کانون

نسخه‌ی کامل: حدیث
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام


حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند:
امَنِ اغتابَ مُسلِماً اَو مُسلِمَةً لَم یقبَلِ اللَّهُ تَعالى‏ صَلاتَهُ وَ لا صیامَهُ اَربَعینَ یوماً وَ لَیلَةً اِلّا اَن یغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ


خداوند متعال تا چهل شبانه روز نماز و روزه غیبت کننده مرد و زن مسلمان را نمى‏پذیرد، مگر این که غیبت شونده او را ببخشد.1276746pa51mbeg8j


(جامع الأخبار، ص 412، ح 1141)


یا علی
سلام303
امام صادق علیه‎السلام فرمود:
کسی که دوست دارد بداند آیا نمازش پذیرفته شده است یا آن را نپذیرفته‎اند، با تامل بنگرد که آیا نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته؟ پس به اندازه‎ای که او را بازداشته از او پذیرفته می‎شود.
53258zu2qvp1d9v

امیر المومنین علیه السلام فرمودند:

آن که به نفس خود خواسته ی آن را ندهد به رشد خود رسیده است.



امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:

عاقل کسی است که خودش را به جهاد با نفس مشغول بدارد . پس او را اصلاح کند و از هوس ها و لذت جویی ها باز بدارد و بدین وسیله او را مهار کند و در کنترل خویش درآورد . همانا انسان عاقل چنان به اصلاح نفس خویش مشغول است که به دنیا و آنچه در آن است و اهل دنیا توجه ندارد.


امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:

به وسیله ی جهاد با نفس او را به اطاعت خدا وادار کن همانند جهادی که دشمن با دشمن می کند و بر او غلبه کن مانند غلبه ی ضدی بر ضد دیگر. زیرا قوی ترین مردم کسی است که بر نفس خودش پیروز گردد.




امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:

آگاه باشید که جهاد(با نفس) متاعی است که به وسیله ی ان بهشت خریداری می شود . پس هر کس که با نفس خودش جهاد کند بر او مسلط خواهد شد. بهشت (یا خود نفس) بهترین پاداشی است برای کسی که قدر آن را بشناسد.


از امام صادق(ع) و آن حضرت از پدران بزرگوارش و آنان از رسول خدا (ص) در حدیث مناهی روایت کنند که فرمود:

هر کس که گناهی یا امر شهوانی بر او عرضه شود و از ترس خدای عزوجل از ارتکاب آن خودداری کند خداوند آتش دوزخ را بر او حرام می گرداند و از بی تابی بزرگ روز قیامت او را ایمن می کند و در مورد او به آنچه که در کتابش وعده داده است وفا خواهد کرد خداوند در کتابش فرمود:«و برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت باشد» آگاه باشید کسی که دنیا و آخرت به او عرضه شود و دنیا را بر آخرت برگزیند در روز قیامت خدای عزوجل را در حالتی دیدار خواهد کرد که هیچ حسنه ای که به سبب آن از آتش محفوظ بماند ندارد و کسی که آخرت را برگزیند و دنیا را وا گذارد خداوند از او خشنود خواهد شد و بدی های کردارش را بر او ببخشاید.
اندیشه های زیبای امیرالمومنین علیه السلام


احمق ترین خلق کسی است که خود را عاقل ترین خلق بداند.

×××

آفت وقار و هیبت مرد،شوخی است.

قناعت پیشه کردن،از عزت نفس است.

×××

اگر چشم دل بینا نباشد،شنوایی گوش سودی ندهد.

×××

با نیکان بدی مکن،چه آنان را از نیکی باز میداری.

ترسو را توفیق و کامیابی محال است.

×××

بالاترین بخشش آن است که پیش از خواری خواستن باشد.

×××

با پدران خود نیکی کنید،تا پسرانتان به شما نیکی کنند.

انسان در زیر زبان خویش پنهان است.

×××

انسان را پس از مرگ خانه ای نیست،مگر خانه ای که قبل از مرگ بنا کرده است.

×××

بدترین رفیق کسی است که تو را به معصیت خدا تشویق کند.

به هر چیز در دنیا بیشتر انس داری،زیادتر از آن بترس.

×××

بلای آدمی در زبان اوست.

×××

پوزش طلبیدن نشان خردمندی است.

کسی که در کار کوتاهی کند به غم و اندوه دچار می شود.

×××

کسی که خود خواهی و اصراف پیشه کند،از برتری و بزرگواری می افتد.

×××

بزرگوار کسی است که در کیفر بدی نیکی کند.

هنگامی که هوسها بر عقل چیره شوند،انسان به پرتگاه ها کشیده می شود.

×××

هر که مرا حرفی بیاموزد،مرا بنده خود گردانیده است.

هیچ مالی پرفایده تر از عقل نیست.

×××

دانایی میراثی است شریف و گرامی.

هر کس درو می کند آنچه را می کارد و جزای آن میبیند آنچه را عمل می کند.

هر کس از خدا بترسد،ترسش از مردم کمتر می شود.

×××

دانشی که تو را اصلاح نکند،گمراهی است.

سه کار شرم بر نمی دارد:خدمت به مهمان،برخاسن از جا در برابر معلم و گرفتن حق خود.

×××

دین مرد خرد اوست،کسی که عقل ندارد،دین ندارد.

×××

سینه عاقل صندوق اسرارش می باشد.

علم با عمل مقرون است پس هر که می داند،باید عمل کند،و علم عمل را صدا زند اگر او پاسخش را نداد از نزد او برود.

درباره آنچه از آن شناختی نداری،سخن مگوی.

×××

یا دانشمندی زبان دار و گویا باش ویا شنونده ای علم نگه دار،مبادا جز این دو ، شخص سومی باشی.

بخل،گردآورنده همه عیب های زشت است و افساری است که به هر کار بدی انسان را می کشد.

×××

بخشندگی آدمی او را محبوب مخالفانش می کند و بخلش او را نزد فرزندانش هم منفور می سازد.

بخل ورزیدن به آنچه در دست داری،بدگمانی به معبود است.



امام صادق علیه السلام


السَّعیدُ یَتَّعِظُ بمَوعِظَةِ التَّقوی و إن کانَ یُرادُ بِالمَوعِظَةِ غَیرُهُ . ۸

انسان سعادتمند، اندرزِ به تقوا را آویزه گوش خود می کند، هرچند مخاطب آن اندرز کسی دیگر باشد.


میزان الحکمة: ح 22198

منبع:سایت نور آسمان
سلام

دوستان لطفا منبع احادیث رو هم ذکر کنند. سپاس53Khansariha (8)

عامل گشایش امور
امام مهدی (سلام الله علیه) :
أكثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ فَإِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد، كه مايه گشايش در كار شما است.
كمال الدّين - ص 485
سلام

قالَ الاِْمامُ الْعَسْكَرى(عليه السلام):

«رِياضَةُ الْجاهِلِ وَ رَدُّ المُعْتادِ عَنْ عادَتِهِ كَالْمُعْجِزِ.»

پرورش دادن نادان و ترك دادن معتاد از عادتش، مانند معجزه است.
در پناه خدا..
یاعلی.53
(1391 مهر 7، 16:24)یک مشت خاک نوشته است: [ -> ]امروز تو برگه تقویم چشمم به این حدیث از پیامبر(ص)خورد انگار داشت با من حرف میزد:

اگر از ترس خدا از چیزی درگذری خداوند بهتر از آن را به تو خواهد داد.

منبع
سلام


امير المؤمنين عليٌّ عليه ‏السلام :


قَدرُ الرّجُلِ على قَدرِ هِمَّتِهِ .

ارزش آدمى ، به قدر همّت اوست .


نهج البلاغة : الحكمة 47 منتخب ميزان الحكمة : 584
در پناه خدا..
یاعلی.
53
سلام

توصیه پاییزی:cheshmak

امام على عليه‏‌السلام:"تَوَقَّوُا البَردَ في أوَّلِهِ، و تَلَقَّوهُ في آخِرِهِ؛ فَإِنَّهُ يَفعَلُ في الأَبدانِ كَفِعلِهِ فِي الأَشجارِ؛ أوَّلُهُ يُحرِقُ، و آخِرُهُ يُورِقُ".
امام حضرت علي (ع) مي‌فرمايند:

"از سرما در آغازش بپرهيزيد و در پايانش استقبال كنيد؛ که، سرما با بدن، همان كارى را مي‌كند كه با درختان مي‌كند: در آغازش مي‌سوزانَد و در پايانش شاخ و برگ مي‌رويانَد".
منبع:
بحارالأنوار، جلد 62، صفحه 271، حديث 68
سلام

دلم برا این تاپیک تنگ شده بود

امام علی(ع) فرمودند:
ایاكُمْ وَ الْحَلْفَ فَاِنَّهُ ینْفِقُ السِّلْعَةَ وَ یمْحَقُ الْبَرَكَةَ

از قسم خوردن بپرهیزید، چرا که کالا را تلف مى ‏کند و برکت را از بین مى ‏برد.

کافى، ج 5، ص 162، ح 4

یا علی

ترک هوی،لذت گمنامی......



بنده ای حقیقت ایمان را به کمال نرساند تا اینکه نزد او معروف نبودن از معروف بودن و کم داشتن از بسیار داشتن محبوب تر باشد. (
پیامبر اکرم(ص) در التحصین ،ص 12 )


مدح و ذمش گر تفاوت می کند...کافر است او سجده بر بت می کند (مثنوی معنوی)


بنده ،بنده ی خالص خدای متعال نمی شود مگر اینکه مدح و ذم مردم نزد او یکسان باشد چرا که ممدوح خدا به ذم خلق مذموم نمی شود و مذمموم خدا نیز به مدح کسی ممدوح نمی شود.(امام صادق (ع) در بحار الانوار ،ج 70،ص 294)
صحبت کردن با نامحرم:
[تصویر:  06265895726981647035.jpg]
با آن کس که تو را سخن آموخت، به درشتی سخن مگوی.

حکمت 411