سلام علیکم
با جمع بندی پست های بحث اخیر میز گرد همراهمون باشین تا بتونیم با کمک شما دوستان عزیز ب جواب روشن و کاملی در مورد سوال موجود برسیم
چون پست ها مربوط ب چند ماه گذشته هست و خوندن پست ها ممکنه طولانی باشه ب همین دلیل هایلایت ها رو بخونین میتونین ب طور جامع از بحث چندماه پیش خبردار شین
جمع بندی تو دوتا پست مجزا هست :بخش اول مربوط ب راه حل های ارائه شده هست.بخش دوم متاسفانه بحث رفته تو حاشیه و ازدواج موقت مرکز اصلی بحث ها شده .
امیدوارم با خوندن هایلایت ها و آگاهی بیشتر از بحث های مطرح شده بتونیم بیشتر کمک کنیم تا ابهام های موجود راجع ب این بحث رفع شه و انشاءلله بریم برای بحث بعدی
پ ن:هایلایت های قرمز رنگ ،جملاتی هستند ک ب نظرم نقد بیشتری بهشون وارده و فکر می کنم ک مخالف بیشتری داشته باشند تا موافق : )
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سوال
[quote pid='475278' dateline='1579858001']
فارغ از اینکه خ.ا عوارض خیلی بدی داره که ترک رو اجتناب ناپذیر میکنه، خب من اگر نخوام خ.ا کنم، باید چکار کنم؟ این نیازی که در من وجود داره، چطور باید جواب داده بشه؟ حتماً می فرمایید ازدواج کن. این درست. اصلاً برای من که مرد هستم، ازدواج کردن یه پیشنهاده. اصلاً شاید راه های شرعی دیگه هم برام وجود داشته باشه. اما یه دختر خانم باید چکار کنه؟ حتماً می فرمایید باید خودش رو نگه داره تا ان شاءالله یه همسر مناسب پیدا بشه. اومدیم و اصلاً هیچ پسری نیومد خواستگاریش که فکر کنم این فرضیه در شهرهای بزرگ، بعید نیست. یا خواستگار اومد و مناسب اون دختر نبود و فرصت ازدواج براش اصلاً فراهم نشد. حالا می فرمایید این دختر باید چکار کنه؟ از طرفی که خ.ا حرامه و از طرف دیگه میل ج.ن.س.ی وجود داره. باید چکار کرد که هم به این نیاز، جواب داده بشه و هم نافرمانی خدا در اون نباشه؟
[/quote]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1398 بهمن 7، 0:58)Sadegh_ra نوشته است: در شرایط مختلف نظر آدم عوض میشه،وقتی دورهی ترک رو تموم میکنیم میتونیم تا زمانی که وقت ازدواجمون برسه،دورهی سالیتیود رو بگذرونیم ینی دورهی خلوت درونی خودمون با خدا،بجای اینکه از مجردی رنج ببریم سعی کنیم تا قبل ازدواج خودمونو کامل و کامل تر کنیم تا هم آدم بهتری رو جذب خودمون کنیم و هم آمادگی زیادی کسب کنیم واسه زندگی دو نفره،مثلا برای خود من که علاقهی زیادی به کتابای روانشناسی دارم ممکنه این دورهی قبل ازدواج بتونم کتابای زیادی بخونم و واسه زندگی دونفرم خیلی چیزارو یاد بگیرم و پخته تر بشم...اما خب فشار عصبی ای که ازدواج نکردن به همراه خودش داره رو نمیشه کتمان کرد،راستش بنظر من اینطور مواقع ازدواج موقت هم میتونه یکی از راه هایی باشه که دین اسلام روبروی ما گذاشته اما خب بخاطر اینکه بحث اعتقادی پیش نیاد ترجیح میدم صحبتی ازش نکنم
دوستان عزیز اگر در مورد سالتیود اطلاع داشتن لطفا جزئی تر در موردش برامون توضیح بدن.من تو سرچ هام متاسفانه ی تناقضات زیادی رسیدم : )
(1398 بهمن 7، 1:11)آبـی نوشته است: تو این حدودا ۲ سال، ( مجموع پاکیهایی که جمع کردم تو طولانی مدت )
میشه پاک بود. میشه چشم رو کنترل کرد. میشه از فیلم و اینجور چرت و پرتها دوری کرد
اما میرسی به جایی که ۹ ماه پاکی و یکدفعه کم میاری
و وقتی میشکنی روند نزولی دوباره شروع میشه
مشکل خودم این بود که نباید میگذاشتم بعضی از اون افکار منفی بهم غلبه کنن
مثلا احساس میکردم تمام اون ۹ ماه گذشته به پوچی گذشته یا با یه شکست تمامش خراب شده
در صورتی که اینطور نبود....
فقط باید بیشتر سرگرم کار و روزمرگیهای معمول میشدم ...
و بیشتر از انرژی منفی و افکار پوچ دوری!
آقای آّبی هم پیشنهاد مقاومت دادن : ) اینکه درگیر کارهای روزمره شیم و از افکار منفی دوری کنیم یعنی عملا بخوایم ک این نیازو فراموش کنیم : )
تمرین زیادی میخواد ب نظرم : )
(1398 بهمن 9، 15:28)فرید نوشته است: برای خانمها که واقعاً چیزی برای گفتن ندارم اما برای آقایون هم ازدواج فقط یه پیشنهاده و تا عمل کلی فاصله و راه داره از ۱۷ ۱۸ سالگی که نیاز جنسی اوج میگیره باید زور بزنه تا شاید بعد از ۳۰ سالگی که دیگه وقت افول طراوت و جوونی کردنشه بتونه شرایط ازدواج رو برای خودش جفت و جور کنه
(1398 بهمن 9، 15:54)Sadegh_ra نوشته است: پرسش:
آزادی روابط جنسی چه اشکالی دارد راه حل پیشنهادی چیست؟ دیدگاه شهید مطهری
پاسخ:
از بین غرایز درونی انسان غریزه ی جنسی نمود خاصّی داشته و از آغاز بلوغ خودنمایی می کند و اندک اندک حاکم بر همه ی خواسته های جوان شده و روح و جان او را تسخیر می کند و بر اندیشه و اعمال او سایه می اندازد.
دختر و پسر جوان در خود کمبودی احساس می کنند و فکر می کنند که با گرمای وجود و محبّت دیگری جبران و با مهر و عوطفت او به آرامش بدل می شود.
بدون تردید باید برای ارضای این غریزه ی طبیعی. امّا نیرومند، چاره اندیشید و راه درستی انتخاب نمود. جامعه غرب که نظریه ی فروید و راسل و افرادی چون آنها را در آزادی بی قید و شرط شهوت رانی پذیرفته است شاهد پی آمدهای منفی آن بوده و آمار فاجعه های شهوانی در رسانه ها و نوع روابط ناهنجار دختران و پسران و مرد و زن و … شواهد گویای این مطلب است.
متفکّر شهید در این باره می گوید:
«در مورد غریزه ی جنسی و برخی غرایز دیگر برداشتن قیود، عشق به مفهوم واقعی را می میراند و طبیعت را هرزه و بی بندوبار می کند در این مورد هرچه عرضه بیشتر گردد هوس و میل به تنوع افزایش می یابد.
خود راسل در کتاب زناشویی و اخلاق اعتراف می کند که عطش روحی در مسایل جنسی غیر از حرارت جسمی است، آن چه با ارضا تسکین می یابد حرارت جسمی است نه عطش روحی.»
حال باید دید راه حل درست برای کنترل غرایز و جلوگیری از ایجاد روابط نامشروع و در عین حال ارضای صحیح غریزه ی جنسی چیست؟
استاد شهید مطّهری (ره) در بیان راه حل می گوید: «به عقیده ی ما برای آرامش غریزه دو چیز لازم است یکی ارضای غریزه در حدّ حاجت طبیعی و دیگر جلوگیری از تهییج و تحریک آن.»
امّا پیرامون نکته ی نخست:
«اسلام برای ارضای صحیح مسایل جنسی ازدواج دائم و در صورت مهیا نبودن شرایط آن ازدواج مدّت دار و موقّت را (با توجّه به ضوابط و شرایط شرعی و رعایت جوانب اخلاقی) توصیه نموده است.
اگر جوانی موفّق به ازدواج نشده و پاسخ گویی به مسایل غریزی از این راه (ازدواج دائم و یا موقت) برایش ممکن نباشد باید عفّت ورزیده و با ایمان و اعتقاد از عفاف و طهارت روح وجسم خویش محافظت کند.
در این جا نقش نکته ی دومی که شهید مطهری (ره) فرموده بیشتر روشن می گردد:
جوان باید خود را از انواع محرّکات و مهیجات دور نگه دارد. نگاه کردن به صحنه های تحریک کننده اعم از فیلم و عکس و غیره، خواندن داستان های مهیج و برخوردهای آزاد و بی حدّ و مرز دختر و پسر، همه در لغزش و غوطه ور شدن در آلودگی مؤثّر است.
لذا دختر و پسر جوان و مجرّد باید سعی کند تا حدّ امکان افکار و اندیشه و خود را از این صحنه ها دور نگه دارد و از برخوردهای و مختلط با جنس مخالف بویژه در محیط هایی که اصول اسلامی رعایت نمی شود، پرهیز نموده تا زمینه ی گناه فراهم نشده و امکان به وجود آمدن روابط نامشروع پیدا نشود.
اگر میشه جمله ی قرمز بالارو یکی بیشتر توضیح بده چنین چیزی فکر نمیکنم اصلا تو زمان الان باشه
(1398 بهمن 9، 16:00)Sadegh_ra نوشته است: پرسش:
آیا شهید مطهری درباره ازدواج موقت و ضرورت آن در دنیای امروزی سخنی گفته اند ؟
پاسخ:
استاد مطهری در این موضوع مطالبی را بیان داشته اند که به آن اشاره می شود:
ازدواج دائم مسؤولیت و تکلیف بیشتری برای زوجین تولید میکند. به همین دلیل پسر یا دختری نمیتوان یافت که از اول بلوغ طبیعی که تحت فشار غریزه قرار میگیرد آماده ازدواج دائم باشد. خاصیت عصر جدید این است که فاصله بلوغ طبیعی را با بلوغ اجتماعی و قدرت تشکیل عائله زیادتر کرده است. اگر در دوران ساده قدیم یک پسربچه در سنین اوایل بلوغ طبیعی از عهده شغلی که تا آخر عمر به عهده او گذاشته میشد بر میآمد، در دوران جدید ابداً امکان پذیر نیست. یک پسر موفق در دوران تحصیل که دبستان و دبیرستان و دانشگاه را بدون تأخیر و رد شدن در امتحان آخر سال و یا در کنکور دانشگاه گذرانده باشد، در 25 سالگی فارغ التحصیل میگردد و از این به بعد میتواند درآمدی داشته باشد. قطعاً سه چهار سال هم طول میکشد تا بتواند سر و سامان مختصری برای خود تهیه کند و آماده ازدواج دائم گردد. همچنین است یک دختر موفق که دوران تحصیل را میخواهد طی کند.
جوان امروز و دوره بلوغ و بحران جنسیشما اگر امروز یک پسر محصل هجده ساله را که شور جنسی او به اوج خود رسیده است تکلیف به ازدواج بکنید، به شما میخندند. همچنین است یک دختر محصل شانزده ساله. عملًا ممکن نیست این طبقه در این سن زیر بار ازدواج دائم بروند و مسؤولیت یک زندگی را- که وظایف زیادی برای آنها نسبت به یکدیگر و نسبت به فرزندان آیندهشان ایجاد میکند- بپذیرند.
کدامیک؟ رهبانیت موقت یا کمونیسم. جنسی یا ازدواج موقت؟
از شما میپرسم: آیا با این حال، با طبیعت و غریزه چه رفتاری بکنیم؟ آیا طبیعت حاضر است به خاطر اینکه وضع زندگی ما در دنیای امروز اجازه نمیدهد که در سنین شانزده سالگی و هجده سالگی ازدواج کنیم دوران بلوغ را به تأخیر بیندازد و تا ما فارغ التحصیل نشدهایم غریزه جنسی از سر ما دست بردارد؟.
آیا جوانان حاضرند یک دوره «رهبانیت موقت» را طی کنند و خود را سخت تحت فشار و ریاضت قرار دهند تا زمانی که امکانات ازدواج دائم پیدا شود؟ فرضاً جوانی حاضر گردد رهبانیت موقت را بپذیرد، آیا طبیعت حاضر است از ایجاد عوارض روانی سهمگین و خطرناکی که در اثر ممانعت از اعمال غریزه جنسی پیدا میشود و روانکاوی امروز از روی آنها پرده برداشته است صرف نظر کند؟.
دو راه بیشتر باقی نمیماند: یا اینکه جوانان را به حال خود رها کنیم و به روی خود نیاوریم؛ به یک پسر اجازه دهیم از صدها دختر کام برگیرد، و به یک دختر اجازه دهیم با دهها پسر رابطه نامشروع داشته باشد و چندین بار سقط جنین کند، یعنی عملًا کمونیسم جنسی را بپذیریم؛ و چون به پسر و دختر «متساویاً» اجازه دادهایم، روح اعلامیه حقوق بشر را از خود شاد کردهایم، زیرا روح اعلامیه حقوق بشر از نظر بسیاری از کوته فکران این است که زن و مرد اگر بناست به جهنم دره هم سقوط کنند دوش به دوش یکدیگر و بازو به بازوی هم و بالأخره «متساویاً» سقوط کنند.
آیا اینچنین پسران و دخترانی با چنین روابط فراوان و بیحدی در دوران تحصیل، پس از ازدواج دائم مرد زندگی و زن خانواده خواهند بود؟.
راه دوم ازدواج موقت و آزاد است. ازدواج موقت در درجه اول زن را محدود میکند که در آن واحد زوجه دو نفر نباشد. بدیهی است که محدود شدن زن مستلزم محدود شدن مرد نیز خواه ناخواه هست. وقتی که هر زنی به مرد معینی اختصاص پیدا کند قهراً هر مردی هم به زن معینی اختصاص پیدا میکند، مگر آنکه از یک طرف عدد بیشتری باشند. بدین ترتیب پسر و دختر دوران تحصیل خود را میگذرانند بدون آنکه رهبانیت موقت و عوارض آن را تحمل کرده باشند و بدون آنکه در ورطه کمونیسم جنسی افتاده باشند.
ازدواج آزمایشی
این ضرورت اختصاص به ایام تحصیل ندارد، در شرایط دیگر نیز پیش میآید.اصولًا ممکن است زن و مردی که خیال دارند با هم بهطور دائم ازدواج کنند و نتوانستهاند نسبت به یکدیگر اطمینان کامل پیدا کنند، به عنوان ازدواج آزمایشی برای مدت موقتی با هم ازدواج کنند؛ اگر اطمینان کامل به یکدیگر پیدا کردند ادامه میدهند و اگر نه از هم جدا میشوند.
من از شما میپرسم: اینکه اروپاییان وجود یک عده از زنان بدکار را در محل معین از هر شهری تحت نظر و مراقبت دولت لازم و ضروری میدانند برای چیست؟ آیا جز این است که وجود مردان مجردی را که قادر به ازدواج دائم نیستند خطر بزرگی برای خانوادهها به حساب میآورند
هایلات بالا طولانیه ولی خوندنش لازمه : )
(1398 بهمن 9، 16:11)Sadegh_ra نوشته است: دین ما هیچ سوالی رو بی پاسخ نذاشته و به هیچ نیاز و دغدغه ای بی توجه نبوده...اما خب ایا ازدواج موقت در شرایط کنونی جامعه پسندیده هست؟نوچ
ببینید اول این رو بگم که همه ی ما الان تو دوره ی ترک هستیم و فعلا باید تنها هدفمون پاکی باشه و به بقیش فکر نکنیم چون خدا حواسش به همه چیز هست و قبل از اینکه اینده برسه خدای عزیزمون اونجا هست...بعد از پاکی تا زمانی که شرایط ازدواج برامون پیش بیاد میتونیم باز هم دوره ای رو برای تقویت روح خودمون در نظر بگیریم...
بی پاسخ نذاشته .ولی ب جواب روشنی نمیرسیم.انتقاد وارده ب جواب های موجود .تو پست های بعدی بهش پرداخته شده : )
(1398 بهمن 9، 18:33)فرید نوشته است: به نظرم استاد مطهری یه مواردی رو روی کاغذ مطرح کرده که خیلی نمیشه ازشون تو واقعیت استفاده کرد بله این مسیر درسته و بحثی هم درباره اش ندارم ولی امروز تو جامعه ما اگه به یه پدر بگی من میخوام دخترت رو صیغه کنم همونجا نعشت رو میندازه و اگر هم قرار به صیغه مخفی از خانوادهها باشه که خیلی تفاوتی با دوست دختر و دوست پسر داشتن نداره
با بخشی که مربوط به برداشتن قیود هست هم موافقم و اساسا ایده رابطه جنسی آزادانه در دنیا بر اساس یک تجارت بزرگ و پر سوده که مستندهای زیادی هم در موردش نوشته و ساخته شده و جز سقوط چیزی در اون نیست اما خوب این تعریف وضع موجوده و نه ارایه راه حل
اینهایی که گفتید نظرات اسلام بود اما میشه تو جامعه ما اجراش کرد؟! عارف ما اجازه این کار رو میده؟
بحث های بین آقا فرید و آقا صادق جالب توجه هستن : ) اما ب دلیل اینکه میخواستم فقط نکات مهم خونده شه اونم در زمان کم نقل قول های موجود ویرایش شدند