عزیز :.:.::. * اعلام وضعیت اولین بسته پاکی مسابقه #پاکی_رمضان * .::.:.


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موضوع بسته شده است 

مراقبه قلبی

Heart 
#1
53
سلام بچه ها ، مخصوصا تازه واردها ، 
من از اعضای قدیم کانون بودم .
مسلما همه ما زمان که بگذره ، تجربیات جدید و مورد امتحان های دیگه ای هم قرار میگیریم ، امروز میخوام در زمینه  تغییر عادت مخصوصا ترک گناه چند تا از تجربیاتی رو براتون بگم که قبلا اون ها رو نداشتم ،که اکثرا بعد از ترک و ازدواج و رفتن توی زندگی برام بدست اومد ،  مخصوصا در یک سال اخیر ، شاید براتون مفید باشه البته کمی متفاوت ، شاید به این نکاتی که میگم بر نخورده باشین ، ولی فکر میکنم خودم اگه برمیگشتم و اینها رو میدونستم بهتر و ساده تر عمل میکردم . 
...............................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................

 سعی کنین قلبتون رو حفظ کنین ، قلب همون باطن و ضمیر ناخود آگاه هست ، توی قرآن و روایات هم زیاد ازش گفته میشه ، بدن جسمی ما همون طور که قلب داره روح ما هم قلب داره ، دقیقا شبیه همین قلب جسمی ما یعنی نبضش دست ما نیست ، مثل نفس و ضربان قلب ، به یه چیز هایی عادت کرده و از یه چیز هایی تاثیر میگیره هم درونی و هم بیرونی ولی جالب اینه که تاثیراتی که از بیرون و فضا میگیره خیلی مهمه روش . 
وقتی به زیارت میرین ، توی جمع مذهبی دعا شرکت میکنین ، وقتی به یه مکان تفریحی و زیبا میرین ، نماز جماعت دیدن دوست مومن و با اعتقاد و دوست شدن باش ، مخصوصا ورزش پاک در حدی که هیجان و فعالیتش قلبتون ور به تپش بندازه و فکرتون رو آزاد کنه ..... این ها همه مواردی هستن که قلبتون رو حفظ میکنه و بالا میبره 
برعکس ، نشستن توی جمعی که از خدا حرف نمیزنن (حتی اگه گناهیم نکنن ) یا نشستن توی جمعی که توش کناه و غیبت هست ، رفتن توی شلوغی زیاد ، دوست شدن با آدم های بدبین و افسرده ، دوست شدن با کسایی که گناه زیاد انجام میدن ، وقت تلف کردن و بیکار شدن ، تاخیر و مساحمه در انجام کارهای مهم و......همه مواردیه که قلب رو سنگین میکنن . 
توصیه من اینه که توی روز یا تویه کاغذ مراقب قلبتون باشید ، سعی کنین بیشتر قلبتون بالا ببرین تا پایین بیاد ، مسلما بعضی از مکان ها و آدم ها ناچارا باشون برخورد داریم یا شرایطی پیش میاد که این قلب کیفیتش میاد پایین ، با مراقبه سعی کنین حفظش کنین ، البته قلب رو از پایین رفتن حفظ کنین خیلی بهتر از اینه که توی بالا رفتن کمک ش کنین ، حضرت علی (ع) میگه اجتناب از بدی ها بسیار بهتر از اقدام به  خوبی هاست ، یعنی بهتر و سریع تر جواب میده . در هر دو زمینه تلاش کنین مخصوصا در مورد دوم . 
بعد از یه مدت میبینین این پاکی قلب براتون ملکه میشه ، و از تو ورطه خیلی گناهان افتادان شما رو حفظ میکنه . 
خوب بررسی کنین مواقع شکست مسلما و حتما ، لحظات ، ساعات یا روز های قلبش ، حتما حتما کیفیت مراقبه قلبی شما پایین بوده .و خیلی از ماها اصلا نمیدونیم مراقبه قلبی چی هست و خیلی هم از تاثیر جو و فضا روی خودمون به طور ناخود آگاه خبر نداریم ، خبر داریم ولی از شدتش غافلیم . از این غافلیم که یه ورزش ساده مثل دویدن تویه هوای تمیز چقدر فکر و ذهن رو آزاد و پاک میکنه ، گاهی امام زاده ومزار شهدا یا  مکان مشرفی نزدیک خونه ما یا توی مسیرمون هست ولی از تاثیرش غافلیم ، گاهی میریم یا اکه میریم در حد یه حمد و سوره خوندن و .. است و بلد نیستیم چطور از این امکانات استفاده کنیم . 
...............................
این مبحث رو در این تاپیک اوردم تا بیشتربه آن بپردازیم ، در پست های بعدی سعی میکنم اطلاعاتی که بدست اوردم رو دسته بندی و جمع بندی کنم و دوستان هم اگه اطلاعات مفید و معتبری دارند بعد از این که این روال تموم شد حتما منتظر مطالبشون در این تاپیک هستیم .
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
#2
53 کلا ما سه نوع مراقبه داریم :  53


1) مراقبه عملی 
2) مراقبه ذهنی 
3) مراقبه قلبی 


1) مراقبه عملی :یعنی این که  سعی کنیم و مراقب باشی که در عمل دست به گناه و عاداتی که دوست نداریم نزنیم . گاهی در مرحله دوم این مراقبه میان جدولی تهیه میکنن و اعمال رو مینویسند و با خودشون شرط میبندن ، مثلا که نمازم رو حتما بخونم ، خ.ا رو انجام ندم . مرحله پیشرفته تر اون اینه که گاهی پیشنهاد میدند که جسم رو از نظر عملی مودب کنیم ، مثلا این که  آداب دست چه چیز هایی ، آداب پا ، آداب خوابیدن ، و اینها رو در یک مدت معینی مثلا چند ماه تویه جدول خودشون رو ارزیابی میکنن ، و حتی توی نشستن و خوابیدن این مراقبه رو دارن و ار حرکات اضافی جسم یا مثلا نوع خاصی خوابیدن و .. خودداری میکنند . ورزش منظم هم تاثیر زیادی توی مودب شدن جسم داره ، یعنی این که جسم مودب تر و فرمان بر دار تر بشه . 
با مراقبه عملی ذهن نظم پیدا میکنه و به مراقبه ذهنی کمک میکنه . 


2) مراقبه ذهنی : این که ذهن رو از خیالات و خطورات گناه حفظ کنیم ، در مرحل بعد سعی میکنن با برنامه ریزی  خیال و فکر رو آزاد نذارند که هرجا خواست جولان بده ، و در مرحله سوم سعی میکنن به یه چیز خاص متمرکز باشند دائمی و همیشگی مثلا یاد همیشگی خدا . 
چون قلب از ذهن تاثیر زیادی میگیره ، مراقبه ذهنی به مراقبه قلبی خیلی کمک میکنه و در خیلی جاها اصلا مراقبه ذهنی و قلبی رو یکی میدونند . ولی چون قلب ممکنه از جاهای دیگه هم تاثیر بگیره ، مواردی هستند که فقط جزء مراقبه قلبی حساب میشند . 

.
3) مراقبه قلبی : همون توضیحی که در پست اول دادم ، یعنی مراقبت و دقت در تاثیر گرفتن قلب ، چه درونی و چه بیرونی . از نظر درونی قلب از ذهن و خطورات ما تاثیر میگیره و از نظر بیرونی از مواردی که در ادامه ذکر میکنیم . 

به نظر من ، فرق کسی که در مراقبه عملی باشه و کسی که در مراقبه ذهنی باشه و کسی که در مراقبه قلبی سعی و تلاش کنه ، به ترتیب مثل فرق این میمونه که کسی بخواد پیاده بره یا با اتوبوس بره یا با هواپیما . مسلما کسی که تونسته مراقب قلبی داشته باشه به مراتب قوی تر و سریعتر از ذهن و جسم داره روی خودش اثر میذاره. درسته که بدون مراقبه های عملی و ذهنی مراقبه قلبی خوب بدست نمیاد ، ولی مسائل و مواردی هستند که اگه شخص رعایت کنه میتونه توی زمینه مراقبه قلبی موفق تر باشه یا در حدی عمل کنه که حتی مراقبات عملی و ذهنی اون رو هم تحت تاثیر بذاره ، تاثیری موثر تر ، سریع تر و ساده تر . 
.
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
 سپاس شده توسط
#3
مراقبه قلبی :  53
چه مواردی میتونه روی قلب تاثیر بذاره ، و در مراقبه قلبی باید مراقب چه چیز هایی باشیم ؟؟ 



1) پرهیز از مجالس غفلت :
یکی از بیشترین تاثیرات رو توی مراقبه قلبی میذاره ، قلب اگه پاک باشه ، خلوت باشه و جمع باشه ،  القائات ذهنی و خیالات شما هم تا حد زیادی کم میشه ، و اگه قلب در اثر تاثیر ضمیر های آلوده به گناه ، یا در مجالسی که غفلت و گناه تو اون هست ، این ها قوت قلب رو پایین میاره و موقع ترک گناه شما رو از این ابزار محروم میکنه . خیلی وقت ها منشاء خیلی از بی حالی ها و سنگینی ها ما ، حضور در همین مجالس هست . 
ولی ما از تاثیرش خیلی آگاه نیستیم ، اکثر لحظاتمون عمرمون در این جلسات سپری میشه . مرتب همت و اراده میکنیم ، ولی نمیشه .... نمیدونیم که سبب این سستی همون کم شدن قوت قلب و روحیه ای است . شاید باز هم نظر من رو قبول نکنین 
میتونین تمرین کنین ، روی این موضوع دقت کنین و ببینین چقدر توی ترکتون میتونه مووثر باشه 


.
2)حضور در مجالس یاد خدا 
بر عکس اون ، نماز های جماعت خوب ، حضور در مجلس های دوستانه و صمیمی که برای خدا باشه ، (توی موفقیت هم همینطور جایی که از موقیت توی اون زمینه حرف میزنن ، علت وجود کمپ های ترک اعتیاد ، یا شاید تاثیر کلاس های کنکور که این که چرا همه میخوان برن سمت کلاس ها و مدرسه ها و جمع هایی که همه دارن به یه موضوع و موفقیت فکر میکنن )
حضور در مجالس یاد خدا قلب رو قوی میکنه و تاثیرش رو بالاتر میکنه ، شما از بالا خودتون رو درست میکنین ، یا درست کردن روحیه . 



3) حضور مرتب در مکان ها و مشاهد مشرفه 
آثار عمیقی روی قلب و باطن ما میذاره ، گاهی میتونه به عنوان یه مراقبه مطرح بشه . خیلی از ما نزدیکی خونه یا محل کارمون این مکان ها هستند ولی بی توجهیم ، حضور مرتب و نزدیک به نزدیک  میتونه روی قلب ما تاثیر خیلی زیادی بذاره باعث قوت روحی بشه . گاهی وقت ها که کیفیت مراقبه قلبمون میاد پایین میتونیم با رفتن به این جور جاها جبرانش کنیم . 
مکان هایی هست که تجرد و شدت یا به عبارتی شرافت اون ها بالاتره . باعث سلامتی قلب باطنی و روحیه ما میشن ، گاهی سریع آثار گناه و غفلت رو از بین میبرن ، ما کثیف که میشیم میریم زیر دوش حمام ، این هم دوش حمام سنگینی غفلت ها و گناهان هست . یه جور شتسشو هست . 
به عنوان تجربه ام میگم ، میتونیم به عنوان مراقبه رفت و اومد به این محل ها رو زیاد کنیم ، و نه این که یه حمد و سوره بخونیم ، بلکه کمی اونجا درنگ کنیم و بشینیم ، 20 دیقه ، نیم ساعتی بشینیم . 


.
4)مراقبه قلبی در مطالعه یا گوش دادن صحبت های دیگران : 
مطالعه یه مراقبه قلبی نیست ، شاید روی ذهن موثر باشه ، برای ترک گناه : خودنن کتاب  هایی که ما رو یاد خدا می اندازند ، مثلا  کتاب های مذهبی یه  نوع مراقبه ذهنیه نه قلبی . مثلاخوندن کتاب اخلاق یا یه کتاب مذهبی یا یه کتاب در زمینه ای که میخوایین تغییر عادت بدین اینها مراقبات ذهنی هستند ، 
ولی به عنوان مثال لحظاتی که شما قرآن یا نهج البلاغه میخونید ، و یا به سخنان اولیا و انسان های موفق مثلا آیت الله بهجت گوش میدین ، ضمن این که مراقبه ذهنی و مطلب مفید و مثبتی میخونید ،دارای تاثیرات مثبت قلبی نیز هستند ،مطالعه روایات ، مناجات ، اینها تاثیرات و تراوشات قلبی دارند ، در اون لحظات ما به انجام گناه دورتریم و قلب ما تاثیر بهتری میگیره ،  گوش دادن به حرف های دوستی که ارتباط خیلی نزدیک و خوبی باش دارین ، یا سخنان یک فرد خیلی موفق در زمینه ای که میخواین ترک عادت کنید . 
البته در حد مراقبه یعنی به عنوان برنامه و تمرین اینکار رو انجام بدین ، نه این که گاهی گاهی من با دوست خوبم مرتبت بشم ، یا گاهی یه وقت هایی مکان های مشرف برم . یعنی براشون برنامه داشته باشیم . 

.

4)حسن ظن به خدا ، مثبت اندیشی ، خوش بینی 
بیشتر مراقبه ذهنیه ، ولی این که سعی کنین قلبا و ذاتا خدا رو دوست داشته باشین ، 
رو این کا ر کنین که از صمیم قلب کاری رو انجام بدین 
از صمیم قلب بخواین که گناه رو ترک کنین ، روی این کار کنین که پاکی رو دوست داشته باشین ، دوست داشتینی طبیعی 
خیلی فرق بین این هست که بگین من باید پاکی رو دوست بدارم ، با این که بگین : من ذاتا پاکی رو دوست دارم ، انصاف و صداقت رو به این برسین که قلبا دوست داشته باشین . 
حسن ظن داشته باشین و قلبا اعتقاد ، و زیبایی ها و تاثیرات حسن ظن رو قلبا ببینین و روی خودتون کار کنین ، سعی کنین این احساس حسن ظن رو و خوبی هاش رو بچشین ، چه حسن ظن به خدا چه به دیگران ، اونوقت این سعی و تلاش مراقبه قلبی میشه و ن ه ذهنی 
همینطور در مورد تمام گناهان قلبی . و تمام خوبی های قلبی 

.
5) پرهیز از گناهان قلبی 
روی این کار کنین که ضمن این که منطقا و اصولا این گناهان باطنی مثلا حسد ، شرک ، بد بینی ، حرص ، کینه  ....نباید در فکر ئ ذهن شما باشه ، این که قلبا ازشون منزجر باشین ، باورشون کنین ، به این که خ.ا در نابودی شما و قلب شما تاثیر عمیق میذاره ازش منزجر باشین . مثلا ممکنه فکر مسموم باشه و فرض کنین طرف از به خاطر اوردن تصاویر و افراد اهل گناه مثلا در زمینه جنسی احساس لذت کنه و دوست داشته باشه ، این دوست داشتن رو به یه نفرت قلبی تبدیل کنین ، راهکارهای زیادی هست ، مثلا با تمرینات قلبی و یا ذهنی . ( نمونه هاش رو خودتون پیدا کنین )
خوندن کتاب قلب سلیم شهید دستغیب برای آشنایی با گناهان قلبی  و همینطور لعن و سلام زیارت عاشورا در این زمینه برای ترک گناه بسیار مفیده . 

.
6)دوستی و رفت و آمد با خوبان و افراد سلیم القلب 
علمای تربیت و عرفا و افراد موفق سفارش میکنن حتی برای عادات بسیار سختی که واقعا راهی برای ترکشون ندارید ، یک مدتی با کسی که اون رفتار رو نداره یا عکسش رو داره رفت و آمد کنین . مثلا اگه عجولین ، با کسی که تانّی و حوصله در کارهاش داره دوستی و رفت و آمد رو زیاد کنین . حالا کسی باشه که خصلت ها و خصوصیات خوب زیادی داره ، این رو رها نکنین . 
مراقبه قلبی تو این زمینه یعنی این که برین دنبال کسایی مثل این باشین و زیر نظر بگیرین باشون دوست بشین و رفت و اومد کنین . 
شاید بگیم وقت میبره ، تلاش میخواد ، ولی اگه این مراقبه رو داشته باشین ، خیلی ساده تر و راحت تر عادات رو اصلاح میکنین و نیاز به اون همه همت و تلاش و فرسودگی ذهنی و فکری و ... ندارید . 


7) پرهیر از رفت و آمد و معشرت با اهل گناه ، افراد بدبین . 
گاهی فقط یه صحبت یا یک جلسه با این افراد چنان اثر کاری روی قلب شما و عادت شما میذاره که تا مدت ها از پس جبرانش بر نیاییند . توی این زمینه باید بشدت حساس باشین . در زمینه ترک باید جدا مصداق های این موارد رو پیدا کنین ، پرهیز از این نوع بدی خیلی بهتر از اقدام به خیلی از خوبی ها جواب میده . 


.
8) خلوت و معرفی برخی از تمرین ها و اذکار  قلبی . 
یه سری روش هایی از این قبیل هم هست که علارقم مراقبات دیگه این مراقبه میتونه تاثیر موثری داشته باشه ، که با اذکار و تمرین های دیگه فرق داره و مخصوص مراقبه قلبی هست : 
مثلا لعن و سلام زیارت عاشورا ،
بعد نماز صبح دست رو روی قلب بذارین و 70 مرتبه بگین یا فتاح (منبع مفاتیح الجنان ) 
گفتن ذکر "الله " در حالی که روی قلب جسمیتون تمرکز کردین . یا دستتون رو روی قلبتون گذشتین مثلا از ده دیقه تا نیم ساعت  (یکی از توصیه های عام آیت الله کشمیری ) 
این که کلا روزانه 20 دقیقه و یا نیم ساعت خلوت کنین و تمرین فکری داشته باشیم . به خدا فکر کنین . 
یادآوری مرتب این که خدا چه نعمت ها یا چه لطف هایی به شما کرده ، محبت و احساس خوب قلبی براتون میاره . 
مرتب یاد کردن مرگ ، مطالعه کتاب هایی در باره معاد .

.
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
#4
9) گناهان دیگری غیر از خ.ا میتونه  مراقبه قلبی شما رو کم کنه و به سمت خ.ا سوق بده . 
تاثیر ترک محرمات و انجام واجبات بسیار روی قلب موثره . درسته در زمینه ترک خ.ا  به عنوان عادت ضعف دارند ولی انجام دادن واجبات و ترک محرمات دیگه باعث کمک به این قضیه میشه و قلبتون رو بالاتر میاره . 
گاهی قضا شدن یه واجب و یا انجام به گناه دیگه ، باعث بی حالی و سنگینی شما میشه و شما رو توی بقیه برنامه ها و مراقباتتون ول میکنه . تلاش میکنید موفق تر عمل کنین ولی نمیشه . 
بخاطر این که علت از اینجاست . پس حفظ قلبتون از این مسیر کمک زیادی به ترک خ.ا میکنه . 

10)مرنج و مرنجان ، پر هیز از آزار و اذیت دیگران 
یعنی مرنج و مرنجان 
با حسن ظن و روحیه زود از وقایع و مشکلات رنجیده نشین ، اینطوری قوت قلبی و روحیه شما ضعبف میشه . 
و همینطور آزار و اذیت دیگران ، ناخود آگاه بدون این که بفهمین باعث پایین اومدن کیفیت اثر  قلب شما و پایین اومدن روحیه ما  میشه و نمیدونین از کجاست . 
حالا بعضی ها که مراقبه خوبی دارن این قضیه رو میفهمند ولی حتی اگه نفهمید هم اذیت کردن دیگران روی باطن شما به طور ناخود آگاه اثر میاره . و مراقبه و قدرت قلبی شما رو توی ترک گناه پایین میبره .
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
 سپاس شده توسط
#5
53 53 

مراقبه قلبی یعنی علاوه بر این که عملا دنبال ترک گناه باشین 

سعی کنین قلبا هم مراقب باشین . 

بعضی پیز های روی قلبتون اثر میذاره و به اصطلاح قلبتون رو میاره بالا و بعضی چیز ها میاره پایین . 

وقتی بالا هستید ، روحیه خوبی دارید ، القائات رحمانی ، اراده و همت شما ، ارتباط شما با خدا نزدیک تره ، سریع تر و راحت تر از طرف بالا کمک میشین ، چون بالاتر و نزدیک ترین . 

قلب و حال مرتب دستخوش تغییر میشه باید حفظش کنین . 

وقتیم قلب شما میاد پایین ، دیگه اون زمان خیلی از همت ها و انگیزه ها ، رو ندارین . وسوسه ها و القائات راحت تر میان ، و کنترل فکر و ذهن براتون بمراتب سخت تر میشه . 

53 کنترل قلب مهم تر و موثر تر از کنترل فکره .  53



سعی کنین کیفیت مراقبه قلبتون رو توی این مواردی که گفتم پایین نیارید . 
و اگه پایین رفت با مواردی که گفتم سریع جبرانش کنین . 
و درکنار اون سعی کنین با یه برنامه بلند مدت کیفیت مراقبه قلبتون رو بالا ببرین . 


مسلما این طوری توی ترک صحیح تر و درست تر پیش میرین همینطور ترک گناه و توی زمینه کمالتون و رسیدن به خدا و همین طور توی موفقیت در زمینه های دیگری . 
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
 سپاس شده توسط
#6
11) ورزش و توجه به قلب جسمی 
قلب جسمی  یه جورایی با قلب باطنی ما مرتبته ، این مطلب مرجع های علمی و همینطور دینی هم داره. 
ورزشی که قلب رو به هیجان و حرکت بندازه و ذهن رو آزاد کنه توی مراقبه قلبی تاثیر مثبت داره . اذکاری ، افکار و توجهاتی که به قلب هست هم موثره . نومنه هاش توی بعضی دعاهای مفاتیح هم یافت میشه . حتی نفس عمیق و آزاد . مصادیقش رو خودتون اگه دوست دارین تحقیق کنین یا در این تاپیک بیارین .
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
 سپاس شده توسط
#7
12) صدقه : 
53  اگه روزی حالتون خوب نیست ، به نیت خوب شدن  یا ترک گناه صدقه بدین .  53  
53  عجیبه ولی صدقه برای ترک گناه ، اثرش روی قلبه .   53
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
 سپاس شده توسط
#8
13)سکوت قلبی 

گاهی بیکار نشستیم و با خودمون حرف میزنیم افکار بیهوده و خیالات این ور و اونور انقدر که اگه دقت کنیم میبینیم که  قلب و دلمون گاهی ناخودآگاه از درون سر و صدای زیادی داره 

این سر و صدا رو اگه کم کنیم .روی مراقبه و قوت قلبی ما توی روز موثره . 
سکوت قلبی از راهای زیر بدست میاد :
1)پرهیز از زیاد حرف زدن :بعضی ذاتا پر حرف هستند (مثل خانوم ها )منظور اینه که یکمی نسبت به قبلشون پیشرفت داشته باشن و کمتر حرف بزنن . وبعضی ها هم ذاتا کم حرفند . 

2)کم کردن مشاغل پربرخورد با دیگران مثل بازاریابی یا سرو کارداشتن خیلی زیاد با مردم که مجبور باشیم زیاد حرف بزنیم . 

3)برنامه ریزی برای ساعاتمون برای اینکه خیالمون خیلی اینور و اونور پرواز نکنه این مراقبه ذهنیه .  

4)نرفتن در شلوغی های زیاد یا بحث ها و مجالسی که خیلی با ما مربوط نیست و یا  مجالس شلوغی که عفلته یا یاد خدا توش نیست یا به ما خیلی ارتباطی نداره . 

4)پرهیز از بیکاری و مشغول شدن به کاری . 

5)
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
 سپاس شده توسط
#9
14)گوش ندادن به  موسیقی های حرام و منفی 

موسیقی هم روی قلب جسمی و هم قلب باطنی تاثیر زیاد داره ...باعث تاثیر روی ضربان و فشار خون جسمی میشه و همینطور خیال و افکار رو جولان میده ...

ولی موسیقی مثبت و پاک تاثیر خوبی میذاره مثلا صدای اذان یا صوت قرآن . صدای خوب و زیبا گاهی قلب رو از جا میکنه و تاثیر قلبی مثبت داره .
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
 سپاس شده توسط
#10
15) بیشتر روی مراقبه قلبی تمرکز کنیم تا مراقبه های دیگر 

روانشناسها میگن فکر کردن و توجه به خود به هدف odgd  بیشتر از فکر کردن به روش انجام دادن  اون هدف تاثیر داره . 
تاثیر کلی تر و موثرتری داره . 
...
همینطور بجای تمرکز روی مراقبه عملی یا ذهنی اگه موفق بشین انرژی و تمرکز رو روی مراقبه قلبی بذارین موثرتره و اونها رو هم در بر میگیره ...

100 که آمد 99 هم پیش ماست و در روایات هم اومده که راه دل سریعتر و موثر تره .
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان