نباشد، چنین شخصی تحت هیچ عنوان مجاز نیست روی به گناه آورد زیرا خطر گناه و آلوده دامنی بسیار فراتر از فشارها و رنجهای عزوبت و بی همسری است و در صورت خوف وقوع در گناه، ازدواج به هر صورت ممکن واجب می شود. و لذا چنین کسی یا باید خود را کنترل کند و دست به گناه نیالاید و یا مقدمات ازدواج خود را از هر راه ممکن فراهم آورد.
قرآن کریم می فرماید: «و لستعفف الّذین لا یجدون نکاحا؛
و باید آن کسانی که ازدواج برایشان مقدور نیست عفّت بورزند.»(5)
کنترل این غریزه به دو صورت ممکن است تحقق پذیرد، 1ـ کنترل منفی. 2ـ کنترل مثبت.

5ـ1ـ کنترل منفی
غالبا وقتی سخن از کنترل غریزه جنسی به میان می آید، توجه اشخاص به سمت و سوی نوع منفی آن جلب می شود. و آن این است که کسی با وجود تحریکات مختلف و مواجهه با عوامل انگیزش این غریزه، بخواهد با میل تحریک شده اش مبارزه و مقابله کند و به سوی ارتکاب جرم نرود، چنین کاری گرچه قطعا بهتر از آلایش دامن و عمل به جرم است، ولی پیامدهای سوء و مخرب آن بر کسی پوشیده نیست. این کار هم به غایت دشوار است و هم زیانبار، و بدین جهت هرگاه شخصی به کنترل غریزه سفارش می شود، با چنین برداشتی از آن، و تصور دشواری و زیانباری آن، از پذیرفتن چنین توصیه هایی سر باز می زند.

5ـ2ـ کنترل مثبت
غریزه جنسی اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوب ترین راه تسلط بر آن، کنترل مثبت است. و آن پرهیز از صحنه ها و کارهایی است که به تحریک این غریزه می انجامد.
این نوع از کنترل، که در حقیقت جنبه پیشگیری دارد هم راحت است و هم بی زیان و بلکه مفید.
راحت است، زیرا در این صورت همچون وسیله نقلیه ای است با سرعت معمولی و قانونی، که در مواجهه با خطر، مهار حرکت آن زحمت چندانی ندارد، بر خلاف ماشینی که با سرعتی بسیار فراتر از حد شناخته شده و بایسته خود سیر می کند. که چه بسا به کلی اختیار آن از دست صاحبش بیرون رفته و مصیبتها به بار آورد و کنترل آن هم در صورت تحقق، صدها زیان و رنج و زحمت و اضطراب برای وسیله و صاحب آن به همراه دارد.

و بی زیان است، زیرا با این حال کنترل غریزه فشاری بر جسم و روان تحمیل نمی کند تا به آن صدمه ای وارد شود.
و مفید است چون موجب می شود مغز و اعصاب و قوای بدن در حالت عادی به سر برند و تعادل روانی شخص محفوظ بماند و انرژی و سرمایه های جسمی و روحی او بیهوده مصرف نشوند.
پیش از این نیز از قرآن کریم نقل کردیم که باید کسانی که قدرت و وضعیت مساعد برای ازدواج ندارند عفت پیشه کنند و عفت در این آیه گرچه در ابتدا مفهوم عمل خاصی منافی با آن را دارد، ولی با تأمل بیشتر معلوم می شود که آیه کریمه معنایی عام دارد و عفت در همه اعضا و اندام را شامل است.

برگرفته از پایگاه حوزه


و اکنون طرق کنترل مثبت را به اختصار برمی شمریم:

1ـ پرهیز از فکر و ترسیم صحنه های محرک در ذهن و خیال.
عبداللّه بن سنان از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت(ع) فرمود:
«انّ عیسی قال للحواریّین: … انّ موسی امرکم ان لا تزنوا و أنا آمرکم أن لا تحدّثوا انفسکم بالزنا فضلاً عن أن تزنوا فانّ من حدّث نفسه بالزنا کان کمن أوقد فی بیت مزوّق فأفسد التزاویقَ الدّخان و ان لم یخرق البیت؛(6)
عیسی به اصحاب خود گفت: … موسی به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما دستور می دهم که فکر زنا هم در سر نپرورانید تا چه رسد به اینکه زنا کنید زیرا کسی که خیال زنا کند مانند کسی است که در خانه ای نقش و نگار شده دود و آتش به پا کند. چنین کاری
گرچه خانه را نمی سوزاند ولی زینت و صفای آن را مکدّر کرده و فاسد می کند.»

2ـ دوری از نگاههای مسموم و مناظر تحریک آمیز.
قرآن کریم در دو آیه متوالی دستور به اغماض و نگهداری چشم از نگاه حرام و هوس آلود داده است. در آیه اول می فرماید: «قل للمؤمنین یغضّوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم …؛
به مؤمنان بگو دیدشان ـ را از نامحرمان ـ فرو نشانند و نهانگاههای خود را ـ از وقوع در حرام ـ نگه دارند. و در آیه بعدی می فرماید: «و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهنّ و یحفظن فروجهنّ …؛
به زنان مؤمن بگو ـ چشمهایشان را فرو گیرند و نهانگاههای خویش را محافظت کنند.»(7)
جالب این است که در هر دو مورد خداوند متعال نخست دستور به مراقبت از نگاه محرک و عفت چشم می دهد و آنگاه به حفاظت از عورت فرمان داده است.
رسول اکرم(ص) می فرمایند: «النّظرة سهم مسموم من سهام ابلیس فمن ترکها خوفا من اللّه اعطاه اللّه ایمانا یجد حلاوته فی قلبه؛
نگاه هوس آلود ـ تیری است مسموم از تیرهای شیطان. هر کس آن را به جهت خوف الهی ترک کند، خداوند ایمانی به او می بخشد که حلاوت آن را در قلب خود احساس می کند.»(8)

3ـ گوش ندادن به آوازها و موسیقیهای تحریک کننده و مبتذل.
در حدیثی از حضرت صادق(ع) آمده است: «إنّ رجلا سأله عن سماع الغناء، فنهی عنه و تلا قول اللّه عزّ و جلّ: «انّ السّمع و البصر و الفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسؤولاً» و قال یسأل السّمع عمّا سمع و الفؤاد عمّا عقد و البصر عمّا ابصر؛
مردی از آن حضرت در باره شنیدن آواز محرک پرسید. حضرت از آن نهی کرده و این آیه را خواندند: «به یقین گوش و چشم و دل هر یک مورد سؤال خواهند بود»(9) و فرمود: گوش از آنچه شنیده و قلب از آنچه بدان دل بسته و چشم از آنچه دیده است مسؤول بوده و بازخواست خواهند شد.»(10)

4ـ اجتناب شدید از گفتگوهای دوستانه و نشستهای غفلت زا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریک آمیز.
از حضرت امام باقر(ع) این گونه روایت شده است: «من اصغی إلی ناطق فقد عبده، فإن کان النّاطق یؤذی عن اللّه عزّ و جلّ فقد عبد اللّه و ان کان یؤذی عن الشّیطان فقد عبد الشیطان؛
هر کس به سخن گوینده ای گوش فرا دهد او را بندگی کرده است، پس اگر ناطق از خدا بگوید شنونده، خداوند را بنده شده و اگر از شیطان و سخنان شیطانی بر زبانش جاری کند قطعا بندگی شیطان کرده است.»(11)

5ـ اعتدال در خوردن. بی تردید پرخوری و بی نظمی در خوردن در ذخیره سازی و انباشتن موادی که نیازمند تفریغ باشد مؤثر است، ولی در صورت اعتدال و کم خوری سهم ناچیزی از آن صرف تهیه آن مواد می شود.
در حدیثی که قبلاً از پیامبر گرامی(ص) نقل کردیم، آن حضرت پس از آنکه جوانان را به ازدواج ترغیب می کنند می فرمایند: «و من لم یستطع فلیصم، فإنّ الصّوم به وِجاء؛
هر کس قدرت بر ازدواج ندارد و روزه بگیرد یقینا روزه نیروی غریزه او را تضعیف می کند.»(12)

6ـ اشتغال، ورزش و سرگرمیهای مفید. زیرا با وجود فراغت، هم مواد غذایی در تقویت غریزه به مصرف می رسد و هم فکر و خیال مصروف چاره سازی در تفریغ آن می شود. و لذا در روایات بر اشتغال و کار و پرهیز از فراغت تأکید بسیار شده است.
حضرت امام صادق(ع) در حدیث پردامنه «مفضّل» می فرمایند: «… و هکذا الانسان لو خلا من الشّغل لخرج من الأشر و العبث و البطر الی ما یعظم ضرره علیه و علی من قرب منه …؛
و همین گونه انسان اگر بی کار و فارغ باشد، به بیهودگی و سرمستی دچار می شود و بر اثر آن به مسایلی مبتلا می شود که زیان آن هم بر خود و هم بر نزدیکان او سنگینی خواهد کرد …»(13)

7ـ تلاوت قرآن. بی شک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن، خود شفای هر دردی است که به سرعت کار هر پریشانی را رو به سامان می برد و زخمهای پنهان را التیام می دهد، و همتها را تا آسمانها بالا می برد و بشر را از فرو رفتن در عالم حیوانات را نجات می بخشد.
امیر مؤمنان(ع) می فرمایند: «و تعلّموا القرآن فانه ربیع القلوب و استشفوا بنوره فانّه شفاء الصّدور و احسنوا تلاوته فأنّه انفع القصص …؛
قرآن را فرا گیرید زیرا قرآن بهار دلهاست و از نور آن بر مرضها و دردهای خود مرهم بگذارید زیرا آن داروی شفابخش سینه هاست و آن را نیکو تلاوت کنید که به یقین سودمندترین قصه هاست.»(14)

خلاصه اینکه: راه حل دین در خصوص نوع مقابله و مواجهه به غریزه جنسی نخست ازدواج و نکاح مشروع است و در صورت عدم امکان، کنترل مثبت با شرحی که بیان شد و سپس کنترل منفی با وجود همه زیانهای آن، ولی هیچ گاه به بی بند و باری و افسارگسیختگی و آلودگی به گناه رضایت نمی دهد و زیان آن را به مراتب خسارت بارتر و ویرانگیرتر از ضرر کنترل منفی می داند.

golاین نوشتار را با این جمله به پایان می بریم که بزرگان گفته اند: «نفس را مشغول بدار و گرنه او تو را به خود مشغول ساخت.»gol
رسول اکرم(ص):
نگاه هوس آلود، تیری است
مسموم از تیرهای شیطان.
هر کس آن را به جهت
خوف الهی ترک کند
خداوند ایمانی به او می بخشد
که حلاوت آن را در قلب خود
احساس می کند.

برگرفته از پایگاه حوزه

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت