به يكى از اهل تقوى گفتند كه: تو ضعيف هستى و روزه گرفتن تو را ضعيفتر و لاغرتر مىكند! جواب داد كه من آن را براى گرفتارى و شدت روزى كه بسيار طولانى است ذخيره مىكنم، و صبر و تحمل كردن من به طاعت پروردگار متعال آسانتر است از صبر و تحمل عذاب و شدت روز آخرت.
مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص: 83
44- خصال. از پدرش از عطار ... از ابن ميثم از حضرت صادق عليه السّلام كه فرمود.
سه چيز است هر كس داراى آنها باشد خصال ايمان را بحد كمال بدست آورده 1- كسى كه صبر بر ظلم نمايد (در موردش) 2- كسى كه براى خدا كظم غيظ نمايد 3- و كسى كه ببخشد و گذشت كند از كسانى خواهند بود كه خداوند متعال آنها را بدون و حساب داخل بهشت مينمايد و آنان را در باره افراد بسيارى باندازه طائفه ربيعه و مضر (دو قبيله بزرگ) شفيع خواهد فرمود و شفاعتشان قبول است.
بحار الأنوار- ترجمه جلد 67 و 68 / ترجمه موسوى همدانى، ج2، ص: 398
2593 ما رزق العبد رزقا أوسع عليه من الصّبر.
هيچ كس را روزىاى وسيعتر از صبر ندادهاند
نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص: 691
1961 عليك بالعلم فإنّ العلم خليل المؤمن و الحلم وزيره و العقل دليله و العمل قيّمه و الرّفق أبوه و اللّين أخوه و الصّبر أمير جنوده.
علم جوئيد كه علم يار مؤمن است و بردبارى وزير اوست و عقل دليل اوست و عمل سرپرست اوست و ملايمت پدر اوست و مدارا برادر اوست و صبر امير سپاهيان اوست
نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص: 569
8 الامام الصادق «ع»: يا عبد الاعلى! انّ احتمال أمرنا ليس معرفته و قبوله، إنّ احتمال أمرنا هو صونه و سترته عمّن ليس من أهله. فاقرأهم السّلام و رحمة اللَّه (يعني الشّيعة) و قل: قال لكم: رحم اللَّه عبدا استجرّ مودّة الناس الى نفسه و الينا، بأن يظهر لهم ما يعرفون، و يكفّ عنهم ما ينكرون.[1]
امام صادق «ع»: اى عبد الاعلى! بر امر ما طاقت داشتن و صبر كردن، شناختن و پذيرفتن آن نيست، بلكه پوشيده نگاه داشتن آن از غير اهل آن است. پس به آنان (يعنى شيعه) سلام و درود خدايى برسان و بگو:
جعفر بن محمد گفته است: خدا شيعهاى را بيامرزد كه دوستى مردمان را به جانب خودش و ما جلب كند، از اين راه كه آنچه را مىتوانند دانست براى آنان آشكار سازد، و از گفتن آنچه تحمل نمىكنند خوددارى كند.
الحياة / ترجمه احمد آرام، ج1، ص: 285
1912 طوبى لمن رزقه اللَّه الكفاف ثمّ صبر عليه.
خوشا آنكه خدا روزى او بحد كفاف داده باشد و بر آن صبر كند
نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص: 558
21- زيد شحام گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: خوب چيزى است خشم خود را فروبردن و صبر كردن در برابر ناملايمات، پاداش بزرگ براى كسانى مىباشد كه
در برابر بلاهاى بزرگ صبر كنند، و خداوند هيچ ملتى را دوست نمىدارد مگر اينكه آنها را مبتلا مىكند.
ايمان و كفر ( ترجمه كتاب الإيمان و الكفر بحار الأنوار جلد 64 / ترجمه عطاردى)، ج2، ص: 302
(باب نودم در بلا) حضرت صادق (ع) فرموده است: ابتلا و گرفتاريهاى دنيوى براى مؤمن زينت است، و كرامت و عزت است براى كسانى كه صاحبان تدبر و عقل باشند، زيرا در مباشرت و مصاحبت با بلا هر گاه توأم با صبر و ثبات قدم صورت
بگيرد: ارتباط ايمان و نسبة اعتقاد، محكمتر و قويتر و پاكتر و نورانىتر گشته، و آلودگيها و تيرگيهاى دل برطرف خواهد شد.
مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص: 408
81- دانش دوست مؤمن است، و بردبارى وزيرش؛ و عقل راهنمايش؛ و صبر؛ فرمانده سپاه او، و سازگارى و نرمش پدرش، و نكوكارى برادرش، و نژاد همه از آدم است، و افتخار و اصالت هر كس پرهيزگارى او است، و مردانگى به اصلاح مال مىباشد.
تحف العقول / ترجمه جعفرى، ص: 47
86- روزى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم فرمود: اى مردم! «رقوب» نزدتان كيست و به چه معناست؟ گفتند: مردى را كه بميرد و از خود فرزندى بجاى ننهد. فرمود:
«رقوب» مردى را گويند كه بميرد و فرزندى پيش نفرستاده باشد كه بحساب خدا گذارد هر چند فرزندان زيادى از خود بجاى نهد. بعد فرمود: «صعلوك» در نزد شما كيست؟ گفتند: به مرد بىمال و نوا گويند. حضرت فرمود: بلكه بينواى واقعى كسى است كه از مال خويش چيزى پيش نفرستاده تا نزد خداوند ذخيره او باشد، هر چند ثروت زيادى از خود بجاى نهد. سپس فرمود: «صرعة» در ميان شما چه معنائى دارد؟ گفتند: دلاور سرسختى كه پهلويش به خاك نرسيده باشد. فرمود:
پهلوان واقعى كسى است كه شيطان به قلبش كوفته تا سخت خشمگين شده و خونش بجوشد، آنگاه خدا را ياد كند و با صبر خشمش را به خاك افكند.
تحف العقول / ترجمه جعفرى، ص: 48
11- برترين نوع عبادت: صبر است و سكوت، و چشم براه گشايش بودن.
تحف العقول / ترجمه جعفرى، ص: 183
میگویند خواستن، توانستن است
اما خواستن چیست؟
خواستن لحظه ایست ک فرد نیاز به چیزی دارد ، لیکن آن را طلب میکند
مثل زمانی ک تشنه هستیم ، خواستن برابر است با اراده و طلب آب
ایا ما میخواهیم پاک شویم؟؟؟؟
واقعا میخواهیم؟؟
یا صرفا برای فرار از عذاب وجدان ، برای حذف عوارض دنبالش میرویم ؟
یا صرفا نمی خواهیم در اینجا و در این حال متوقف شویم؟
اما حاضر به ترک لذتش نیستیم..
خواستن پاکی در اینجا ، به معنی صبر است
چه قدر میتوانی صبوری کنی ؟
چه قدر میتوانی خودت را کنترل کنی؟
چه قدر میتونی مقابل وسوسه ها دوام بیاوری؟
آن کسی ک ۲۰۰ روز پاک است ، یک شبه بدان نرسیده است، بلکه ۲۰۰ بار از یک روز پاک بودن ، خسته نشده است
میگویند صد بار اگر توبه شکستی باز آی
من میگویم ، حاضری صد بار ، ۱ روز بودن رو به جان بخری تا ۱۰۰ روزه باشی؟
مسئله داد و ستد است
گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی
پ.ن : عهد ببندید ، روی صبوری کردن کار کنین
اصل ترک کردن روی مداره صبره و ناامید نشدنه
کورنومتر رو بزن ، چه قدر میتونی دووم بیاری
اون کسی ک شکیباست ؛ میرسه به اون چیزی ک میخواد
«صبر بر نامحرم»
[b]چشمت به نامحرم می افتد، اگر خوشت نیاید که مریضی !
پس اگر خوشت آمد، فورا چشمت را ببند و سرت را پایین بینداز و بگو :
«یا خَیرَ وَ مَحبوبٍ صَلِّ عَلی محمّدٍ وَ آلِه»
یعنی : خدایا من تو را می خواهم، اینها چیه، اینها دوست داشتنی نیستند
هرچه نپاید، دلبستگی نشاید...
شیخ رجبعلی خیاط
إنّ اللَّه تعالى كتب الغيرة على النّساء و الجهاد على الرّجال فمن صبر منهنّ إيمانا و احتسابا كان لها مثل أجر الشّهيد.
خداوند رنج هوودارى را نصيب زنان و جنگ را قسمت مردان قرار داد هر زنى از روى ايمان و در انتظار پاداش خدا بر رنج هو و دارى صبر كند ثواب شهيد دارد.
نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص: 299
● صبر داشته باش رفیق