1390 مهر 19، 16:52
بسم الله الرّحمن الرّحیم
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم :
مَن سَلَكَ طَريقا يَطلُبُ فيهِ عِلما ، سَلَكَ اللّهُ بهِ طَريقا إلَى الجَنّةِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
هركس در جستجوى دانشى راهى را بپيمايد ، خداوند او را در راهى به سوى بهشت حركت دهد .
أمالي الصدوق : 58 / 9 منتخب ميزان الحكمة : 398
امير المؤمنين عليٌّ عليهالسلام :
مَن جاءَتهُ مَنِيَّتُهُ وهُوَ يَطلُبُ العِلمَ فبَينَهُ وبَينَ الأنبياءِ دَرَجَةٌ .
امام على عليهالسلام :
هر كس در حال طلب دانش مرگش فرا رسد ، ميان او و پيامبران تنها يك درجه تفاوت باشد .
مجمع البيان : 9 / 380 منتخب ميزان الحكمة : 398
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم :
إنَّ طالِبَ العِلمِ لَيَستَغفِرُ لَهُ كُلُّ شَيءٍ ؛ حَتّى حِيتانُ البَحرِ ، وهَوامُّ الأرضِ ،وسِباعُ البَرِّ وأنعامُهُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
همه اشياء ، حتّى ماهيان دريا و حشرات و خزندگان روى زمين و درندگان و چرندگان صحرا ، براى جوينده دانش ، آمرزش مىطلبند .
أمالي المفيد : 29 / 1 منتخب ميزان الحكمة : 398
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
قالُوا [الحَوارِيّونَ لعيسى عليهالسلام] : يا رُوحَ اللّه ، فمَن نُجالِسُ إذا ؟ قالَ : مَن يُذَكِّرُكُمُ اللّهَ رُؤيَتُهُ ، ويَزيدُ في عِلْمِكُم منطِقُهُ ، ويُرَغِّبُكُم في الآخِرَةِ عَمَلُهُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
حواريان عيسى عليهالسلام عرض كردند : يا روح اللّه ! پس با چه كسى همنشين شويم ؟ فرمود : با آن كه ديدنش شما را به ياد خدا اندازد و گفتارش بر دانش شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت تشويق كند .
تحف العقول : 44 منتخب ميزان الحكمة : 106
امير المؤمنين عليٌّ عليهالسلام :
ألا اُخبِرُكُم بالفَقيهِ حَقِّ الفَقيهِ؟ مَن لميُرَخِّصِ الناسَ في مَعاصِي اللّه ، ولم يُقَنِّطْهُم مِن رَحمَةِ اللّه ، ولم يُؤمِنْهُم مِن مَكرِ اللّه ، ولم يَدَعِ القرآنَ رَغبَةً عَنهُ إلى ما سِواهُ .
امام على عليهالسلام :
آيا شما را از فقيهِ حقيقى آگاه نكنم ؟ كسى كه در معاصى خدا به مردم جواز ندهد و از رحمت خدا نوميدشان نكند و از مكر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد و از قرآن ، به چيز ديگر رو نكند .
تحف العقول : 204 منتخب ميزان الحكمة : 454
الإمامُ الرِّضا عليهالسلام :
من علاماتِ الفِقهِالحِلمُ والعِلمُ والصَّمتُ .
امام رضا عليهالسلام :
از نشانههاى فقاهت (و دين فهمى)، بردبارى و دانش و خاموشى است.
الاختصاص : 232 منتخب ميزان الحكمة : 454
الإمامُ زينُ العابدينَ عليهالسلام
لَمّا سُئلَ عَنِ العَصَبِيَّةِ: العَصَبِيَّةُ الّتي يَأثَمُ عَلَيها صاحِبُها أن يَرَى الرَّجُلُ شِرارَ قَومِهِ خَيرا مِن خِيارِ قَومٍ آخَرينَ ، ولَيسَ مِنَ العَصَبِيَّةِ أن يُحِبَّ الرَّجُلُ قَومَهُ ، ولكِن مِنَ العَصَبِيَّةِ أن يُعينَ قَومَهُ عَلَى الظُّلم .
امام سجّاد عليهالسلام
- در پاسخ به پرسش از تعصّب ورزى- : تعصّبى كه صاحبش به سبب آن گنهكار مىباشد ، اين است كه آدمى بَدانِ قوم خود را از نيكانِ قومى ديگر بهتر بداند ؛ اين از عصبيّت نيست كه كسى قوم و مردم خود را دوست داشته باشد ، بلكه كمك كردن قوم خود بر ستم ، از عصبيّت است .
الكافي : 2 / 308 / 7 منتخب ميزان الحكمة : 382
امير المؤمنين عليٌّ عليهالسلام
في الخُطبَةِ القاصِعَةِ: فإن كانَ لابُدَّ مِنَ العَصَبِيَّةِ فلْيَكُن تَعَصُّبُكُم لِمَكارِمِ الخِصالِ ، ومَحامِدِ الأفعالِ ، ومَحاسِنِ الاُمورِ ، الّتي تَفاضَلَت فيها الُمجَداءُ والنُجَداءُ مِن بُيوتاتِ العَرَبِ ، ويَعاسيبُ القَبائلِ ، بِالأخلاقِ الرَّغيبهِ ، والأحلامِ العَظيمَةِ ، والأخطارِ الجَليلَةِ ، والآثارِ الَمحمودَةِ . فتَعَصَّبوا لِخِلالِ الحَمدِ مِنَ الحِفظِ لِلجِوارِ ، والوَفاءِ بِالذِّمامِ ، والطاعَةِ لِلبِرِّ ، والمَعصيَةِ لِلكِبرِ ، والأخذِ بِالفَضلِ ، والكَفِّ عَنِ البَغيِ ، والإعظامِ لِلقَتلِ ، والإنصافِ لِلخَلقِ ، والكَظمِ لِلغَيظِ ، واجتِنابِ الفَسادِ في الأرضِ .
امام على عليهالسلام
- در خطبه قاصعه- : پس، اگر چارهاى از داشتن تعصّب نيست ، بايد تعصّبتان به خاطر خصلتهاى والاى انسانى و كردارهاى پسنديده و امور نيكويى باشد كه خاندانهاى شرافتمند و بزرگوار و دلير عرب و بزرگان و مهتران قبايل در آنها بر يكديگر برترى مىجستند ؛ با خلقهاى پسنديده و خردهاى بزرگ و مقامهاى بلند و آثار و رفتارهاى پسنديده . بنابراين ، براى خصلتهاى پسنديده تعصّب به خرج دهيد ، خصلتهايى چون : نگاهداشت حقّ و حرمت همسايگى و پايبندى به عهد و پيمانها و فرمان بردن از نيكيها و مخالفت با تكبّر و گردنفرازى و اقدام به احسان و نيكوكارى و خويشتندارى از زورگويى و تجاوز و بزرگ شمردن قتل نفس و انصاف داشتن با مردم و فرو خوردن خشم و دورى از ايجاد تباهى در جامعه .
نهج البلاغة : الخطبة 192 منتخب ميزان الحكمة : 382
عنه عليهالسلام :
إن كُنتُم لا مَحالَةَ مُتَعَصِّبينَ فتَعَصَّبوا لِنُصرَةِ الحَقِّ وإغاثَةِ المَلهوفِ .
امام على عليهالسلام :
اگـر نـاگزير از داشتن تعصّب هستيد ؛ پس ، در راه يارى رساندن به حقّ و كمك به ستمديده تعصّب نشان دهيد .
غرر الحكم : 3738 منتخب ميزان الحكمة : 384