کانون

نسخه‌ی کامل: اصول و روش های علمی " تغییر" عادت
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
توضیح:
هدف از این تاپیک ،: جمع بندی و دسته بندی مناسب در رابطه  با روش های تغییر عادت هست .
منابع : کتاب سایکو سایبرنتیکس ، کتاب قدرت بی پایان
نویسندگان :دکتر مالتس ، آنتونی رابینز ، برایان ترسی و ...

پست اول به طور متمرکز و جامع اصول و روش ها رو معرفی میکنه و بعد به طور جامع هر اصل به پست مربوط لینک داده میشه ، مطالعه پست اول مهم است و بعدها تغییرات زیادی روی اون ایجاد میشه .


اصول و روش های علمی " تغییر" عادت



اصل 1 ) : تصمیم واقعی بگیرید : (لینک به ارسال  2 )

تعریف تصمیم واقعی : تصمیمی که به عمل منجر می شود یک تصمیم واقعی است .

اصل 2 ) بیشتر تصمیم بگیرید . (لینک به ارسال  3 )

اصل 3) نسبت به تصمیماتمان مقید باشیم : (ارسال  4 )

سعی کنیم به هر قیمتی که شده است آن ها را عملی کنیم .

اصل 4) از تصمیمات خود درس بگیریم .  (ارسال  4)

اصل 5) در عین مقید بودن به تصمیمات خود ، انعطاف پذیر باشیم : (ارسال  5 )
در راه های رسیدن به هدف وسواس نداشته باشیم ، در وهله ی اول دست زدن به اقدام مهمتر از راه های رسیدن به هدف است ،  و هدف مهمتر است .



اصل 6) احساس رنج ( و نفرت ) ، باور منفی ، و تجسم خلاق   را به عادت و رفتار غلطی که می خواهییم تغییر دهیم نسبت دهیم . (ارسال 6)


معنی اهرم رنج و لذت  ;) (ارسال 6)
مفهوم  آستانه ی رنج و نفرت ) (ارسال 6)
مهم رنجی است که از درون برخیزد نه بیرون )(ارسال 7)
.
.
.
چرا وقتی که می خواهیم تغییر کنیم ، تغییر نمی کنیم ؟(ارسال 7 )

اهرم روانی رنج ): (ارسال 10 )
1)استفاده از سوالات عذاب آور  (ارسال 10 )
2)بررسی اکولوژی "فکر و محیط پیرامون" ،  در شرایط عدم تغییر(ارسال 11 )
3) استفاده از نیروی احساسات  و پیوند های عمیق به  تجربه های تلخ گذشته (ارسال 12 )
4) استفاده از نیروی جادویی  تشبیهات  (ارسال 13 )
5) ساخت باور های تنفر آمیز در جهت تشدید احساس رنج و نفرت (ارسال 14 )
6) تجسم خلاق ، تصویر سازی ذهنی  در جهت تشدید احساس رنج و نفرت(ارسال 15 )



اصل 7) احساس لذت  ( و عشق) ، باور مثبت و تجسم خلاق  را به تصمیم و رفتار جدیدی که میپسندیم مرتبط سازیم و پیوند دهیم .


1) استفاده از سوالات لذت بخش و عاشقانه

2)بررسی اکولوژی "فکر و محیط پیرامون " در شرایط تغییر موفق
3)استفاده از نیروی احساسات و پیوند های عمیق
4)استفاده از نیروی جادووی تشبیهات
5)ساخت باور های  مثبت ، لذت بخش  و جایگزین که انها را دوست دارید ..
6)تجسم خلاق ، تصویر سازی ذهنی در شرایط تغییر موفق .



اصل 8 ) برای تغییر عادت ،
باور بسازیم .

"باور ها " امکان و قدرت سازندگی و تخریب دارند ، " باور" هایمان را در جهت تغییر عادت قرار دهیم .


اصل 9 ) برای باور های خود نظریه بسازیم ، نظریه ها "پایه های میز باور" هستند.

تعریف نظریه ) (ارسال 9 )
تمرین اصلی نوشتن متن نظریه ها ) (ارسال 9 )

اصل 10 ) تقویت باور هایی که ساخته ایم به روش تقویت نظریه هایی که ساخته ایم .

برای شکل گرفتن و بلند کردن و تقویت میز(باور ) ، پایه های بلند تر و بیشتر نیاز داریم ، که این با تقویت نظریه ها بدست می آید .


نتیجه : پس برای تغییر عادت و تقویت اراده   نیاز به قدرت تصمیم گیری داریم ، تقویت قدرت تصمیم گیری و تداوم و عملی کردن تصمیم با تقویت و تداوم باور ها شکل میگیرد و باور ها را نظریه ها می سازند و با نظریه ها تقویت می شوند . و نظریه ها به راحتی قابل عوض شدن و تقویت هستند .


اصل 11 ) باور های محدود کننده و تضعیف کننده را بشناسیم ،

معمولا باور های محدود کننده در  سه خصوصیت پایدار ، فراگیر و شخصی بودن مشترک هستند.

اصل 12)  باور های غلط و تضعیف کتتده ی قدیمی و گذشته را در هم بشکنیم .


اصل 13) هر باور تضعیف کننده ی  غلط قدیمی ، باید جایگزین ،  باور نیروبخش  جدید شود.


اصل 14) باور های نیرو بخش جایگزین را تقویت کنیم . تغییر پایدار نیاز به تقویت دارد .


اصل 15)  تقویت با شرطی کردن واسطه های عصبی مغز ایجاد می شود .




اصل 16 ) واسطه های عصبی مختلط  را بررسی  کنیم . کدام فراگیر تر است ؟


........

6 مرحله ی ان ای سی برای تغییر عادت :

مرحله ی 1) دقیقا مشخص کنید که "واقعا چه می خواهید ؟"

مرحله ی 2) اهرم  های روانی رنج  و لذت را بکار برید

اهرم روانی رنج را  برای عدم تغییر عادت بکار برید . و اهرم لذت را برای تغییر عادت به کار ببرید

مرحله ی 3) از بین بردن الگوی تضعیف کننده

مرحله ی 4)ایجاد الگوی جدید و نیروبخش

مرحله ی 5 ) شرطی کردن

مرحله ی 6 ) آزمایش

...............................................................................

برنامه ها و تمرین ها :


تمرین اصلی نوشتن  متن اهرم ها برای تغییر


..........................................................................................


.
برای هر اصل تا آنجا که میشه به طور خلاصه یک پست اختصاص میدیم و مطالب و خلاصه هایی هم بعد ها به این پست برای درک بهتر و جمع بندی مناسب تر اضافه میکنیم .
اصل 1 ) : تصمیم واقعی بگیرید :


با تصمیم گیری ، دلایل ، نظریه ها و باور های (شرح در پست های اینده ) شما برای تغییر عادتی که میخواهید آن را تغییر دهید ، روشن تر می شوند ...


تصیمیم گیری شروع تقویت قدرت اراده است ، تصمیم یعنی کاری را بخواهید که انجام بدهید ...


همه ی بحث سر این است که در تصمیمی که میگیریم تغییر کنیم کاملن موفق و پایدار باشیم ، تمام مطالب بعدی در مورد اصول و روش هایی است که باعث می شوند یک تصمیم درست گرفته شود و آن تصمیم پایدار و ثابت بماند تا تغییر صورت گیرد و این تغییر بماند .


معیار تصمیم واقعی این است که با عمل همراه باشد ، اگر عملی در کار نباشد یعنی تصمیم واقعی نگرفته اید ...

.
.
.
اصل 2 ) بیشتر تصمیم بگیرید .


برای تغییر یک عادت خاص ، تصمیمات متنوع و زیادی بگیرید ، هر عضله ای به کار ببریم قوی تر می شود ، عضلات تصمیم گیری نیز در اثر ممارست قوی می شوند ، تصمیم هایی بگیرید که حتی تصورش را هم نمی کردید .


تصمیم های واقعی بگیرید ، تصمیم گیری خود یک عمل است . هر تصمیم یک هدف است ، تصمیم بیشتر هدف مندی بیشتر ، ارزیابی بیشتر ، انگیزه ی بیشتر می خواهد ..


منتها با یک تفاوت بسیار اساسی ، نسبت به تصمیمات گذشته ،


اینکه در این تصمیمات فقط قدرت اراده مهم نیست ، و روش ها و اصولی را می آموزیم که تصمیاتمان را هرچه بهتر و پایدار تر و موفق تر عملی کنیم .

بلکه تصمیمات خود را با تمرکز روی اهرم هایی مثل : انگیزه ، دلایل و نظریه ها ، باور ها ، علاقه ، واسطه های عصبی انگیزشی ، احساسات ، تشبیه ها و سوالها عملی می سازیم .
.

.
اصل 3) نسبت به تصمیماتمان مقید باشیم :


دشوارترین گام به سوی دستیابی به هر تغییری ، گرفتن تصمیم واقعی و مقید بودن به آن است . مقید بودن دشوار تر از گرفتن تصمیم است ،


اصل 4) از تصمیمات خود درس بگیریم .



شکست یک نعمت باور نکردنی است در صورتی که از ان استفاده کنیم تا در آینده تصمیمات بهتری بگیریم ...


"موفقیت در نتیجه ی تصمیم است ، و تصمیم هم نتیجه ی قضاوت صحیح ، و قضاوت صحیح هم نتیجه ی تجربه است و تجربه غالبا نتیجه ی قضاوت و تصمیم نادرست ، و تصمیم نادرست نتیجه ی شکست است " آنتونی رابینز


تصمیم یک فرایند هدفمندی است ، در مرحله ی آزمایش (مرحله 6 ام تغییر عادت به روش ان ای سی ) تصمیمات خود را ارزیابی میکنیم ، که در جهت انها چقدر موفق بوده ایم ،


برای تغییر تصمیم نیاز به "آزمایش " یا بررسی مناسب و کافی مراحل قبل داریم .




.
اصل 5) در عین مقید بودن به تصمیمات خود ، انعطاف پذیر باشیم :


تصمیمات عقلانی سریع بگیرید ، هیچ گاه وقت خود را صرف این نکنید که چطور می توانم فلان کار را انجام دهم ، تحقیقات نشان داده اند موفق ترین افراد بسیار تند و سریع تصمیم میگیرند چون از ارزش هایشان مطلع هستند و می دانند از زندگی چه می خواهند ، همینطور اگر این افراد بخواهند تصمیمات خود را عوض کنند ، در کارشان تعلل میکنند .
و همین تحقیقات نشان داده است که انسان هایی که شکست میخورند ، به کندی تصمیم میگیرند و زود انها را عوض می کنند ، چون هم شناخت مناسبی از خود ندارند ، و هم برای پایداری یا تغییر تصمیم خود ارزیابی و آزمایش درستی نداشته اند ...


در راه های رسیدن به هدف وسواس نداشته باشیم ، نتیجه مهم تر از هدف است ، مهم این است که راهی پیدا کنیم و در وهله ی اول دست به اقدام بزنیم .


راهکار : اگر شناخت و ارزیابی درستی از خود ندارید چاره این است که ابتدا دست به اقدام بزنید و همچون افراد موفق زود دست به کار شوید ، و سپس عمل خود را مورد ارزیابی قرار دهید ،


لینک به ازمایش و ارزیابی ( مرحله ی ششم ان ای سی )




.
اصل 6) احساس رنج (و نفرت )، باور منفی ، و تجسم خلاق را به عادت و رفتار غلطی که می خواهییم تغییر دهیم نسبت دهیم .

برای درک بهتر این اصل نیاز به آشنایی با مفاهیم خاصی هستیم که در ادامه توضیح داده خواهد شد ،

عناوین اصل 6 در یک نگاه :
معنی اهرم رنج و لذت ) ............(همین ارسال )
مفهوم آستانه ی رنج و نفرت ) ........(همین ارسال )

اهرم های روانی رنج ): ......... (ارسال .. )
.

.
معنی اهرم روانی :
اهرم وسیله ای است برای بلند کردن بار هایی که به تنهایی از عهده ی انها بر نمی اییم.
.
رنج و نفرت فراوانی را به " عدم تغییر " و لذت و عشق فراوانی را به "تغییر" به حالت جدید ربط دهید...
.
.
ایجاد تغییر معمولن به توانایی فرد ارتباط ندارد بلکه به انگیزه ی فرد ارتباط دارد . انگیزه ی ما هم به نیرو های رنج و لذت ربط دارد .
.
.
آستانه ی رنج و درد)
مهم آن است که به آستانه ی رنج و درد برسیم ، یعنی رنج را با چنان شدتی تجربه کنیم که در یابیم باید حالت رفتاری را تغییر دهیم و در این جا است که مغز می گوید : جانم به لبم رسیده است ، حتی یک لحظه هم به این شکل نمی توانم زندگی کنم .
.
توجه :احساس نفرت و عشق کلی تر از رنج و لذت ، هستند و می توانند با احساس ، عواطف ، تشبیهات ، و تصویر ذهنی پیوند های راحت تری بگیرند...
.
.
.

مهم رنجی است که از درون برخیزد نه بیرون ):
.
اهرمی که به واسطه ی تضاد یک رفتار و عادت با معیار ها و ارزش های فرد به وجود می آید به نحو باور نکردنی موجب ایجاد تغییر می شود .
.
.
چرا وقتی که می خواهیم تغییر کنیم ، تغییر نمی کنیم ؟

چون تغییر را رنج آور تر از عدم تغییر می دانیم ، باید کاری کنیم عدم تغییر برایمان رنج آور شود ، آنقدر رنج و تحمل که از توان ما خارج شود و ایجاد تغییر برای ما لذت بخش و جذاب .


تحقیقات نشان داده اند که 20 درصد تغییرات به واسطه ی دانستن "چگونگی " صورت میگیرد ...

در حالی که 80 درصد تغییرات به واسطه ی دانستن "چرا ؟ " و "علت " تغییر صورت می گیرد .


نیچه : کسی که چراهای بزرگی دارد ، به چگونگی های بزرگی دست می یابد.

پس در به کارگیری اهرم ها بیشتر روی "چرا" ها و "علّت " تمرکز کنیم تا "چگونگی" ها .... (لینک به اهمیت ساخت نظریه ها )


.
بخش دوم اصل 6 :


اهرم روانی رنج ):
1)استفاده از سوالات عذاب آور
2)بررسی اکولوژی و محیط پیرامون در شرایط عدم تغییر
3) استفاده از نیروی احساسات و پیوند های عمیق به تجربه های تلخ گذشته
4) استفاده از نیروی جادویی تشبیهات
5) ساخت باور های تنفر آمیز در جهت تشدید احساس رنج و نفرت
6) تجسم خلاق ، تصویر سازی ذهنی در جهت تشدید احساس رنج و نفرت

تمرین ) (ارسال ... )
نوشتن متن نظریه ها ) (ارسال ... )




مجتبی : برای ارسال های بعدی قلم و کاغذ آماده داشته باشید و تمامی پاسخ ها و شواهد و اطلاعاتی که از این 6 مورد اهرم بدست میاد بنویسین
این کار بسیار مهمه مخصوصا برای دفعه اول



تعریف نظریه ) مجموعه ای از شواهد و اطلاعات که برای تغییر عادت جمع آوری میکنیم.

. در نتیجه فکر و پاسخی که به هر یک از اهرم های کاربردی رنج و لذت می دهیم خود یک نظریه است ، و از این دید همه مترادفند .

یک نظریه را می توان به عنوان یک اهرم انتخاب کرد .

در این جا نظریه ها همان ، علّت ها و دلایل و پاسخ های ما به چرا ها هستند ، که می توانند خود احساسات ، تشبیه ها و تصویر ها و باور ها و همه ی اهرمی هایی که برای تغییر عادت بکار می گیریم باشند ،

"یک باور می تواند یک نظریه برای باور عمیق تر باشد "


چرا ما وقتی می خواهییم تغییر کنیم ، تغییر نمی کنیم ؟
چرا تصمیمات ما عملی نمی شوند ؟ و یا پایدار نمی مانند ؟


چرا وقتی یک کتاب سرشار و پر انرژی ، یک کتاب روانشناسی ، و یا یک کتاب مذهبی سرشار از باور ها و نظریه ها می خوانیم ، بعد از مدتی اثر خود را از دست می دهند ؟ و آن شیوه ها و رفتار ها را فراموش میکنیم ؟



پاسخ این است که چون نمی دانیم ، و این هنر را نداریم ، که " این شواهد و اطلاعات یا نظریه ها و باورها ، را مانند یک اهرم به "عمل " ، " پیوند " بزنیم .

چون واسطه های عصبی و انگیزشی لارم برای تغییر نساخته ایم ، و آنهارا تقویت نکرده ایم . .


تمرین اصلی:
نوشتن متن اهرم ها برای تغییر ) هدف این روش پیدا کردن و نوشتن یک متن نظریه برای گلچین کردن بهترین نظریه ها است ، یعنی انتخاب بهترین اهرم ها برای قرار دادن مرکز توجه روی آنها



اصل 6 > اهرم روانی رنج >:
.
1)استفاده از سوالات عذاب آور :
.
.
لینک به " قدرت سوال در تغییر مرکز توجه " (در پست های آینده )
.
.
برای قوی کردن اهرم رنج ، ابتدا سعی کنید با "سوالات عذاب آور" مرکز توجه خود را سمت احساس تنفرو رنج متوجه کنید ، سوالاتی مانند :
.
.
تغییر مرکز توجه به ضررها :
1) اگر تغییر نکنم ، چه ضررهای ، جسمی ، روحی ، خانوادگی و ... برای من خواهد داشت ؟
.
تغییر مرکز توجه به چیز هایی که از دست می دهیم در صورت عدم تغییر :
2) اگر این تغییر را به وجود نیاورم ، چه چیز هایی در زندگی از دست می دهم ؟
.
تغییر مرکز توجه به عذاب و رنج عدم تغییر :
3)تکرار اینکار چقدر برایم عذاب آور است ؟
.
4)اگر تغییر نکنم چه رنج هایی برایم به ارمغان می اورد ؟

.
.
تغییر مرکز توجه به احساسات منفی توام با عدم تغییر
5) ماندن در این عادت چه احساسات منفی در من به وجود می آورد ؟
6) این احساسات منفی چطور روابط خانوادگی و تاثیراتم را بد و کم می کند .
.

.
.
.
سوال عذاب آور اصلی ) مدام این سوال را تکرار و تمرکز خود را بیشتر روی این سوال معطوف کنید ، برای مثال :
.
.
چرا (به چه دلایلی ، از چه چیز ، چقدر ) از عادت (قبلی ) متنفرم ؟
خصوصیات :کاربرد صفت ، تغییر مرکز توجه به پیدا کردن صفت تنفر به جای فعل نفرت ، بر شمردن دلایل نفرت ، زیاد کردن و ...
.



1276746pa51mbeg8j قلم و کاغذ دارین ، حتما جواب سوالها رو برای هر تغییری که میخوایین بنویسین ،
.


2)برررسی اکولوژی "فکر و محیط پیرامون " ، در شرایط عدم تغییر
.
.
اکولوژی بیرونی (محیط روابط اجتماعی ) :
.
.
همیشه برای پیشرفت و بهبود در روابط اجتماعی نیاز داریم در روابط خود با نزدیکان و دیگران ، احساس اطمینان ، اعتماد ، همکاری ، روابط خوب ، احساس مسولیت و ... ایجاد کنیم .
.
.
همیشه شرایط پیرامون ما و محیط زندگی و افکار و احساسی که دیگران برای ما دارند بسیار مهم است ،.اکثر ما به دیگران بیش از خودمان اهمیت می دهیم .
.
اکولوژی و محیط پیرامون زندگیتان را در شرایط عدم تغییر و ماندن در عادتی که از آن می خواهید بی زاری بجویید ، تصور کنید ، می توانید از سولات عذاب آور برای تغییر مرکز توجه تان استفاده کنید :
.
.
در صورت عدم تغییر روابط خوانوادگی (دوستان ، نزدیکان آشنایان ، یا تاثیراتم در فلان مورد ) متحمل چه ضرر هایی می شوند ، چه چیز هایی از دست می دهند ،چه احسسات منفی برای من و آنها به همراه دارد ؟...
چه رنج هایی ممکن است برای آنها به وجود آورم ؟
.
.
اکولوژی درونی (مربوط به فکر) :
.
.
وقتی به یاد این عادت (قبلی ) می افتید ، اولین افکار ، کلماتت ، احساسات ، تصورات شما که به ذهن خطور می کند چیست ؟
.
.
با تغییر آگاهانه مرکز توجه شما روی آنها ، اهرم مناسبی برای رسیدن به آستانه ی احساس نفرت و رنج است .
.
.
.
همینطور پس از بکار گیری اهرم های دیگر ، این مرحله ی مهم ترین روش برای ارزیابی این که آیا احساس شما به آستانه ی تنفر و رنج رسیده است یا نه ؟ ، می باشد ، (اینک به مرحله ی 6 ام ان ای سی ، ارزیابی )
.
.



3) استفاده از نیروی احساسات و پیوند های عمیق به تجربه های تلخ گذشته
.
مقدمه و تذکر )
4 طریق کنترل احساسات "آنتونی رابینز " (لینک در پست های بعدی ، )
مورد چهارم : فراگیری احساسات منفی و بکار گیری انها (لینک در پست های بعدی )
.
آنتونی رابینز : احساسات (مخصصوصا احساسات رنج اور ) مانند قطب نما های داخلی هستند که شما را برای رسیدن به هدفی که می خواهید راهنمایی می کنند .
.
احساسات بهترین عامل برای پیوند فیزیکی اهرم ها به مغز و واسطه های عصبی انگیزشی هستند ، (لینک به واسطه های عصبی ، اصل 15 )

.
مجتبی ) :توی متن اهرم هایی که الان دارین برای تغییر عادتون و تقویت تصمیمتون مینویسین ، اول با سوالات عذاب اور از دلایل منطقی برای تغییر عادتون استفاده میکنید ، شرایط و اکولوژی بیرونی رو بررسی میکنید و پس به سراغ احساساتتون میرین ، و رنج و تنفر حاصل از اون نظریه ها رو به طور احساسی بیان می کنین :


این کار چه احساسات بد ، منفی به من می دهد ؟
از چه چیز این کار احساس تنفر میکنم و متنفرم ؟ (سوال عذاب اور اصلی )
این کار چه احساسات بد و رنج اوری ممکن است برای خانواده و محیط پیرامونم ایجاد کند ؟
.
.
پیوند های عمیق به تجربه های تلخ گذشته :
عمیق ترین پیوند ها مربوط تجربیات تلخ گذشته ای است که در اثر شرایط عدم تغییر عادت به وجود آمدند ، طوری که شما را به آستانه ی رنج و احساس تنفر برده اند ، که حتی تصور آن هم برای شما اذیت کننده باشد ...
.
.

مجتبی ) : فعلن همه ی جملاتی که اوردم ، از آنتونی رابینز هست از کتاب قدرت بی پایان ، بعد ها ممکنه منبعم فرق کنه که اون جا متذکر میشم ، همینطور حرف ها و نظرات تکمیلی ، خودم رو به این صورت مجتبی): اعلام میکنم .

4)
استفاده از نیروی جادویی تشبیهات


نیروی جادویی تشبیهات نیرو بخش (لینک در ارسال های بعدی )


تشبیه چیست ؟ هنگامی که در توضیح مفهوم یا حالتی ، آن را به امری مانند می کنیم ، از تشبیه استفاده میکنیم .


تشبیهات می توانند سریع تر و کامل تر به احساسات ما شدت بخشند ، تشبیهات می توانند بلافاصله روحیه ی ما را دگرگون کنند ، می توانند مفهوم امری را تغییر دهند ، می توانند انچه را که به رنج و لذت مربوط ساخته اید مانند یک اهرم عوض کنند ، تشبیهات باید اگاهانه انتخاب شوند .


می توانیم احساسات تنفر امیز و رنج آور از امور دیگر را به واسطه ی تشبیه به احساساتمان در شرایط عدم تغییر نسبت بدهیم :


مجتبی ) چند تا تشبیه که فعلن به ذهنم میرسه به عنوان نمونه میارم ، بعد ها مثال های بهتری میزنم ،


مثال : قرآن می فرماید : "غیبت کردن ، مانند خوردن گوشت مردار برادر تان است "



امام صادق : کسی که خیال زنا کند مانند کسی است که در خانه‏ای نقش و نگار شده دود و آتش به پا کند.
.
چنین کاری گرچه خانه را نمی‏سوزاند ولی زینت و صفای آن را مکدّر کرده و فاسد می‏کند.»
.
.
.
مجتبی ) میشه احساس رنج و تنفر از یک امر دیگه ای رو به احساس رنج و تنفر از این عادت (قدیمی ، قبلی ) ، با تشبیه و مانند کردن ، پیوند بزنیم .


پس دنبال این باشین که قشنگ ترین تشبیهات که احساسات شما رو سریع تحت تاثیر میذاره گلچین کنین ، تشبیهات هر کسی شخصی و بسته به سلیقه ی خودش است ، و طبق باور ها و نظریات خودش هست ، چند تا انتخاب کنید و روی اونها بیشتر مانور و تمرکز بدین در راستای تصمیم یا هدفی که دارین ...


اگر تغییر نکنم ، احساس میکنم همچون حبابی معلق در هوا هستم !
اگر تغییر نکنم ، احساس میکنم شبیه یک تماشاچی هستم نه بازیگر
احساس بعد از خودارضایی ، حالتی است ، سخت و سرد

محرم شدن با نامحرم خدا ، نامحرم شدن با محرم خداست .
با نگاه به نامحرم پرده های چشم خودم می درد ...
باطن و زشتی گناه ،مثل آتش و سرب مذاب است .

البته شما ادبیاتتون از من خیلی قوی تره cheshmak

مهم ) : فقط فعل و انجام اون کار رو به تشبیه منفی ربط بدین ، نه کل زندگی و خودتون رو
اینکار (عدم تغییر عادت ) ، بلهوسی هست ، بی مسولیتی است ، نا شکری است ، پرده دری است ،مثلن میتونیم به ناپاکی ، کثافت ، زشتی ، تیرگی و گرفتاری تشبیه اش کنیم .
متوجه باشیم که خودمون رو یا زندگیمون رو به این تشبیهات ربط ندیم .

.
[b]5) ساخت باور های تنفر آمیز در جهت تشدید احساس رنج و نفرت


اصل 8 )باور ها قدرت سازندگی و تخریب دارند (، لینک در ارسال های بعدی )
اصل 9 ) برای باور های خود نظریه بسازیم ، نظریه ها "پایه های میز باور" هستند. (لینک در ارسال های بعدی )



باور هایی عمیق و دلایلی که با تمام وجود به این اعتقاد برسیم که نباید این عادت (قبلی ) ادامه پیدا کند .



دکتر مالتس : "اگر شما باور هایی را قبول کردید ، چه از خودتان ، معلمتان ، پدر و مادرتان ،دوستانتان ، تبلیغات و رسانه های گروهی ، یا از هر منبع دیگری ، و کاملا معتقد شدید که "باوری درست است " این باور قدرت کلمات یک شخص هیپنوتیزم کننده بر شخص هیپنوتیزم شونده را دارد . "



برای بدست آوردن یک باور به نظریه ها نیاز داریم ، شواهد و اطلاعاتی که پایه های یک باور را ، مثل پایه های یک میز ، تقویت میکنند .


مجتبی ) منظور باور های غلط نیست ، بلکه هدف گلچین کردن به باورهای "درست " ی است که مانند یک اهرم ما را به آستانه ی رنج می رسانند .

چون شواهد و اطلاعات ما با هم فرق داره ، باور های ما هم فرق داره ، پس باید باور هایی مخصوص به خودمون رو پیدا کنیم که با تمام وجود بش معتقد باشیم و روی اونها تمرکز کنیم :


مثلن ) چون قبلن از خود ارضایی.. و ترک دیدن عکس مثال زدم اینجا هم از همون نمونه ها میارم :




خودارضایی اراده را ضعیف می کند .
خود ارضایی حرام است .
خود ارضایی وقت و انرژِی را تلف می کند .
خود ارضایی ذهن را خسته می کند .


گناه به قلب زنگار میزند .
خیال زنا عذاب قبر می اورد .
با دیدن عکس نورانیت از دست می دهم و ظلمت میگیرم .


خوب البته این ها باور های شخص خود من هست ، که از شواهد و اطلاعاتی که تا حالا جمع کردم این باور ها رو جمع کردم شاید خیلی از شما ها اصلن این باور و جملات رو قبول نداشته باشین ، و لی شاید اگه بامن بحث کنین من دلایل و شواهد فراوانی بیارم ، طوری که الان با تمام وجودم این جملات رو تایید میکنم ، شما هم باید دنبال همچین باور هایی باشین ،


مثلن با خوندن یه مقاله در مورد ضررهای خود ارضایی ، یا دیدن عکس .. یا عوارض کار یا عادتی که میخوایین ترکش کنین ، میتونین به یه باور عمیق برسین ، همه ی ما شواهد و اطلاعات کافی رو داریم ولی شاید باور های محکمی که بتونیم وقت نیاز با تمرکز بش خودمون رو نجات بدیم یا مثل اهرم ازش استفاده کنیم نساختیم ، که بعدن در ارسال های بعدی (اصل 8 و 9 ) نحوه ساخت باور های محکم و عمیق و چگونگی تقویتش رو میگم ،


هیمنطور با دنبال کردن بحث متوجه میشین که :
درست و منطقی بودن پایه های باورها بسیار مهمه .

خوصوصیات باور خوب )
بر پایه ی شواهد و اطلاعات درست و مستند علمی باشد .
بر اساس دلایل منطقی باشد .
بر گرفته از تجربیات افراد موفق .
می توان آن را احساسی کرد .
با بکار بردن تشبیه در یک جمله ی باور آن را ملوس تر کرد .
آن را به تصویر سازی که در ذهن داریم نزدیک تر کرد .
[/b]
6) تجسم خلاق ، تصویر سازی ذهنی در جهت تشدید احساس رنج و نفرت


317بریم سراغ اهرم آخر ،قوی ترین اهرم که کار رو باش تموم کنیم :


دکتر ماکسول مالتس : "حدود امکانات" ما به اندازه ی گسترش تصویر سازی ذهنی ماست .


دکتر مالتس : هر یک از ما تصویری از خودمان در ذهن داریم که ممکن است مبهم باشد ، در حقیقت ممکن است ابدا آگاهانه قابل شناسایی نباشد ، اما آن تصویر به طور کامل و با تمام جزئیاتش وجود دارد ...


مجتبی ) یعنی اگه مثلن همچنان داریم عادتی رو تکرار میکنیم ، حتما تصویری وجود داره که باعث میشه بازم به عادت قبلی ..میل پیدا کنیم ، حتی اگه آگاهانه نفهمیم.


(ادامه حرف های دکتر مالتس ..) : ... اما آن تصویر به طور کامل و با تمام جزئیاتش وجود دارد .این تصویر ذهنی از خود ، ادراک ما از چگونگی شخصی است که هستیم . تصویری که در باورهای ما در باره ی خودمان ساخته شده است.


..همین که یک فکر یا باور در مورد خودمان وارد این تصویر بشود ، از نظر شخصی واقعیت به حساب می آید ، . ما ارزش ان را مورد پرستش قرار نمی دهیم ، بلکه طبق آن عمل میکنیم . "چنان که گویی درست است . "




..............
مجتبی ) تا 50 سال پیش علم تصویر سازی زیاد مطرح نبود تا این که تصویر سازی با نظریات دکتر مالتس (1960 ) اولین بار به صورت علمی به جهان معرفی شد ..(منبع کتاب سایکو سایبر نتیکس 2000 ، دکتر بابی سامر ) برای همین انتونی رابینز و ... در کتاب های قدیمیشون زیاد به علم تصویر سازی اشاره نکردن ...


بریم سراغ انتونی رابینز میگه :
به طور خلاصه عواملی که در یک تصویر میتوان به آنها توجه کرد :


متحرک / ساکن ...رنگی /سیاه سفید .... راست/چپ / مرکز ....بالا/وسط /پایین ....روشن/نیمه تاریک /تاریک ....بزرگتر /اندازه واقعی / کوچکتر ...دورتر /نزدیک تر .... تند/کند ...تمرکز به نقطه ای خاص ....حضور /عدم حضور ....کادر دار یا بی کادر ...سه بعدی ! ...دو بعدی ...ویژگی رنگ ...زاویه دید ...ویزگی خاص ...


صدایی که در تصویر می شنویم : لحن صدا ، محتویات صدا ، بلندی صدا ، طریقه ی بیان ، میزان سرعت صدا ، موقعیت ، هماهنگی ، منظم یا نامنظم ، نرمش ، واژه های خاص گفته شود یا شنیده شود ، طول مدّت ، ویژگی ،


لمسی : لمس در تصویر :
تغییر دما ، تغییر بافت ، زمخت ، انعطاف پذیر ، ارتعاش ، فشار ، محل فشار ، تنش ، آرامش ، حرکت و جهت ، تنفس ، وزن ، ثابت و متغیر ، تغییر اندازه ، مسیر ، و ...


.................


مثال ) برای مثال برای ترک خودارضایی یا ترک عکس دیدن رو مثال میزنم ،


قراره صحنه ای که قبلن با تصورش لذت میبردین رو به یه تصور عذاب آور و تنفر امیز تبدیل کنین طوری که جایی برای لذت نمونه بلکه به تنفر تبدیل بشه ،


میتونین تصویر را منفور با بوی بد ، در حال دور شدن ، کوچیک شدن و یا بی اهمیت ، خودتون رو در حالت احساسی تنفر شدید در تصویر قرار بدین که اونجا توی تصویر احساس بی زاری و فشار میکنین و دارین حالتون بهم میخوره ! باطن و زشتی گناه رو در نظر بگیرین ، یا مثلن صورت برزخی گناه رو ، وقتی روی احساسات و باور هایی که به عنوان اهرم می خوایین روش تمرکز کنین ، اون ها رو توی تصویر ببینین ، و تصاویری که ازش متنفر هستین رو بش پیوند بزنین ..احساس فشار کنین ، یا واقعا باطن گناه رو ببینین ... دیگه فکر کنم خیلی مثال زدم ... :P



صفحه‌ها: 1 2