عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام :
قَالَ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ» قَالَ: «نَفَّاعاً».
امام صادق علیه السلام در معنای "مبارک" که در آیه شریفه وَ جَعَلَنِی مُبارَکاًأَیْنَ ما کُنْتُ آمده، فرمودند مبارک یعنی کسی که به دیگران زیاد نفع می رساند.
الکافی (ط - دارالحدیث) / ج3 / 421
امام مهدى عليه السلام:
إنَّ اللّهَ مَعَنا، فَلا فاقَةَ بِنا إلى غَيرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن يُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا؛
خدا با ماست و نيازمند ديگرى نيستيم. حق با ماست و باكى نيست كه كسى از ما روى بگرداند.
امام علی (ع) :
بسا نهال هوسی که از نیم نگاهی کاشته شده است.
غرر الحکم ، حدیث 5314
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدنها روزه است.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله لکل شیئی زکاة و زکاة الابدان الصیام.
الکافی، ج 4، ص 62، ح 3
امام باقر علیه السلام :
لکل شى ء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان .
((هر چیزى را بهارى است و بهار قرآن ماه رمضان است .))
وصی رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم فرمود:
روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
غرر الحكم، ج 1، ص 417، ح 80
حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
الصَّوْمُ فِي الْحَرِّ جِهَاد
روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93، ص 257 ، ح 14
پیامبر صلی الله علیه و آله:
اِسْتَحىِ مِنَ اللّه ِ كَما تَستَحيي مِنَ الرَّجُلِ الصّالِحِ مِن قَومِك. روضة الواعظين ، ص 460
از خدا شرم كن ، چنان كه از مردِ صالح خاندان خود شرم مى كنى.
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند:
روزه دارى كه زبان و گوش و چشم و ديگر اعضاء و جوارح خود را كنترل ننمايد هيچ سودى از روزه خود نمى برد.
بحارالا نوار: ج 93، ص 294، ح 25
امام حسن عليه السلام:
عَلَيكم بِالفِكرِ، فَإنَّهُ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ ومَفاتيحُ أبوابِ الحِكمَةِ؛
بر شما باد به تفكر؛ كه تفكر مايه حيات قلب شخص بصير و كليد درِ حكمت است.
«اللیلة فاطمةُ والقَدرُ الله؛ فمن عَرَفَ فاطمة حقَّ مَعرفَتِها فَقَد اَدَرك لیلة القَدر.»
امام صادق علیه السلام درباره شب قدر فرمود:شب فاطمه است و قدر خداوند است
پس هر کس حق شناخت فاطمه را به جا آورد ، شب قدر را درک کرده است
قالَتْ علیها السلام
وَ هُوَ الا مامُ الرَبّانى ، وَ الْهَیْكَلُ النُّورانى ، قُطْبُ الا قْطابِ، وَسُلالَةُ الاْ طْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الا مامَةِ.(ریاحین الشّریعة : ج ۱، ص ۹۳
در تعریف امام علىّ علیه السلام فرمود : او پیشوائى الهى و ربّانى است ، تجسّم نور و روشنائى است ، مركز توجّه تمامى موجودات و عارفان است ، فرزندى پاك از خانواده پاكان مى باشد، گویندهاى حقّگو و هدایتگر است ، او مركز و محور امامت و رهبریّت است.