سلاممممممم:22:
صبح همگی بخیر
با در نظر گرفتن بحث
میزگرد پست 1776 الی 1816 بایاری خدای مهربان میخوایم به بحث حجاب بپردازیم
قسمت اول :
رابطه ی پوشش و حیا
آشنايي با مظاهر عفت جنسي (هر دفعه به موضوعات مورد نظر می پردازیم)
با بررسي منابع اسلامي در مييابيم كه عفت و حياي جنسي، داراي نمودهاي فراواني است. در اينجا، برخي از اين نمودها و مظاهر را پي ميگيريم:
1) عفت در پوشش
نمود ديگر عفّت، رعايت پوشش كامل است. خداي متعال در آيات متعددي ويژگيهاي پوشش كامل زنان مسلمان را برميشمارد. اهميت توجه به پوشش براي بانوان از آنجا روشن ميشود كه خداي متعال، پس از آنكه ضرورت پوشش را مطرح ميسازد، زنان سال خوردهاي را كه اميد به ازدواج ندارند، به كشف حجاب (البته بدون تبرّج و خود نمايي) مجاز ميسازد. ولی با این حال، ميفرمايد: «اگر آنها نيز (با پوشش خود) عفت پيشه كنند، براي خودشان بهتر است».(نور:60)
2) عفت در خود نمايي
خويشتن داري از تبرّج و خود نمايي مصداق ديگر عفت و حيا است. قرآن كريم، علاوه بر آن كه در آيه 33 سوره احزاب، عموم زنان را از خود نمايي نهي كرد، در آية 60 سوره نور، زنان سال خورده را مجاز به برداشتن لباسهاي رويين همچون چادر و روسري ميسازد، ولي اين حكم را به پرهيز از آرايش و تبرج منوط ميسازد. از اين آيه، شايد بتوان در تحريك جنس مخالف برای تبرّج تأثير بيشتری نسبت به كشف حجاب استفاده كرد.
3 ) عفت و حيا در راه رفتن
قرآن كريم با ستايش از طرز راه رفتن دختر حضرت شعيب در معابر عمومي و در برابر نامحرم ميفرمايد: «يكي از آن دو دختر به سراغ موسي آمد در حالي كه با نهايت حيا قدم برميداشت».(قصص: 25).
دقت در روايت فوق نشانگر اين نكته است كه پرهيز از اختلاط با نامحرم از ديگر ويژگيهاي زنان و مردان با حيا و عفيف محسوب ميشود. خداوند متعال در نقل آن فراز از داستان حضرت موسي كه به دروازه شهر مدين رسيده بود، داستان دو زن را يادآور ميشود كه كمي دورتر از مرداني كه براي آب دادن به دامهاي خود اطراف چاه حلقه زده بودند و تنها به جمع و جور كردن گوسفندانشان مشغول بودند. وقتي حضرت موسي داستان آنان را جويا ميشود، آنها ميگويند: تا زماني كه مردان از دور چاه پراكنده نشوند (و ما نتوانيم بدون اختلاط با مردان گوسفندانمان را سيراب سازيم) به آب كشي نميپردازيم. (قصص: 23) اين آيه مهر تأييدي بر دوري از اختلاط ميان مردان و زنان است.
به نظر من
آسیب های اجتماعیش خیلی کمتره تا آدمی که حیا نداره و این یه واقعیت
ببین یه نفر داره چراغ میزنه بیاین به من گیر بدین و ...
اما یه نفر سرعت گیر داره و با احتیاط میرونه و هواسش هست
آدم های مریض تو جامعه هستن و هیچ کسم منکرشون نیست اما تعدادشون به نسبت کل اعضا خیلی کمتره..
پس آسیب ها به مراتب خیلی کمتره
قربون شما گلبرگ جون
میتوانم خانم جون یکم بیشتر توضیح بده
به بــــــــــــــــــــــــه
سلام به گل دختـــــــــــــــــــــرا
اهم اهم میریم سر اصل مطلب
خب من میخوام یکم راجب این جمله اظهار نظر کنم
رابطه ی پوشش با حیا
خب از نظر من پوشش با حیا رابطه ی خییلی مستقیمی نداره ..میدونید فقط یه جورایی شعاره
البته بجز موارد استثنا
همونطور که میدونید و خیلی ملموس هست شاید کسانی باشن که پوشش کاملی داشته باشن اما واقعا اونقد اخلاق و رفتارشون زننده هست که هیچ حیایی رو در چنین افرادی نمیبینید . .ینی گاهی یه کسایی رو میبینم که پوششون طوریه که با کلی هد و ساق و . . .
گاهی با نامحرم چنان صحبت میکنن و خنده هایی میکنن که منو دوستام اینطوری میشیم
ینی فقط میگم خدای من این چه حرکتیه
اما واقن یه کسایی هستن که پوشش نمیگم بدی دارن اما معمولی ولی حتی یک بارم نمیتونی صداشونو بلند بشنوی
پوشش فقط وسیله ای هست که با حیا بودن رو نشون بده . . اما در واقع . . . .........
ولی هدف ما اینه که پوششمون رو کامل کنیم
نمی دونم اینی که میگم ربطی به این موضوع داره یا نه هنوز اینجا جا نیفتادم شک می کنم تو گفتن یا نگفتن بعضی چیزا
هممون می دونیم حیا یه امر همگانیه یعنی چه کافر چه مسلمون اینو فطری دارن و باهاش آفریده شدن ، اینو به خودم می گم و از شما جواب می خوام
چرا منی که با حیا خلق شدم الان دیگه حیا رو خیلی کم می فهمم خیلی کم رعایتش می کنم تو رفتارم تو زندگیم تو برخوردا و روابطم تو پوششم با اینکه می دونم همش به ضرر خودمه به چیش دل بستم که ازش جدا نمی شم ؟ (
شبیه درد دل شد ) ایا اومدن من به اجتماع تاثیری روش داشت؟ ایا رفتار دیگرانو دیدم و اینجوری شدم ، آیا تربیت خونوادم درست نبود ؟و....
یه جمله ای رو استاد قرائتی می گفت خیلی قشنگ بود :
آدم پابرهنه برود راحت تر است بله ، اما تیغ در پایت می رود .کفش یک بار است اما این بار را باید کشید چون هم بار هست هم حفاظت
سلام
گلبرگ جان من فکر میکنم این بیشتر به اجتماع ربط داشته باشه.
کمی دفت کنی میبینی که تو جامعه ما آدما به ظاهر طرف مقابل توجه می کنن تا به اخلاق و عقایدش.
درصد کمی از افراد هستن که ظاهر زرق و برقدار رو ملاک احترام و شخصیت نمیدونن.
یک مخالف با نظر ترلان خانوم ( البته با نهایت احترام به نظرشون)
رابطه یک رابطه ی کاملا مستقیمه . مشت نمونه ی خروار نیست
این افراد معنای پوشش و حیا رو شاید به درستی درک نکرده باشند
پوشش یه وسیله نیست
پوشش همراه خودش مسئولیتم میاره
من نوعی اگه پوششم بر فرض چادریو هد و ساقو ....باشه اما
رفتارم نامناسب
این دو باهم در تضادن و
نشان بی مسئولیتی من در برابر خودمو و مردم و جامعم
گلبرگ جان منم با نظر شما موافقم اما این چیزی که ما الان داریم میبینیم
و چیزی که الان خیلی زیاد هست همون چیزی هست که من گفتم
شایدم دلیل اینکه افراد خیلی محجب اون مرزی رو که باید رعایت کنند، نمی کنند این باشه که فکر می کنند حجاب شون این رفتارها رو می پوشونه.
بچه ها من میگم ما به جامعه امروز و دیروز نباید کاری داشته باشیم
ما میخوایم ز منظر دین نگاه کنیم و ببینیم کجای کارمون اشتباهه
پس فلانی اونجوری بود و اینجوری رو بزارید کنار و به این که اسلام چی گفته و از ما چی می خواد و چرا میخواد و نتیجش چی میشه نگاه کنید و بحث کنید
متشکرم .
حالا از منظر اسلام پوششو حجاب چه ربطی به هم داره و یه طرفس یا دوطرفه رو بحث کنیم
سلام
دقيقا همينه ك باران ميگه..
ماها متاسفانه الگو يا ملاك خوب و بدمونو ميكنيم ي نفر.. بر اساسا اون ميگيم فلان كار خوبه. فلان كار بد..
و بعد ديدمون نسبت ب اصل موضوع تغيير ميكنه..
و
ي وقتي هست لباس ميپوشي ك ي چيزي پوشيده باشي..
ي وقتي هست ميپوشي ك بري ي مهموني مهم..
ي وقتي هست واسه سرما ميپوشي..
هر سري پوشش داري.. اما نوعش فرق داره..
حالا تو موقعيت هاي مختلف چيزي ك انتخاب ما رو جهت ميده تعريفي هست ك از حجاب داريم..و چيزي ك دنبالش هستيم..
در پناه خدا..
ياعلي.