کانون

نسخه‌ی کامل: حدیث
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام

پیامبر اکرم (ص):

مَن عَشَقَ فكَتَم وعَفّ ثمّ ماتَ ، ماتَ شَهيدا

هر كه عاشق شود پس آن را پنهان دارد و عفت بورزد و بميرد شهيد مرده است.

(ميزان الحكمه , ج 8, ص 3788)

در پناه خدا !
روزی شخصی به مولا علی (ع) گفت:یا علی از شما چهار سوال دارم.
امام فرمودند:هر سوالی داری مطرح کن.


آن شخص گفت:1-واجب چیست و واجبتر چیست؟؟


2-نزدیک چیست و نزدیکتر چیست؟؟


3-عجیب چیست و عجیب تر چیست؟؟


4-سخت چیست و سخت تر چیست؟؟


امام در جواب فرمودن.


واجب:اطاعت خدا و واجب تر: ترک گناه.


نزدیک:قیامت و نزدیک تر:مرگ.


عجیب:دنیا و عجیب تر:وابستگی به آن.


سخت:مرگ و سخت تر:نداشتن توشه ای برای فردای قیامت.


یا علی خودت ضمانتم کن!
پیامبر اکرم(ص): من برای امت خود از دو چیز خائف و ترسانم اول هوای نفس دوم اروزی دراز

امام علی (ع):
امروز (روزگار دنیا)روز عمل است نه حساب وفردا(قیامت) روز حساب است نه عمل
دنیا منزل گذران وآخرت منزل جاودان است

امام حسن عسکری(ع): بدترین بنده ادم دورو است

امام رضا(ع):هر وقت مردم به گناه تازه ای الوده شوند خداوند انها را به بلای تازه ای دچارمیکند

زیارت معصومه(ع) در قم برابر با زیارت من است

امام محمد نقی (ع):کسی که از نفس خود اطاعت کند آرزوی دشمن خویش را برآورده است
امام محمد باقر(ع):
به خدا قسم کسی از گناه خلاص نمی شود مگر آنکه صریحا به گفته ی خود اقرار کند




امام حسین(ع):

کسی که دوست دارد روزیش زیاد شود صله ی رحم کند




امام سجاد(ع):

هشدار که منفورترین مردم نزد پروردگار کسی است که سیره امامی را برگزیند ولی از کارهای او پیروی نکند


امام جعفر صادق(ع):

حاجت خواستن از مردم موجت سلب عزت نفس و رفتن حیا است


امام حسن (ع):
به خوبی معاشرت کردن با مردم کمال عقل است
سلام

علی رضا جان ممنون از پست های خوبت...
یه سوال برام پیش اومد وقتی حدیث این پستت رو خوندم

راجع به حدیث اول:
امام محمد باقر(ع):
به خدا قسم کسی از گناه خلاص نمی شود مگر آنکه صریحا به گفته ی خود اقرار کند

این خیلی برام عجیب بود...آخه من شنیده بودم که توی اسلام اقرار به گناه هم گناه داره و نباید گفت...مثلا یه دلیلش همیشه تو ذهنم این بود که باعث میشه اون گناه ذره ذره قبحش بریزه و یه کم عادی بشه یا تو طرف مقابل که اون گناه رو میشنوه تاثیر بد بذاره....

نمی دونم!!!
سلام

اقرار به گناه، گناه است! ولی در پیشگاه مخلوق خدا ... نه در پیشگاه خدا !!

اتفاقا انسان باید در پیشگاه خدا به گناهان خود اعتراف کند و از خدا طلب مغفرت کند. و این کار باعث بازسازی روحیه و انگیزه برای دوباره شروع کردن هست!

فقط باید توجه داشت که اقرار به گناه در پیشگاه خدا جایز است. در غیر این صورت باعث اشاعه آن گناه و عادی جلوه کردن گناه میشود که این خود گناه بزرگی است.
سلام به یاد حق و بقیه دوستان عزیزم با تشکر از امیرعلی خان به نظر من هم منظور این حدیث اقرار صریح گناه پیش درگاه خدا هست
امام سجاد (اصول کافی )

خداوند روز قیامت به یکی از بندگان خود میفرماید :
آیا از فلانی سپاس گذاری کردی ؟ آن بنده می گوید : پروردگارا از تو سپاسگذاری کردم ! و خداوند میفرماید اگر از او قدردانی نکردی شکر مرا هم به جای نیاورده ای ، و آنگاه امام فرمود :

شکرگذارترین شما برای خداوند ، کسی است که بیش از همه از مردم قدردانی میکند .
منبع این احادیث رو میدونم کودوم کتابه (سلوک عرفانی به سیره ی اهل بیت ) ولی چون یادداشت برداری کرده بودم نمی دونم از کودوم امام بوده 4fvfcja


کسی که عطسه ای میکند و برای وی طلب رحمت نشود ، در روز قیامت حق خویش را طلب میکند ، و به او داده میشود .

(توضیح مثلن حق سلام ، جواب سلام دادن و حق عطسه دعای خیر یا یرحمکم الله گفتن هست .... )

حدیث جالب تر :

امام (ع) :

هر کس دستش را از مردم دریغ دارد ، {بداند که } او یک دست دریغ داشته ، ولی مردم دست ها از او دریغ دارند .




امام (ع)
اگر بنده می دانست که چه پاداشی در برابر این مصائب دارد آرزو میکرد با قیچی ریز ریز می شد


امام(ع) :
همانا نزد خداوند مقامی هست که به ان دست نخواهند یافت مگر بایکی از این دو خصلت : از دست دادن مال و آسیبی در بدن
سلام

امام حسن(ع):
هیچ مردمی باهم مشورت نکردند. مگر انکه راه پیشزفت خود راپیدا کردند.

امام محمد باقر(ع):
خوبی دنیا جز نیکی به برادران وآشنایان نیست.

امام محمد تقی(ع):
گذشت زمان پرده ها را می درد و اسرار نهان را بر تو آشکار می کند.

امام موسی کاظم(ع):
در نهان از خداوند متعال شرم داشته باشین همچنان که در آشکارا از مردم شرم دارید.

امام علی(ع):
آخرت هیچ جایگزینی ندارد و دنیا بهای جان آدمی نیست.

امام موسی کاظم(ع):
کسی که هر روز خود را ارزیابی نکند از ما نیست.

امام سجاد(ع):
کسی که از دنیا به پاداش آخرت روی آورد از چیزی بی مقدار به چیزی ارزشمند روی آورده است.

امام جعفر صادق(ع):
سر آمد فرمانبری از خداوند متعال خرسندی به کار خداوند است چه خوشایند بنده باشد چه نباشد

یا حق
سلام

امام حسین (ع): با گذشت ترین مردم کسی است که در زمان قدرت داشتن گذشت کند.

امام علی النقی (ع) : افسوسهای ناشی از کوتاهی کردن را به یادآور تا تا دور اندیشی دیرینه را به دست آوری.

امام علی(ع): بزرگترین اشتباه ها را نزد خداوند متعال زبان دروغگو دارد.

پیامبر اکرم(ع):از ما نیست کسی که با مسلمانی دغلکاری کند یا به او زیان رساند یا به او نیرنگ زند.


پیامبر اکرم(ع):از ظلم کردن بپرهیزید که آن تاریکی روز قیامت است.
(1388 بهمن 4، 23:13)مجتبی نوشته است: [ -> ]4fvfcja


کتاب کافی ج3
حسن صیقل می گوید :از امام صادق پرسیدم این که مردم روایت می کنند که یک ساعت تفکر از یک شب تمام قیام و عبادت بهتر است ، چگونه بیندیشند ؟

امام صادق (ع) فرمودند:

از ویرانه ای بگذرد و بگوید :
کجایند کسانی که در تو سکونت داشتند ؟ کجایند آنهایی که تو را ساختند ؟ چه شده است تو را که دیگر سخن نمیگویند ؟
..........................................
.حضرت علی (ع) :
که درور خدا بر او باد فرمودند :


اى دنيا از من دور شو، مهارت را بر پشت تو نهاده، و از چنگالهاى تو رهايى يافتم، و از دامهاى تو نجات يافته، و از لغزشگاههايت دورى گزيده‏ام،

کجايند بزرگانى که به بازيچه‏هاى خود فريبشان داده‏اى؟ کجايند امتهايى که با زور و زيورت آنها را فريفتى؟ که اکنون در گورها گرفتارند! و درون لحدها پنهان شده‏اند.
ا....................................
حضرت علی (ع) :
که درور خدا بر او باد فرمودند :


کجايند خوبان و صالحان شما؟ کجايند آزادمردان و سخاوتمندان شما؟ کجايند پرهيزگاران در کسب و کار؟ کجايند پاکيزگان در راه و رسم مسلمانى؟ آيا جز اين است که همگى رخت بستند و رفتند؟ و از اين جهان پست و گذران و تيره‏کننده عيش و شادمانى گذشتند؟ مگر نه اين است که شما وارث آنها بر جاى آنان تکيه زديد، و در ميان چيزهايى بى‏ارزش قرار داريد که لبهاى انسان به نکوهش آن مى‏جنبد؟ تا قدر آنها را کوچک شمرده و براى هميشه يادشان فراموش گردد. پس در اين نگرانيها بايد گفت: (انا لله و انا اليه راجعون). فساد آشکار شد، نه کسى باقيمانده که کار زشت را دگرگون کند، و يا از نافرمانى و معصيت باز دارد، شما با چنين وضعى مى‏خواهيد در خانه قدس الهى و جوار رحمت پروردگارى قرار گيريد؟ و عزيزترين دوستانش باشيد؟
هرگز! خدا را نسبت به بهشت جاويدانش نمى‏توان فريفت، و جز با عبادت، رضايت او را نمى‏توان به دست آورد،
نفرين بر آنان که امر به معروف مى‏کنند و خود ترک مى‏نمايند، و نهى از منکر دارند و خود مرتکب آن مى‏شوند.
.................
حضرت علی (ع) :
که درور خدا بر او باد فرمودند :


اى بندگان خدا! کجایند آنان که ساليان طولانى در نعمتهاى خدا عمر گذراندند؟ از آفات و بلاها دورشان داشتند اما فراموش کردند، زمان طولانى آنها را مهلت دادند، نعمتهاى فراوان بخشيدند، از عذاب دردناک پرهيزشان دادند، و وعده‏هايى بزرگ از بهشت جاويدان به آنها دادند.
اى مردم! از گناهانى که شما را به هلاکت افکند، از عيبهايى که خشم خدا را در پى دارد، بپرهيزيد. دارندگان چشمهاى بينا، و گوشهاى شنوا، و سلامت و کالاى دنيا!
آيا گريزگاهى هست؟
يا رهايى و جاى امنى، پناهگاهى و جاى فرارى هست؟
آيا بازگشتى براى جبران وجود دارد؟
نه چنين است؟
پس کى باز مى‏گرديد؟
به کدام سو مى‏رويد؟
و به چه چيز مغرور مى‏شويد؟

همانا بهره هر کدام شما از زمين به اندازه طول و عرض قامت شماست!
آنگونه که خاک‏آلود بر آن خفته باشد. اى بندگان خدا! هم‏اکنون به اعمال نيکو پردازيد، تا ريسمانهاى مرگ بر گلوى شما سخت‏نشده، و روح شما براى کسب کمالات آزاد است، و بدنها راحت، و در حالتى قرار داريد که مى‏توانيد مشکلات يکديگر را حل کنيد. هنوز مهلت داريد، و جاى تصميم و توبه و بازگشت از گناه باقى مانده است. عمل کنيد پيش از آنکه در شدت تنگناى وحشت و ترس و نابودى قرار گيريد، پيش از آنکه مرگ در انتظار مانده، فرا رسد، و دست قدرتمند خداى توانا شما را برگيرد.

حضرت علی (ع) :
که درور خدا بر او باد فرمودند :


اى بندگان خدا! شما را به پرهيزکارى و ترس از خدايى سفارش مى‏کنم که شما را جامه‏ها پوشانيد، و وسائل زندگى شما را فراهم کرد، اگر راهى براى زندگى جاودانه وجود مى‏داشت، يا از مرگ گريزى بود، حتما سليمان بن داوود (ع) چنين مى‏کرد، او که خداوند حکومت بر جن و انس را همراه با نبوت و مقام بلند قرب و منزلت، در اختيارش قرار داد اما آنگاه که پيمانه عمرش لبريز و روزى او تمام شد، تيرهاى مرگ از کمانهاى نيستى بر او باريدن گرفت،
و خانه و ديار از او خالى گشت، خانه‏هاى او بى‏صاحب ماند، و ديگران آنها را به ارث بردند.
مردم! براى شما در تاريخ گذشته درسهاى عبرت فراوان وجود دارد،
کجايند عمالقه و فرزندانشان؟ (پادشاهان عرب در يمن و حجاز)
کجايند فرعونها و فرزندانشان؟ کجايند مردم شهر رس (درخت پرستانى که طولانى حکومت کردند) آنها که پيامبران خدا را کشتند، و چراغ نورانى سنت آنها را خاموش کردند، و راه و رسم ستمگران و جباران را زنده ساختند.
کجايند آنها که با لشکرهاى انبوه حرکت کردند؟ و هزاران تن را شکست دادند، سپاهيان فراوانى گرد آوردند، و شهرها ساختند؟
امام رضا (ع): ایمان پیمان قلبی تلفظ زبانی وعمل کردن با اعضا و جوارح است.

امام علی (ع):انسان را چیزی به مانند همتش بلند نگردانید و او را چیزی چون شهوتش پست نکرد.

امام زمان (ع):این را بدانید که حق با ما است و غیر از ما کسی نمیتواند چنین ادعایی کند مگر دروغگو و افترا زننده باشد.

پیامبر اکرم (ص):آنان که بدون شناختن امام زمانشان از دنیا بروند در حقیقت به مرگ زمان جاهلیت در کفر و گمراهی از دنیا رفته اند.

امام علی (ع): هر که انصافش زیاد باشد جانها به به عادل بودن او گواهی میدهند.
حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟
فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
( صفات الشيعه ص 8 )
بسمه تالی
سلام
امام حسین (ع):هر که اندوه مومنی را بر طرف کند خداوند سختیهای دنیا وآخرت را از او خواهد زدود.

حضرت فاطمه(ع):خوش رویی هنگام روبرو شدن با مومن بهشت را بر فرد خوش رو واجب می کند.

امام حسین(ع): سپاسگذاری از نعمت گذشته نعمت آینده را در پی خواهد داشت.

امام محمد باقر(ع):اولین کسی که با حضرت قائم(عج) بیعت میکند جبرئیل است و سپس یاران آن حضرت.

پیامبر اکرم(ص):از یکدیگر در گذرید تا کینه ی میان شما ازبین برود.

امام علی(ع):ایمان درختی است که ریشه اش یقین شاخه اش پرهیزگاری شکوفه اش حیا و میوه اش بخشندگی است.

امام جعفر صادق(ع):از ما نیست کسی که به رحمت ما ایمان نداشته باشد.

پیامبر اکرم(ص):حضرت مهدی(عج) که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می خواند از ما اهل بیت است.