1- حذف کردن: مؤثرترین راه برای انجام یک وظیفه یا کار، حذف کردن مواردی است که نیازی به انجام آنها نیست، آنها را از لیست خود حذف کنید.
2- اهداف روزانه: عدم تمرکز، منجر به حواس پرتی خواهد شد. برای هر روز از قبل اهدافی معین کنید. تصمیم بگیرید چه کار باید انجام دهید و سپس آن را انجام دهید.
3- اول سخت ترین ها: برای غلبه بر به تعویق افتادن کارها، اول کارهایی را انجام دهید که علاقه چندانی به انجام آن ندارید، آنها را به آخر وقت موکول نکنید، انجام کارهای سخت در اولین ساعات روز موجب افزایش بهره وری خواهد شد.
4- ساعات اوج: ساعات اوج بهره ور بودن خود را شناسایی کنید و کارهای بسیار مهم خود را برای آن زمان ها برنامه ریزی کنید. امور غیرضروری را در زمان های دیگر انجام دهید.
5- رخدادهای مهم: وقتی شروع به انجام کاری کردید هدفی را که باید در پایان به آن برسید از قبل مشخص کنید. برای مثال اگر روی کتابی کار می کنید تا وقتی که 1000 کلمه از آن را ننوشته اید از جای خود بلند نشوید. به اهداف خود هر طور شده، دست پیدا کنید.
6- دسته بندی کردن: کارهای مشابه را یکجا دسته بندی کنید و آنها را با هم در در یک بازه زمانی معین به اتمام برسانید.
7- . سحرخیزی: صبح زود مثلاً ساعت 5 بیدار شوید، مستقیم سر کار خود بروید و امور مهم را انجام دهید. در این صورت قبل از ساعت 8 اکثر امور مهم شما انجام شده است.
8- سکوت: به مکان های آرام از قبیل کتابخانه، پارک و... بروید، با این کار تمرکز شما بیشتر خواهد شد.
9- آرامش: استرس خود را از طریق فراهم کردن محیطی آرام و بدون تنش، کاهش دهید.
10- برنامه کاری: یک برنامه کاری مشخص از قبل تهیه کنید. با تهیه این برنامه اثربخشی جلسات شما و هم چنین تمرکزتان بیشتر می شود.
11- اصل پارتو: قانون 20ـ80 می گوید 80 درصد از ارزش یک عمل از 20 درصد تلاش و زحمت به دست می آید. بنابراین انرژی خود را روی 20 درصد متمرکز کنید.
12- محدودیت زمانی: برای انجام کامل کار، یک محدویت زمانی تعیین کنید و آن را به عنوان محور کار خود قرار داده و از آن تجاوز نکنید.
13- سر وقت: هر کاری که می خواهید انجام دهید، طبق برنامه و سر وقت انجام دهید.
14- مطالعه: با مطالعه کردن، وقت های خالی خود را از قبیل منتظر ماندن برای ملاقات و ایستادن در صف پر کنید.
15- به تصویر کشیدن: به محض تعیین کردن هدف، آن را در ذهن خود به تصویر بکشید. چنانچه چیزی را در ذهن خود واقعی فرض کنید به زودی در واقعیت هم آن را خواهید دید.
16- جایزه: برای موفقیت های خود جوایزی در نظر بگیرید. یک فیلم ببینید یا یک روز خود را در پارکی مفرح بگذرانید.
17- تقسیم: کارهای بسیار مهم را جدا کنید، مواردی که ضروری تر و فوری ترند، اول انجام دهید، کارهای غیرضروری را به بعد موکول کنید.
18- استمرار: در پایان روز کاری خود، اولین کاری را که باید روز بعد انجام دهید، مشخص کنید و ملزومات آن را از پیش فراهم آورید.
19- برش به قطعات کوچک: پروژه های پیچیده و بزرگ را به واحدهای کوچک تر و قابل تعریف تر تبدیل کنید. تمام تمرکز و حواس خود را روی انجام فقط یکی از آنها قرار دهید.
20- انجام کامل یک کار: هنگامی که شروع به کاری کردید تا به اتمام رساندن کامل آن، به کار دیگری مشغول نشوید. وسط یک کار به کار دیگری دست نزنید. هنگامی که در حین کار با چیزهایی مواجه شدید که برای انجام امور بعدی به آنها احتیاج دارید، آنها را یادداشت کنید تا بعداً مورد بررسی قرار دهید.
21- ارزیابی: هر چند وقت یک بار عملکرد خود را ارزیابی کرده و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.
22-چهل روز: یک عادت جدید را که به آن علاقه مندید، در خود شکل دهید و به مدت چهل روز به آن پایبند باشید،
23- بهینه سازی: روش هایی را که اغلب اوقات به کار می گیرید شناسایی کنید و آنها را مرحله به مرحله بنویسید. سپس آنها را دوباره روی ورق بیاورید، این بار به ترتیب اثربخشی آنها، روش های بهبودیافته را تست کنید و آنها را به کار گیرید