اي ذاكران ! مطيعان ! مستغفران ! مژده ، مژده ، بشارت ، بشارت
(راوي عن النبي صلوات الله عليه وآله)
اَنَّ اللهَ تَعالي نَصب فِي السماءِ السابِعه ، ملِكاً يقالُ لَه الداعِي
(راوي عن النبي صلوات الله عليه وآله) خدا يك ملكي در آسمان هفتم دارد كه اسم اين ملك در آن آسمان داعي است
چرا آسمان هفتم ؟ آسمان هفتم مقام حقيقت محمدي(صلوات الله عليه وآله) است يعني اين روايت منطبق است بر مقام پيامبر آخرالزمان - صلوات الله عليه وآله
فَاِذا دخَل شَّهرُ رجب ، ينادي ذلِك الملك كُلَّ لَيلَة مِنْه اِلي لصباح
از سر شب تا صبح اين ملَك ندا مي كند . - يعني غيب هفتم عالم بر غيب جان شما ندا مي كند - يعني يك ارتباط پنهانيِ باطني از اَبطن عالم كه همان آسمان هفتم باشد كهديگر بالاترش مرتبه اي نيست ، ارتباطي از آن باطني ترين حقايق با بنيان وجود ما . آري خداوند يك ملك را مأمور كرده است كه در اين يك ماه با جان ما اين حرف ها را بزند .
نمي دانيم خداوند به لطف و كرم خودش كمك مان مي كند كه از امشب آن ندا را بشنويم ، آري مي شود شنيد . خودتان ببينيد انگار حال و هواي ماه رجب چيز عجيبي است ، پس معلوم است آن ندا چون نسيمي بر جان مسلمانان مي وزد .
اين ملك چه مي گويد ؟ ببينيد اين ها به قلب مي خورد
طُوبي لِلذّاكرين ، طُوبي للطّائعين يعني ملك مي گويد ، خوشا به حال آنهايي كه اهل ذكر حق هستند ، خوشا به حال آنهايي كه اهل اطاعت هستند ، ملك مي گويد :
اي ذاكران ! مطيعان ! مستغفران ! مژده ، مژده ، بشارت ، بشارت
يقول الله تعالي : اَنَا جليس منْ جالَسني اين ملك مي گويد كه خداي تعالي مي فرمايد : كسي كه با من بنشيند ، من با او مي نشينم ، من هم نشين آنم كه با من هم نشين شود ، يعني خداوند دارد مخلوقش را به هم نشيني با خودش دعوت مي كند .
و حتماً مي دانيد با ذكر و انجام دقيق حرام و حلال خدا است كه ما ياد خدا مي كنيم و اين ها وسيله اي است كه آدم با خدا بنشيند . دارد يك خبري را در يك ماه خاص مي دهد كه بنده هم نشيني خاص الهي را در اين ماه براي خود تهيه ببينيد . بعد ادامة سخن حضرت حق اين است .
و مطيع منْ اَطاعني
الله اكبر ! خداوند مي فرمايد :
در اين ماه بدانيد كه من پيروي مي كنم از كسي كه از من پيروي كرد . ببينيد مشكل چقدر حل مي شود . مگر ما گاهي نمي خواهيم از شرّ يك مشكل راحت شويم .
از يك فساد اخلاقي ، از وسوسه هاي آزاردهنده راحت شويم ؟
مي فرمايد : اين ماه آن ماهي است كه اگر از من اطاعت كني ، آن وقت هر چه بخواهي ، من از تو اطاعت مي كنم و هر چه بخواهي به تو مي دهم . يعني از دريچة رجبي شدن ، مي شود حوائجي را كه خداوند حاضر است به ما بدهد ، به ما بدهد .
يعني بندة رجبي بنده اي است كه مي تواند كاري كند كه حكم خدا با حكم خود آن بنده متحد شود .
در همين جا يادتان بياو ريم كه در روايت هست در روز قيامت در محشر ، يعني در آن تنهايي محض ، ندا مي آيد
اَينَ الرَّجبيون
يعني كساني كه در ماه رجب با خداي خود اُنس خاص گرفتند و نگذاشتند ماه رجب به راحتي از دستشان برود ، كجايند ؟
پس معلوم است كه با اعمال ماه رجب براي انسان يك نوع شخصيت خاص پديد مي آيد ، يعني رجبي شدن يك نوع وجود تكويني براي انسان به وجود مي آورد ، چيز سادة اعتباري نيست مثل اسم گذاري بدون رابطه با حقيقت افراد نيست .
در ادامة روايت هست كه آن ملك مي فرمايد
غافِرُ منِ استَغْفرني من بخشندة آنم كه از من بخشش خواهد . معلوم است استغفار ماه رجب ، استغفار خاص است . عموماً يكي از ذكرهاي ماه رجب ذكر استغفار است و به شكل هاي مختلف هم آمده است ، همه اش روي حساب است . آنجا كه "
ربّی " را ندارد و مي فرمايند هر روز 70 مرتبه صبح و 70 مرتبه عصر بگويد
استَغْفراللهَ و اَتُوب اِلَيه چون در دامن رب ماه رجب خود را قرار داده ديگر "
ربّی " را نمي گويد بلكه توجه و توبه اش به سوي ا
لله است حتماً متوجه ايد ا
لله مقام جمعِ اسماء الهي است ، لذا با دستور دادن به اين ذكر مي خواهند
قلب متوجه الله باشد همان طور وقتي كه "رب" را در ذكر مي آورند مي خواهند قلب توجه اش به مقام ربوبيت حق باشد .
و يا اينكه در رابطه با استغفار ماه رجب مي فرمايند : 100 مرتبه يا 400 مرت به در اين ماه بگوييد
اَستَغْفِرُاللهَ الَّذي لا اِله اِلاّ هو وحده لا شَريك لَه و اَتُوب اِلَيه كه در اين استغفار،ا
لله را براي قلب خود ترسيم مي كني و يگانگي محض او را براي خود تفهيم مي كني و سپس و اَتُوب اِلَيه را مي گويي ، يعني من به سوي چنين خداي يگانه اي كه تمام مقصد قلبم هست آمدم . يا مي فرمايد بسيار بگو
اَستَغْفِرُاللهَ و اَسئَلُه التَّوبه يعني خدايا غفران و بخشش تو را طلب مي كنم و تقاضا مي كنم كه توبة مرا بپذيري و به من نظر کنی .
فَمنْ دعاني في هذاالشّهر اَجِبتُه هركس مرا در اين ماه بخواند اجابتش مي كنم و جوابش را مي دهم .
شايد بگوييد خدايا ما هميشه و هروقت تو را بخوانيم اجابت مي كني . ولي معلوم است اين دعوت خاص است كه مي فرمايد : اگر مرا بخواني ، اجابت مي كنم و يك اجابت و جواب گويي خاصي را همراه دارد
در ماه حرام خداوند آنچنان غضبش فروكش مي كند كه بر دشمنانش هم فروكش مي كند ، لذا در ماه حرام اگر دشمنتان ، يعني دشمن اسلام هم به شما حمله نكند در اين ماه ترك مخاصمه كنيد . دشمن اسلام اگر حمله نكند يعني اگر جهاد دفاعي نباشد بايد ترك مخاصمه كرد . يعني غضب خدا در اين ماه اين طوري است .
مگر غضب خدا بر دشمنان خدا جاري نيست ؟
ولي اين ماه اين قدر عجيب است كه خداوند مي فرمايد : بايد به دشمنان خدا هم اَمن بدهيد . اين يعني چه ؟ يعني شرايط غيبي اين ماه ما را در شرايطي قرار مي دهد كه عامل فاصله گرفتن ما از مقام غيبي كه همان غضب خداست در صحنه نيست و لذا در چنين شرايطي زمينة ارتباط ما با خدا شديداً فراهم است به همين جهت است كه مي فرمايد :
هر كس مرا دعا كند استجابت مي كنم . اين يك نوع استجابت خاص است . يعني تو در اين ماه در هر شرايطي هستي كه هرچه بگويي به سرعت اجابت مي شود . در شرايط ديگر اين جور نيست .