کانون

نسخه‌ی کامل: حدیث
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
[تصویر:  20093229486315051970.jpg]
رسول خدا فرمودند
مجالس خود را با یاد علی ابن ابی طالب زینت بخشید
مستدرک الوسائل

رسول خدا فرمودند
...هرکس یکی از فضایل علی ابن ابی طالب را بنویسد،  تا هنگامی که اثری از نوشته باقی هست همواره فرشتگان برای او طلب آمرزش می‌کنند و هر کس به یکی از فضایل او گوش فرا دهد خداوند گناهانی را که از راه شنیدن مرتکب شده است را می‌آمرزد، و هر کس به نوشته‌ای از فضایل او نگاه کند خداوند گناهانی که از راه نگاه کردن انجام داده است را می‌آمرزد...
حلیه الابرار

تبسم92

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
حكايت كسى كه در كودكى مى‏آموزد همچون نقشى است كه روى سنگ كنده مى‏شود و حكايت كسى كه در بزرگسالى مى‏آموزد همانند كسى است كه بر آب بنويسد .
كنز العمّال : 29336 منتخب ميزان الحكمة : 156
ابوزید می گوید نزد امام صادق علیه السلام بودم که عیسی بن عبدالله قمی وارد شد. امام به او خوشامد گفت و او را نزدیک خود نشانید. سپس فرمود :
ای عیسی از ما نیست و  کرامتی ندارد کسی که در شهری باشد که  صدهزار نفر یا بیشتر جمعیت دارد، اما در آن شهر کسی هست که از او پرهیزکار تر است.

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج‏2 ؛ ص78
[تصویر:  43087905877633145841.jpg]
 قَالَ الصادق علیه السلام :
الصَّبْرُ مِنَ الْإِیمَانِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ
فَإِذَا ذَهَبَ الرَّأْسُ ذَهَبَ الْجَسَدُ کَذَلِکَ إِذَا ذَهَبَ الصَّبْرُ ذَهَبَ الْإِیمَانُ.


صبر برای ایمان مانند سر است برای بدن
همانطور که با رفتن سر بدن می میرد ، با رفتن صبر، ایمان از دست می رود.



الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص87



پ.ن:

این مفهوم صبر و توجه ویژه ای که خدواند بهش کرده خیلی برام جالبه.

مثلا خوبه یه دور که میخوایم شروع کنیم به ختم قرآن، حساس باشیم به آیات صبر.

و اصبر لحکم ربک انک باعیننا
و تواصوا بالحق و تواصوا باصبر
تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة
و اصبر و ما صبرک الا بالله
و لا یلقَّاها الا الصابرون
و ما یلقّاها الا الذین صبروا و ما یلقّاها الا ذو حظٍّ عظیم
و بشّر الصابرین؛الذین اذا اصابتهم مصیبة ...
ان الله مع الصابرین
اصبر علی ما یقولون
و الله یحب الصابرین
ان فی ذلک لآیات لکل صبّار شکور
و...

نکته ی جالب! می خواستم ببینم در قرآن جمله ی ان الله یحب الصابرین داریم یا نه(نداریم)؛ گوگلش کردم، اولین نتیجه مال کانون بود!Khansariha (69)Khansariha (48)

تبسم92

پیامبر اکرم (ص)
اِنَّما اَهلَكَ النّاسَ العَجَلَة وَ لَو اَنَّ النّاسَ تَثَـبَّتوا لَم يَهلِك اَحَدٌ؛
مردم را، در حقيقت، شتابزدگى به هلاكت انداخته است، اگر مردم، از شتابزدگى به ‏دور بودند، هيچ كس هلاك نمى ‏شد.
محاسن  ص 215 ، ح 100

1276746pa51mbeg8j
پیامبر اکرم (ص) فرمودند
ای علی خداوند تو را به زینتی آراسته است که بندگان دیگر را به آن زینت که محبوبترین زینت ها نزد خداست نیاراسته است. این زینت، زینت کسانی است که نزد خدا از نیکان به شمار می‌روند، و آن زهد نسبت به دنیاست. تو را به گونه ای قرار داده است که چیزی از دنیا نمی‌کاهی و دنیا نیز چیزی از تو نمی‌کاهد و دوستی بینوایان را به تو بخشیده و تو را چنان ساخته است که به پیروی آنان خشنودی و آنان نیز به امامت تو خشنودند.
المحجة البیضا

رسول خدا(ص) فرمودند
خداوند هر روز بر فرشتگان مقربش به علی ابن ابی طالب افتخار می‌کند، تا آنجا که می‌گوید به به ای علی گوارا باد بر تو
ینابیع المودة
ما المجاهدُ الشهیدُ فی سبیلِ اللهِ بِاَعظمِ اَجراً مِمَّن قَدَرَ فعفَّ لَکادَ العَفیفُ اَن یکونَ ملکاً من الملائکة

مجاهدى كه در راه خدا شهيد مى شود اجرش بيشتر از كسى نيست كه قادر بر گناه است ولى مرتكب گناه نمى شود نزديك است كه شخص عفيف، ملكى از ملائكه باشد.


حکمت 474 نهج البلاغه

تبسم92

رسول خدا صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم فرمودند: « يا علي، آفت سخن دروغ است... يا علي، بر تو باد راست‌گويي! ...»
بحارالأنوار 74 : 45 ـ 68
امام محمد باقر - عليه السلام - فرمود:

53 ... 53 ... 53 ... 53 ... 53 ... 53

خداوند سبحان در سه چيز رخصت قرار نداده است:
  • امانت را سالم تحويل صاحبش دادن، خواه آن كه صاحبش آدم خوبي باشد يا فاجر.
  • وفاي به عهد نسبت به هر شخصي خوب باشد يا بد.
  • و نيكي به والدين خوب باشند يا بد.

53 ... 53 ... 53 ... 53 ... 53 ... 53

وسائل الشّيعه، ج 21، ص 490، ح 3

التماس دعا
یا زهرا53
 امام صادق (عليه السلام):
اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكر گزارى در همه حال بود كه بندگان مخلص با آن عبادتش كنند، هر آينه آن كلمه را درباره خلقش به كار مى برد،
 اما چون عبادتى بهتر از آن نبود از ميان عبادات آن را خاص قرار داد و صاحبان آن را ويژه گردانيد و فرمود:

 ((واندكى از بندگان من سپاسگزارند)).


مصباح الشريعه ص 24.

تبسم92

پیامبر اکرم (ص)
زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را مى گويد اما زبان منافق جلوى دل اوست هرگاه قصد سخن كند آن را به زبان مى آورد و درباره آن نمى انديشد.
تنبيه الخواطر، ج1، ص 106
پیامبر صلی الله و علیه و آله و صلم:  

عَلِيٌ خَيْرُ الْبَشَرِ فَمَنْ أَبَى فَقَدْ كَفَر.

 علی بهترین بشر است هرکس منکرشود کافراست.

الطرائف ،ج 1 ،ص 88

تبسم92

حضرت علی علیه السلام فرمودند: إِیاک وَ الْهَذَرَ فَمَنْ کثُرَ کلَامُهُ کثُرَتْ آثَامُه؛
دوری کن از بسیار گوئی. پس کسی که زیاد حرف می زند؛ گناهانش زیاد خواهد بود
 آمدی، غررالحکم، ص 214