عزیز :.:.::. * اعلام وضعیت اولین بسته پاکی مسابقه #پاکی_رمضان * .::.:.


امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تعادل در زندگی با قرآن (سبک زندگی قرآنی)

[تصویر:  555.gif]


پس خلاصه ی یقین که دومین بخش از ایمان هست:


فَمَنْ تَبَصَّرَ فِى الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ

کسی که در وقایع بینش داشته باشه نسبت به واقعیت ها ،حکمت براش تثبیت میشه

وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ

و کسی که پشت یه چیزی رو میبینی نسبت اون چیز نسبت به هستی و خدا رو میبینه عبرت میگیره
عبرت یعنی عبور میکنه درک میکنه و میفهمه باید چیکار کنه
یعنی میتونه اون مساله رو خوب مدیریت کنه

وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِى الْأَوَّلِينَ

و کسی که از اتفاقات دیگران درس بگیره انگار که باهاشون زیسته و دیگه خودش ادامه میده مسیرو
[تصویر:  555.gif]


یکی از دغدغه های اولیای خدا این بود که مردم تو چاله هایی که گذشتگان افتادن نیوفتن

این مثالی که میگن هر مدیری که میاد یه بنای جدیدی رو شروع میکنه و هیچوقت بنای قبلی رو ادامه نمیده این مثال تو زندگی اقوام و ادیان هم بوده

همه ی دین ها اومدن دین های قبلی رو ادامه بدن ولی پیروان اون دین گذشته ی دینی رو خراب کردن و خواستن از نو شروع کنن
در حالیکه قرار بود مصدقا بما بین یدیه
قرار بود دین های قبلی ادامه پیدا کنه

قرآن اومد گفت مسیر بنی اسرائیل رو نریم ولی ما اومدیم دقیقا همون مسیر بنی اسرائیل رو رفتیم. 23
 سپاس شده توسط
[تصویر:  -%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%86-.gif]


3.عـــــدل


سومین بخش ایمان

وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى

عدل بر 4 پایه استوار است:



غَائِصِ الْفَهْمِ


غائص یعنی غوص کننده و غواص دریای علم


یعنی خیلی فهمش عمیق باشه(ژرف اندیش)


غَوْرِ الْعِلْمِ

و علم بسیار وسیعی داشته باشه(عمق علم)


زُهْرَةِ
الْحُكْمِ

داوری روشن: همه ابهام ها بره کنار و همه چیز براش روشن و آشکار بشه


 رَسَاخَةِ الْحِلْمِ

بردباری در وجودش استقرار پیدا کنه(رسوخ حلم)

از ناشکیبایی به حلم و آرامش

عواطف ما هم گاهی عواطف جاهلانه ایه ، یه بار کم میکنیم یه بار افراط میکنیم

حلم یعنی همه چیز سر جای خودش باشه و علم حلم میاره
 سپاس شده توسط
[تصویر:  image482.gif]

ادامه ی عدل
:


امیرالمومنین فرمودند:میزان علم مارا از حلم ما شناسید.


بچه وقتی قیچی رو ازش میگیرن چون نمیدونه این چقد بده گریه میکنه ولی پدر و مادر میگیرن و برای گریه هم صبوری میکنن

حلم یعنی انقدر من عمق علم دارم که آرامم کرده،میدونم کجا چه خبره

پس عدل یعنی خیلی فهمت عمیق باشه؛غواص باشی،جرئت کنی بری تا ته

کسی که فهمش غواص بشه علمش عمیق میشه

و چون علمش عمیق بشه داوریش آشکار میشه و همه ابعاد قضیه رو میبینه و چون داوریش آشکار میشه آرام میشه به حلم

فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ

پس كسى كه درست انديشد به ژرفاى دانش رسيد

وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ

و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد ، حکمت هارو دریافت میکنه

وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِى أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِى النَّاسِ حَمِيداً

پس كسى كه شكيبا شد در كارش زياده روى نكرده با نيكنامى در ميان مردم زندگى خواهد كرد


کسی که به حلم برسه دچار افراط و تفریط نمیشه و در میان مردم ستوده میزی ید.
 سپاس شده توسط
[تصویر:  %D8%AC%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%...i.ir-4.gif]

4.جهــــــــــــاد

چهارمین و آخرین بخش ایمان:


وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى

و جهاد(تلاش) نيز بر چهار پايه استوار است

الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ

وَ الصِّدْقِ فِى الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ

امر به معروف
، نهی از منکر، راستی در هر حال  و دشمن داشتن بَدان

فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ

اگه امر به معروف انجام بشه ایمان تو جامعه گسترده میشه

وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْكَافِرِينَ

و کسی که جلوی بدی ها رو بگیره عملا جلوی حضور کفر و نفاق رو گرفته

وَ مَنْ صَدَقَ فِى الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ

و کسی که صادق باشه وظیفشو انجام داده و میتونه به آرامش اینکه انجام وظیفه کرده برسه

وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

و کسی که تبری از بدان بجوید و بخاطر خدا از دستشان غضبناک باشد خداوند هم به خاطر او از دست دیگران غضبناک میشه،یعنی میل اورا لحاظ میکنه و از خود او راضیست..53258zu2qvp1d9v


پایان فایل چهارم.
البته یه بخشی آخر فایل چهار داشت با موضوع امر به معروف و نهی از منکر که شاید اون قسمت رو کات کنم اینجا بذارم ان شاء الله..
 سپاس شده توسط
نکاتی ارزشمند در مورد امر به معروف و نهی از منکر

زمان: 10 دقیقه
حجم: 2.24 مگابایت

 سپاس شده توسط
[تصویر:  www.roozgozar.com-2100.gif]


بسم الله الرحمن الرحیم


جلسه چهارم سبک زندگی


کسی که یک سبک زندگی رو میپذیره خیلی مهمه که ادبیات اون سبک زندگی رو هم بپذیره
اگر نوع دیگری از ادبیات رو بکار ببرده آثار همان گویش و کلام در زندگیش جاری میشه
پس حرفی که ما میزنیم نشانگر نوع سبک زندگیمونه

متاسفانه یک نکته مهم دینی اگر کسی بخواد سبک زندگی دینی و قرآنی داشته باشه باید با همون ادبیات گفت و گو کنه
و اگر ادبیاتش برعکس بشه نشانه ی اینه که بر اساس معیار های الهی و قرآنی زندگی نمیکنه

منظور از ادبیات این نیست که به زبان عربی واژگان رو بگیم!

اگر بخوایم یه تقسیم بندی بر اساس نوع انتخاب ها بکنیم 

قرآن سه نوع تقسیم بندی داره:
1.متقی: کسی که درون و بیرونش دنبال یک حقیقته و تلاش میکنه خوبی هارو تو زندگیش جاری بده
2.کافر:کسی که راه رو بسته و اجازه نمیده هیچ خوبی وارد وجودش بشه
3.منافق:ظاهرش از ایمان بهره ای داره ولی باطنش رو بی بهره کرده

اگر ادبیات تبدیل بشه به مثلا این فرد سکولار ، اون لیبرال اون ...گراست و ...
معلومه از ادبیات دینی رفتیم کنار و دیگه ملاک ها ملاک های الهی نیست و از فضای حقیقی قرآن خارج میشه...

ادامه دارد...
 سپاس شده توسط
[تصویر:  34.gif]

ادامه


خیلی مهمه که مفاهیم و ادبیاتی که تو زندگی بکار میبریم مفاهیم و ادبیات قرآن باشه

البته دو تا نکته وجود داره:

یکی اینکه بعضی واژگان رو انقدر به ابتذال کشیدن و منفی کردن مثل واژه مقدس امر به معروف و نهی از منکر یا واژه حزب الله

(سنا: فکر میکنم منظورشون اینه که با شنیدن این کلمات احساس بدی به بعضی مخاطبین دست میده)

ممکنه بعضی واژه ها انقدر سوء استفاده قرار گرفته باشه که مثلا مجبور باشیم با یه توضیحی یا با یه واژه معادلی یا با یه تبصره ای
ازش استفاده کنیم تا سوء سابقه رو تو ذهن های پاک مخاطبین ایجاد نکنیم53258zu2qvp1d9v

(سنا: به نظر من مثل نهی از منکر که بعضی ها با روش های غلط و زنندشون مردم رو از اون واژه و عمل زده میکنن23 )

یا گاهی وقتا باید باسلیقه عمل کنیم که بعضی ها ممکنه به یه الفاظی خیلی حساس باشن و به محض اینکه زبان ما یکم
 زبان دینی بشه احساس خاصی بهشون دست بده


ادامه داره ... 53
 سپاس شده توسط
[تصویر:  36.gif]
ادامه


حدیث از امام صادقی (ع) هست که میگه:


خدا رحمت کنه کسی که معارف مارو بدون ذکر نام ما بگه


در طول تاریخ همیشه حساسیت هایی وجود داشته روی پاکان و اهل بیت (ع)


مثلا من برم تو دانشگاه هنر و یکدفعه شروع کنم به صحبت از خدا و پیغمبر و..
ممکنه مخاطبین یه احساس خاصی بهشون دست بده ،برا همین این هنر رو باید داشته باشیم که زیبایی ها و معارف رو ابتدا خیلی

با مستند منابع دینی نگیم تا جذب قلوب رخ بده و بعد که پذیرفتن چقدر  زیبایی میشه  دید توی معارف الهی و دینی :17:اونوقت
نام این منبع رو افشا کنیم128fs318181

این فرق میکنه با اینکه یکی  شاخص هاش ؛ ادبیاتش ، تصمیم گیری هاش ، یه چیزای خیلی غلطی باشه و از یه واژگان غیر الهی استفاده کنه برای اینکه یه گروهی رو از بین ببره و یه گروهی رو بالا بیاره

برای همین باید این تمرین رو بکنیم که ادبیاتمون ادبیات اهل بیت باشهKhansariha (8)

ادامه داره...
 سپاس شده توسط
[تصویر:  67.gif]

ادامه



اگر ادبیات من ادبیات دعواهای سیاسی معاصر باشه دیگه نمیتونم بر شاخص های قرآنی عمل کنم

اگر ادبیات من ادبیات فضاهای فرهنگی معاصر باشه باز نمیتونم متناسب با ادبیات قرآن رشد کنم

واژگان نشان دهنده ی درونیات منه و همین واژگان حالت منو ایجاد میکنه

چرا ذکر میگیم و اسماء خدا و اولیای خدارو میگیم

این اسم ها اثر میذاره

جرا مهمه اسممون چی باشه؟ اسم های مثبت اثر مثبت میذاره

پس نوع ادبیات و وازگانی که بکار میبریم مهمه


کسی که میخواد سبک زندگی ترسیم کنه برای خودش تو سبک زندگی باید ادبیاتش ادبیاتی باشه که بر اساس معارف قرانی شکل میگیره
البته منظورم ادبیات متشرعیت رایج نیست چون اون ادبیات ممکنه صنفی شده باشه و فاصله گرفت باشه از ادبیات قران...


پس ادبیات ما هر چیزی غیر از قران باشه مارو به جای دیگه میبره

فَأَثَابَهُمُ اللَّهُ بِمَا قَالُوا جَنَّاتٍ

بخاطر همین گفتارشون به بالاترین نقاط رسیدند
چون اینو گفتن خدا ازشون راضی شد


وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ


لعنت بر این ها بخاطر همین گفتارشون


پس واژگان و انتخاب ادبیات سخن خیلی مهمه

ادامه دارد ...
 سپاس شده توسط
[تصویر:  203.gif]



اگر ادبیات من ادبیات قرانی باشه من نگرانیم اینه که متقی باشم


نگران اینم که نکنه منافق باشم نکنه شعبه هایی از کفر داشته باشم!!! و اینه که منو میسازه128fs318181


و الا اگر بخوام بگم که من چی جی گرام  ...چی چی گرا باشی دیگه شاگرد قران نیستی

کسی که چنین میشه(ادبیاتش قرآنی میشه) اصلا تو هیچ قالبی غیر از قالب بندگی جای نمیگیره

نشانه دوستان خدا، نشانه تعلیم دیدگان اهل بیت  اینه که تو قالب های کوچک جای نمیگیره
تو هیچ گروه و دسته ای جای نمیگیرن

خیلی هوشیار و آگاهن .. درصد خلوص و عدم خلوص همه رو تشخیص میدن ولی هیچوقت در قالب جریان ها قرار نمیگیرن

چون میدونن کرامت انسان بالاتر از اینه که تو تهیل (تحیّل؟!)های کوچک و تنگ قرار بگیره

و اگه من تو تهیّل(تحیّل!!) قرار بگیرم دیگه نمیتونم صاحب سبک باشم مجبورم  به سبک اون گروه یا دسته باشم یا ابی باشم یا قرمز
و این خیلی بده ادم خودش رو تو این محدودیت ها قرار بده

وقتی به ادبیات ائمه میایم میبینیم چقدر بر اساس ادبیات قرانه تک تک واژه هاشون ایه های قرانه و این چقدر عالمانه و دقیقه !


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان