کانون

نسخه‌ی کامل: استرس و افسردگی فصل 3: ویتامین های روح / حمیدرضا اشرفی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بعد از پایان یافتن بخش های استرس و افسردگی به بخش سوم یعنی " ویتامین های روح " رسیدیم . این بخش خیلی مهم و البته خیلی مفید میتونه باشه و امیدوارم که مورد توجه شما قرار بگیره .


تمام مطلب اين بخش از كتاب " استرس و افسردگي " ( چاپ پنجم ) نوشته ي حميد رضا اشرفي روانشناس عزيز كشورمان مي باشد . ايميل ايشون : Hamidr_Ashrafi2000@yahoo.com

نقل مطلب از اين بخش و اين مطالب تنها با اسم كتاب و نام ايشان + نام اين سايت مجاز مي باشد و هرگونه درج مطلب بدون ذكر نام ايشان و نام اين سايت خلاف قوانين كپي رايت و بر خلاف شرع مي باشد و با سايت و يا وبلاگ متخلف برخورد مي شود .

ديگر عزيزان هم بر سر ما منت بزارند و اگه مطلبي مرتبط با اين موضوع داشتند در اين تاپيك قرار دهند ( حتما با ذكر منبع آن ) تا دوستان ديگر هم استفاده كنند . ممنون ار توجه شما
همان طور که در ابتداي کتاب توضيح داديم مي توان گفت استرس و افسردگي وکلا بيماري هاي روحي حاصل نحوه زندگي ، تفکر و نگرش ما به محيط است. ما مي توانيم با يک اتقلاب دروني تغييرات مثبتي در روحيه خود و اطرافيان ايجاد کرده و بر مشکلات روحي خود فائق شويم. همان طور که اکثرا مشکلات جسمي ما در اثر کمبود ويتامين است ، مشکلات روحي ما نيز حاصل کمبود ويتامين است ، البته ويتامين هاي روح که به زودي تفضيل آن ها را برايتان معرفي مي کنيم .
همه مردم جهان آرزومند سلامت و آرامش جسم و روح هستند. در اين دنيا ميلياردها ميکروب ، باکتري و ويروس خطرناک جسم ما را تهديد مي کند که اگر بر ما غلبه کنند به راحتي و ظرف چند روز و يا حتي چند ساعت ما از پا در مي آورند. حال چگونه است که بسياري از مردم در ميان اين انبوه دشمنان ميکروسکوپي به راحتي زندگي مي کنند ؟ جواب خيلي ساده است بدن انسان در برابر بسياري از اين مهاجمين واکسينه شده و داراي سيستم دفاعي مي باشد ، ولي اين نوع سيستم مربوط به جسم و دشمنان آن مي باشد ولي روح ما نيز در معرض خطر دشمنان و ميکروب هاي خاص خود است که کمتر از ميکروب هاي جسمي نيست و اگر گرفتار آن شويم دچار بيماري هايي چون ضعف اعصاب و مشکلات رواني مي شويم. تعدادي از اين ميکروب ها را مي توان ناملايمات زندگي ، مشکلات مادي ، مرگ عزيزان ، وسواس ، ناکامي در زندگي خانوادگي ، افسردگي ، نداشتن اعتماد به نفس و غيره دانست . برخي از افراد به راحتي تسليم اين ميکروب هاي روحي مي شوند ولي برخي ديگر نه . راز و رمز کاميابي و واکسينه شدن آن ها در برابر اين بيماري هاي خطرناک روحي چيست ؟

منبع :
تمام مطلب اين بخش از كتاب " استرس و افسردگي " ( چاپ پنجم ) نوشته ي حميد رضا اشرفي روانشناس عزيز ايراني مي باشد . ايميل ايشون Hamidr_Ashrafi2000@yahoo.com

نقل مطلب از اين بخش و اين مطلب تنها با اسم كتاب و نام ايشان + نام اين سايت مجاز مي باشد و هرگونه درج مطلب بدون ذكر نام ايشان و نام اين سايت خلاف قوانين كپي رايت و بر خلاف شرع مي باشد و با سايت و يا وبلاگ متخلف برخورد مي شود .
[تصویر:  ilygyp.jpg]

روحيه سازي

اگر انسان با روحيه ضعيف در بهترين خانه با شيک ترين وسايل زندگي کند ، دنيا برايش جهنم است . تمام سعي ما در زندگي از قبيل خريد مسکن ، اتومبيل و کسب مال اگر در نهايت منجر به آسايش و آرامش ما نشود هيچ سودي ندارد. اگر ما عمري تلاش کرده و از نظر مادي زندگي مرفهي براي خود و خانواده بسازيم ولي آسايش واقعي و سلامت رواني آن ها را فراهم نکنيم عمري را بيهوده گذرانده ايم ، ولي برعکس اگر خانواده ما روزهاي شاد و توام با آرامش روحي داشته باشند ، حتي اگر در يک اتاق هم زندگي کنند کامياب تر و خوشبخت خواهند بود .
چه بسيار ثروتمندان هستند که حاضرند براي يک خواب راحت تمام ثروت خود را بدهند. آيا قدر اين نعمت و آرامش روحي خود را مي دانيد ؟ آيا هر روز که از خواب بر مي خيزيد مراقب روحيه خود و ديگران هستيد ؟ الان که اين کتاب را مي خوانيد حالتان چطور است ؟ سرحاليد يا گرفته و کسل هستيد ؟ آيا وسيله اي وجود دارد مثل دماسنج که ميزان روحيه شما را نشان بدهد ؟ بله خوشبختانه وجود دارد. هر وقت احساس کرديد ميل به فعاليت و خلاقيت داريد و دلتان مي خواهد کار مفيدي انجام دهيد و به طور کلي بار ذهن شما مثبت است بدانيد حالتان خوب است . هر وقت دست و دلتان به کار نرفت و دلتان نخواست کسي را ببينيد يا به خانه ي کسي برويد و تمايل به کارهاي نادرست پيدا کرديد بار ذهن شما منفي و در نتيجه حالتان خوب نيست .
اگر روحيه ي مثبت داشته باشيم از چهره و نگاه ما امواج مفيد ترشح شده و روحيه اطرافيان ما نيز بهتر مي گردد و برعکس روحيه منفي هم حال خودمان را خراب مي کند هم حال ديگران . واقعيت هاي زندگي به خودي خود نه درد آور است و نه فرح بخش ، اين برداشت و تلقي ماست که به آن جنبه مثبت و منفي مي دهد . به عبارتي به قول فلاسفه يوناني ، افکار و طرز تلقي ماست که روحيه ما را شکل مي دهد نه حوادث بيروني.
همان طور که جسم ما براي شادابي و سلامت نياز به ويتامين هاي مختلف دارد روح انسان هم براي تعادل نياز به مواد مقوي و ويتامين دارد. اجازه بدهيد براي اينکه بهتر اين مواد مقوي را معرفي کنيم ، مانند ويتامين هاي جسمي براي ويتامين هاي روحي نيز نام بگذاريم تا بهتر درک شوند. اي ويتامين ها عبارتند از : ويتامين L ، ويتامين T¹ ، ويتامين T² ، ويتامين T³ ، ويتامين D ، ويتامين H ، ويتامين G ، ويتامين E¹ ، ويتامين E² ، ويتامين M¹ ، ويتامين M² و ويتامين V . تمام بيماري هاي رواني از جمله ، وسواس ، پرخاشگري ، عدم اعتماد به نفس ، خشونت ، خود آزاري ، مردم آزاري ، و ساير بيماري هاي روحي معمول کمبود ويتامين هاي روح هستند . حتي کساني که دچار پيش فعالي ، لکنت زبان ، شب ادراري و غيره هستند نيز از کمبود ويتامين روح رنج مي برند. حال مي پرسيد اين ويتامين هاي روح چيست ، از کجا بايد تهيه کرد ؟ آيا در داروخانه ها موجود است ؟ قيمتش چه قدر است ؟

خوشبختانه اين ويتامين ها برعکيس ويتامين هاي جسم به حد وفور و به طور رايگان وجود دارند . فقط بايد اين ويتامين ها را شناسايي کنيم و به درستي به کار ببريم .


منبع :
تمام مطلب اين بخش از كتاب " استرس و افسردگي " ( چاپ پنجم ) نوشته ي حميد رضا اشرفي روانشناس عزيز ايراني مي باشد . ايميل ايشون Hamidr_Ashrafi2000@yahoo.com

نقل مطلب از اين بخش و اين مطلب تنها با اسم كتاب و نام ايشان + نام اين سايت مجاز مي باشد و هرگونه درج مطلب بدون ذكر نام ايشان و نام اين سايت خلاف قوانين كپي رايت و بر خلاف شرع مي باشد و با سايت و يا وبلاگ متخلف برخورد مي شود .
معرفي ويتامين هاي روح


ويتامين اول : لبخند ( ويتامين L )
[تصویر:  2r7op6v.jpg]
در برخورد با ديگران قبل از اينکه سخن بگوييم اين چهره ماست که حرف مي زند. وقتي لبخند به لب داريم در واقع به طرف مقابل مي گوييم تو را با ميل مي پذيرم ، وجود شما براي من خوشايند است ، گوش شنوا براي شنيدن حرف هايت دارم و آسيبي به تو نمي رسانم . وققتي با يک لبخند ناچيز مي توانيم اين همه لطف و محبت نثار عزيزانمان کنيم چرا دريغ کنيم. پس لبخند ويتامين روح است و ترشح رويي و اخم ، ميکروبي است که به روحيه ديگري تزريغ مي کنيم و اين پيام ها را به طرف مقابل مي رسانيم : من نمي خواهم تو را ببينم ، مزاحم من نشو ، به تو اهميت نمي دهم ، زود از جلوي من دور شو .

يک ضرب المثل چيني مي گويد کاسبي که لبخند بلد نيست نبايد درب مغازه اش را باز کند.

ساليوان ، روان شناس مشهور از طريق پژوهش هاي علمي به اين نتيجه رسيد که کودکان وقتي با والدين يا معلمين اخمو روبرو مي شوند ، خيال مي کنند گناهي کرده يا مرتکب خطايي شده اند. بنابراين روحيه ضعيفي پيدا کرده و اعتماد به نفسشان خدشه دار مي شود. کودکي که با استقبال و لبخند اولياء روبرو مي شود باور مي کند که ارزشمند است. ساليوان مي گويد کودکان ارزش شخصيتي خود را در ارتباط با رفتار والدين تنظيم مي کنند . والدين در نظر کودکان ابر قدرت هايي هستند که لبخندشان به کودکان اعتماد به نفس مي بخشد و اخمشان در روح آن ها احساس طرد شدگي به وجود مي آورد .براي افراد افسرده که کمبود شور زندگي دارند روان شناسان پيشنهاد مي کنند آن ها را به محيط هاي شاد و مفرح ببريد. خوشا به حال خانواده هايي که اقلاً يکي از افراد خانواده شوخ طبع است و ويتامين خنده را به افراد فاميل تزريق مي کند. بدا به حال کساني که همواره در برابر افراد شوخ طبع جبهه مي گيرند و آن ها را لوده مي نامند. شوخ طبعي و لودگي کاملا فرق دارد.

چارلي چاپلين مي گويد : افتخار من اين است که مي توانم چهره هاي گرياني را در سراسر جهان خندان کنم.

لبخند در روابط اجتماعي و معاشرت و نيز در محيط کار آثار معجزه آسايي دارد. باور نمي کنيد ؟ امتحانش مجاني است . يک روز از صبح تا ظهر با هر کس در تماس هستيد گفتگو را با لبخند توام کنيد و از ظهر تا شب با اخم. شب در هنگام خواب دو نيمه را مقايسه کنيد ببينيد صبح حال بهتري داشتيد يا بعد از ظهر، صبح موفق تر بوديد يا بعد از ظهر . خاطرات خوش شما از آن روز مربوط به صبح است يا بعد از ظهر ؟ به همين سادگي !


ويتامين دوم : توجه به اطرافيان ( ويتامين T¹ )
[تصویر:  zvacjr.jpg]
وقتي کودک با ما صحبت مي کند ، يا شعري مي خواند اگر به او توجه کنيم ويتامين توجه را به روحش تزريق کرده ايم ولي اگر با بي محلي يا بي حوصلگي او را تحويل نگيريم ، با ويروس بي توجهي روحش را آزرده مي کنيم . آيا شما در معاشرت با فرزند ، همسر ، پدر و مادر ، برادر و دوستان به آن ها توجه داريد ؟ توجه يکي از ويتامين هاي روح است با توجه ، ما به اشخاص سلامت روح و نيرو مي بخشيم.
ما بايد از خود بپرسيم وقتي در مقابل مخاطب خود قرار مي گيريم آيا به او توجه داريم ؟ وقتي همسرتان غذاي خوبي درست مي کند به هنر او توجه کنيد ، وقتي شوهرتان با خريد مناسبي وارد خانه مي شود به زحمت او توجه کنيد ، به ارباب رجوع او توجه کنيد ، وقتي کودکتان با يک نقاشي ساده و از نظر شما زشت ، نزد شما مي آيد به او توجه کنيد و نقاشي او را بستاييد. موارد ديگري که فکر مي کنيد تا حالا به آن توجه نکرده ايد را مرور کرده و سعي کنيد از اين پس به آن توجه کنيد. اين توجه طي فرآيند خاصي که لازم نيست به جزئيات آن بپردازيم اثرات بسيار معجزه آسايي در روابط خانوادگي ، شغلي و دوستانه شما دارد. مطمئن باشيد .


منبع :
تمام مطلب اين بخش از كتاب " استرس و افسردگي " ( چاپ پنجم ) نوشته ي حميد رضا اشرفي روانشناس عزيز ايراني مي باشد . ايميل ايشون Hamidr_Ashrafi2000@yahoo.com

نقل مطلب از اين بخش و اين مطلب تنها با اسم كتاب و نام ايشان + نام اين سايت مجاز مي باشد و هرگونه درج مطلب بدون ذكر نام ايشان و نام اين سايت خلاف قوانين كپي رايت و بر خلاف شرع مي باشد و با سايت و يا وبلاگ متخلف برخورد مي شود .
ويتامين سوم : تشويق ( ويتامين T² )
[تصویر:  nzn43d.jpg]
در پژوهش هاي جديد روان شناسي مشخص شده است که اثر تشويق چندين برابر تنبيه است. اميد به تشويق در کودکان باعث ايجاد شوق در او شده و در نتيجه کمتر نياز به تنبيه احساس مي شود. در فرهنگ مرحوم دهخدا بعد از کلمه شوق ، واژه شوقستان را داريم. آيا مهد کودک ها ، مدارس و کودکستان هاي ما شوقستان هستند ؟ فرزندان ما نياز به ويتامين تشويق دارند تا با شور و شوق به مدرسه بروند. آيا عکس العمل ما در برابر کارهاي هنر مثل خط و نقاشي ، شعر و يا ورزش فرزندانمان تشويق آميز است يا تحقير آميز ؟ آيا آن ها را تشويق مي کنيم يا مي گوييم عوض اين کارهاي بيهوده برو مشقت را بنويس ؟ !!

تشويق و ايجاد شور و شوق ويتامين روح است اين ويتامين را دريغ نکنيد. وقتي فرزندتان مريض مي شود سراسيمه هر ساعتي از شبانه روز نزد پزشک رفته و کلي وقت و هزينه صرف مي کنيد. آيا روح کمتر از جسم ارزش دارد ؟ آيا حاضريد براي روحيه فرزندانتان کمي خرج کنيد ؟ تشويق هميشه نيز مستلزم صرف هزينه نيست گاهي يک لبخند ، يک بارک ا... و يک آفرين ساده شوق و ذوق قابل ملاحظه اي ايجاد مي کند. بچه آنقدر قانع است که با يک آفرين شارژ مي شود ولي گاهي ما آنقدر خسيس هستيم که اگر يک بارک ا... به فرزند خود بگوييم در کنار آن چند گله و شکايت نثار او مي کنيم طوري که اثر ويتامين تشويق را به کلي خنثي مي کند. مثلا مي گوييم آفرين ولي کار ديروزت خيلي بد بود. آفرين ولي به خاطر نمره ي بدي که هفته ي قبل گرفتي نمي تونم ببخشمت .

پدران و مادران ، معلمان ، لااقل از يک آفرين ساده دريغ نکنيم .


ويتامين چهارم : تفريح ( ويتامين T³ )

ما انسان ها در اثر کار روزانه ، گرفتاريهاي اقتصادي ، رقابت هاي فشرده و دغدغه هاي گوناگون خسته مي شويم . اگر به نوعي رفع خستگي نکنيم فرسوده خواهيم شد . تفريح باتري انرژي هاي جسمي و روحي ما را شارژ مي کند ، تعطيلي هفتگي و سالانه براي همين در نظر گرفته شده است ، در کشورهاي خارجي تعطيلي آخر هفته معمولا دو روز است و همه براي آن برنامه ريزي مي کنند و هرگز آن را به بطالت نمي گذرانند ، بنابراين در اول هفته با شوق و ذوق سرکار حاضر شده و راندمان کاري بالا مي رود . در کشور ما متاسفانه تعطيلي مايه ي کسالت شده و اول هفته افراد نه تنها خستگي شان در نرفته بلکه با کسالت سر کار خود حاضر مي شوند. انشاءا.. روزي در کشور ما نيز تعطيلات آخر هفته به صورت دو روز ايجاد شده و براي آن برنامه ريزي کنيم . مسلماً علت اساسي افسردگي جامعه ، همين گرفتاري هاي زياد تفريحات کم ، و خستگي روحي است .

تفريح واقعا يک ويتامين است. بسياري از افراد به خصوص مادران تفريح نمي کنند و آن را واجب نمي دانند. آن ها فراموش مي کنند که انسان براي دست يابي به روحيه ي مثبت و تمدد اعصاب نياز به تفريح دارد . ارزان ترين تفريح که با ما به دنيا مي آيد خنده و شادي و شوخ طبعي است. براي اين امر ما بايد عوامل غم و غصه از جمله برنامه ها و موسيقي هاي حزن آور را از خانه دور و جاي آن اسباب شادي فراهم کنيم . يک تفريح ديگر مي تواند ديد و بازديد باشد اما به شرطي که ساده ، بي غل و غش و از روي علاقه باشد نه ميهماني هايي که صرفا براي رفع تکاليف و خود نمايي است.
امروزه ثابت شده تفريح يکي از ويتامين هاي حياتي روح است. از خنده شروع کنيم ، رفتن به پارک ها و مسافرت هاي کوتاه و کم خرج هم بسيار موثر هستند. اگر خودتان حوصله نداريد لااقل به فکر فرزندانتان باشيد آن ها به شدت نيازمند اين ويتامين هستند. سعي کنيد بر مبناي بودجه و فرهنگ خانوادگي تفريح مناسبي انتخاب کرده و در طول سال برنامه ريزي کنيد. اگر تفريح را منحصر به ماه و فصل خاص کنيد اثر موقت خواهد داشت انسان به ويژه بچه ها در همه فصول به ويژه پاييز و زمستان نياز به تفريح دارند. بنابراين براي تمام فصول برنامه داشته باشيد ، تا روحيه شما و خانوادتان هميشه با اين ويتامين شاداب باشد .


منبع :
تمام مطلب اين بخش از كتاب " استرس و افسردگي " ( چاپ پنجم ) نوشته ي حميد رضا اشرفي روانشناس عزيز ايراني مي باشد . ايميل ايشون Hamidr_Ashrafi2000@yahoo.com

نقل مطلب از اين بخش و اين مطلب تنها با اسم كتاب و نام ايشان + نام اين سايت مجاز مي باشد و هرگونه درج مطلب بدون ذكر نام ايشان و نام اين سايت خلاف قوانين كپي رايت و بر خلاف شرع مي باشد و با سايت و يا وبلاگ متخلف برخورد مي شود .
ويتامين پنجم : درک متقابل و فهم درست ( ويتامين D )
[تصویر:  15poimp.jpg]
پنجمين ويتامين روح که از اختلافات ، مشاجرات ، ناراحتي ها و افسردگي ها پيشگيري مي کند فهم درست است که حضرت مولانا از حسرت آن جان به لب شد. ---> مُردم اندر حسرت فهم درست
فهم درست يعني چه ؟ ما بيشتر وقايع را هرطور مي فهميم يقين داريم درست فهميديم و به سبک و سليقه و بر مبناي منافع خود مي فهميم ، بيشتر اختلافات و دعاوئي از همين اصل ناشي مي شود. هرکس به راي خويش و به نفع خويش مي فهمد. اگر ما اين قدرت را داشته باشيم که خود را در شرايط به جاي طرف مقابل قرار دهيم و از تعصب و خودخواهي دست برداريم و منافع خود را مد نظر قرار ندهيم آن وقت بسياري از اختلافات و سوء تفاهم ها رفع خواهد شد. برخي از روان شناسان قرن بيستم را قرن سوء تفاهم مي نامند و بيشتر اختلافات زناشويي را ناشي از همين سوء تفاهم مي دانند . همسرم مرا نمي فهمد ، بچه ام مرا نمي فهمد ، مادرم مرا نمي فهمد. اطرافيان مرا نمي فهمند. آيا يک بار به خود زحمت مي دهيم دنيا را از ديد همسر ، فرزند ، مادر و يا کارمند خود نگاه کنيم ؟ وقتي دو راننده با هم تصادف مي کنند و حاضر نيستند از ديد طرف به حادثه نگاه کنند اگر ريش سفيدي آن دو نفر را بفهمد هر دو مي گويند قربان آدم چيز فهم !
بزرگان به جوانان توصيه مي کنند اگر طالب زندگي موفقي هستيد بايد همديگر را درک کنيد. همسرتان ، پدرتان ، مادرتان و دوستان تان را درک کنيد. حال شايد بپرسيد درک کردن يعني چه ؟ يعني خود را جاي ديگري گذاشتن و از چشم ديگري به قضيه نگاه کردن ( بدون در نظر گرفتن تعصبات )
وقتي خودتان را به جاي کسي مي گذاريد و کسي خودش را به جاي شما بگذارد در واقع هر دو همديگر را به ويتامين تفاهم ميهمان کرديد. بياييد از امروز همسرتان ، فرزندانتان ، معلمتان ، شاگردتان ، کارگرتان ، همشريان را به صرف اين ويتامين دعوت کنيد. زياد مشکل نيست کافي است به مدت يک هفته در خانواده يا محيط کار ، خود را جاي کسي بگذاريد. اگر روابطتان بهتر شد اين آزمايش را با ديگران گسترش دهيد. نتيجه باور نکردني است باور کنيد.



ويتامين ششم : حُسن جويي ( ويتامين H )

زيبايي ها فضايل و هرچه خوب است در حکم ويتامين روح است. فقط بايد آن ها را پيدا کرد. نمي گوييم زشتي وجود ندارد و آن ها را نبينيد و الکي خوش باشيد ، بلکه مي گوييم خود را عادت بدهيم ، زيبايي ها را هم ببينيم تا بين زشتي و زيبايي تعادل برقرار شود. مي گوييد زشتي ها بيشتر است ؟ نکته همين جاست ، اگر از کنار زيبايي ها به راحتي رد شويد و زشتي ها را زير ذره بين ببريد ، البته که زشتي ها به نظر بيشتر مي شوند .
همه انسان ها ، حيوانات و حتي گياهان و جمادات هم زيبايي دارند هم زشتي ، گل رز هم عطر دارد و هم تيغ . انسان مثبت از زيبايي ، طراوت و بوي خوش آن لذت مي برد و انسان منفي از ساقه و تيغ آن مي نالد. روح ما با ديدن زيبايي شاداب و با نشخوار زشتي ها پژمرده مي شود. انتخاب با شماست شادابي يا پژمردگي .

زرتشت مي فرمايد : اهورا و اهريمن هر دو در دست توست انتخاب کن با کدام مي خواهي زندگي کني با خير يا شر ، با زيبايي يا زشتي .

آن مثال معروف را به ياد آوريم که انسان مثبت گرا نيمه پر ليوان را مي بيند و انسان منفي گرا نيمه خالي آن را ، حتي اگر ليوان به بزرگي بشکه باشد.

در کتاب « از حال بد به حال خوب » که شامل تحقيقات شناخت درماني دانشگاه پنسيلوانيا ايالات متحده است ، حال خوب حال مثبت انديشي ، درست انديشي و حسن جويي است. پس سعي کنيد خوبي ها و محاسن اطرافيان خود را پررنگ تر از بدي ها ببينيد. آن وقت متوجه مي شويد آن ها آن قدرها هم که شما فکر مي کنيد بد نيستند !


منبع :
تمام مطلب اين بخش از كتاب " استرس و افسردگي " ( چاپ پنجم ) نوشته ي حميد رضا اشرفي روانشناس عزيز ايراني مي باشد . ايميل ايشون Hamidr_Ashrafi2000@yahoo.com

نقل مطلب از اين بخش و اين مطلب تنها با اسم كتاب و نام ايشان + نام اين سايت مجاز مي باشد و هرگونه درج مطلب بدون ذكر نام ايشان و نام اين سايت خلاف قوانين كپي رايت و بر خلاف شرع مي باشد و با سايت و يا وبلاگ متخلف برخورد مي شود .
ويتامين هفتم : گوش دادن ( ويتامين G )

گوش دادن به معناي واقعي کلمه هنر است. آيا ما به سخنان ديگران به دقت گوش مي دهيم ؟ گاهي ما مثلا به صحبت همسر يا فرزند خود گوش مي دهيم ولي فقط داريم اصواتي را مي شنويم. وقتي درست گوش ندهيم ، طبعا درک و فهم درست از طرف مقابل هم حاصل نمي شود.
وقتي درست گوش بدهيم ، تا حتي نگاه حس شنوايي دارد. مي گويند مستمع صاحب سخن را بر سر شوق آورد. خوب گوش نکردن مقدمه دعواست. بدترين نوع گوش کردن اين است که دو يا چند نفر با هم حرف بزنيد و عملا هيچ کس به حرف ديگري گوش ندهد. اين افراد از گوش کردن بيزارند و به طور سيري ناپذير دوست دارند حرف بزنند !

در مکتب روانسناس گشتالت ( نوعي مکتب روانشناسي آلماني ) گفته شده آن ها گوش مي کنند دعوا نمي کنند و آن ها که دعوا مي کنند گوش نمي کنند. وقتي به صحبت کسي گوش نمي کنيم به جاي ويتامين ، ويروس بي محلي به طرف مقابل تزريق مي کنيم . آيا فکر نمي کنيد علت خيلي از اختلافات شما به همسرتان يا فرزندتان يا آن دوست قديمي به خاطر اين ويروس باشد ؟ و فکر نمي کنيد علاج آن ميل کردن يک حب قرص ويتامين G ، هنگام شنيدن صحبت هاي آن ها باشد ؟


ويتامين هشتم : احترام و قدرداني ( ويتامين E¹ )

هشتمين ويتامين روح احترام و قدرداني است. ما آرزوي موفقيت خود و نزديکانمان را داريم ، اما لازمه موفقيت ، اعتماد به نفس است. دشمن اعتماد به نفس هم بي احترامي است. اگر به فرزند خود بي احترامي کنيد در واقع مانند تبر بر تنه ي اعتماد به نفس او حمله کرده ايد. پس چرا براي عدم موفقيت او را سرزنش مي کنيد ؟ بي احترامي به ديگران حتي منجر به دشمني با خود و از بين رفتن اعتماد به نفس خودتان نيز مي شود.
بي احترامي ذهن شنونده و گوينده را به گفتگوي دروني مشغول مي کند . شنونده مي گويد ، چرا اين حرف را به من زد ، چرا آن جواب را دادم ، کاش طور ديگري مي گفتم. گوينده مي گويد خوب حقش را کف دستش گذاشتم، شايد با من بد شود ، به درک ، ولي اگر برايم بزند چي ؟ اين گفتگوهاي ذهن باعث حواس پرتي و اِشغال مغز دو طرف شده و ذهن مشغول فرصتي حتي براي فکر مثبت مصلحت انديش و سازنده نخواهد داشت .
کودکان ما که براي شکوفايي بايد رشد روحي سالم داشته باشند اگر مورد بي احترامي و تحقير قرار گيرند ، تصوير ذهني آن ها از خودشان مخدوش شده و ثمره اي جز رفتار هاي ناهنجار ندارد. به هر حال پيامدهاي درد آور آن نسيب خودمان مي شود. قدرشناسي و احترام به ديگران نه تنها اعتماد به نفس آن ها را بالا مي برد بلکه اعتماد خودمان را نيز بالا مي برد. چه بسا بسياري از اختلافات خانوادگي ناشي از فقدان همين ويتامين احترام باشد ؟
احترام ، قدرداني و شاکر بودن مولتي ويتامين روح است که در اختيار ماست. به فرموده حضرت علي (ع) « اگر حرمت انسان تکريم شود گرايش به شر در او کم مي شود . اگر کسي را به حضيض حقارت تنزل دهيم از شرش در امان نخواهيم بود. »

از مولتي ويتامين احترام ، قدرداني و تشکر رايگان بهره ببريم.


منبع :
تمام مطلب اين بخش از كتاب " استرس و افسردگي " ( چاپ پنجم ) نوشته ي حميد رضا اشرفي روانشناس عزيز ايراني مي باشد . ايميل ايشون Hamidr_Ashrafi2000@yahoo.com

نقل مطلب از اين بخش و اين مطلب تنها با اسم كتاب و نام ايشان + نام اين سايت مجاز مي باشد و هرگونه درج مطلب بدون ذكر نام ايشان و نام اين سايت خلاف قوانين كپي رايت و بر خلاف شرع مي باشد و با سايت و يا وبلاگ متخلف برخورد مي شود .
ويتامين نهم : انتقاد پذيري ( ويتامين E² )
[تصویر:  svqg3s.jpg]
انتقاد پذير باشيد. انتقاد در ماهيت خود اصولا نکته مثبتي است. چرا که درک اين موضوع راه را براي تغيير و مهم تر از آن تحول شما همواري مي بخشد. در حقيقت شما بايد بخشي از موفقيت هاي خود را مديون همين انتقاد ها و منتقدان باشيد. وقتي کسي از بد اخلاقي شما انتقاد کرد ، يا کسي به شما گفت به جاي فرياد زدن آرام صحبت کن ، و از اين قبيل ، مطمئن باشيد شما را به سوي شادي بيشتر و سلامت هدايت مي کند. از انتقاد ها نهراسيد و به رشد و ترقي خود فکر کنيد . ممکن است گاهي کارهاي شما پر از نقد باشد ولي ما?يوس نشويد و توقف نکنيد. هميشه از جايي شروع کرده و با ويتامين E² يعني انتقاد پذيري ، نقاط ضعف خود را ترميم کرده و کوشش کنيد روند از پايين به بالاي شما هيچ وقت معکوس نشود. شادي اي که از اين بابت به شما دست مي دهد معرکه است .


ويتامين دهم : مهر رو محبت ( ويتامين M¹ )
[تصویر:  2eo8yev.jpg]
اين ويتامين از اساسي ترين ويتامين هاي روح است که سراسر عمر در به در دنبالش مي گرديم . ما براي جلب محبت ديگران خيلي تلاش مي کنيم. اما اگر بدانيم براي دريافت اين ويتامين حيات بخش کافي است خيلي ساده به ديگران محبت کنيم اين قدر به بيراهه نمي رويم.
اريک فرام روان شناس و جامعه شناس معروف در کتاب « هنر عشق ورزيدن » مي گويد : کسي که مي گويد تو را دوست دارم چون تو من را دوست داري ، معامله گري است که مهري مي گيرد تا محبتي ارائه دهد ، مثل کاسبي که پولي مي گيرد و جنس مي دهد . اين مهر بالغ نيست ، مهر بالغ ، مثل محبت مادر به فرزند است که براي اين همه زحمت از فرزند چيزي طلب نمي کند . مثل عشق به عشق است که در عرفان فراوان از آن گفته شده است . مهر بالغ بدون چشم داشت است. محبت به ديگران باعث ايجاد رضايت خاطر مي شود.
رضايت خاطر از عوامل مهم آرامش روح است. شايد برايتان پيش آمده در اتوبوس يا مترو جاي خود را به سالمندي داده باشيد ، در آن لحظه يک احساس رضايت خاطر به شما دست مي دهد که حال روحي شما را به نحوه قابل توجهي شاداب مي کند و چه بسا همين شارژ روحي به ظاهر کوچک باعث آرامش روحي شما در آن روز و حتي روزهاي ديگر بشود . بدين ترتيب محبت هاي بزرگ به کساني که حتي نمي شناسي ( مثل کمک به مستمندان ) چنان احساس رضايت خاطري به ما مي دهد که انگار روح خود را به يک سفره رنگين ميهمان کرده ايم. گاهي اوقات محبت کردن و ايجاد احساس رضايت خاطر بسيار ساده و بسيار راحت به دست مي آيد ، مثل رد کردن يک نابينا از خيابان که مدت ها خاطره آن به شما آرامش مي دهد .

اگر اين ويتامين را در سوپرمارکت مي فروختند چه قدر حاضر بوديد براي آن پول بدهيد ؟

شما که براي خريد يک هندوانه که قسمت عمده آن آب است و روز بعد اثر آن از بين مي رود ، مبلغ قابل توجهي پرداخت مي کنيد ، براي احساس رضايت خاطري که شايد سال ها فکر آن شما را شاداب کند چه قدر مي پردازيد ؟ 1000 تومان ، 10000 تومان يا بيشتر ؟

نه پول لازم نيست فقط کمي محبت کنيد.


منبع :
تمام مطلب اين بخش از كتاب " استرس و افسردگي " ( چاپ پنجم ) نوشته ي حميد رضا اشرفي روانشناس عزيز ايراني مي باشد . ايميل ايشون Hamidr_Ashrafi2000@yahoo.com

نقل مطلب از اين بخش و اين مطلب تنها با اسم كتاب و نام ايشان + نام اين سايت مجاز مي باشد و هرگونه درج مطلب بدون ذكر نام ايشان و نام اين سايت خلاف قوانين كپي رايت و بر خلاف شرع مي باشد و با سايت و يا وبلاگ متخلف برخورد مي شود .
ويتامين يازدهم : مطالعه ( ويتامين M² )

سعي کنيد هر شب حداقل 20 دقيقه مطالعه کنيد. مطالعه نه تنها اطلاعات عمومي ، معلومات و دانايي شما را بالا مي برد ، بلکه نوعي يادگيري مثبت را ، به طور غير مستقيم در اطرافيان شما ايجاد مي کند. در ضمن مطالعه پيرامون موضوعات مورد علاقه ، باعث آرامش و ورزش فکر و ذهن شده و به عبارتي خستگي ذهن شما را در مي کند. اين ويتامين را هم امتحان کنيد .


ويتامين دوازدهم ورزش و جنبش ( ويتامين V )

ورزش فقط براي سالم سازي جسم نيست . دانش روان شناسي به اين نتيجه رسيده که ورزش يکي از ويتامين هاي روح هم هست . چند دقيقه ورزش کنيد و روحيه قبل از ورزش و بعد از ورزش را مقايسه کنيد . اين امر اتفاقي نيست ، در امر ورزش علاوه بر دفع سموم بدن هورمون هاي مفيدي ترشح مي شوند که باعث شادابي ما مي شود. عضلات ما براي حرکت و جنبش آفريده شده اند نه براي سکون ، اگر خودتان را از حرکت محروم کنيد جسم خود را پژمرده و روح خود را افسرده مي کنيد . لازم نيست ورزش در باشگاه و با ابزار خاصي و توام با صرف هزينه و وقت زياد انجام شود. حتي در روز 15 دقيقه ورزش و نرمش ساده و يا پياده روي منظم (نه پياده روي که جهت خريد و کار باشد) شما را در هر سني که باشيد هميشه شاداب نگه مي دارد. اين يکي را هم امتحان کنيد. برنامه ريزي براي هفته اي چند ساعت ورزش و پياده روي کار زياد دشواري نيست. خوشبختانه در ميان انبوه کمبودهاي موجود ، فضاهاي سبز قابل استفاده براي ورزش تقريباً در اکثر نقاط در دسترس هستند.


جمع بندي در مورد ويتامين هاي دوازده گانه روح

به کار بردن ويتامين هاي دوازده گانه روح ، قدرت روحيه ما را افزايش مي دهد. دانشمندان مي گويند انسان فقط از 5 الي 10 درصد از قدرت ذهن خود استفاده مي کند و 90 درصد آن باطل مانده است. بياييد از توانايي هاي خدادادي خود بيشتر استفاده کنيم تا به جاي نا اميدي اميد ، به جاي عيب جويي حُسن جويي ، به جاي ترس شجاعت ، به جاي افسردگي شور زندگي ، به جاي غم لبخند و به جاي رخوت تحرک و فعاليت داشته باشيم و روحيه خود را تقويت کنيم. روحيه انسان مثل شعله هاي آتش مي باشد اگر ضعيف باشد باد آن را خاموش مي کند ولي اگر قوي باشد باد آن را به خدمت مي گيرد.
حالا که با ويتامين هاي روح آشنا شديم براي بهره برداري از آن ها بهتر است به تکنيک تکنيک ها توجه کنيم. با خود بينديشيم کجا ؟ کي ؟ در چه موضوعاتي و با چه کسي از کدام ويتامين روح بايد استفاده کنيم ، اين نيز خود يک هنر است که مطمئن هستيم شما خواننده عزيز که با علاقه به کتاب فرهنگ بالاي خود را نشان داده ايد مي توانيد با درايت کامل اين ويتامين ها را به موقع خود در زندگي به کار ببريد. هر کس شرايط و مقتضيات زندگي خود را بهتر مي داند پس مي تواند بهترين راهنما براي خودش باشد ، به شرطي که اطلاعات اوليه را هر چند ساده دريافت نمايد . حال که شما به اين اطلاعات دست يافتيد پس از همين امروز آن ها را به کار ببريد. هر چند وقت يک بار مطالب کتاب را مرور کنيد تا مطلبي از يادتان نرود. رسيدن به خوشبختي مخصوصا در شرايط سخت جامعه ما هنر است ولي محال نيست. به شرطي که بخواهيد. با همين بضاعت ساده هم مي توانيد ، مشروط به آنکه بخواهيد . کليد خوشبختي ميل به خوشبختي است. کيست که مي خواهد خوشبخت نباشد ؟

منبع :
تمام مطلب اين بخش از كتاب " استرس و افسردگي " ( چاپ پنجم ) نوشته ي حميد رضا اشرفي روانشناس عزيز ايراني مي باشد . ايميل ايشون Hamidr_Ashrafi2000@yahoo.com

نقل مطلب از اين بخش و اين مطلب تنها با اسم كتاب و نام ايشان + نام اين سايت مجاز مي باشد و هرگونه درج مطلب بدون ذكر نام ايشان و نام اين سايت خلاف قوانين كپي رايت و بر خلاف شرع مي باشد و با سايت و يا وبلاگ متخلف برخورد مي شود .
ارزش گذاري مجدد در زندگي

ما به راحتي مي توانيم آن قدر درگير فشار عصبي شويم که نتوانيم وقت و يا آمادگي فردي پيدا کنيم تا تا?مل کرده و اهدافمان را در زندگي دوباره ارزشيابي کنيم و روش هاي دستيابي به آن ها را بررسي کنيم. اما چنين بررسي اي اساسي و لازم است. اما با اين حال روشي که ما براي اين بررسي داريم مناسب است ؟ آيا با اين روش مي توانيم به جايي که مي خواهيم برسيم ؟ آيا ويژگي هاي مناسب براي موفقيت در اين مورد را داريم ؟ آيا آن چنان که بايد با همکاران ، ارباب رجوع و خانواده خود ارتباط داريم ؟ آيا اولويت ها و انتخاب هايمان صحيح است ؟ آيا اوقاتي را براي پرداختن به علايق شخصي خود اختصاص مي دهيم؟
مازلو ، پايه گذار روان شناسي انساني بود که کتب روان شناسي را مورد انتقاد قرار داد به اين دليل که هيچ فصلي درباره ي آنچه او وقت گذراني مي ناميد نداشتند. وقت گذراني در اصطلاح او آن فعاليت اساسي است که تا به ما فرصت مي دهد به جاي اينکه بينديشيم که چه کسي هستيم و يا مي خواهيم چه کسي باشيم و يا ديگران فکر مي کنند که ما که هستيم ، فقط باشيم .
به بسياري از صاحبان مشاغل در کودکي ياد داده مي شود تا هميشه آينده نگر بوده و با دستيابي به ويژگي هاي لازم ، جاه طلبي هاي خود را ارضاء نمايند و تمايلات و رضايت فعلي خود را به خاطر اهداف بلند مدت خود ناديده بگيرند. آموزشي اين چنين ارزشمند است اما وقتي که به بهاي از دست رفتن آرامش و لذت بردن از نفس زنده بودن تمام هستيم که هيچ وقت وقت فرصت لذت بردن از موفقيتي نصيبمان شده است را نمي يابيم ( ما همواره در حسرت و حسرت زندگي مي کنيم ). تنها وقتي که ديگر دير است ما بيدار مي شويم و در مي يابيم که هم در زمان کودکي و هم در زندگي شغلي خويش آن قدر درگير دست يابي به موفقيت هاي آتي بوديم که در مقطعي ديگر توانايي لذت برن از زمان حال را از دست مي دهيم . پس توجه خود را از فشار رواني که درگير آن هستيد معطوف اين سازيد که وقتي را صرف بررسي و ارزش گذاري وقايع زندگي و آنچه که در « حال » خوب است و يا مي توان آن را بهبود بخشيد نماييد. به کودکي خود فکر کنيد و به موقعيت هاي خاصي که ديگران شما را وادار مي کردند تا براي اينکه مشغول باشيد کاري انجام دهيد و هدفدار بوده و بي کار نبوده ، از قبل فکر کرده و نقشه بکشيد و فرصت هاي لذت بخش و آماده را به خاطر لذت بردن از زمان مبهمي در آينده به تعويق بيندازيد. آن زمان در آينده اکنون اينجاست و به زودي گذشته به شمار مي آيد. شما چه وقت شروع به زندگي مي کنيد ؟ علاوه بر اين با از سرگيري شتاب زده فعاليت هاي خود پس از گذراندن يک تعطيلات خوب شروع به زندگي نکنيد بلکه در عوض از اکنون و اينجا با تجربه ي لحظه به لحظه اي که زنده زنده بودن را مي سازد شروع کنيد . کار خاصي انجام ندهيد ، تنها به اين احساس تمسک جوييد که شما چه فرد خاصي هستيد که مي دانيد که چه کسي هستيد و بودن چه مفهومي دارد.

مهم نيست چند سال زندگي کنيم ، مهم اين است که بالاخره کي زندگي را شروع کنيم !


منبع :
تمام مطلب اين بخش از كتاب " استرس و افسردگي " ( چاپ پنجم ) نوشته ي حميد رضا اشرفي روانشناس عزيز ايراني مي باشد . ايميل ايشون Hamidr_Ashrafi2000@yahoo.com

نقل مطلب از اين بخش و اين مطلب تنها با اسم كتاب و نام ايشان + نام اين سايت مجاز مي باشد و هرگونه درج مطلب بدون ذكر نام ايشان و نام اين سايت خلاف قوانين كپي رايت و بر خلاف شرع مي باشد و با سايت و يا وبلاگ متخلف برخورد مي شود .