سلام مهمان عزیز، اگر این پیغام را مشاهده نموده ای به معنی آن است که شما هنوز ثبت نام نکردی. برای ثبت نام اینجا کلیک کن و از تمام امکانات انجمن ما استفاده کن و لذت ببر.
اگر قبلا ثبت نام کرده اید، وارد شوید.
جهت ارتباط با مدیران
کلیک کنید

اگر اين نخستين بازديد شماست نام نويسي کنيد ، چرا نام نويسي ؟

شرکت در مسابقات فردی و گروهی ویژه ترک
بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات انجمن
دسترسي به بخش هاي ويژه مخصوص کاربران سايت

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حدیث
از امام صادق علیه السّلام روایت شده:هیچ مؤمنى نیست كه بر او چهل روز بگذرد،مگر این كه حدیث نفس عارض او گردد.هرگاه دچار این عارضه شد،دو ركعت نماز بخواند،و از آن به خدا پناه برد،و نیز از آن حضرت روایت شده:حضرت آدم به خدا،از حدیث نفس شكایت كرد،جبرئیل نازل شد و گفت بگو: جنبش و نیرویى نیست مگر به خداى والاى بزرگ آدم این ذكر را گفت و حدیث نفس از او برطرف شد،آنگاه حضرت فرمود،این است اصل لا حول و لا قوّة الاّ باللّه از حضر باقر علیه السّلام روایت شده:مردى به محضر رسول خدا صلى اللّه علیه و آله آمد،و به آن حضرت از وسوسه و حدیث نفس و قرضى كه بر او گران آمده بود،و نیز از تهیدستى شكایت كرد،حضرت به او فرمود بگو:
تَوَكَّلْتُ عَلَى الْحَىِّ الَّذى لایَمُوتُ وَ الْحَمْدُلِلّهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَكُنْ لَهُ شَریكَ فِى الْمُلْكِ وَلَمْ یَكُنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبیراً 
توكّل كردم بر زنده‏اى كه نمى‏میرد،و ستایش خداى را كه فرزندى نگرفته،و در فرمانروایى شركى برایش‏ نبوده است،و براى او سرپرستى نیست از روى خوارى،و او را بزرگ شمار بزرگ‏شمردنى شایسته.
سپس فرمود:این دعا را به كرّات بگو،چندى‏ نگذشت كه آن مرد خدمت حضرت آمد و گفت:یا رسول اللّه خدا وسوسه مرا از بین برد،و قرضم را ادا كرد،و از تهیدستى به توانگرى‏ رساند.و همچنین روایت شده:هنگامى كه در سینه‏ات شكّى پیدا شد،براى دفع وسوسه شیطان بگو:
هُوَ الاَْوَّلُ وَالاْ خِرُ وَالظّاهِرُ وَالْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلیمٌ 
اوست آغاز و انجام و پیدا و پنهان،و به هرچیز داناست .
و نيز از حضرت صادق عليه السّلام براى دفع وسوسه شيطان روايت شده: بر سينه خود دست بكش و بگو:
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَلاحَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ اَللّهُمَّ امْسَحْ عَنّى ما اَحْذَرُ
بنام خدا، و به خدا، محمّد (ص) رسول خداست، و جنبش و نيرويى نيست جز به خداى والاى بزرگ، خدايا آنچه را از آن ميترسم از من پاك گردان
پس بر شكم خود دست میكشى، و سه مرتبه میگويى، كه ان شاء اللّه برطرف خواهد شد.
و همچنين براى دفع وسوسه اين امور سودمند است: شستن سر با سدر، و مسواك كردن، و انار خوردن، و آب نيسان آشاميدن، و پنجشنبه اول و آخر و چهارشنبه ميان هر ماه روزه گرفتن، و نيز گفتن:
اَعُوذُ بِاللَّهِ الْقَوِىِّ مِنَ الشَّيْطانِ الْغَوِىِّ وَ اَعُوذُ بِمُحَمَّدٍ الرَّضِىِ مِنْ شَرِّ ما قُدِّرَ وَ قُضِىَ وَ اَعُوذُ بِاِلهِ النّاسِ مِنْ شَرِّ الْجِنَّةِ وَ النّاسِ اَجْمَعينَ
پناه میبرم به خداى نيرومند، از شيطان گمراه، و پناه میبروم به محمّد پسنديده از شرّ آنچه مقدّر شده، و قضا بر آن رفته، و پناه میبرم به معبود آدميان از شرّ همه جن و انس.
پاسخ
 سپاس شده توسط صادقین ، زینبی ، بازگشت به خاک
امام باقر عليه‏السلام :
جَاهِد هَوَاکَ کَمَا تُجَاهِدُ عَدُوَّک؛
با هوای نفسانی خود مبارزه کن همانگونه که با دشمنت مبارزه می کنی.
(عیون اخبار الرضا، ص51)
پاسخ
 سپاس شده توسط صادقین ، vojdan bidar ، مرد مجاهد ، بازگشت به خاک
امام هادی عليه‏ السلام :
العقوق یعقب القلة و یؤدی الی الذلة؛
نارضایتی پدر و مادر ، کم توانی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می کشاند.
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 15 ، ص195
پاسخ
 سپاس شده توسط مرد مجاهد ، mojode_zamini ، صادقین ، بازگشت به خاک ، قاصدک ، vojdan bidar
محبت و عشق خداوند


1. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : لا یُمَحِّضُ رجلٌ الایمانَ باللهِ حتّی یكونَ اللهُ احبُّ الیهِ من نفسِهِ و ابیهِ و امّهِ و ولدِهِ و اهلِهِ وَ مالِهِ و من الناسِ كُلُّهِمِ.
«بحارالانوار، ج 7، ص 25»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: ایمان انسان پاك و خالص نمی گردد مگر اینكه خداوند در نزد او محبوبتر و دوست داشتنی تر از جان، مال، پدر، مادر، فرزند و خانواده اش و همه‌ مردم باشد.




2. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : قالَ الله: ما تَحبَّبَ اِلَیَّ عَبدی بشیٍ احبّ اِلَیَّ ممّا افترضتُه علیه و اِنّهُ لیتحبَّبُ اِلیَّ بالنافلةِ... .
«المحاسن، ج 1، ص 454»

رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند: خداوند می فرماید: هیچ بنده ای با چیزی بهتر از انجام واجبات به من اظهار دوستی و محبت نكرده است و همانا بنده با انجام نوافل اظهار محبت و دوستی به من می نماید تا آنجا كه محبوب من واقع می شود‌، پس زمانی كه من او را دوست بدارم گوش او می شوم كه با آن می شنود، چشم او می شوم كه با آن می بیند، زبان او می شوم كه با ‌آن سخن می گوید، دست او می شوم كه با آن می گیرد و پای او می شوم كه با آن راه می رود، اگر مرا بخواند اجابتش می كنم و اگر چیزی از من بخواهد به او خواهم داد. 

3. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : و الله ما اَحَبَّ اللهَ مَنْ احبَّ الدّنیا و الی غیرَنا.
«فروع الكافی، ج 8، ص 129»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: به خدا سوگند، كسی كه دنیا را دوست بدارد (برای غیر خدا) و ولایت غیر ما اهل بیت را داشته باشد خدا را دوست ندارد.




4. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : المُحِبُّ... تباهیَ الملائكةُ عندَ مناجاتةٍ و تَفْتخِرُ بِرُویَتِهِ و بِهِ یعمّرُ اللهُ تعالی بلادَهُ و بكَرامتِهِ یُكرِمُ عباده ... 
«بحارالانوار، ج 15، ص 79»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: انسان محب و دوستدار خدا ... كسی است كه به هنگام مناجات با خدا فرشتگان به وجود او مباهات و به دیدارش افتخار می كنند، خداوند به وسیله او شهرها را آباد می كند و به جهت كرامت و بزرگواری او بندگان خود را كرامت می بخشد، خواسته های بندگانش را به حق او عطا می كند، به وسیله او بلا را از مردم دفع می نماید. اگر مردم مقام و منزلت محبین خدا را در پیشگاه او می دانستند كه چیست، تنها به وسیله خاك قدم آنها به خدا تقرب می جستند. 




5. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : و المحبّ اخلَصُ النّاسِ سرّاً لله، و اصدَقُهُم قولاً و افواهُم عهداً و ازاكاهُمْ عَمَلاً و اصفاهُم ذِكراً و اعبَدُهُم نفساً. 
«بحارالانوار، ج 15، ص 79»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: انسانی كه محب و دوستدار خداست، باطن او از همه مردم خالص تر است، از همگان راستگوتر، در وفای به عهد از همه باوفاتر، عملش از همه پاك تر، ذكرش از همه صاف تر و روشن تر و وجودش از همه عابدتر می باشد.




6. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : حبُّ اللهِ نارٌ لا یَمَرُّ علی شیٍ الا احْتَرَقُ و نور اللهِ لا یَطَّلِعُ علی شیٍ الاّ اضاءَ.
«بحارالانوار، ج 67، ص 23»

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: دوستی و حب خدا آتشی است كه بر هر چه بگذرد آن را می سوزاند و بر هیچ چیز نمی تابد مگر اینکه روشن و نورانیش می نماید. 




7. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : اطیبُ شیٍ فی الجنَّةِ و اَلَذّهُ حُبُّ اللهِ و الحبُّ فی اللهِ و الحمدُ للهِ ربِّ العالمین.
«مستدرك الوسائل، ج 2، ص 366»

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: نیكوترین و لذیذترین چیز در بهشت محبت و دوستی خداوند و دوستیِ در راه خدا و حمد و ستایش پروردگار جهانیان می باشد. 




8. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : الحبُّ افضَلُ من الخوفِ.
«فروع الكافی، ج 8، ص 129»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: حب (خداوند) برتر از ترس از خداست. 




9. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : ان كنتم تحبُّونَ اللهَ فاخرِجُوا من قلوبِكُم حبَّ الدّنیا.
«تصنیف غررالحكم، ص 141، ح 2510»

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: اگر دوست دار خدا هستید (و به او عشق می ورزید)، پس محبت دنیا را از قلبهایتان خارج سازید. 




10. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : كما انّ الشَّمسَ و القَمَرَ لا یجتمعانِ، كذلِكَ حبُّ اللهِ و حبُّ الدّنیا لا یجتمعان.
«تصنیف غررالحكم، ص 141، ح 2513»

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: همانطور كه خورشید و ماه با همدیگر جمع نمی شوند، همچنین حب خداوند و حب دنیا با هم جمع نمی گردند. 




11. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : حبُّ اللهِ اِذا اضاءَ عَلی سرِّ عبدٍ اخلاهُ عَلی كلِّ شاغِلٍ و كلِّ ذكرٍِ سویَ اللهِ عند ظلمةٍ.
«بحارالانوار، ج 15، ص 79»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: حب خداوند زمانی كه باطن و درون بنده اش را روشن نماید او را از هر دل مشغولی و سرگرمی باز می دارد و یاد غیر خدا را در هر تاریكی ای از وی سلب می كند. 




12. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : قال الله تعالی لداود ـ علیه السّلام ـ : احبِبْنی و حّبِّبنی الی خَلقی. قالَ یا ربّ كیفَ اُحِبّّبكَ الی خلقِكَ؟ قالَ: اُذكرنی بالحسن الجمیل... .
«محجة البیضاء، ج 7، ص 254»

رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: خداوند به حضرت داود ـ علیه السّلام ـ وحی فرمود: مرا دوست بدار و مرا محبوب خلقِ من ساز. حضرت داود عرض كرد: چگونه ترا محبوب خلق سازم؟ خداوند فرمود: به نزد آنان مرا به نیكی یاد كن و نعمت ها و احسان هائی را كه به آنها نموده ام بدانها یادآوری کن. 




13. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : احبّوا اللهَ لِما یَغْدوكُمْ بهِ من نِعمةٍ و احبُّونی للهِ تعالی و احبّوا قَرابَتی لی.
«علل الشرایع، ص 600»

رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: خداوند را به خاطر نعمت هائی كه به شما ارزانی داشته دوست بدارید و مرا به خاطر خداوند و خویشاوندانم را به خاطر من دوست بدارید. 




14. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : طَلَبْتُ حبَّ الله عزّوجلّ فَوَجدتُهُ فی بُغضِ اهلِ المعاصیِ.
«مستدرك الوسائل، ج 12، ح 13810»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: حب و دوستی خداوند را جستجو نمودم و آنرا در دشمنی با اهل گناه یافتم. 




15. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : قال الله تبارِكَ و تعالی ما تَحَبَّب الَیَّ عبدی باحبّ مِمّا افترضتُ علیه.
«الكافی، ج 2، ص 82»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: خداوند می فرماید هیچ بنده ای با چیزی بهتر از دوست داشتن و انجام فرائض و واجبات، با من اظهار دوستی نكرد. 




16. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : اذا تَخلّی المومِنُ من الدّنیا سَماو وَجَدَ حلاوَةَ حبِّ اللهِ و كان عندَ اهلِ الدّنیا كانّه قد خولِطَ. 
«الكافی ج 2، ص 130»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: زمانی كه انسان مؤمن خود را از محبت دنیا خالی می نماید آنگاه شیرینی محبت پروردگارش را احساس می كند و با این كه در میان اهل دنیا به سر می برد اما گویا اختلال حواس پیدا کرده است (با آنها نیست).




17. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : مَنْ اَحبَّ لقاءَ اللهِ، احبَّ اللهُ لقاءَهُ وَ مَنْ كَرِهَ لقاءَ اللهِ كَرِهَ اللهُ لقاءَه.
«بحارالانوار، ج 6، ص 133»

رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند: كسی كه دوستدار دیدار و ملاقلات پروردگار است، ‌خداوند نیز ملاقات با او را دوست دارد و كسی كه دیدار خدا در نظر او ناپسند است خداوند نیز دیدار او را ناپسند می دارد. 




18. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : اذا اكرمَ اللهُ عبداً لشَغَلَهُ بمحبَّتِهِ.
«تصنیف غررالحكم، ص 199، ح 3964»

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: زمانی كه خداوند بنده ای را اكرام نماید او را به محبت و دوستی خودش مشغول می سازد. 




19. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : فیما اوحی الله تعالی الی موسی ـ علیه السّلام ـ : كَذِبَ مَنْ زَعَم انّهُ یحبّنی فاذا جَنَّهُ اللًّیلُ نام عَنّی، الَیسَ كلُّ محبٍّ یُحبُّ خلوَةَ حبیبِهِ؟.
«امالی شیخ صدوق، ص 292»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: خداوند در وحی به حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ اینگونه فرمود: ای موسی كسی كه گمان می كند مرا دوست دارد و هنگامی كه شب فرا می رسد به خواب می رود، دروغ می گوید، آیا این طور نیست كه دوست، عاشق و مشتاق خلوت با دوست خود است؟




20. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ حین سَاَلَهُ اعرابیٌ عَن درجاتِ المُحبّین: أدنی دَرَجاتِهم منِ استَصْغَرَ طاعَتَهُ و استعظَمَ ذنبَهُ... .
«مستدرك الوسائل، ج 1، ص 133»

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در جواب سوال شخصی كه از درجات محبین سوال كرد‌، فرمود: پائین ترین درجه‌ آنها این است كه عبادات خود را كوچك شمرده و گناهان خود را بزرگ می شمرند و گمان می كنند در دنیا كسی جز آنها مورد مواخذه و بازخواست قرار نمی گیرد. آن شخص وقتی كلام حضرت را شنید بی هوش شد، بعد از این كه به هوش آمد از حضرت پرسید: آیا بالاتر از این هم درجه ای است؟ حضرت فرمودند: بلی هفتاد درجه ‌دیگر هست!. 




21. قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : هل الدینُ الاّ الحبُّ؟ انّ اللهَ عزّوجلّ یقول: قُل ان كُنتم تُحبّونَ اللهَ فاتّبعونی یُحببكُم الله.
«الخصال، ص 21»

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: آیا دین چیزی غیر از حب و دوستی است؟ همانا خداوند عزوجل می فرماید: ای پیامبر به مردم بگو اگر مرا دوست می دارید پس مرا اطاعت كنید، پس آنگاه خدا شما را دوست خواهد داشت. 




22. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : مَنْ احبَّ ان یعلَمَ كیفَ منزلَتُه عند الله فلینظُر كیف منزلةَ اللهِ عندَهُ... .
«جامع الاخبار، ص 505»

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: كسی كه دوست دارد بداند جایگاه او در نزد خداوند چگونه است پس باید ببیند خداوند در نزد او چه جایگاهی دارد پس هر انسانی بین دو امر مخیر گردیده، امر دنیا و آخرت، پس امر آخرت را بر دنیا كسی انتخاب می كند كه خدا را دوست دارد و كسی كه اختیار می كند امر دنیا را، پس او كسی است كه خداوند در نزد او جایگاهی ندارد. 




23. فیما اوحی الله تعالی الی داود ـ علیه السّلام ـ : یا داود مَنْ احبَّ حبیباً صَدَّقَ قولَهُ وَ مَنْ رضی بِحَبیبٍ رَضیِ بفِعلِه و مَنْ وَثِقَ بِحَبیبٍ اِعتَمَدَ علیه وَ مَنِ اشتاقَ الی حبیبٍ جدَّ فی السّیرِ الیهِ.
«عدة‌الداعی، ص 237»

خداوند به حضرت داود ـ علیه السّلام ـ وحی فرمود: ای داود،‌ كسی كه دوستی را دوست دارد گفتار او را تصدیق می كند و كسی كه از دوستی با كسی خشنود است راضی به اعمال اوست و كسی كه به دوستی اطمینان دارد بر او اعتماد می كند و كسی كه مشتاق دیدار دوست خود است برای رسیدن به او تلاش می كند. 




24. قال الامام علی ـ علیه السّلام ـ : القَلْبُ المُحِبّ للهِ یُحّب كثیراً النَّصَب لله و القَلبُ اللاهی عن الله یحّب الراحةَ... .
«تنبیه الخواطر، ص 87»

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: قلبی كه دوستدار خداوند است، به خاطر او تحمل سختی های بسیار را دوست می دارد و دلی كه حب خدا در آن نیست (و از خدا روگردان شده) دوستدار آسایش و راحتی است. 




25. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : حبُّ الدّنیا و حبّ اللهِ لا یجتمعان فی قلبٍ ابداً.
«تنبیه الخواطر، ج 2، ص 122»

رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: حب و دوستی دنیا با حب خدا هرگز با هم در یك قلب جمع نمی شوند. 




26. قال الامام السجاد ـ علیه السّلام ـ : اللّهم انّی اسئلك ان تملَاَء قلبی حُبّاً لكَ.
«بحارالانوار، ج 95، ص 93»

امام سجاد ـ علیه السّلام ـ در دعا اینگونه می فرمودند: خداوندا قلب مرا از محبت به خودت سرشار نما. 




27. قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ : اللّهم انّی اسئُلكَ حُبَّكَ و حُبَّ مَنْ یُحبُّكَ و العَمَل الذّی یبلّغُنی حُبَّكَ، اللهمَّ اجْعَل حُبَّكَ احبُّ الیَّ من نَفسی و اهلی و الماءِ الباردِ.
«كنزالعمال، ج 2، ص 209»

رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در مناجات با پروردگار اینگونه دعا می كردند: خداوندا محبت خود و محبت دوستدارانت را از تو خواستارم، (خداوندا) عملی را به من ارزانی کن كه با آن به محبت تو دست یابم، خداوندا محبت و دوستی خودت را از دوست داشتن من نسبت به خودم و خانواده ام و آب خنك و گوارا، بیشتر و محبوبتر گردان.




28. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : علامَةُ حبِّ اللهِ تعالی حبُّ ذكرِ اللهِ و علامَةُ بُغضِ اللهِ بُعض ذكرِِ الله.
«كنز العمال، ح 1776»

رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند: نشانه حب و دوستی خداوند، حب و علاقه به ذكر و یاد خداست و نشانه بعض خداوند، بغض و تنفر از یاد حق می باشد. 




29. قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ : اللّهم اجعَلْ حبَّكَ احبَّ الاشیاء عندی ... و اقطع عنّی حاجاتِ الدّنیا بالشّوق الی لقائك.
«كنزل العمال، ح 3648»

رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در مناجات با پروردگار اینگونه دعا می نمودند: خداوندا محبت خودت را دوست داشتنی ترین چیزها در نزد من قرار بده ... و به واسطه شوق به دیدارت حاجات دنیا را از دل من بر كن.
.
.
.

[تصویر:  k5e7_vqsl_ntcr_ajab3.png]
پاسخ
 سپاس شده توسط صادقین ، مرد مجاهد
خو گرفتن به چیزی و یا حالتی که در اثر تکرار عمل به وجود می آید، «عادت» گفته می شود، خواه آن عادت خوب باشد و یا بد. معمولاً به عادت های بد که با جان و روح انسان سازگاری ندارد «اعتیاد» می گویند، که مسئله «اعتیاد به موادمخدر» از آن جمله می باشد و اگر از خطرناک ترین عوامل فساد و بدبختی جامعه نباشد ،که هست، بدون تردید از جمله علل بدبختی و ویرانی اجتماع و نسل بشر به حساب می آید.
اگرچه در زمان رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) موادمخدر موضوعیتی نداشت و آیات و احادیث خاصی در این زمینه نداریم ،لکن اسلام دین جهانی و جاودانی، و به طور کامل تمام نیازمندی های جامعه را در تمام اعصار تامین کرده است، و جواب گوی کلیه خواسته های بشر بوده، و به صورت کلی این زمینه ها را نیز مورد توجه خویش قرار داده و در ابعاد گوناگون نسبت به ممنوعیت آن هشدار داده است. حال، نظر خوانندگان را به چند آیه و حدیث در این باره جلب می کنیم:
۱) «ولا تلقوا ب أید ی کم الی التّهلکه ...؛ با دست های خود خویشتن را به هلاکت نیفکنید.» (بقره۵۹۱)
شخص معتاد نه تنها زن و فرزندان و خانواده اش را بدبخت و بی آبرو می سازد و به مال و فرهنگ و سیاست کشورش خیانت می کند بلکه با اعتیادش جان خود را به آتش می کشد و سرانجام در سلول های تاریک و مخوف و یا در لابلای چوبه دار، به عمر خود خاتمه می دهد و با دستش خود را به هلاکت می افکند.
۲) رسول خدا(ص) فرمودند: «هر مست کننده و هر تخدیرکننده حرام است و هر آنچه که بیشترش حرام است کمش نیز حرام است و آنچه عقل را تخدیر نماید مطلقاً حرام است.» (کنز العمال ج۵ص۸۶۳) در این حدیث مطالب و نکته های بسیار آموزنده ای آمده است، از آن جمله:
الف) به تصریح این حدیث تمام مخدرات اعم از هروئین و تریاک حرام است.
ب) تخدیرکننده ها اگر چه به مقدار بسیار کمی نیز مصرف شود حرام است.
ج) هر چیزی که نیروی عقل را می کاهد، شرعاً ممنوع است.
خوانندگان عزیز عنایت دارند که مصرف موادمخدر چه بلاهای خانمان سوزی را تحمیل فرد و جامعه می کند و چه آثار زیان باری را در قوای عقلانی به وجود می آورد. همگان می دانیم که عقل بزرگ ترین نعمت الهی است، و هیچ فایده ای به پایه آن نمی رسد، (اصول کافی ج ۱ص۶۲) بنابراین مخدرات به جهت تخدیر عقل نیز حرام و ممنوع می باشد.
۳) حضرت امام موسی بن جعفر(ع) می فرمایند: خداوند خمر را به جهت اسمش حرام نکرده، بلکه با توجه به آثار و مفاسدش آن را ممنوع فرموده است، بنابراین، هر چیزی که عاقبت آن همانند عاقبت خمر باشد آن خمر است. (فروع کافی ج ۶ص۲۱۲)
این حدیث از دو جهت به بحث «اعتیاد» نیز مربوط است: نخست این که این روایت «منصوص العله» است، یعنی حرمت خمر به علت فساد است، و آن علت در اعتیاد به موادمخدر نیز وجود دارد.
دوم این که جمله «هر چیزی که عاقبت آن همانند عاقبت خمر باشد» شامل بحث ما نیز می شود، زیرا در اثر مصرف موادمخدر، همان فساد و تخدیر به وجود می آید، بنابراین، «اطلاق» حدیث شامل حرمت اعتیاد به موادمخدر نیز می شود.
۴) در دین مقدس اسلام ضرر به خود و اضرار به دیگران حرام است و این موضوع یکی از قواعد فقهی و اصولی مسلم ما به حساب می آید. بزرگان و مراجع تقلید و محققان و مدرسان حوزه ها پیوسته در بحث های خود به این قاعده تمسک می کنند و کتابها و جزواتی نیز در این باب نوشته شده و در آنها به آیات و احادیثی چند استدلال و استناد گردیده است که اشاره به کیفیت بحث و آوردن آیات و روایات مربوطه از عنوان این بحث خارج است و علاقه مندان می توانند به منابع مربوطه مراجعه کنند و چون اعتیاد به موادمخدر دو جنبه «تضرر و اضرار» را داراست بدون تردید، مصرف آن از این جهت نیز مذموم و ممنوع می باشد و فقها در بحث های علمی خود به این حقیقت بارها اشاره کرده اند و در مقام فتوا نیز برخی از مراجع تقلید به حرمت آن فتوا داده اند.
از مجموع این آیات و احادیث به طور کلی نتیجه می گیریم که اعتیاد به موادمخدر با عناوین گوناگون مشمول اطلاقات آنها می شود و در این موضوع شبهه ای نیست. از این رو، ممنوعیت آن شرعاً محرز می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط vojdan bidar ، بازگشت به خاک ، صادقین
امام علی (ع) فرمودند: دنيا پرستی را رها کن که "دوستی با تمایلات دنيوی" چشم را کور گوش را کر زبان را لال و گردن ها
را به زیر می آورد. درباقيمانده عمرت گذشته را جبران کن و نگو فردا و پس فردا این کار را
ميکنم زیرا کسانی که پيش از شما بودند بخاطر تکيه بر آرزوها و امروز و فردا کردن
هلاک شدند.

پیامبراکرم(ص) قرمودند: زمانی برمردم فراميرسد که باطن های آنها زشت و
آلوده می شود و ظاهرشان زیبا. این بخاطر طمع در دنياست و به پاداش الهی توجهی
ندارند دین آنها ریا ميشود وترس از خدا در دل آنها وجود ندارد خداوند آنها را به عذاب
سختی دچار ميکند پس هر اندازه خدا را مانند شخص غریق بخوانند دعایشان مستجاب
نمی گردد.
حضرت علي (علیه السلام ) 
 نفس متجاوز و سرکش خويش را با ترک عادات ناپسند خوار نمائيد و با انجام  اوامر الهي وادارش  سازيد و بار غرامتهاي تخلفش را بر وي تحميل نمائيد ، با ارتکاب مکارم اخلاق زينتش کنيد و از پليديهاي گناه مصونش داريد.

اپیلکشن ترک گناه
پاسخ
 سپاس شده توسط یوسف ، تـــواب ، مرد مجاهد ، vojdan bidar ، صادقین
احادیثی در مورو اثار ذکر صلوات


آثار و برکاتی از «صلوات» که نمی دانستیم

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموند: هر کس در کتابی یا نوشته ای بر من صلوات بنویسد ، تا زمانی که نام من در کتاب هست فرشتگان پیوسته برای او از درگاه حق طلب آمرزش می کنند
فردانیوز: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : در معراج ، ملکی را دیدم که هزار هزار دست دارد( یعنی یک میلیون ) و هر دستی هزار هزار انگشت دارد و هر انگشتی هزار هزار بند دارد . آن ملک گفت : من حساب دانه های قطرات باران را می دانم که چند تا در صحرا و چند دانه در دریا می بارد. تعداد قطرات باران را از ابتدای خلقت تا حال را می دانم ، ولی حسابی است که من از محاسبه آن عاجزم . رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: چیست؟ عرض کرد: هرگاه جماعتی از امت تو با هم باشند و با هم بر تو صلوات بفرستند ، من از محاسبه ثواب صلوات عاجزم

آثار و برکات صلوات ص 30

نوشتن صلوات

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموند: هر کس در کتابی یا نوشته ای بر من صلوات بنویسد ، تا زمانی که نام من در کتاب هست فرشتگان پیوسته برای او از درگاه حق طلب آمرزش می کنند

داستانهای صلوات ص8 – سفینه البحار 2/ 50

صلوات جهت حاجت

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : صلوات فرستادن شما بر من باعث روا شدن حاجت های شماست و خدا را از شما راضی می گرداند و اعمال شما را پاک و پاکیزه می کند.

داستانهای صلوات ص 10 – جمال الاسبوع ص 242

 آمرزش گناهان با صلوات

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)  فرمودند : هر کس هر روز از روی شوق و محبت به من سه مرتبه صلوات بفرستد ، بر خدا لازم می شود که گناهان او را بیامرزد ، در همان روز یا همان شب

بحار الانوار 94/ 69 – داستان های صوات ص 12

میزان صلوات در قیامت

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)  فرمودند : روز قیامت ، من پیش میزان اعمال هستم ، یعنی که هر کس کفه سیئاتش (گناهانش) سنگین تر از کفه حسناتش (ثواب هایش) باشد ، من صلوات هایی را که برایم فرستاده می آورم و در کفه حسناتش می گذارم تا آن که کفه حسناتش سنگین تر گردد.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال باب ثواب الصلاه النبی - داستان های صلوات ص 13

دیدن بهشت با صلوات

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)  فرمودند : هر کس هر روز هزار صلوات بر من بفرستد از دنیا نخواهد رفت تا جای خود را در بهشت ببیند

فضیلت صلوات ص 14 ، داستان های صلوات ص14

شرکت ملائکه در مجالس صلوات

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)  فرمودند : کاروانی از فرشتگان به امر پروردگار در جهان حرکت می کنند و هنگامی که به جلسه ذکر و صلوات می رسند ، به یکدیگر می گویند : فرود آییم . زمانی که پیاده می شوند ، اهل جلسه را هنگام دعا با ذکر آمین ، یاری کرده و نیز اهل جلسه را هنگام صلوات کمک و همراهی می کنند و در پایان به یکدیگر می گویند : خوشا به حال افراد این جلسه که خدا آنان را آمرزید.

آثار و برکات صلوات ص 37

 خشنودی پیامبر (ص) از صلوات های زیاد

شخصی بسیار زاهد و عابد که گوشه گیر بود و در مجالس و محافل حاضر نمی شد ، روزی در مجلس سخنرانی شرکت کرد و موجب تعجب همه شد . علت حضورش را پرسیدند ، گفت : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)  را در خواب دیدم و به من فرمود: برو به مجلس سخنرانی فلان واعظ که زیاد بر من صلوات می فرستد و من از او خشنودم.

شرح فضایل صلوات ص92 – آثار و برکات صلوات ص 87

گم کردن راه بهشت

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : مَن نَسَی الصَلاة عَلیَ اخطَا طَریقَ الجنَةِ

کسی که صلوات بر من را فراموش کند راه بهشت را گم کرده است

آثار و برکات صلوات ص97

صلوات ناقص ، چرا؟

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : بر من صلوات ناقص نفرستید ، پرسیدند : صلوات ناقص کدام است ؟ رسول خدا  (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند : این که بگویید «اللهم صل علی محمد » این نوع صلوات را صلوات ناقص گویند. صلوات کامل چنین است : « اللهم صل علی محمد و آل محمد»

آثار و برکات صلوات ص100

فوائد صلوات

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : در مقابل صد صلوات ، خدا صد حاجت را بر آورده کند.

هدیه خدا ص 20

با صدای بلند صلوات فرستادن ، نفاق را بر طرف می کند

 ثواب الاعمال ص 190 – هدیه خدا ص 20

صلوات فرستادن موجب پاکیزه شدن عمل هاست

امالی طوسی ج 1 - هدیه خدا ص20

هر کس یک مرتبه صلوات بفرستد ، خدا درِ عافیت را بر او می گشاید.

جامع الاخبار ص 67 - هدیه خدا ص 20

صلوات فقر را بر طرف می نماید.

جلاء الافهام ص 252 - هدیه خدا ص20

هرگاه چیزی از یاد انسان برود و آدمی آن را فراموش کند ، صلوات موجب می شود آن را به خاطر آید

همان

صلوات ، دشمن دیرین و همیشه در کمین یعنی ابلیس را ذلیل و خوار می نماید.

هدیه خدا ص20- شرح فضایل صلوات ص 114

هر که بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) صلوات بفرستد ، خدا و ملائکه بر او صلوات می فرستند

اصول کافی ج 4 ص 249 – جامع الاخبار ص 69 - هدیه خدا ص17

انسان با رتبه و مقام صلوات به مقام خلیلی می رسد ، چنان که ابراهیم (علیه السلام)به برکت صلوات به مقام خلیلی نائل آمد.

 هدیه خدا ص17 – علل الشرایع ص 34

سزاوارترین و نزدیک ترین مردم در روز قیامت به رسول خدا (ص) کسی است که در دنیا بر آن حضرت بیشتر صلوات فرستاده باشد

هدیه خدا ص22 – جامع الاخبار ص 68 – مکارم الاخلاق ص 312

رسول خدا  (صلی الله علیه و آله و سلم)به حضرت علی (علیه السلام) فرمود : هر کس بر من صلوات بفرستد شفاعت من بر او واجب می شود

هدیه خدا ص20 – جامع الاخبار ص 67

حضرت رضا (علیه السلام) فرمودند : هر کس قادر بر کفاره گناهان خود نباشد صلوات بسیار بفرستد که صلوات بر محمد و آل محمد گناهان را می ریزاند

هدیه خدا ص22 – جامع الاخبار ص 28

امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند : صلوات فرستادن در محو کردن گناهان شدیدتر است از فرو نشانیدن آتش توسط آب.

هدیه خدا ص23 – ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 184

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : هر کس بعد از نماز ظهر ، صد بار صلوات بفرستد خداوند سه پاداش به او می دهد

1) مدیون نشود و اگر مدیون شود خداوند ادا کند

2) ایمان او را حفظ کند که این بزرگ ترین بخشش است

3) روز قیامت از نعمتی که به او داده نپرسد

ختوم و اذکار شفا و درمان ص 60 – هدیه خدا ص 142 – آثار و برکات صلوات ص 119

صلوات ، هنگام مصاحفه با مسلمانان

رسول خدا  (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند : دو بنده که دوست یکدیگر باشند و برای خدا با هم مسافحه نمایند و بر من صلوات فرستند ، پیش از آنکه از هم جدا شوند ، خدا گناهان هر دو را می آمرزد

 فضایل صلوات ص 112

صلوات با دل و زبان

یکی از آداب فرستادن صلوات این است که دل با زبان موافقت نماید ، به این معنا که از روی غفلت زبان را به گفتن صلوات حرکت ندهد

شرح صلوات ج 116

مانع غیبت

روزی یکی از اولیا به حضرت الیاس و حضرت خضر (علیه السلام) شکایت کرد که مردم زیاد غیبت می کنند و غیبت هم از گناهان کبیره است و هر چه آنها را نصحیت می کنم و آنها را منع از غیبت می کنم ، به حرفم اعتنایی نمی کنند و آن عمل قبیح را ترک نمی کنند . چه کنم ؟ حضرت الیاس (علیه السلام) فرمود : چاره این کار این است که وقتی وارد چنین مجلسی و دیدی غیبت می کنند ، بگو:

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آل محمد

پروردگار ، ملکی را بر اهل مجلس موکل می کند که هر وقت کسی خواست غیبت کند آن ملک جلوی این عمل زشت را می گیرد و نمی گذارد غیبت شود . سپس حضرت خضر (علیه السلام) فرمود : وقتی کسی در وقت بیرون رفتن از مجلس بگوید

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آل محمد

حضرت حق ملکی را می فرستد تا نگذارد که اهل آن مجلس غیبت او را کنند.

داستان های صلوات ص 57

فریاد رسی صلوات در قبر

شبلی نقل نموده است : من همسایه ای داشتم که وفات نمود . او را خواب دیدم ،از او پرسیدم : خدا با تو چه کرد ؟

گفت : ای شیخ ! هول های بزرگ دیدم ، و رنج های عظیم کشیدم . از آن جمله به وقت سوال منکر و نکیر ، زبان من از کار باز ماند . با خود می گفتم : واویلاه ، این عقوبت از کجا به من رسید ؟ آخر ، من مسلمان بودم و بر دین اسلام مُردم. آن دو فرشته با غضب از من جواب طلبیدند. ناگاه شخصی نیکو موی و خوش بوی آمد ، میان من و ایشان حایل شد و مرا تلقین کرد تا جواب ایشان را به نحو خوب بدهم ، از آن شخص پرسیدم : تو کیستی – خدا تو را رحمت کند – که من را از این غصه خلاصی دادی ؟

گفت : من شخصی هستم که از صلواتی که تو بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرستادی آفریده شده ام ، و مامورم در هر وقت و هر جا که درمانی به فریادت برسم.

 آثار و برکات صلوات ص 131

نجات عبور از صراط

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : شب گذشته ، عجیب خوابی دیدم . مردی از امت خود را دیدم که از صراط می گذشت و هر لحظه می لرزید ، و در هر قدم می لغزید . پس دیدم صلواتی که بر من فرستاده بود ، آمد و دست او را گرفت ، و به سلامت او را از صراط گذرانید.

 آثار و برکات صلوات ص 143

رسول خدا  (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند : نزدیک ترین شخص به من در فردای قیامت کسی است که صلوات بیش تری بر من فرستاده باشد.

 آثار و برکات صلوات ص 143

واجب شدن شفاعت

رسول خدا  (صلی الله علیه و آله و سلم)در وصیت خود به امیر مومنان علی (ع) فرمود : یا علی ! هر کس بر من ، هر روز و هر شب صلوات فرستد ، شفاعتم بر او واجب می شود ؛ اگر چه گناهانش از گناهان بزرگ باشد.

 آثار و برکات صلوات ص 146 – بحار الانوار ج 91 ص 63

رفع عطش قیامت

خدا وحی کرد به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام):

ای موسی! دوست داری عطش قیامت تو را در نیابد و در مواقف آن روز تشنه نباشی؟

عرض کرد: بلی ای پروردگار جهانیان . خطاب رسید : امروز در دنیا بر حبیب من صلوات فرست تا فردا از تشنگی قیامت ایمن باشی.

 آثار و برکات صلوات ص 151

رفع فقر و تنگدستی

مردی خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمد و از فقر شکایت کرد
آن حضرت فرمود: وقتی داخل خانه خود شدی، سلام کن؛
خواه کسی در خانه باشد خواه نباشد، و بر من سلام فرست و بعد از آن،
سوره اخلاص را بخوان.
آن مرد چنان کرد و در اندک روزی توانگر گردید؛
چنان که به همسایگان و خویشان خود کمک مالی می کرد.
حضرت علي (علیه السلام ) 
 نفس متجاوز و سرکش خويش را با ترک عادات ناپسند خوار نمائيد و با انجام  اوامر الهي وادارش  سازيد و بار غرامتهاي تخلفش را بر وي تحميل نمائيد ، با ارتکاب مکارم اخلاق زينتش کنيد و از پليديهاي گناه مصونش داريد.

اپیلکشن ترک گناه
پاسخ
 سپاس شده توسط vojdan bidar ، صادقین
امام علی (ع) :
پيش از نيرومند شدن شهوت، بر آن چيره و مسلّط شو، كه اگر نيرومند شود، مالك تو مى گردد.

امام جواد (ع) :
شهوت ها را رها و با هوای نفس مبارزه کن، و بدان که از خدا پنهان نیستی، پس مواظب باش در چه حالی.
حضرت علي (علیه السلام ) 
 نفس متجاوز و سرکش خويش را با ترک عادات ناپسند خوار نمائيد و با انجام  اوامر الهي وادارش  سازيد و بار غرامتهاي تخلفش را بر وي تحميل نمائيد ، با ارتکاب مکارم اخلاق زينتش کنيد و از پليديهاي گناه مصونش داريد.

اپیلکشن ترک گناه
پاسخ
 سپاس شده توسط vojdan bidar ، صادقین
امام علی (ع)

بدترين مردم كسى است كه عذر نپذیرد و از خطا نگذرد.

[تصویر:  8.gif]
 طرح ختم قرآن
[تصویر:  8.gif]

 .
   از دسـت و زبان که برآید   ---   کز عهده‌ی شکرش به درآید
.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ

و ما انسان را آفريده‏ ايم و می‏‌دانيم كه نفس او چه وسوسه‏ اى به او می‌كند و ما از شاهرگ [او] به او نزديكتريم
سوره ی ق آیه ی 16

پاسخ
 سپاس شده توسط صادقین




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

در ۷فروردین ۱۳۸۷ کانون ترک، از وبلاگ شخصی به نام آقای منهدم گام در دنیای مجازی نهاد،
با هدفی خدایی و آسمانی، برای رهایی همه ی بندگان گرفتار به گناهی بزرگ به نام «خودارضایی»، برای پاکی نهایی و ابدی…پاکی جسم ،روح و ذهن….
اینجا سرزمین نیست، آسمـــــــــــان است.