کانون

نسخه‌ی کامل: حدیث
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام

حدیثی از جنس نور و عشق !

حضرت زهرا (س) : در يكي از روزها ، صبحگاهان امام علي (ع ) فرمود : فاطمه جان آيا غذايي داري تا از گرسنگي بيرون آيم ؟ پاسخ دادند : نه ، به خدايي كه پدرم را به نبوت و شما را به امامت برگزيد سوگند ، دو روز است كه در منزل غذاي كافي نداريم و در اين مدت شما را بر خود و فرزندانم در طعام ترجيح دادم . امام (ع ) با تأسف فرمودند : فاطمه جان چرا به من اطلاع ندادي تا به دنبال تهيه غذا بروم ؟ حضرت زهرا (ع ) فرمودند : اي اباالحسن ، من از پروردگار خود حيا مي كنم كه چيزي را كه تو بر آن توان و قدرت نداري ، درخواست نمايم .

أصبح علي بن أبيطالب (ع ) ذات يوم ساغبا ، فقال : يا فاطمة هل عندك شيء تغذينيه ؟ قالت (ع ) : لا والذي أكرم أبي بالنبوة و أكرمك بالوصية ما أصبح الغداة عندي شيء ، و ما كان شيء أطعمناه مذ يومين إلا شيء كنت أؤثرك به علي نفسي و علي ابني هذين الحسن و الحسين . فقال علي (ع ) : يا فاطمة ألا كنت أعلمتيني فأبغيكم شيئا ؟ فقالت (ع ) : يا أباالحسن إني لأستحيي من إلهي أن أكلف نفسك ما لا تقدر عليه .
بحار الانوار ، ج 43 ، ص 59

در پناه خدا !
ما کجا و این بزرگواران کجا Tears

رسول خدا (ص) فرمود:

هنگاميكه آخر شب فرا مي‌رسد خداوند منزّه مي‌فرمايد:

آيا دعا كننده‌اي هست تا اجابتش كنم؟
آيا درخواست كننده‌اي هست تا حاجاتش را عطا كنم؟
آيا استغفار كننده‌اي هست تا او را بيامرزم؟
آيا توبه كننده‌اي هست تا توبه‌اش را بپذيرم؟


سلام

امام رضا (ع) : مؤمن ، مؤمن واقعي نيست ، مگر آن كه سه خصلت در او باشد : سنتي از پروردگارش و سنتي از پيامبرش و سنتي از امامش . اما سنت پروردگارش ، پوشاندن راز خود است ، اما سنت پيغمبرش ، مدارا و نرم رفتاري با مردم است ، اما سنت امامش صبر كردن در زمان تنگدستي و پريشان حالي است.

لا يكون المؤمن مؤمنا حتي تكون فيه ثلاث خصال ، سنة من ربه ، و سنة من نبيه ، و سنة من وليه . فاما السنة من ربه فكتمان سره ، و اما السنة من نبيه فمداراة الناس ، و اما السنة من وليه فالصبر في البأساء و الضراء.

در پناه خدا !
سلام

حضرت امام مهدي (عج) : نفع بردن از من در زمان غيبتم مانند نفع بردن از خورشيد هنگام پنهان شدنش در پشت ابرهاست و همانا من ايمني بخش اهل زمين هستم ، همچنانكه ستارگان ايمني بخش اهل آسمانند .

و أما وجه الانتفاع بي في غيبتي فكالانتفاع بالشمس إذا غيبها عن الأبصار السحاب وإني لأمان لأهل الأرض كما أن النجوم أمان لأهل السماء .
بحارالأنوار ، ج 53 ، ص 181

در پناه خدا !
سلام

انشاالله تا آخر ماه محرم در اینجا حدیثهایی از امام حسین(ع) قرار میدم. باشد تا کمی حسینی باشیم!

اگر امام حسین(ع) هدف از قیامش رو "اصلاح امت جدش" معرفی کرد، و اگر ما ادعا داریم که از امت رسول خدا(ص) هستیم، پس محرم بهترین زمانه که عینک غفلت رو برای دقایقی هم که شده از روی چشمامون برداریم و بذاریم نور کلام اصلاحگرانه ی امام حسین(ع) دیدگان ما رو هم روشن و بصیر کنه:

مردم برده های دنیا هستند و دین بازیچه ی زبانشان است،
تا آنجا دور و بر دین رو می گیرند که زندگیشان در رفاه باشد،
اما زمانی که در معرض امتحان قرار بگیرند دینداران کم می شوند.
.............................................................................. بحار الانوار ج 78 ص 117

در پناه خدا !
سلام

امام حسین علیه السلام:کسانی که رضایت مخلوق را به بهای غضب خالق بخرند، رستگار نخواهند شد. (مقتل خوارزمی،ج 1،ص239)

در پناه خدا !
سلام

امام حسین علیه السلام:کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند.(بحار الانوار،ج75،ص128)

در پناه خدا !
سلام

امام حسین علیه السلام: هرگز سخن بیهوده مگوی زیرا که بیم گناه برای تو دارم و سخن سودمند نیز هرگز مگوی مگر اینکه برای آن سخن اثری ببینی. (بحارالانوار، ج 71، ص 278، ح 16)

در پناه خدا !
سلام

امام حسین علیه السلام:اى بندگان خدا، خود را مشغول و سرگرم دنيا ـ و تجمّلات آن ـ نکنید كه همانا قبر، خانه اى است كه تنها عمل ـ صالح ـ در آن مفيد و نجات بخش مى باشد، پس مواظب باشيد كه غفلت نكنيد.( نهج الشّهادة: ص47)

در پناه خدا !
سلام

امام حسین علیه السلام:هيچ كس روز قيامت در امان نيست ، مگر آن كه در دنيا خدا ترس باشد.(بحار الانوار، ج 44، ص 192)

در پناه خدا !
سلام

از حكمتهاى امام صادق «عليه السلام»:
من زينِ الايمان الفقهُ ومن زين الفقه الحلمُ ومن زين الحلم الرفقُ ومن زين الرفق، اللينُ ومن زين اللين، السهولهُ‏
علم و معرفت، زينت ايمان است و حلم و بردبارى زينت علم است، حلم، يعنى انسان، همچون درياى عميقى داراى ظرفيت بوده و به اندك چيزى به هيجان نيايد، در پيش آمدها و حوادث، آرامش خود را حفظ كرده و بی‏تاب نشود.

در پناه خدا !
قال سید الساجدین (ع) :
« طلبُ الحوائج الى النّاس مذلةٌ للحیاة و مذهبةٌ للحیاء واستخفافٌ بالوقار وهو الفقرُ الحاضرُ و قلةُ طلب الحوائج الى الناس هو الغنىُ الحاضرُ »( تحف العقول ص 286)

دست حاجت بسوی مردم دراز کردن ، باعث خواری انسان در زندگی می شود و حیاء و شرم را از بین می برد، وقار و سنگینى انسان را پایین می آورد و همین خود نیز فقر نقد است . یعنى فقر منحصر به نداشتن پول نیست . فقر یعنى نیازنداشتن پول نیاز و فقر است . اظهار این نیازها هم عین فقر است به هر نسبت که انسان کمتر دست حاجت پیش مردم دراز کند، به نوعى ، به غنا و بى نیازى نقد نائل شده است .
حضرت آیت الله بهجت سلام الله علیه‎:

هیچ ذکری بالاتر از «ذکر عملی» نیست؛
هیچ ذکر عملی، بالاتر از «ترک معصیت» نیست؛
و ترک معصیت، بدون «مراقبت دائمی» صورت نمی گیرد.
[size=large]الهی و ربی،، من لی غیرک
خدایا، ای پروردگار مهربانم، جز تو که را دارم