کانون

نسخه‌ی کامل: تاپیک ویژه ماه مبارک رمضان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بوی زولبیا در کوچه شترداران! +عکس
می‌گویند قدمت زولبیا و بامیه به زمان ناصرالدین شاه قاجار می‌رسد؛ جعفر شهری در کتاب طهران قدیم می‌نویسد: از تحولات دیگر ماه رمضان آمدن زولبیا و بامیه و گوش فیل و پشمک بود که فقط در همین ماه به بازار می‌آمد چنانکه نقل قولی است از مظفرالدین شاه که گفته بود: «ماه رمضان هم نمی‌آید بامیه سیری نوش جان کنیم.»


[تصویر:  40748d1344500830t-sheitoonak94297d9f84ac...05_190.jpg]


از آن زمان تا به حال 150 سالی گذشته است اما اگر امروز بخواهید سراغ قدیمی‌ترین زولبیا و بامیه‌فروشی تهران بروید که اسم و رسمش در میان بیشتر شیرینی فروشی های قدیم ماندگار مانده است، باید سری به میدان قیام و ابتدای خیابان «شترداران» قدیم بزنید تا بوی بامیه‌های تازه و پرشهد، شما را به سمت مغازه سیدعلی نوری‌زاده بخواند.


[تصویر:  40742d1344499357t-sheitoonak8698d26b20f2...04_560.jpg]







مغازه‌ای به نام «به به» که در میانه کوچه شترداران یا شهید دیانی امروز، جا گرفته و زولبیا و بامیه‌هایش مثل یک تکه طلای ناب در پیشخوان مغازه می‌درخشند.


وقتی برای دیدن و صحبت با قدیمی‌ترین بامیه‌پز تهران می‌روم، پیرمردی را می‌بینم که کنار مغازه بر روی حصیری روی زمین نشسته است و با یکی از دوستان هم‌سن و سال خود در حال گپ زدن است. نشاطی که در چهره‌اش نشسته، نمی‌گذارد باور کنیم که 84سال دارد.

اما سید علی نوری زاده می‌گوید که متولد 1307 و اهل همدان است؛ به قول خودش وقتی ساخت و ساز بنای دادگستری تهران در زمان رضاشاه تمام می‌شود با خانواده‌اش به تهران می‌آید و در محله باغ فردوس مولوی ساکن می‌شود.

در همان دوران بود که طبق بر دوش گذاشت و بامیه خوش طعم چراغعلی بامیه‌پز را در بازار تهران فروخت. درست مدتی قبل از آنکه به طور حرفه ای وارد دنیا شیرینی پزی شود.







بامیه فروش‌های طبق به دوش


رو به روی او روی حصیر می‌نشینم و از او درباره چراغعلی بامیه‌پز می‌پرسم و او ب خنده ای دلنشین می‌گوید: «چراغعلی از قدیمی‌ترین بامیه‌پزهای تهران در همین کوچه "اسماعیل بزاز" بود که هیچ کس را به داخل مغازه‌اش راه نمی‌داد تا مبادا روش پخت بامیه را که به بامیه ترکی معروف است، یاد بگیرد. به خاطر همین من و بچه‌های هم سن و سالم که 10 و 12 ساله بودیم، جلوی در مغازه‌اش با طبق صف می‌کشیدم و منتظر می‌ماندیم تا بامیه در طبق‌مان بریزد و ما ببریم بفروشیم.»




[تصویر:  40743d1344499918t-sheitoonakbc5cf2a3eb68...06_195.jpg]


و بعد، طوری که انگار تصویرهای ده سالگی‌اش را دوره می‌کند، می‌گوید: «یادم هست 200 تا بامیه از او به قیمت 1شاهی می‌خریدم و ظرف شیره کشمش را هم کنارش می‌گذاشتم و دم بازار می‌فروختم. آن موقع‌ها مثل امروز بامیه و زولبیا را در شهد نمی‌انداختند تا شیرین شود، جدا کاسه‌ای از شیره کشمش را کنار طبق بامیه می‌گذاشتند تا هر کس دوست دارد به اندازه طبعش بامیه را در آن شیره فرو کند و بعد بخورد.»

مغازه کوچک سیدعلی را این روزها دو پسرش اداره می‌کنند؛ البته با نظارت خود سیدعلی نوری‌زاده. روی شیشه مغازه، با خطی قدیمی نوشته شده است: زولبیا سرای «به به»، گوش‌فیل، باقلوا، بامیه...


می‌پرسم چطور شد که به دنیای پخت زولبیا و بامیه وارد شد. سیدعلی نوری‌زاده می‌گوید: «بعد از بامیه فروشی با طبق، پیش آقا رضا که آن روزها روبروی بازار حضرتی قنادی داشت شروع به شاگردی کردم که تابستان‌ها شیرینی می‌پختیم و زمستان‌ها بستی درست می‌کردیم. آن روزها به خاطر نبودن یخچال در تابستان اگر شیرینی درست می‌کردیم خراب می‌شد چون با روغن حیوانی درست می‌شد و سریع بو می‌گرفت. به خاطر همین تابستان‌ها قنادی‌ها بستی درست می‌کردند و پخت شیرینی برای فصل زمستان بود.»

و بعد تعریف می‌کند که از شیرینی‌های آن دوره، پخت همه را بلد است: «کیک یزدی، باقلوا، باسلوق، گز و بعد هم گوش فیل و زولبیا و بامیه که البته ماجرای یاد گرفتن بامیه برای من یک طور دیگر بود.»




رازی به نام بامیه ترکی

از شیرینی فروشی‌های قدیمی شنیده بودم که ماندگاری بامیه ترکی، به خاطر وجود سیدعلی نوری‌زاده بوده است. بامیه‌های ترکی همان بامیه‌های بلند و نازکی هستند که هنوز هم در بازار تهران روی طبق بامیه فروش‌ها می‌توانید ببینید. سیدعلی نوری‌زاده با غرور شیرینی تعریف می‌کند که: «بعد از مرگ چراغعلی بامیه‌پز به سراغ شاگرد او رفتم که در تکیه زرگرها مشغول به کار بود. هرچه اصرار کردم بامیه‌پزی یادم بدهد، قبول نمی‌کرد. آخر سر 300 تومان دادم تا یادم داد. آن زمان 300 تومان خیلی بود. شاگرد چراغعلی، بامیه پزی بلند را شفاهی برایم گفت و من یاد گرفتم.»


[تصویر:  40745d1344500612t-sheitoonak7af05715d8fd...07_162.jpg]


قبل از آنکه بپرسم چرا انقدر برای یادگرفتن روش پخت بامیه ترکی اصرار داشته، خودش می‌گوید: «وقتی دیدم مردم این شیرینی را دوست دارند و در بین آنها جا افتاده است و خوش‌خوراک هم هست، به این فکر کردم که خودم به دنبال پخت این شیرینی بروم تا رونق آن با مرگ چراغعلی از بین نرود و همین باعث شد تا الان نام و مزه این شیرینی ماندگار بماند و خیلی‌ها از پخت آن نانی بخورند.»

شیرینی‌هایی که اگر او به سراغ شاگرد چراغعلی نرفته بود، شاید دیگر امروز نام و مزه و رنگ طلایی آن در سفره‌های افطار ما به چشم نمی‌خورد.


مخترع بی‌سواد

سید علی با فروتنی خاصی در میان صحبت هایش به طراحی دستگاهی اشاره می‌کند که برای بامیه زدن استفاده می‌شود. دستگاهی که مبتکر آن مرد بی‌سوادی است که حالا این روزها، همه بامیه‌پزهای تهران راحتی کارشان را مدیون او هستند. حتی طرح‌های امروزی‌تر بامیه‌زن هم برگرفته از همین دستگاه است.

خودش می‌گوید: «15 سال پیش بود که به این فکر افتادم تا برای راحتی و سرعت کار دستگاهی را طراحی کنم که پس از طراحی و کشیدن نقشه‌ دستگاه در ذهنم چگونگی ساخت آن را برای آهنگری در میدان شوش توضیح دادم و او هم از عهده ساخت آن برآمد که الان به خاطر نبودن ماسوره‌های استفاده شده در ساخت دستگاه دیگر نمی‌توانم آن را تعمیر کنم.»





[تصویر:  40746d1344500709t-sheitoonak3dc00a10809e...09_929.jpg]



او در ادامه از استادش آقا رضا در قنادی روبروی بازار حضرتی می‌گوید، از مردی که نزدیک به 18 سال برایش شاگردی کرده است، که با تمام سختگیری‌هایش چیزهای زیادی به او یاد داده است و این جمله را از او کاملا به یاد داشت که: «سید علی هر چه که درست می‌کنی اول خودت مزه آن را امتحان کن و بعد که مطمئن شدی خوب است، به مردم و مشتری‌ها بفروش.»

وقتی رضاخان سقوط کرد

پیرمرد، حالا سر حرف آمده است و برایم از خاطرات گذشته می‌گوید. از چگونگی ساخت زایشگاه فرح که امروز به نام بیمارستان شهید اکبرآبادی معروف شده است، از ماجرای دستگیری اصغر قاتل و آوردنش به کلانتری میدان قیام که آن موقع به نام میدان شاه معروف بود، از کافه هایی که در خیابان لاله‌زار وقت استراحت با دوستانش می‌رفته و از مزه کباب‌های چلوکبابی شمشیری در سبزه میدان و لوطی‌های قدیمش...

به جنگ جهانی دوم که می‌رسد، از قحطی‌ها می‌گوید و سقوط رضاشاه در شهریور 1320 و کمبود شکری که کاسب‌ها به سختی با آن کنار می‌آمدند. در میان خاطراتی که او اشاره می‌کند ماجرای فروش بامیه در سه ماه تعطیلی مدارس توسط بچه‌ها بسیار دلنشین است. می‌گوید: «در سه ماه تعطیلی تابستان از کارهایی که بچه‌ها برای به دست آوردن پول و گذراندن وقتشان استفاده می‌کردند فروش بامیه بر طبق بود. همان کاری که خودم اوایل برای مدت‌های طولانی انجام می‌دادم که همه آنها بعدها وقتی بزرگ شدند برای خود کاسب و بازاری و تاجری شدند.»







سیدعلی درباره دوستان و هم‌شغل های قدیمی‌اش که به این حرفه مشغول بوده‌اند، می‌گوید: «یکی از آنها حاج علی کربلایی است که چند سالی خودش فوت کرده و پسرش محسن کربلایی با پخت و فروش این شیرینی شغل اجدادی خود را در مغازه ای قدیمی که به نام «زولبیا فروشی باباعلی» در محله باغ فردوس مولوی معروف است، ماندگار کرده است. چرا که پدربزرگ این خانواده نیز که در سال 1322 فوت کرده است به این شغل مشغول بوده است و قدمت این مغازه به 90 سال می‌رسد.»


همراه او از روی حصیر بلند می‌شوم تا دستگاهی را که طراحی کرده بود ببینم. روی دیوار مغازه تابلویی به چشم می‌خورد که پر از شعرهای نوشته شده به خط نستعلیق است. از او دربار این تابلو می‌پرسم و می‌گوید: «من با اینکه سواد ندارم اما شعرهایی زیادی را از بر کرده‌ام و چند تایی از آنها را دادم به یک خطاط تا برایم بنویسند که بعد از نوشتن، آنها را قاب کردم و داخل مغازه نصب کردم تا دیگران بخوانند.»


لا به لای شعرهای تابلو، یک بیت بیشتر از بقیه برایم مصداق پیدا می‌کند. شعری که شاید حکایت سیدعلی نوری‌زاده و عشقی باشد که بامیه‌پزی داشته است:


بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد

رنج گل بلبل کشید و بوی گل را باد برد





[تصویر:  40747d1344500762t-sheitoonake95971afd158...10_128.jpg]
[تصویر:  1205219183.gif] تغذیه بعد از ماه مبارک رمضان چگونه باید باشد؟!

تا دو سه روز دیگر، رمضان امسال هم با آن لحظه‌های ناب سحر و ثانیه‌های دلربای نزدیک افطارش به پایان می‌رسد.
به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز، خیلی ها تا چند روز پس از رمضان دوست ندارند در اواسط روز چیزی بخورند و بیاشامند. تهیه صبحانه و ناهار مشکل می‌شود و خوردن این وعده‌ها برای عده ای سخت و مشقت‌آور.
صبحانه را ناقص می‌خوریم، ناهار را به عصر موکول می‌کنیم، اما میل به خوردن شام همچنان در ما قوت دارد و آن را کامل و پر و پیمان میل می‌کنیم.
حتی گاهی ناخواسته در وقت سحر و هنگام نماز صبح تا چیزی نخوریم دوباره به خواب نمی‌رویم. در واقع یک ماه امساک موجب می‌شود تا دستگاه گوارش خود را با این شرایط عادت دهد؛ اما چه کنیم تا به الگوی تغذیه‌ای پیش از این ماه برگردیم؟


دستگاه گوارش را آماده الگوپذیری کنید

تا چند روز پس از ماه مبارک، از مصرف ناگهانی غذاهای حجیم و گاه بیش از حد سرد و گرم بپرهیزید و غذا را در حجم کم و به دفعات بیشتر میل کنید تا به دستگاه گوارش لطمه‌ای وارد نشود و آماده الگوپذیری شود.
بهتر است صبحانه را مناسب، ناهار را کم حجم و متعادل و در میان وعده‌های پیش از ظهر و عصرانه از نان و پنیر و گردو، چای و خرما و میوه‌جات استفاده کنید. در وعده شام هم غذاهای حاضری همچون نان و پنیر و هندوانه، ماست و خیار یا آب دوغ خیار میل کنید.


وزن‌تان را ثابت نگه دارید

به دلیل آن‌که در ایام روزه‌داری برخی افراد، فرصت کافی برای نوشیدن آب یا تامین ذخایر انرژی ندارند، امکان دارد چند کیلویی دچار افت وزن شده و سوخت و ساز بدن آنها بسته به شرایط روزه‌داری تا حدودی کاهش یابد بنابراین در روزهای پس از ماه مبارک ازمصرف زیاد غذاهای پرچرب و پرکالری اجتناب کنید؛ چراکه به دلیل سوخت و ساز پایین بدن، این مواد به محض ورود در بدن اندوخته و باعث افزایش ناگهانی وزن می‌شود. بدون شک مصرف متعادل غذا به تثبیت وزن شما کمک شایانی خواهد کرد.


از مشاور تغذیه کمک بگیرید

روزه اولی‌ها یا نوجوانانی که در این سن توفیق روزه‌داری یافته‌اند، احتمال دارد به دلیل تغییر شرایط متابولیسمی بدن درروزهای اولیه کم‌اشتها باشند و از خوردن بموقع و کافی موادغذایی مناسب اجتناب کنند.
به جهت آن‌که نوجوان در سن رشد است و حتما باید سه وعده اصلی غذای روزانه را استفاده کند، بهتر است والدین برای سر و سامان دادن به برنامه غذایی او از یک مشاور یا متخصص تغذیه کمک بگیرند.


در اواسط روز مایعات بنوشید

تا چند روز پس از رمضان میل به خوردن آب بخصوص در اواسط روز کم است. از این‌رو مصرف چای کمرنگ، آبمیوه، شربت‌های کم شیرین خانگی همچون خاکشیر، تخم شربتی، سکنجبین با خیار رنده شده، میوه‌های آبداری چون هندوانه، طالبی، هلو و شلیل و همچنین نوشیدنی‌های لبنی مانند دوغ، شیر، کفیر یا عرقیات گیاهی توصیه می‌شود
[تصویر:  72214399241116249117.gif]
▐●*● ▐فواید بسیار جالب گرسنگى ▐●*● ▐

گرسنگى فواید بیشمارى در جهت تكمیل نفس و شناخت خداوند براى سالك دارد.

روایات زیادى در فضایل گرسنگى وارد شده است كه بد نیست در اینجا

اشاره اى به آنها و سپس به فلسفه و حكمت گرسنگى داشته باشیم .


از پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله) روایت شده است :

”با تشنگى و گرسنگى با نفسهایتان مبارزه كنید

همانا پاداش این كار همانند پاداش مبارزه در راه خداست .


و عملى دوست داشتنى تر از گرسنگى و تشنگى در نزد خدا نیست

وكسى نزد خدا عزیز است كه گرسنگى بیشترى كشیده باشد

و در خداوند متعال تفكر بیشترى نموده باشد.”‌


وبه اسامه فرمودند:

«اگر مى توانى در حال گرسنگى و تشنگى ملك الموت را ملاقات كن

تا به بالاترین مقامها و جاها رسیده و با پیامبران هم منزل شوى

و ملائكه از دیدن روحت شادمان شوند و خداوند بر تو درود فرستد.»




[تصویر:  02548976512680130867.gif]



پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود :

گرسنگى بكشید و بر بدنهایتان سخت بگیرد

شاید دلهایتان خداوند متعال را ببیند.



در حدیث معراج خداوند پرسید:

اى احمد! آیا آثار روزه را مى دانى ؟

پاسخ داد: خیر.

خداوند فرمودند: نتیجه روزه كم خورى و كم گویى است .

و آن حكمت را به ارمغان مى آورد و حكمت معرفت را در پى دارد و معرفت یقین را.


و وقتى كه بنده اى به یقین رسید باكى ندارد كه چگونه روزگار را سپرى كند.

در سختى یا آسانى و این مقام خوشنوده است .




[تصویر:  02548976512680130867.gif]


خشکی لب و پوست در روزه داران
[تصویر:  184371121223892025924514324417379217225192.jpg]
خشکی لب ها و پوست از ناراحتی های پوستی نسبتا شایع در روزه‌ داران طی ماه مبارک رمضان است.
در صورتی که میزان آب پوست طبیعی و کافی باشد، پوست نرم، صاف، قابل ارتجاع و درخشان خواهد بود. در حالت طبیعی یک حرکت مداوم آب از لایه ‌های عمقی پوست به طرف لایه ‌های سطحی وجود دارد و در نهایت، این آب از سطح پوست تبخیر می ‌شود. هنگامی که پوست به عللی، اعم از عوامل داخلی یا خارجی نتواند این میزان آب را حفظ کند، خشک می ‌شود.
از عوامل خارجی می ‌توان مواجهه با آب و هوای گرم یا باد را نام برد. از طرف دیگر، شستن بیش از حد پوست سبب از بین رفتن لایه ‌های چربی محافظ پوست شده و پوست را خشک می ‌کند. مواجهه پوست با بعضی مواد مثل شوینده ها نیز از جمله عوامل خارجی محسوب می ‌شود.
روزه و خشکی پوست

شاید بسیاری از افرادی که مبتلا به خشکی پوست و اگزما هستند، گمان کنند با روزه گرفتن به دلیل مصرف کم آب، دچار تشدید خشکی پوست خواهند شد. اگر چه کم‌ آبی بدن جزو علل شایع خشکی پوست است، اما این مساله در مورد روزه ‌داران صدق نمی ‌کند، چون در فاصله بین افطار تا سحر، فرد روزه ‌دار به میزان کافی آب و مایعات می نوشد. بنابراین به طور معمول، روزه‌ داری تاثیر چندانی در تشدید خشکی پوست ندارد. از طرفی، استفاده از مرطوب ‌کننده‌ ها می ‌تواند نقش بسزایی در کاهش اتلاف آب پوست داشته و در حفظ شادابی آن موثر باشد.
کار عمده مرطوب ‌کننده، حفاظت از رطوبت پوست و دفاع در برابر آسیب‌ های محیطی است. معمولا افراد نیازی به استفاده از مرطوب ‌کننده‌ ها ندارند و افرادی که پوست شان چرب است، به مرطوب‌ کننده احتیاج ندارند. هر چند این افراد هم در مواجهه با هوای گرم و خشک، باد یا هوای سرد ممکن است نیاز به استفاده از مرطوب ‌کننده‌ داشته باشند.
از سوی دیگر، بعضی ‌ها طی ماه مبارک رمضان به مصرف فراوان مواد غذایی شیرین (مانند خرما، زولبیا و بامیه و سایر شیرینی‌جات) روی می‌ آورند که این الگوی غذایی در مبتلایان به آکنه می ‌تواند به تشدید آکنه منجر شود. در این موارد، بهتر است بیشتر از میوه‌ ها و سبزی ‌های تازه استفاده شود.
روزه و خشکی لب‌
مشکل دیگر روزه‌ داران، خشکی لب‌ ها است که این مشکل، به خصوص در کسانی که تنفس خود را به جای بینی از راه دهان انجام می‌ دهند، شایع‌ تر است. علل متعددی، علاوه بر کاهش مصرف آب برای خشکی شدید لب ‌ها وجود دارد؛ مثلا مصرف برخی داروها مثل ایزوترتینویین یا راکوتان. این قبیل افراد بهتر است در ماه رمضان با نظر پزشک خود، میزان مصرف داروی خودشان را کمی کاهش دهند.
به علاوه، چرب کردن مکرر لب‌ ها را نیز باید مد نظر قرار داد و برای این منظور می ‌توان از وازلین، اوسرین و کِرِم‌های مختلف چرب ‌کننده لب استفاده کرد.
روزه و پمفیگوس

مهم ‌ترین بیماری پوستی که روزه‌ داری برای آن منع طبی دارد، بیماری‌ پمفیگوس است. این بیماری خودایمنی، باعث بروز تاول ‌های متعددی روی پوست و مخاط دهان می‌ شود و در صورت عدم درمان مناسب می ‌تواند تهدید کننده حیات باشد.
متاسفانه بسیار شاهدیم که در ماه مبارک رمضان یا مدت کوتاهی پس از آن، برخی از بیماران مبتلا به پمفیگوس که از این منع طبی بی ‌اطلاع‌ هستند، با عود ضایعات پوستی خود مراجعه می ‌کنند. عود این بیماری مشکلات دیگری را به وجود می ‌آورد، از جمله مصرف داروهای کورتونی برای بهبود آن و عوارض آن ها.
مصرف داروهای کورتیکواستروییدی (کورتونی) باعث افزایش خطر پوکی استخوان، افزایش وزن، افزایش قند خون، افزایش فشار خون و مشکلات دیگر می ‌شود.
دکتر محمدعلی نیلفروش ‌زاده - متخصص پوست و مو
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

روشهای جالب بیدار شدن در سحر در ماه رمضان


[تصویر:  normal_ramezan_3eke_ir.jpg]

ماه و مهتاب
از روی تجربه می توان تشخیص داد وقتی ماه به محل معینی در آسمان برسد سحر نزدیك است. همچنین اهالی مناطق مختلف از روی خطوط و زوایایی كه پرتو ماه با یكی از اجزای ساختمان خانه یا چیز ثابتی مثل درخت و تیرك پیدا می كند متوجه می شوند سحر شده است.


ستارگان
بشر از روزگاران كهن با علم نجوم آشنا بوده و از روی ستارگان و كواكب وقت و زمان و سعد و نحس بودن آن را پیش بینی می كرده است. از این روی یكی از متداولترین روشها برای تشخیص سحر از دیر زمان شناختن ستارگان و محل و جای آنها در آسمان بوده است. در غالب شهرها ازجمله درمناطق كویری و جنوبی كشورمان مثل یزد، كرمان وفارس كه صافی آسمان و درخشندگی ستارگانش مشهور است ، اغلب مردم به خصوص پیرمردان و پیرزنان از روی ستارگان و محل و موقعیتشان سحر را تشخیص می دهند. مردم هر شهر و دیاری برای ستارگان سحری اصطلاحات و نامهای خاص خود دارند كه بسیار شنیدنی است.

در یزد از روی مجموعه ستاره های " نیم گزك" ، " گزوپرویز" و " گزوترازو" وقت سحر را تشخیص می دهند، ستاره " نیم گزك" از چند ستاره تشكیل می شود كه در خط مستقیمی قرار دارند و طول آنها به علت خطای چشم نزدیك به نیم گز به نظر می رسد و در نزد عوام به این نام شهرت یافته است.


در مشهد از روی سه ستاره كه به " نیم ذرع" مشهور است وقت سحر را معین می كنند. ستاره های نیم ذرع باید همان ستاره هایی باشند كه در یزد " نیم گزك" نامیده می شوند. آن طوری كه پیرمردان مشهد می گویند، اول شب این ستاره ها در جنوب غربی قبله به صورت عمودی دیده می شوند كه به تدریج به وسط آسمان می آیند و نصف شب به صورت افقی روبه روی قبله ظاهر می شوند . از نیمه شب ستاره ها به سمت جنوب شرقی قبله سرازیر می گردند و لحظاتی بعد از سحر محو می شوند. با ناپدیدشدن این ستارگان صدای اذان صبح از گلدسته های مساجد بلند می شود. لازم به تذكر است هر چه روز كوتاهتر شود ستاره های نیم ذرع زودتر نمایان می شوند و هر چه روز بلندتر شود دیرتر دیده می شوند.


همچنین در مشهد از روی ستاره های" هف برارو" كه در نقاط دیگر به " هفت برادر" مشهور است سحر را تشخیص می دهند. ریش سفیدان مشهد گویند دو مجموعه ستاره " هفت برارو" در آسمان وجود دارد كه هر مجموعه شامل هفت ستاره است. یكی از این مجموعه ها به ستاره " هف براروی بزرگ" یا " خرس بزرگ" و مجموعه دیگر به " هف براروی كوچك" یا " خرس كوچك" مشهور است.


در اراك زمانی كه ستاره " هفت برادران یا خرس بزرگ" نزدیك به پنجاه ذرع مانده به مغرب برسد سحر است و وقتی ستاره هفت برادران به پشت كوه می رود ستاره " سهیل" كه به ستاره " ظلّ صبح" مشهور است بیرون می آید. وقتی" ظلّ صبح" پنجاه ذرع از مشرق بالا آمد وقت اذان صبح است. فصل به فصل و بسته به بلند و كوتاه شدن شب ستارگان هم به همان نسبت جایشان تغییر می كند.


در فرنق خمین از روی دو ستاره روشن "ظلّ سحر" و " ظلّ صبح" كه از سمت مشرق بالا می آیند سحر را تشخیص می دهند. ستاره " ظلّ سحر" زودتر در می آید. با دمیدن این ستاره تقریباً یك ساعت و نیم به صبح صادق مانده است. با دیدن ستاره " ظلّ سحر" مشغول خوردن سحری و انجام اعمال سحر می شوند. پس از یك ساعت و نیم ستاره " ظلّ صبح" نمایان می شود كه نشانه رسیدن صبح صادق است و دست از خوردن می كشند.


اهالی گوشه محمد مالك خمین هم گویند وقتی سه تا از ستاره های هفت برادران راست(= مقابل) قبله قرار گرفتند موقع خوردن سحری است و وقتی هر هفت ستاره برابر قبله ایستادند سحر تمام می شود و صبح می دمد.



بانگ خروس
خروس در شب سه مرتبه می خواند: مرتبه اول نیمه شب، مرتبه دوم ساعتی بعد از نیمه شب و مرتبه سوم سحر، یكی از راههایی كه از قدیم الایم مردم برای بیدار شدن در سحر از آن استفاده می كردند صدای بانگ خروس بود. از این رو وجود خروس را در خانه خویش یمن می دانستند مخصوصاً خروس سفید چل تاج كه نشانه خیر و بركت است و هر كس صاحب خروس سفید چل تاج بود می گفتند پریان و جنیان به خانه اش نمی آیند.

مردم قمصر كاشان معتقدند خروس سفید نگهبان حضرت حجت است و گویند حضرت حجت در یك چاه نورانی پنهان است و دشمنان او در بالای چاه منتظر هستند تا هوا روشن شود و داخل چاه شوند و آن حضرت را به قتل برسانند . هنگام سحر فرشتگان از خواب بیدار می شوند و خروس سفید را باخبر می كنند و خروس مشغول خواندن می شود. با شنیدن صدای خروس دشمنان آن حضرت پا به فرار می گذارند.


مردم قمصر همچنین عقیده دارند اگر هنگام خواب چند مرتبه دستشان را به لحاف و متكا بزنند و بگویند:" دین هفتاد آسیابان به گردنت اگر موقع سحر مرا بیدار نكنی." سحر از خواب بیدار می شوند.


مردم دماوند می گویند خروس شب هنگام پنج مرتبه، نیم ساعت به نیم ساعت می خواند. در اصطلاح محل هر نوبت خواندن خروس را یك پنجمی می گویند. پنجمی اول زنان خانه از خواب بیدار می شوند و مشغول پختن سحری می شوند. پنجمی دوم سماور زغالی را آتش می اندازند. پنجمی سوم همه اعضای خانواده بیدار می شوند و سحری می خورند . پنجمی چهارم چای می خورند و دهانشان را می شویند و سرانجام با بلندشدن صدای خروس در آخرین نوبت یعنی پنجمی آخر دیگر حق خوردن ندارند و در این هنگام صدای اذان بلند می شود.



سوره یاسین و طه
بعضی به نیت اینكه سحر از خواب بیدار شوند شب قبل از خواب، سوره یاسین و طه می خوانند و از خدا می خواهند كه سحر بیدار شوند.


چراغ روشن
قبل از اینكه كارخانه برق به ایران آورده شود، بعضی از مردم، از جمله خدّام مساجد، یكی دو ساعت به سحر مانده چراغهایی را روشن می كردند و درنقاط مرتفع شهر و گلدسته مساجد می گذاشتند تا مردم از دیدن نور چراغ به نزدیك شدن سحر پی ببرند. چراغها تا هنگام اذان صبح روشن بود و همین كه صدای اذان بلند می شد آنها را خاموش می كردند. یكی از مشهورترین چراغها" چراغ ملا كاظم" در شهرستان یزد بود. ملا كاظم كه خادم مسجد جامع كبیر بود، هر شب چراغی را روشن می كرد و در یكی از گلدسته های مسجد جامع می گذاشت و هنگام اذان صبح آن را خاموش می كرد.


صدای نقاره
یكی از روشهایی كه در قدیم برای بیدار شدن در شبهای ماه رمضان به كار می رفت زدن نقاره بود. نقاره عبارت بود از یك طبل بزرگ و دو طبل كوچك دوقولو و یك سرنا. شهرهای بزرگ هر كدام نقاره خانه ای داشت كه معمولاً اتاقكی بود بالای سر در دارالحكومه. نقاره به وسیله نقاره چیهای حكومتی ، زده می شد و نقاره چیها از حكومت مواجب می گرفتند. در ماه رمضان نقاره چیها دو مرتبه نقاره را به صدا در می آوردند یكمرتبه نزدیك سحر و یك مرتبه غروب آفتاب برای اعلام وقت افطار. به غیر از نقاره چی حكومتی مرشد زورخانه هر محل هم سحر طبل و نقاره می نواخت. مردم هم خود را موظف می دانستند روز آخر ماه رمضان انعامی به مرشد تقدیم كنند.

در مشهد ، در ماه مبارك رمضان از دو ساعت بعد از نیمه شب از گلدسته های صحن مطهر حضرت رضا و مسجد گوهرشاد صدای مناجات و نقاره بلند می شود تا مردم برای عبادت و خوردن سحری از خواب بیدار شوند. در طول سال روزی دو مرتبه ازگلدسته های صحن مطهر نقاره می زنند؛ یك مرتبه غروب آفتاب یك مرتبه هم نزدیك طلوع آفتاب. اما در ماه رمضان به جای صبح پیش از سحر نقاره می زنند.



طبل و شیپور
در بعضی از شهرها به جای نقاره برای بیدار كردن مردم طبل و شیپور می زنند. آن طوری كه پیرمردان می گویند در بجنورد تا چهل سال پیش اغلب مردم در سحرهای ماه رمضان با صدای طبل و شیپور از خواب بیدار می شدند. طبل و شیپور را در دو نوبت می زدند : نوبت اول سه ساعت به اذان صبح كه به آن طبل اول می گفتند و نوبت دوم یك ساعت و نیم به اذان كه طبل دوم گفته می شد. طبل و شیپوررا با آهنگ مخصوصی می نواختند.

طبل اول به این منظور زده می شد تا كدبانوی خانه از خواب برخیزد و مشغول تهیه سحری بشود. البته آنهایی كه سر شب غذا می پختند با صدای طبل اول از بستر برنمی خاستند و با طبل دوم بیدار می شدند . طبل دوم هم برای آن نواخته می شد تا متوجه نزدیك شدن سحر بشوند. با صدای طبل دوم كدبانوی خانه غذا را ازسر اجاق بر می داشت و آماده خوردن سحری می شدند.


در بجنورد مزد و مواجب طبال و شیپورچی از طرف مردم تامین می شد. به این ترتیب كه بعدازظهر روز آخر ماه رمضان طبال و شیپورچی سینی به دست می گرفتند و شیپورشان را در سینی می گذاشتند و وارد بازار می شدند. سینی را جلو دكانداران می گرفتند و می گفتند: " خدای روزه نمازین گِز قبول اِتن، خدای سلامت لِق برسن."


صاحب هر دكان هم به قدر تواناییش مبلغی در سینی می انداخت و طبال و شیپورچی به این ترتیب سینی را تا آخر بازار می گرداندند و پولهایی كه جمع می شد به طور مساوی تقسیم می كردند . ناگفته نماند كه طبال و شیپورچی برای تمام شهر دونفر بود.


در سبزوار هم برای آگاهی از وقت سحر و افطار از توپ كه به آن " شمخال" می گفتند و از طبل و شیپور استفاده می كردند. برای زدن طبل مرشدی طبلش را با دو قطعه چوب مخصوص طبالی برمی داشت و به گلدسته مسجد جامع كه بلندترین گلدسته مساجد سبزوار است و وسط شهر قرار دارد می رفت. ابتدا سه ضربه به طبل می نواخت، بعد با این آهنگ شروع به نواختن طبل می كرد:" خانم وخ پلو بپز، وخ پلو بپز، وخ بارا به مدبخ"


دربندر بوشهر و روستاهای آن از جمله صلح آباد از شب اول ماه رمضان دونفر به نام" دُم دُم سحری" برای بیدار كردن مردم از نیمه شب تا نزدیك سحر در كوی و برزن راه می افتند . یكی از این دو" دمام" ( طبل بوشهری ) بزرگی به گردن انداخته و با دیگری در حالی كه چراغ دریایی در دست دارد او را همراهی می كند. آنكه دمام به گردن دارد با چوب محكم به دمام می كوبد و هر دو با صدای بلند می گویند: " یا ماه رمضان قدمت مبارك" و خلق الله را از خواب بیدار می كنند.



بوق حمام
حمامهای قدیم بوقهایی برنجی داشتند كه برای اعلام شروع و پایان كار حمام بوق را به صدا در می آوردند. در ماه رمضان هم اغلب حمامها سحر و افطار با زدن بوق مردم را باخبر می كردند و بسیاری با صدای بوق حمام از خواب بر می خاستند و سحری می خوردند.


توپ در كردن
از زمانی كه توپ به ایران آمد یكی از وسایلی كه برای بیدار كردن مردم در سحر و اعلام وقت افطار به كار می رفت در كردن توپ بود. دراین توپ در عوض گلوله از كهنه و پارچه استفاده می شد . به این ترتیب كه مقداری كهنه و پارچه و باروت به ترتیب و چند بار در لوله توپ می كردند و آن قدر سمبه می زدند تا فشرده شود. بعد فتیله ای را به باروت لوله توپ وصل می كردند و فتیله را آتش میزدند. با انفجار باروت كهنه های فشرده به بیرون پرتاب و باعث ایجاد صدا می شد.

محل استقرار توپ را " گورخونه" می نامیدند كه در نزدیكی دارالحكومه بود و متصدی توپ مثل نقاره چی از دارالحكومه مواجب می گرفت.



كوبیدن دیوار همسایه
در ماه رمضان همسایه ها قرار می گذارند هر كسی سحر زودتر بیدار شود همسایه های دیگر را هم بیدار كند . در صورتی كه خانه ها دیوار به دیوار باشد با كوبیدن مشتهای پیاپی به دیوار، همسایه شان را بیدار می كنند.


نذرداران و نیكوكاران
درقدیم گاهی افراد مؤمن و معتقد برای ثواب یا نذری كه داشتند سحرهای ماه رمضان مردم را بیدار می كردند. برای این كار نزدیك سحر از كوچه ها می گذشتند و با خواندن اشعار مذهبی یا كوبیدن حلقه در خانه ها و یا با كوبیدن قطعه ای چوب بر روی طبل و حلب خالی مردم را بیدار می كردند.


جار كشیدن
در بسیاری از روستاهای شهرستان اراك از جمله در روستای استوه برای بیدار شدن در سحر باسوادان سحر، خوانی و مناجات می كنند. یا طبالی را اجیر می كنند تا با نواختن طبل مردم را بیدار كند.

در روستای الموت قزوین هم از جمله در روستای فیشان رسم جار كشیدن به وسیله پاكار و یا دشتبان متداول است.



تیر در كردن
در دماوند سابقاً اعلام وقت سحر را تفنگچیها با تیر دركردن به اطلاع مردم می رساندند. این عمل بیشتر توسط شكارچیان انجام می گرفت و عقیده داشتند با این كار كفاره حیواناتی را كه در ماه رمضان شكار كرده اند می دهند. ناگفته نماند شكار كردن در ماه رمضان مكروه و بدیمن است و تا آنجا كه ممكن است از شكار در این ماه پرهیز می كنند.


صدای مناجات
بسیاری از مردم با صدای مناجاتهایی كه از یكی دو ساعت مانده به سحر از گلدسته های مساجد و پشت بام خانه ها بلند می شود از خواب بیدار می شوند و به فرایض دینی و آماده كردن سحری می پردازند.

بعضی از مناجات خوانان باسوادند و مناجاتشان غالباً سوره والفجر و دعاهایی از كتاب مفاتیح الجنان یا صحیفه سجادیه و ا شعار خواجه عبدالله انصاری است. بسیاری از مناجات خوانان هم پیرمردانی هستند كه سواد ندارند واشعار مختلفی از حفظ دارند كه خواندن این بندگان خدا ، حال و هوایی خاص دارد.


در قدیم مناجات كنندگان هر كدام با روشی خاص و وقت معینی مناجات را آغاز می كردند . بعضی از روی ستاره ها، بعضی با اذان خروس و برخی به وسیله ساعت زنگدار وقت خود را تنظیم می كردند . از این رو زمان خواندن مناجات و گفتن اذان میان مناجات كنندگان و مؤذنها فرق می كرد و كمی پس و پیش بود . هر گروه از مردم هم كه به یكی از مناجات خوانها بیشتر اعتقاد داشتند انجام اعمال سحر را با مناجات آن شخص تنظیم می كردند.



زنگ تلفن
از زمانی كه تلفن مغناطیسی به ایران آمد در بعضی از شهرستانها كسانی كه تلفن داشتند با یكدیگر قرار می گذاشتند یا به متصدی كنترل دستگاه مركزی تلفن می سپردند تا سحر زنگ تلفن آنان را به صدا در آورد تا به این وسیله از خواب بیدار شوند. اما در این اواخر در اثر زیاد شدن مراجعان، متصدیان مركز تلفن خود به خود هنگام سحر زنگ تلفن تمام خانه ها را به صورت تك زنگ به صدا درمی آوردند. البته تعداد خانه هایی كه تلفن داشتند در هر شهرستانی معدود بود.


زنگ ساعت
ساعت شماطه دار متداولترین وسیله ای است كه از آن برای بیدار شدن در سحر استفاده می كنند. كار و كسب ساعت فروشان و تعمیركاران ساعت هم در ماه رمضان رونق پیدا می كند.

تلویزیون ساعت دار و تلفن همراه و نیز جدیدترین وسائل بیدار كردن مؤمنان برای سحری است.

البته امروزه چند روش دیگه هم ابداع شده..

چک و لگد تو خواب...

ریختن آب رو سر و صورت..

کوک کردن ساعت موبایل

بالا سرت غذا بخورن ملچ و ملوچ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!haha
29 کلید رمضانی برای ورود به بهشت
[تصویر:  ramadan11.JPG]



[تصویر:  Rose.gif]

1. در طول روز نیت خیر داشتن: یعنی تصمیم بگیری که در این روز اعمال صالحه و کارهای خیری انجام بدهی و این نیت همواره در قلبت باشد چرا که تا زمانی که نیت خیر در دل داری گویا تو در خیر هستی.
ابوهریره (رض) از پیامبر(ص) نقل می‌کند که خداوند در حدیث قدسی فرموده است: «وقتی که بنده‌ام اراده می‌کند که کار خیری انجام دهد من برای او یک حسنه می‌نویسم.»
امام نووی می‌گوید: مستحب است که انسان مسلمان همیشه نیت کارهای خیر در دل داشته باشد. مثلاً ‌نیت کارهایی که به وسیله‌ی آن‌ها زندگانی جاودان آخرت طلبیده می‌شود؛ ‌نیت قیام‌الیل و شب‌زنده‌داری؛ ‌نیت هدایت و راهنمایی دیگران به خیر و اعمال و کارهای خیر دیگر که طاعت و عبادت محسوب می‌شوند. بی‌شک این مژده‌ای است برای کسانی که نیت خیر می‌کنند.
امام نووی می‌گوید: هرکس نیت جهاد کند ـ‌‌یا نیت کار خیر دیگر نماید‌ـ و عذری برایش پیش آید و مانع انجام کار خیر گردد، برای چنین کسی ثواب نیتش محفوظ خواهد بود و اگر ثوابش برای از دست دادن آن خیر زیاد باشد و همواره آرزو کند که در جهاد با مجاهدان مشارکت نماید، ‌ثواب و اجر او همان اندازه افزایش خواهد یافت. به طور خلاصه می‌توان گفت که با نیت، می‌توان عادت را به عبادت تبدیل کرد.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

2.مواظب بر نمازهای پنج‌گانه در مسجد به‌‌ویژه نماز عشا و نماز صبح: رسول اکرم(ص): «من صلی العشاء فی الجماعة فکانما قام نصف الیل و من صلی الصبح فی الجماعة فکانما صلی الله الیل کله» مسلم ترجمه: «هرکس نماز عشا را همراه با جماعت بخواند انگار نصف شب را قیام کرده و آن را زنده داشته است. و هرکس نماز صبح را همراه با جماعت بخواند گویا تمام شب را زنده داشته است.»

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

3. مواظبت بر انجام اذکار صبح و عصر: خداوند می‌فرماید: «و سبح بحمد ربک قبل طلوع الشمس و قبل غروب‌ها» «و قبل از طلوع آفتاب و پیش از غروب آن به پرستش و ستایش پروردگار مشغول شو.» طه/130

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

4. تلاوت قرآن: امام نووی در کتاب الاذکار می‌گوید: شایسته است که بر تلاوت قرآن شبانه و روزانه و در سفر و حضر مواظبت شود. ابن‌رجب در توضیح سخن ابن‌عباس می‌گوید: «جبرئیل هر شب از شب‌های رمضان با پیامبر ملاقات می‌کرد و قرآن را با او تکرار می‌کرد.» که آن دلیلی است بر استحباب کثرت تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان.


[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

5. نماز تراویح: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم می‌فرماید: «من قام رمضان ایماناً و احتساباً غفرله ما تقدم من ذنبه» بخاری و مسلم «هرکس با ایمان و نیت و ثواب در رمضان قیام و شب‌زنده‌داری کند گناهان گذشته‌اش بخشوده خواهد شد.» نیز فرموده است: «هرکس همراه با امام قیام کند و تا آخر همراه او بماند برای او قیام یک شب کامل نوشته خواهد شد.»


[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

6. در طول روز به ذکر خدا مشغول شدن: رسول اکرم می‌فرماید: «دوست داشتنی‌ترین سخنان نزد خداوند چهار تا هستند: ‌سبحان‌الله ‌والحمدالله ‌ولا‌اله الالله و‌الله اکبر، با هر کدام از آن‌ها آغاز کنی اشکال ندارد.» مسلم همچنین فرموده‌اند: «هر کس یک بار بر من درود و صلوات بفرستد، خداوند در ازای آن ده درود و صلوات بر او خواهد فرستاد.»

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

7. مواظبت بر انجام نوافل: سنت‌های قبلی و بعدی نمازهای پنج‌گانه. (دو رکعت قبل از نماز صبح، دو رکعت قبل و دو رکعت بعد از نماز ظهر، دو رکعت بعد از نماز مغرب، سه رکعت بعد از نماز عشاء)، نماز چاشت، نماز شب، تهجد و تحیة‌الوضوء.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

8. اذکار شبانه‌روزی: حافظ ابن‌رجب حنبلی می‌گوید: مشروع است برای مسلمانان ذکر خدا و حمد و ستایش او هنگام خوردن و نوشیدن و لباس پوشیدن و هنگام مقاربت و لحظه‌ی ورود و خروج از مسجد و نیز هنگام ورود و خروج از دست‌شویی نیز ذکر خدا و گفتن نام خدا هنگام سوار شدن بر مرکب و ... .
چنان‌چه حضرت عایشه‌(رض) می‌فرماید: «کان النبی بذکر الله علی کل احیانه» «رسول اکرم(ص) در تمام لحظات خویش یاد و ذکر خدا می‌کرد.»

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

9. در کمین شکار فرصت‌های انجام امور خیر بودن:می‌توان تمام جامعه را در روز، محرابی برای عبودیت خداوند قرار داد. مثلاً یک تبسم و لبخند، تشیع جنازه، دور کردن چیزهای موذی از سر راه، امر به معروف و نهی از منکر، حضور در مجالس موعظه،سلام کردن، مسواک زدن، عیادت بیمار، دید و بازدید از دوستان، ایجاد صلح و اصلاح بین مردم و ... .
اما شما ای مجاهدان و تلاش‌گران؛ خواهران و برادران روزه‌دار تلاش کنید در این ماه مبارک زمینه‌ی انجام کار خیر را فراهم کنید و فرصت‌سازی نمایید و آن‌ها را در راه انجام کارهای خیر و دعوت به خیر استفاده کنید و از این راه خود را کلید و مدخلی برای امور خیر بسازید.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

10. افطاری دادن به روزه‌داران:رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «من فطر صائماً کان له مثل اجره غیر انه لا ینقص من أجر الصام شیئاً»ترمذی هرکس روز‌ه‌داری را افطاری دهد، او را همانند ثواب روزه‌دار ثواب خواهد بود و از اجر و ثواب روزه‌دار ذره‌ای کاسته نمی‌شود.

[تصویر:  Rose.gif]
11. محاسبه‌ی نفس: عمر بن‌خطاب می‌فرماید: «حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا» پیش از آن‌که محاسبه شوید، خویشتن را محاسبه نمایید.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]
12. همنشینی با نیکان:رسول اکرم(ص) می‌فرماید: خداوند فرموده است: «وجبت محبتی المتجالسین لی»امام مالک(مؤطا) «محبت من برای کسانی است که فقط به‌خاطر من با هم‌دیگر همنشینی و مجالست می‌کنند واجب شده است.»


[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]
13. خدمت به جامعه و انجام کارهای خیر:رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «خیر الناس انفعهم للناس»صحیح الجامع بهترین مردم سودمندترین آنان است.
امام عبدالله بن‌مبارک(رح) از برادران و دوستان خویش پذیرایی می‌کرد در حالی که خودش روزه بود و به خدمت آنان می‌نشست.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]
14. دعوت به سوی خدا: رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «هر کس دیگران را به راه هدایت فرا خواند برای او اجر و پاداشی به اندازه اجر و پاداش کسانی است که از او اتباع و پیروی می‌کنند.»مسلم
و نیز فرموده است: «قسم به ذاتی که جانم در دست اوست مؤمن گفته نمی‌شود مگر کسی که دوست بدارد برای برادرش آن‌چه که برای خود دوست می‌دارد.»

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]
15. دعای زیاد: رسول اکرم(ص) می‌فرماید: سه گونه دعا مستجاب هستند: ‌دعای روزه‌دار، ‌دعای مظلوم و ستم‌دیده،‌ دعای مسافر.
لحظات مناسب برای دعا در ماه رمضان، ‌هنگام افطار، ‌‌وقت سحر، ‌‌هنگام ختم قرآن، ‌هنگام سحری خوردن می‌باشند اما می‌توان گفت که ماه رمضان هر لحظه‌‌اش جای قبول دعا است.
خواهر و برادر روزه‌دار شما هم روزه‌ی خویش را با این دعا آغاز کنید: «اللهم إنی أسألک خیر ما فی هذا الیوم فتحه و نصره و نوره و برکته و هداه و اعوذبک من شر ما فیه و شر ما بعده»

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]
16. احساس حصول ثواب هنگام عبادت: این احساس برای این است تا انگیزه و محرکی برای انجام کار خیر باشد. بنابراین فضیلت و ثواب روزه‌ی رمضان و قیام در شب‌های ماه مبارک رمضان را احساس کن و در ذهن خود تصور نما که ان‌شاءالله به هدف خویش خواهی رسید.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]
17. مواظبت بر وضو: رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «ولن یحافظ علی الوضوء الا مؤمن»ابن‌ماجه وابن‌حبان «بر وضو مواظبت نمی‌کند مگر مؤمن.»

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]
18. کنترل زبان از سخنان یاوه و سخنان مباح:رسول اکرم(ص) می‌فرماید: « تمام سخنان انسان علیه او هستند نه به سود او مگر سخنی که امر به معروف یا نهی از منکر یا ذکر خدا باشد.»

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]
19. دعا هنگام افطار:رسول اکرم(ص) چون هرگاه افطار می‌کرد این دعا را می‌خواند: «اللهم لک صمت و علی رزقک افطرت» ترمذی وابوداود«بار الها! برای تو روزه گرفتم و با روزی تو افطار کردم.»

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]
20. شتاب در افطار بعد از غروب و افطار با خرما:رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «مردم همواره بر خیر و برکت هستند اگر در خوردن افطاری عجله و شتاب نمایند.»مالک درمؤطا رسوا اکرم(ص) روزه را با چند دانه خرمای تازه قبل از اقامه‌ی نماز افطار می‌کردند و اگر خرمای تازه نبود با چند جرعه آب افطار می‌کردند.




[تصویر:  Rose.gif]
21. به دیگران غذا دادن: رسول اکرم(ص) سخاوتمندترین مردم بود، بیشتر جود و سخاوتمندی آن حضرت در ماه رمضان تجلی پیدا می‌کرد و به اوج خود می‌رسید.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

22. حسن استفاده از وقت‌های ارزشمند از جمله:
الف) نشستن بعد از نماز صبح و مشغول ذکر و تلاوت قرآن و دعا شدن.
ب) استفاده از نیمه‌ی سوم آخر شب با دعا و استغفار و...
ج) استفاده از فاصله‌ی بین اذان و اقامه. مناسب است در این فاصله از خداوند عفو و عافیت دین و دنیا و آخرت را طلب کند. «اللهم انی اسألک العفو و العافیة فی الدین و ابدین و الاخرة»

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

23. تلاش برای صدقه دادن گرچه کم باشد: چرا که صدقه دهنده از هفت گروهی است که خداوند در قیامت در میدان محشر آنان را زیر سایه‌ی عرش خویش در لحظه‌ای که هیچ سایه‌ای جز سایه‌ی او وجود ندارد جا می‌دهد. «و رجل تصدق بصدقه فأخفاها حتی لا تعلم شماله ما تنفق یمینه»
عادت برخی از سلف و پیشینیان نیک چنین بود که روز خویش را با صدقه دادن ختم به خیر می‌کردند و بدینوسیله از خداوند بر پایان روزشان بر طاعت و عبودیت سپاس‌گزاری می‌کردند.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

24. نشستن در مسجد بعد از نماز عصر یا عشاء و گوش دادن به موعظه.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

25. مطالعه‌ی کتاب‌هایی در باب تقویت ایمان و نیز فضایل و فایده‌های رمضان و خیرات و برکاتی که نصیب انسان می‌شود.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

26. گوش فرا دادن به نوارها و سی‌دی‌هایی با موضوعات دینی.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

27. احیای فاصله‌ی بین مغرب و عشاء با ذکر و نماز و یا
آماده نمودن خویش برای نماز عشاء و نماز تراویح.

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

28. زندگی آخرت‌گونه: تذکر و یادی از جایگاه انسان در بهشت و مصایب و گرفتاری‌های دوزخ و ذکر مرگ و سختی‌های آن و یاد قبر و شکنجه‌های آن و فراروی خویش قرار دادن زنده شدن پس از مرگ و حشر و حساب و کتاب در میدان محشر و...

[تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif][تصویر:  Rose.gif]

29. تشکر و سپاس از خداوند برای توفیق روزه و پایان رساندن روز با روزه: امام نووی می‌فرماید: هنگام دست‌یابی نعمت یا رفع ضرر و مکروهی از انسان چه از خودش و یا چه از دیگر مسلمانان حمد و ستایش و سپاس‌گزاری از خداوند سبحان مستحب است. آیا نعمتی والاتر از اتمام روزه و ادای طاعت و عبادت با آسانی و سهولت خداوند است؟
[تصویر:  1_1015.gif]
رموز رمضان

[تصویر:  1_1015a.gif]

1- ایمان به مبدأ و معاد تنها به اعتقاد قلبی و اقرار به لسان، شرط لازم هست ولی شرط كافی نیست، ورود به مرحله اجرایی و عمل به اركان، ایمان را به درجه كمال می رساند. آنان كه می گویند: ما خدا را در قلب قبول داریم و با زبان نیز شهادت می دهند ولی از انجام عبادات مانند اقامه نماز و گرفتن روزه به بهانه عدم نیاز خداوند متعال، سرباز می زنند با مراحل ایمان- كه پیام مولا حضرت علی(ع) است- همخوانی ندارند.

[تصویر:  1_billed.gif]

2- امساك از خوردن و آشامیدن و مبارزه با لذتهای جسمانی و دوری از سایر مبطلات روزه، ویژه آداب و آئین اسلام نبوده بلكه «صیام» در ادیان قبل از اسلام بوده است.

راز و رمز روزه داری، مراقبت از نفس، كنترل چشم و زبان، گوش و پرهیز از محرمات از یكسو، تلاوت قرآن، صله ارحام، رسیدگی به وضع معیشتی ایتام و مساكن و درك مفاهیم قرآنی و عمل به دستورات وحی بهمراه اخلاص از سوی دیگر، رسیدن به تقوای الهی است.

[تصویر:  1_billed.gif]

3- بیماران و مسافران از گرفتن روزه معافند و پس از بهبودی و رجعت از مسافرت، در ماههای بعدی بایستی كسری یك ماه را جبران نمایند تا در زمره شایستگان قرار گیرند.

[تصویر:  1_billed.gif]

4- آنان كه همانند پیرمردان، پیرزنان، سالخوردگان، زنان شیرده، به مشقت و زحمت می افتند و طاقت و توانمندی این عمل عبادتی را ندارند از آن معافند و تكلیف شرعی با اطعام مساكین به میزان هر روزه ده سیر طعام خوراكی را می توانند محقق سازند.

[تصویر:  1_billed.gif]

5- تنها ماهی كه در كتاب آسمانی اسلام بطور شفاف قید شده فقط «رمضان» است و بس. آمار سایر ماهها منجمله تعداد ماههای حرام در آن قید شده ولی نام سایر ماهها در آن دیده نشده است و این امر استثنایی از اهمیت و جایگاه رفیع این ماه حكایت می كند.

[تصویر:  1_billed.gif]

6- نزول قرآن -كه كتاب هدایت و دارای مؤلفه های تمیز حق از باطل- راه‌كارهای اجرایی زندگی و حیاتی و اسامی و وصول به سعادت دنیوی و اخروی است- در ماه مبارك رمضان- اتفاق افتاد. جالب توجه است كه انجیل، تورات، زبور و صحف در همین ماه بر پیامبرانش نازل و ابلاغ می گردد.

[تصویر:  1_billed.gif]

7- واژه «رمضان» از ریشه «رمض» گرفته شده كه به معنای بارانی كه اول پاییز می بارد و هوا را از خاك و غبارهای تابستان پاك می كند و یا به معنای داغی سنگ از شدت گرمای آفتاب است پیامبر خدا فرمودند: «اِنَّما سُمِّیَ رَمضان لانّه یُرمَضُ الذُنوبَ» یعنی این ماه رارمضان نامیدند چون گناهان را می‌زداید.

انسان گنهكار می تواند از طریق توبه،

استغفار،

ترك معاصی،

پرداخت حق الناس،

در كوره گناه سوزی ذوب گردد.

[تصویر:  1_billed.gif]

8- اقامه نماز، ایتای زكوة،

سفر حج،

پرداخت خمس و زكوة توسط ملكف،

در معرض دید دیگران قرار می گیرد ولی روزه تنها عبادتی است كه نمود خارجی ندارد.

فقط خدای متعال از درون صائم مطلع است.

[تصویر:  1_billed.gif]

9- گرسنگی و تشنگی روزه دار، یادآور گرستگی و تشنگی روز قیامت در آخرت و یادآور حال مساكین و محرومان بی غذا در دنیاست.

[تصویر:  1_billed.gif]

10- تبدیل سه وعده غذا به دو وعده در ماه صیام و واگذاری یك وعده به فقرا، موجب بهبودی امور اقتصادی آنان می گردد و ایجاد عاطفه بین قشر مرفه و مستضعف اتفاق می افتد.

دادن افطاری به روزه داران انفاق و ایثار عدم دلبستگی به دنیا را به ارمغان می آورند.

[تصویر:  1_billed.gif]

11- اگر صفت مذموم پرخوری در سحر و بهنگام افطاری كنار رود و سد جوع در حد متعارف صورت پذیرد. بیمه سلامتی یكساله و راحت باش یكماهه دستگاه گوارش فراهم می آید. چربی خون و مواد زائد از بدن خارج می گردد.

[تصویر:  1_billed.gif]

12- معراج حضرت ختمی مرتبت(ص) و سیر در عالم بالا در ماه مبارك رمضان درشب هفدهم، 6 ماه قبل از هجرت صورت می پذیرد و در لیلة القدر هم فرشتگان عرش به فرش نزول اجلال می كنند تا سلامت و خیر را بین عبادالله توزیع كنند و شب زنده داران می توانند تقدیرات شایسته ای را برای خویش از حضرت دوست درخواست كنند و اگر گدا كاهل بود صاحب خانه تقصیر نخواهد داشت. شهادت مولای متقیان در 21 رمضان، پیام آور نهایت عشق عشق معبود به عابد است.

[تصویر:  1_billed.gif]

13- اگر خروجی یك ماه روزه داری، اجرای پرهیزكاری و رعایت حلال و حرام امور دنیوی باشد علامت قبولی طاعات در ماه صیام خواهد بود و

سلام بر آنكه در این ماه هدایت پذیرد و شیطان را از

دستور كارش خارج نماید.
[تصویر:  41049752531238801036.gif]
خداوند از سه گروه تعجب می‌کند

[تصویر:  1_03a.jpg]
در روایت آمده است که خدای تبارک و تعالی از سه گروه تعجب می‌کند !
1- کسی که نماز می‌خواند و می‌داند مقابل چه خدایی ایستاده است،
ولی در نماز حضور قلب ندارد و حواسش به نماز نیست.
بزرگی می‌گفت :
ما باید از نماز خواندنمان هم استغفار کنیم.

عاصیان از گناه توبه کنند
عارفان از عبادت استغفار
[حکایت دوم گلستان سعدی]
2- کسی که عمری است روزی خدا را می‌خورد و غصه روزی فردا را دارد

3- کسی که می‌خندد در حالی که نمی‌داند خدا از او راضی هست یا نه !
«وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ»
خدایا یک کاری کن که از غضب تو اجتناب کنم ؛ و کاری نکنم که در ماه رمضان از من ناراضی باشی
«وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین»

خدایا مرا موفق به خواندن قرآن کن ؛
در قرآن کریم و روایات مأثوره و سیره اهل‌بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله) مطالب فراوانی در آثار، فواید و ثواب تلاوت قرآن و آداب آن ذکر شده است که به نمونه‌هایی از آن می‌پردازیم:
قرآن می‌فرماید:
فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
[سوره مزمل ـ آیه 20]
هر چه می‌توانید قرآن تلاوت کنید.

وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا [سوره مزمل ـ آیه 4]
قرآن را آرام و شمرده و با دقت و تأمل بخوان.

فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ
[سوره نحل ـ آیه 98]
هر گاه قرآن تلاوت کردی، پس از شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر.
ماه رمضان ماه قرآن است و باید قرآن خواند ؛
اگر کسی می‌خواهد زنگار دلش پاک بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند.

پاک کردن زنگار دل از چند راه
دل ما با گناه زنگ می‌زند برای پاک شدن زنگ دل چند کار را باید انجام داد
یکی اینکه در سحرها قرآن بخوانیم

[ارشاد القلوب-ترجمه رضایی ج 1 ص 191. رسول خدا فرمود که همانا این دل‌ها زنگار می‌گیرد همان طوری که آهن زنگار می‌گیرد و همانا جلای دل‌ها به خواندن قرآنست.] ؛
دوم اینکه استغفار کنیم و دیگر اینکه دست بر سر یتیم بکشیم و کمک و مددی به ایتام داشته باشیم .

[«نصایح ص 219» ؛ آیت الله مشکینی ؛ ترجمه احمد جنتی

پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ):
پنج چیز دل را صفا دهد و سختی قلب را برطرف کند:
هم‌نشینی علما،
دست به سر یتیم کشیدن،
نیمه شب استغفار کردن،
و کم خوابیدن شب و روزه]




[تصویر:  41049752531238801036.gif]

احکام روزه داری برای بیماران دندان پزشکی

هنوز بسیاری از ما تکلیف خودمان را با درمان‌های پزشکی و مسائل بهداشتی در ماه رمضان نمی‌دانیم. اینکه به واسطه ابتلا به فلان بیماری آیا مجاز به گرفتن روزه هستیم، یا مصرف داروها را در طول روز چگونه باید با ساعات شرعی هماهنگ کرد تا تداخلی با فرایض این ماه نداشته باشد؟ آیا می‌توان علی رغم داشتن روزه به پزشک یا دندان پزشکی مراجعه کرد تا مشکلات پزشکی را باید تا حلول ماه شوال به تعویق انداخت؟
[تصویر:  2036025257379111127147156631619413915563.jpg]
بسیاری از افراد پاسخ روشنی برای شبهات این چنینی در ذهن ندارند. احکام کلی رساله در مورد روزه پاسخ گوی مشکل آن‌ها در مورد یک بیماری خاص یا راهکار درمانی و داروی مربوط به آن نیست و نه به صرافت این می‌افتند که به پزشک خود در مورد این مسایل کسب تکلیف کنند. در دسترس ترین راهکار شاید این باشد که روزه شک دار نگیرند! پس کلیه مسایل و درمان‌های پزشکی را تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌کنند تا بدون دغدغه از صحت و سلامت روزه خود، به فرایض این ماه بپردازند.
شاید عمده‌ترین دلیل خلوت شدن مطب‌ها و کلینیک‌های دندان پزشکی در ایام ماه رمضان شبهات بیماران در مورد تداخل درمان‌های دندان پزشکی با روزه آن‌ها باشد. آنچه در پی می‌آید مجموعه احکام روزه داری برای بیماران دندان پزشکی است.

می‌توانید مسواک بزنید

بسیاری از روزه داران در طول روز، از بو و طعم بد دهان خود و احتمال رنجش اطرافیان در عذابند؛ مخصوصاً اینکه پیش از موعد رسیدن اذان صبح فرصت مسواک کردن دندان‌ها را نیافته باشند. طبق حکم مراجع، مسواک کردن دندان‌ها با خمیر دندان در حالت روزه اشکال ندارد، مشروط بر اینکه روزه دار از فرو دادن آب دهان پرهیز کند. اما اگر بدون خمیر دندان هم دندان‌ها را مسواک می‌کنید، باید توجه داشته باشید که یا مسواک را از دهان خود خارج نکنید و یا رطوبت دهان را فرو ندهید. چرا که با بیرون آوردن و به دهان بردن دوباره مسواک، رطوبت آن رطوبت خارجی محسوب می‌شود که فرو دادنش موجب ابطال روزه می‌شود.
مراجع تقلید بر افراد روزه دار احتیاط واجب دانسته‌اند که از تزریق آمپولی که به جای غذا به کار می‌رود، خودداری کنند. اما به حکم ایشان تزریق آمپولی که عضو را بی حس می‌کند یا به عنوان دارو به کار می‌رود، در مدت روزه داری اشکال ندارد
وسایل معاینه روزه را باطل نمی‌کنند

معاینه وارد کردن وسایل دندان پزشکی به دهان، و در کل هر جسم غیر خوراکی، در حین روزه داری اشکال ندارد. پس بدون هیچ دغدغه خاطری می‌توانید به معاینه دندان‌ها توسط دندان پزشک تن در دهید!

نگران تزریق بی حسی نباشد

شاید مهم‌ترین نگرانی بیماران از انجام درمان‌های دندان پزشکی، هراس از تزریق ماده بی حسی باشد. تزریق ماده بی حسی جزء جدایی ناپذیر بسیاری از درمان‌های دندان پزشکی است که به دلیل ورود یک مایع خارجی برای بسیاری از افراد این توهم را پیش آورده است که ممکن است موجب ابطال روزه آن‌ها شود. مراجع تقلید بر افراد روزه دار احتیاط واجب دانسته‌اند که از تزریق آمپولی که به جای غذا به کار می‌رود، خودداری کنند. اما به حکم ایشان تزریق آمپولی که عضو را بی حس می‌کند یا به عنوان دارو به کار می‌رود، در مدت روزه داری اشکال ندارد.
بر طبق نظر مراجع، کشیدن دندان و هر کاری که به واسطه آن خون از دهان بیاید یا بی جهت آب یا مایع دیگری در دهان روان گرداند، از مکروهات ایام روزه داری است
خون و ترشحات دندان را فرو ندهید

یکی از عوارض درمان‌های دندان پزشکی، در حین یا پس از انجام درمان، حضور خون و دیگر ترشحات در محیط دهان است. کشیدن دندان بارزترین مثال برای چنین مواردی است. در حالی که فرو بردن عمدی این خون و ترشحات روزه را باطل می‌کند، فرو دادن سهوی آن‌ها اشکال ندارد و سلامت روزه را به خطر نمی‌اندازد. اگرچه بر طبق نظر مراجع، کشیدن دندان و هر کاری که به واسطه آن خون از دهان بیاید یا بی جهت آب یا مایع دیگری در دهان روان گرداند، از مکروهات ایام روزه داری است.
برخی درمان‌های دندان پزشکی مانند درمان ریشه (عصب کشی) یا جراحی لثه، دندان پزشک ممکن است دندان را به صورت موقت پانسمان کند. این پانسمان ممکن است در دراز مدت در بزاق دهان حل شود و حتی مزه گس آن در دهان محسوس باشد. فرو دادن سهوی این مواد در افراد روزه دار اشکال ندارد
نگران خروج خودبخودی چرک نباشد

خروج خودبخودی چرک از مجرای آبسه (فیستول) که به دهان باز می‌شود، و فرو دادن طبیعی آن همراه بزاق، روزه را باطل نمی‌کند. اما خروج عمدی این مواد توسط عملی ارادی که خود بیمار یا دندان پزشک انجام دهند، و فرو برده شدن آن همراه بزاق، بنا بر احتیاط واجب موجب ابطال روزه می‌شود؛ حتی اگر به قول فقها «چرک در آب دهان مستهلک شده باشد» !

پانسمان موقت دندان اشکال ندارد

پس از خاتمه برخی درمان‌های دندان پزشکی مانند درمان ریشه (عصب کشی) یا جراحی لثه، دندان پزشک ممکن است دندان را به صورت موقت پانسمان کند. این پانسمان ممکن است در دراز مدت در بزاق دهان حل شود و حتی مزه گس آن در دهان محسوس باشد. فرو دادن سهوی این مواد در افراد روزه دار اشکال ندارد.
حین روزه داری سعی کنید از هر قسمت نخ بیش از یک بار استفاده نکنید. چرا که رطوبتی که جذب الیاف نخ شده است، در صورت بیرون آوردن نخ از دهان، رطوبت خارجی محسوب می‌شود و در صورت آمیختن دوباره آن با بزاق و فرو دادن آن، روزه شما را باطل می‌کند. بهتر است از نخ‌های دندان بدون طعم و اسانس استفاده کنید تا شبهه‌ای در مورد سلامت روزه‌تان نداشته باشید
نخ دندان را فراموش نکنید

اگر روزه دار از روی عمد، ذرات گیر کرده میان دندان‌ها را فرو ببرد، روزه‌اش باطل می‌شود. برای پرهیز از این اتفاق باید پس از صرف غذا از نخ دندان استفاده کنید. هیچ عذری برای عدم استفاده از نخ دندان در ایام روزه داری پذیرفته نیست. استفاده از مسواک، دهان‌شویه و نخ دندان جزء لاینفک بهداشت دهان و دندان هستند که به عقیده دندان پزشکان در هیچ حالتی نباید از آن‌ها غافل شد. البته توجه داشته باشید که استفاده از نخ دندان در اصل جایگزین مسواک برای برداشتن دبری و جرم مابین دندان‌هاست، جایی که برسهای مسواک به آنجا نمی‌رسد، و نه بیرون کشیدن ذرات غذا از میانه دندان‌ها.
در حین روزه داری سعی کنید از هر قسمت نخ بیش از یک بار استفاده نکنید. چرا که رطوبتی که جذب الیاف نخ شده است، در صورت بیرون آوردن نخ از دهان، رطوبت خارجی محسوب می‌شود و در صورت آمیختن دوباره آن با بزاق و فرو دادن آن، روزه شما را باطل می‌کند. بهتر است از نخ‌های دندان بدون طعم و اسانس استفاده کنید تا شبهه‌ای در مورد سلامت روزه‌تان نداشته باشید.
طبق حکم مراجع، مسواک کردن دندان‌ها با خمیر دندان در حالت روزه اشکال ندارد، مشروط بر اینکه روزه دار از فرو دادن آب دهان پرهیز کند. اما اگر بدون خمیر دندان هم دندان‌ها را مسواک می‌کنید، باید توجه داشته باشید که یا مسواک را از دهان خود خارج نکنید و یا رطوبت دهان را فرو ندهید
نگران خوردن داروها نباشد

ممکن است دندان پزشک پس از انجام برخی درمان‌های دندان پزشکی اقدام به تجویز دارو کند. آنتی بیوتیک ها و ضد دردها از جمله این داروها هستند که برای حف0اثر درمانی خود باید با تناوب زمانی مشخصی مصرف شوند. دندان پزشک در ایام ماه رمضان به سادگی می‌تواند داروهای طولانی اثری را جایگزین مسکن‌ها و آنتی بیوتیک های مرسوم کند، به صورتی که تناوب مصرف آن‌ها به یک یا دو وعده در روز کاهش یابد تا بیمار به سادگی بتواند در بازه بعد از اذان مغرب تا پیش از اذان صبح آن‌ها را مصرف کند.

[تصویر:  620125.gif] اعمال شب اول ماه شوال (شب عيد فطر)





[تصویر:  1_65589030518897034306.jpg]

اعمال شب اول ماه شوال (شب عيد فطر)
شب اوّل از جمله لیالى شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست و از براى آن چند عمل است
اوّل غسل است در وقتى که غروب کرد آفتاب
دوّم احیاء آن شب به نماز و دعا و استغفار و سؤ ال از حقّ تعالى
و بَیْتُوته در مسجد
سوّم آنکه بخواند در عقب نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و عقب نماز عید
اَللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ وَلِلّهِ
خدا بزرگتر است ... نیست معبودى جز خدا و خدا بزرگتر است ...
الْحَمْدُ اَلْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما هَدینا وَلَهُ الشُّکْرُ على ما اَوْلینا
و ستایش خاص خدا است ستایش از آن خدا است
بر آنچه ما را راهنمائى فرمود و براى او است سپاس بر آنچه به ما بخشود
چهارم آنکه چون نماز مغرب و نافله آنرا خواند دستها را
بسوى آسمان بلند کند و بگوید:
یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ یا ذَاالْجُودِ یا مُصْطَفِىَ مُحَمَّدٍ وَناصِرَهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ
اى صاحب نعمت و فضل اى صاحب جود و بخشش اى برگزیننده محمد و یاور او درود فرست بر محمد
وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى کُلَّ ذَنْبٍ اَحْصَیْتَهُ وَهُوَ عِنْدَکَ فى کِتابٍ مُبینٍ
و آل محمد و بیامرز از من هر گناهى را که شماره کرده اى و در کتابى روشن در پیش تو ثبت است
پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید
اَتُوبُ اِلَى اللّهِ
پس هر حاجت که دارد از حقّ تعالى بخواهد که انشاء الله برآورده خواهد شد و در روایت شیخ است که بعد از نماز مغرب به سجده رود و بگوید:
یا ذَاالْحَوْلِ یا ذَاالطَّوْلِ یا مُصْطَفِیا مُحَمَّدا وَناصِرَهُ
اى صاحب نیرو و اى صاحب فضل اى برگزیننده محمد و یاورش
صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتُهُ وَنَسیتُهُ اَنَا
درود فرست بر محمد و آل محمد و بیامرز از من هر گناهى را که از من سر زده و خود فراموش کرده ام
وَهُوَ عِنْدَکَ فى کِتابٍ مُبینٍ
ولى نزد تو در دفترى روشن ثبت است
پس بگوید صد مرتبه
اَتُوبُ اِلَى اللّهِ
پنجم زیارت کند امام حسین علیه السلام را که فضیلت بسیار دارد
ششم ده مرتبه بگوید ذکر یا دآئِمَ الْفَضْلِ را که در اعمال شب جمعه گذشت
هفتم بجا آورد ده رکعت نمازى که در شب آخر ماه رمضان گذشت
هشتم بجا آورد دو رکعت نماز در رکعت اوّل بعد از حمد هزار مرتبه توحید و در دوّم یک مرتبه بخواند و بعد از سلام سر به سجده بگذارد و صدمرتبه بگوید:
اَتُوبُ اِلَى اللّهِ
پس بگوید:
یا ذَالْمَنِّ وَالْجُودِ
توبه کنم بسوى خدا * * * * * * اى صاحب منّت و جود
یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ یا مُصْطَفِىَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ صَلِّ عَلى
اى صاحب نعمت و بخشش اى برگزیننده محمد صلى الله علیه و آله درود فرست بر
مُحَمَّدٍ وَ الِهِ وَافْعَلْ بى کَذا وَکَذا و بجاى آن حاجات خود را بطلبد.
محمد و آلش و بکن درباره من چنین و چنان

[تصویر:  27922998014249855847.gif]

[تصویر:  11153520993171432399.gif]اجر روزه داران در عید فطر [تصویر:  82267837111751960989.gif]
1[تصویر:  18106907866842789177.gif]مبارزه با استکبار [تصویر:  18106907866842789177.gif]
روز عید فطر را می توان روز مبارزه با طاغوت هم دانست و اجتماع با عظمت مردم را در این روز، به منظور نشانی از وحدت و یکپارچگی مسلمانان برشمرد. مهرورزی مؤمنان به یکدیگر و کنار گذاشتن کینه ها، رایحه خوش اتحاد و همدلی را در جامعه می گستراند و دشمنِ در کمین، از این وحدت و یکپارچگی خشمگین می گردد و شیطان، خوار و ذلیل می شود. حرکت دسته جمعی مردم به سوی میعادگاه عاشقان برای برگزاری نماز با شکوه عید، خود مبارزه ای با استکبار شمرده می شود. تکبیرهای قبل از نماز هم، ضربه ای کوبنده بر طاغوت است؛ زیرا دشمن از تکبیر وحشت دارد، همانگونه که انقلاب اسلامی ایران، با شعار الله اکبر، قدرت رژیم استبدادی پهلوی و استعمارِ استکبار جهانی را درهم شکست.

2[تصویر:  18106907866842789177.gif]مفهوم والای تکبیر [تصویر:  18106907866842789177.gif]
مستحب است روزه داران پیش از آنکه نماز عید را شروع کنند، بعد از چهار نماز تکبیرهای چهارگانه را بگویند: نماز مغرب شب عید، نماز عشاء، نماز صبح و بعد از نماز عید. مفهوم تکبیر، همان بت شکنی و نابودی طاغوت و طاغوتیان و ستیز با مشرکان است؛ ازاین رو، دشمن همیشه از این فریاد خشمگین است.

3[تصویر:  18106907866842789177.gif]مبارزه طاغوت با تکبیر [تصویر:  18106907866842789177.gif]
یکی از شعارهای زیبای عید فطر، ندای آسمانی تکبیر است؛ ندایی که در طول تاریخ، لرزه بر تن طاغوت انداخت است. نوشته اند روزی منصور دوانقی، از خلفای بنی عباس درون کاخ خویش مشغول خوردن غذا بود. مرد مسلمان دینداری از کنار کاخ می گذشت. در این هنگام، صدای تکبیر او که حاکی از فطرت توحیدی اش بود برخاست. وقتی منصور صدای الله اکبر را شنید، به نگهبانان دستور داد او را دستگیر کنند و نزد او آورند. هنگامی که مأموران آن مرد را آوردند، به او گفت: چرا در کنار کاخ من فریاد الله اکبر سردادی؟ مرد گفت: منظوری از ادای ذکر الهی نداشتم. اما منصور تکبیر او را بی منظور ندانست و دستور داد سر از بدنش جدا کنند. آری، تکبیر مفهوم بلندی دارد که همگان را یارای شنیدن آن نیست.


حسن بن راشد می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: مردم می گویند آمرزش بر کسی که ماه رمضان را روزه گرفته، در شب قدر نازل می شود. امام فرمود: ای حسن! همانا به کارگر پس از فراغ از کار اجرت می دهند. پس آمرزش روزه داران و اجرتشان در شب عید فطر به آنان داده می شود. سپس پرسیدم: فدایت گردم! چه عملی در آن شب بهتر است؟ حضرت فرمود: «هر گاه آفتاب غروب کرد، سه رکعت مغرب را بخوان و سپس دست هایت را بلند کن و بگو: ای صاحب عطای ممتد! ای صاحب سال! ای برگزیننده محمد صلی الله علیه و آله و یارش علی علیه السلام ! بر محمد و آل او درود فرست و تمامی گناهانی که مرتکب شده ام و آن را فراموش کرده ام را بیامرز، در حالی که آن گناهانم نزد تو و در کتاب مبین و نوشته آشکار تو ضبط است. سپس پیشانی ات را به خاک بیاسای و در حال سجده، صد بار بگو به سوی خدا توبه می کنم، آن گاه از خدای بزرگ حاجت بخواه»
از سوي دفتر آيت‌الله مکارم ‌شيرازي
[تصویر:  44-makarem-shirazi.gif]

ميزان زكات فطريه سال 91 اعلام شد
آیت‌الله مکارم‌شیرازی ، میزان زکات فطره امسال را بر مبنای قوت غالب مردم اعلام کرد.
مسئول دفتر این مرجع تقلید با اعلام این خبر اظهار داشت : با توجه به اهمیت زکات فطره و ضرورت آگاه شدن مردم از میزان آن ، آیت‌الله مکارم‌ شیرازی ، میزان زکات فطره را بر اساس قوت غالب هر فرد تعیین کرد.
ترابعلی دولتمند افزود : بر این اساس ، اگر قوت غالب خانواده‌ ای گندم باشد ، میزان زکات فطره به ازای هر نفر، 2 هزار و 500 تومان خواهد بود.
وی ابراز داشت : اگر قوت غالب خانواده‌ای برنج باشد ، میزان زکات فطره به ازای هر نفر ، 7 هزار تومان خواهد بود.
زکات فطره باید شب اول ماه شوال که همان روز آخر ماه رمضان است کنار گذاشته شده و پس از اقامه نماز عید فطر به فرد مستمند داده شود.

وداع با رمضان
بر سفره رمضان نشستيم و از خوان آسمانى خداوند لقمه هاى راز بر گرفتيم ؛ بال در بال ملايك به ملكوت پرواز كرديم . يك ماه بر سفره خداوند ميهمان بودن ، وجود ما را به خصلت دوستان خداوند اذين بست و اينك به عيد فطر در آمديم .
در ماه صيام گرسنگى و تشنگى را تجربه كرديم . دهان ، چشم ، گوش و فكرمان را از شبهه ها برحذر داشتيم . پاكى را در همه اعضا و جوارح خويش جارى و سارى كرديم و پاك شديم . به صفت پارسايان اراسته شدن ، عرصه و مجال مى طلبد و حضرت حق اين عرصه و مجال را در رمضان فراهم آورده است . به نشان پارسايى در عيد فطر به سفره نيازمندان رونق مى بخشيم و يك صاع از غذاى خويش را به آنان هديه مى دهيم . سنجه فطريه مومن ، ظرف وجود اوست . دل مومن در فراخناى هستى نمى گنجد و مملو از بركات نور است . نور دل خويش ‍ را بر تاريكيها مى افكنيم و روشنى صفا و طراوت را همه جا گستر مى كنيم .

روزه باز ايستادن از بديها و گسترش نيكيهاست و سنت خداوند گسترش ‍ پاكيهاست . قبل از بعثت رسول بزرگ خداوند، خاتم پيامبران حضرت محمد مصطفى (ص ) ، نيز روزه در ميان گذشتگانى كه بر جاده شريعت انبيا گام مى زند، وجود داشت ، همچنان كه كلام حضرت حق نيز بر اين سخن ناطق است . آنجا كه مى فرمايد: يا ايها الذين امنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم . خداوند جهان را بر مدار پارسايى خلق فرموده است . از همين روست كه مفسرين در تعريف اينكه نخستين صايم روزگار چه كسى بوده است ، سابقه امر را به حضرت ادم مى رسانند كه وى روزه دار نخستين بوده است .

اين ركن از مسلمانى ، زداينده دل از زشتيها و پليديهاست و مومن هرگز به لباس ‍ لئامت و پستى الوده نمى شود. روزه ركن كامل كننده وجود مومن است .
در رمضان حضرت حق بنده خويش را به ازمون فرا مى خواند تا بزرگى و عظمت مخلوق خويش را به جهان خلقت بنماياند.
اراده ادمى در چشم فرو پوشيدن از هر انچه كه نفس ادمى طالب ان است و انسان با روزه ان را به سكون و سكوت و ارامش مى خواند و به همگان نشان مى دهد كه ادمى برترين مخلوقات و جانشين خداوند است .
رمضان فرصتى است تا آنان كه از تنعات دنيوى برخوردارند، با نيازمندان همسفره شوند و سختيهاى گرسنگى و تشنگى و ضعف وجود ادمى را در يابند، وجودى كه در صورت انحراف از مسير حق مى تواند اكنده از كبر و خود بينى و رعونت شود و بندگى حضرت حق و خدمت به افريدگان دست آفرينشگر خداوند را از ياد ببرد. روزه ادمى را به شناختى واقعى از ظرفيتهاى وجود خويش وا مى دارد و تواناييهاى نشكفته وجود را بر او كشف مى كند.

در عيد فطر با رمضان وداع مى كنيم و به نشانه تعلق خاطر به ماه خود سازى و نزول وحى در عيد فطر، نخست با نماز پيوند خويش را با حضرت حق استوارتر مى كنيم ، پس ، ان گاه بر سفره طعام مى نشينيم و از رزق خداوندى تن را بهره مى دهيم تا در خدمت خداوند قوى شود كه نظام خلقت همه در خدمت ادمى است و ادمى بايد از اين نعمات به درستى بهره گيرد.
وداع با رمضان بدرودى از سر شناخت و اگاهى است . رمضان به ما درس ‍ پاكيزگى روح و تن داد و توفيق داد كه در درياى روحانيت او غوطه خوريم و هواجس دنيوى را از خويش به دور كنيم .
تا رمضانى ديگر، به تبعيت از فرمان خداوند از سفره رزق او بهره مى گيريم و ابزارهاى شناخت و معرفت خويش را به روزه وا مى داريم تا شوايب و ناراستى در معرفت ما نسبت به حق و مخلوقات حق و مخلوقات حق راه نيابد و خدايى شويم

[b] رویت هلال ماه شوال در غروب شنبه دشوار است [/B]
[تصویر:  halal_mah_shval-910528-as.jpg]

اندیشه > دین
- همشهری آنلاین:
تهران- عضو ستاد استهلال دفتر رهبری اعلام کرد: رویت هلال ماه شوال در غروب امروز شنبه دشوار است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ' علیرضا موحدنژاد ' در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این بدان معنا نیست که امکان رویت هلال ماه شوال در غروب امروز وجود نداشته باشد.
وی با بیان این که امروز بیش از 170 گروه رصدی کار رویت هلال ماه شوال را بر عهده خواهند داشت، گفت: گروه‌های رصدی ما تمامی تلاش خود را برای رصد ماه شوال در غروب روز شنبه بکار خواهند گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین موحدنژاد تصریح کرد: ستاد استهلال دفتر رهبری منتظر دریافت گزارش‌های موثق و مطمئن از گروه‌های رصدی هستند و به محض اثبات رویت هلال ماه شوال، به اطلاع مردم روزه دار و مومن ایران اسلامی خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که گزارشی در این باره دریافت نشود، روز دوشنبه هفته جاری به طور یقین روز اول شوال و عید سعید فطر خواهد بود.
[تصویر:  26823611537945758735.gif][تصویر:  55688110586751546082.gif][تصویر:  18866758559880940481.gif]

کم کم غروب ماه خدا ديده مي شود
صد حيف ازين بساط که برچيده مي شود
در اين بهار رحمت و غفران و مغفرت
خوشبخت آنکسي ست که بخشيده مي شود
[تصویر:  2_03825431250889803516.gif]



[تصویر:  69286353632419825611.gif]
عید است و دلم خانه ویرانه ، بیا
این خانه تکاندیم ز بیگانه ، بیا
یک ماه تمام میهمانت بودیم
یک روز به مهمانی این خانه بیا
عید برعاشقان مبارک باد


[تصویر:  69286353632419825611.gif]

عید آمدو خنده به لبان شد
با ساز دلم شاد وروان شد

مستانه
زدم سوی تو آهنگ
دوستانه دلم به آسمان شد . . .
عید فطر مبارک


[تصویر:  2_03825431250889803516.gif]
صدای پای عید می آید و دل مومن
بر سر دو راهی آمدن عید رمضان
و رفتن ماه رمضان بلا تکلیف است..
از آمدن آن یک دل شاد باشد یا از رفتن این یک محزون؟
عید فطر پاک ترین و عیدترین عیدهاست [/b]
چرا که پاداش یک ماه عبادت و شست و شوی جان
در نهر پاک رمضان است.
[تصویر:  2_03825431250889803516.gif]
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15