کانون

نسخه‌ی کامل: حدیث
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام303


امام صادق علیه السّلام فرمودند:


لیس بین الایمان و الکفر الا قلة العقل قیل : و کیف ذاک یا ابن رسول الله ؟ قال : إن العبد یرفع رغبته الی مخلوق فلو أخلص نیته لله لأتاه الذی یرید فی أسرع من ذلک . 


امام جعفر صادق (ع) : میان ایمان و کفر فاصله ای جز کم عقلی نیست . عرض شد : چگونه ای پسر پیغمبر ؟ فرمود : بنده خدا در حاجت خود متوجه مخلوق می شود ، در صورتی که اگر با خلوص نیت متوجه خدا شود آنچه خواهد در نزدیکتر از آن وقت به او رسد . 


اصول کافی ، ج 1 ، ص 32 – 33
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود:

تَركُ الغَيبَةِ أَحَبُّ إلَى اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ مِن عَشرَةِ آلاف رَكعَةٍ تَطَوُّعاً

ترك غيبت از ده هزار ركعت نماز مستحبى پيش خدا محبوبتر است.

بحار الانوار 75: 261 ح 66.
عنه  (ع) لِجابِرٍ ، لَمّا سَألَهُ أن يَعِظَهُ ـ :
  
يا جابِرُ ، اِجعَلِ الدُّنيا مالاً أصَبتَهُ في مَنامِكَ ثُمّ انتَبَهتَ و لَيسَ مَعَكَ مِنهُ شَيءٌ ، هَل هُو إلاّ ثَوبٌ تَلبَسُهُ فتُبلِيهِ أو طَعامٌ يَعودُ بَعدُ إلى ما تَعلَمُ ؟! فالعَجَبُ لِقَومٍ حُبِسَ أوَّلُهُم عَن آخِرِهِم ، ثُمّ نُودِيَ فِيهِم بِالرَّحيلِ و هُم في غَفلَةٍ يَلعَبونَ ! ( تنبيه الخواطر، ج 2، ص30)

 امام صادق (ع) به جابر كه از ايشان اندرزى خواست ـ فرمود : اى جابر! دنيا را [چونان ]مالى بدان كه در عالم خواب به دست مى آورى و چون بيدار مى شوى چيزى از آن نيست . آيا نصيب تو از دنيا چيزى جز همان جامه اى است كه مى پوشى و كهنه اش مى كنى، يا همان خوراكى است كه[مى خورى و سپس] به آن تبديل مى شود كه خود مى دانى؟! پس، شگفت از مردمى است كه اوّلين هاى آنان از آخرين هايشان گرفته شده اند (از ميان آنان رفته اند) و آنگاه در ميان ايشان بانگ رحيل سر داده شده است. ليكن همچنان بى خبر، سرگرم بازى اند.
اولين كسى كه به جهنم مى رود
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:

اولين كسى كه به جهنم مى رود فرمانرواى قدرتمندى است كه به عدالت رفتار نمى كند و ثروتمندى كه حقوق مالى خود را نمى پردازد و نيازمند متكبر.
عيون الاخبارالرضا، ج1، ص31، ح20

امیر مومنان علی (ع):


خداوند چهار چیز را در چهار چیز مخفی نموده :


1.رضای خود را در طاعت ها پس هیچ عبادتی را کم نشمارید شاید همان مورد رضای خدا باشد

2.غضبش را در گناهان پس هیچ گناهی را کوچک نشمارید شاید همان مورد غضب او باشد

3.استجابت خود را در دعاها پس هیچ دعایی را اندک مپندارید شاید همان مستجاب باشد

4.ولی و دوست خود را در میان بندگانش پس به هیچ بنده ای بی اعتنایی نکنید شاید هم او ولی خدا باشد و شما نشناسیدش .


تحف العقول صفحه

53182
پیامبر اکرم (ص):

مَن اَحزَنَ مُومِناً، ثُمَّ أعطاهُ الدُّنیا لَم یَکُن ذَلِکَ کَفّارَتَهُ وَ لَم یُوجَر عَلَیهِ.

هر که مومنی را اندوهگین کند و در مقابل همه دنیا را به او بدهد، کفاره گناه او نبوده و پاداشی بر کارش نمی گیرد.


مستدرک الوسائل ح10336
الإمام الصادق عليه‏السلام :
[rtl]صَلاةُ اللَّيلِ تُحَسِّنُ الوَجهَ ، وتُذهِبُ الهَمَّ ، وتَجلُو البَصَرَ .[/rtl]
امام صادق عليه‏السلام :
[rtl]نماز شب ، روى را نكو مى‏سازد ، اندوه و غم را مى‏بَرَد و ديده را جلا مى‏دهد .[/rtl]
[rtl]تهذيب الأحكام ، جلد 2 ، صفحه 122 ، حديث 461 ، ثواب الأعمال ، صفحه 64 ، حديث 8 مع زيادة وكلاهما عن معاوية بن عمّار الدُّهني ، بحار الأنوار ، جلد 87 ، صفحه 153 ، حديث 31 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 312[/rtl]
امام علي (ع) :  




إذا سَمِعتَ مِن المَكروهِ ما يُؤذِيكَ فَتَطَأطَأْ لَهُ يُخطِكَ ( غررالحكم، 4166) 
 هرگاه سخن زشت آزار دهنده اى شنيدى ، سرت را پايين انداز (و آن را ناشنيده بگير) تا از تو رد شود.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

مَن خانَ أَمانَةً فِى الدُّنيا وَلَم يَرُدَّها إِلى أَهلِها ثُمَّ أَدرَكَهُ المَوتُ ماتَ عَلى غَيرِ مِلَّتى وَيَلقَى اللّهَ وَ هُوَ عَلَيهِ غَضبانٌ؛

كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين من نمرده است و با خدا ديدار مى كند در حالى كه بر او خشمگين است.

جامع الاحادیث الشیعه،ج23،ص1154
امام صادق - علیه السلام - فرمود: 





طوری به خدا امید داشته باش که امیدت تو را بر ارتکاب گناهان جرئت نبخشد

و به گونه ای از خدا بترس که ترست تو را ناامید از رحمت الهی نکند.








بحار الأنوار، ج 70، ص
384


53
[rtl]توبه تا چه زماني قبول می شود؟[/rtl]
رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
[rtl]مَن تابَ قَبْلَ أنْ يُعايِنَ قَبِلَ اللّه‏ُ تَوبَتَهُ .[/rtl]
پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
[rtl]هر كس ، پيش از مشاهده (عذاب) ، توبه كند خداوند توبه‏اش را مى‏پذيرد .[/rtl]
[rtl]الكافي : 2 / 440 / 2 منتخب ميزان الحكمة : 92[/rtl]
درباره حرمت استمنا و خودارضايى از امام صادق عليه السلام پرسش شد. حضرت فرمود: گناهى بزرگ است، خداوند در كتاب خود از اين عمل نهى فرموده است.
 كسى كه به چنين عملى دست مى‏زند، گويى با خود ازدواج كرده است! و اگر از كار وى آگاه شوم با وى غذا نمى‏خورم.
سؤال‏ كننده پرسيد: منبع اين سخن از كتاب خدا كجاست؟
حضرت فرمود: در آيه «فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ» [1] مراد از «وَراءَ ذلِكَ» استمناء مى‏باشد. [2]

ترجمه آیه: و کسانی که غیر از این دو بجویند از حد خویش تجاوز کرده اند.

1 . مؤمنون (23)، آيه 7.
2 . وسايل الشيعه، ج 28، ص 364.
رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
حَسبُ الرَّجُلِ مِن دِينِهِ ،كَثرَةُ مُحافَظَتِهِ على إقامَةِ الصَّلَواتِ .
پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
در ديندارى مرد همين بس ، كه بر گزاردن نمازها بسيار مواظبت كند .
تنبيه الخواطر : 2 / 122 منتخب ميزان الحكمة : 328
امام صادق (علیه السلام) فرمود:

کسانی که به اندام زنان (نامحرم) نگاه می کنند
ایمن نباشند از اینکه، دیگران به ناموس آنها نگاه نکنند

{وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۷۱}
امام صادق (ع) فرمود

بر روي درب بهشت اين گونه نوشته شده است: قرض دادن هيجده برابر پاداش دارد و صدقه ده برابر
[تصویر:  my_busket.gif]
بحار الانوار، ج 103، ص 138