کانون

نسخه‌ی کامل: حدیث
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
- پیامبر اکرم (ص): (ص ۷۰ نهج الفصاحه)
احَبُّ الْاَعْمالِ اِلَى الله الصَّلاةُ لِوَقْتِها، ثُمَّ بِرُّ الْوالِدَيْنِ، ثُمَّ الْجَهادُ فى سَبيلِ الله.
نماز اول وقت، سپس نيكى به پدر و مادر و پس از آن جهاد در راه خدا، محبوب‌ترین کارها نزد خداست.

- پیامبر اکرم (ص):
لا ینال شفاعتی من اخر الصلوة بعد وقتها
کسی که خواندن نماز را از زمانش به تأخیر بیندازد، به شفاعت من (در روز قیامت) نخواهد رسید.
- پیامبر اکرم (ص) : (جلد ۷۴ بحارالانوار)
الْأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَ
اعمال در گرو زمان مخصوص خود هستند.
- پیامبر اکرم (ص): (جلد اول سنن الدار القطنی)
اَوَّلُ الْوَقْتِ رِضْوانُ اللّه ِ وَ وَسَطُ الْوَقْتِ رَحْمَةُ اللّه ِ وَ آخِرُ الْوَقْتِ عَفْوُ اللّه.
(نماز) اول وقت موجب رضایت خداوند، ميان وقت موجب رحمت خداوند و نماز پايان وقت موجب بخشش خداوند است.
- پیامبر اکرم (ص): (ص ۲۹ ثواب الاعمال)
إِنَّ رَبَّکمْ یقُولُ هَذِهِ الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ الْمَفْرُوضَاتُ فَمَنْ صَلَّاهُنَّ لِوَقْتِهِنَّ وَ حَافَظَ عَلَیهِنَّ لَقِینِی یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لَهُ عِنْدِی عَهْدٌ أُدْخِلُهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَ مَنْ لَمْ یصَلِّهِنَّ لِوَقْتِهِنَّ وَ لَمْ یحَافِظْ عَلَیهِنَّ فَذَلِک إِلَی إِنْ شِئْتُ عَذَّبْتُهُ وَ إِنْ شِئْتُ غَفَرْتُ لَه
خدای شما می‌گوید: این نمازهای پنج‌گانه فریضه است؛ پس کسی که این نمازها را در زمان خود به جا آورد و محافظت بر آن‌ها نماید، روز قیامت مرا ملاقات خواهد کرد. و وارد کردن او به بهشت بر عهده من است؛ اما کسی که در زمان خود نمازها را به جا نیاورد و از آنها محافظت نکند، در این حالت بر عهده من است که اگر بخواهم او را عذاب کرده و اگر بخواهم او را ببخشایم.
- پیامبر اکرم (ص): (جلد سوم مستدرک الوسائل)
إِذَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَاهَةً مِنَ السَّمَاءِ عُوفِی مِنْهَا حَمَلَةُ الْقُرْآنِ وَ رُعَاةُ الشَّمْسِ أَی الْحَافِظُونَ لِأَوْقَاتِ الصَّلَوَاتِ وَ عُمَّارُ الْمَسَاجِدِ.
زمانی که خداوند آفتی از آسمان نازل کرد، حاملین قرآن و رعایت‌کنندگان خورشید، یعنی کسانی که از اوقات نماز محافظت می‌کنند و آبادکنندگان مساجدند، از این آفت در امان‌اند.
- پیامبر اکرم (ص): (جلد ۸۰ بحارالانوار)
مَا مِنْ عَبْدٍ اهْتَمَّ بِمَوَاقِیتِ الصَّلَاةِ وَ مَوَاضِعِ الشَّمْسِ إِلَّا ضَمِنْتُ لَهُ الرَّوْحَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ انْقِطَاعَ الْهُمُومِ وَ الْأَحْزَانِ وَ النَّجَاةَ مِنَ النَّار.
هر بنده‌ای که اهتمام در رعایت اوقات نماز بورزد و در مواضع آفتاب برای وقت نمازش دقّت کند، من برای او راحتی به هنگام مرگ و قطع شدن هموم و رفع درد و نجات از آتش جهنم را ضمانت می‌کنم.
- امیرالمومنین (ع): ( جلد چهارم وسائل الشیعه)
هیچ عملی نزد خداوند متعال محبوب‌تر از نماز نیست. پس هیچ امر دنیوی مانع خواندن نماز شما در وقت آن نشود. زیرا خداوند متعال در مذمت گروهی می‌فرماید: الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ (کسانی که در نمازشان غفلت ورزیده‌اند. یعنی زمان خواندن آن را سبک شمرده‌اند.)
- امیرالمومنین (ع) خطاب به محمد بن ابی بکر: (جلد ۸۳ بحار الانوار)
اِرتَقِبْ وقتَ الصَّلاةِ فَصَلِّها لِوَقتِها ، ولا تَعَجَّلْ بها قَبلَهُ لِفَرَاغٍ ، ولا تُؤخِّرْها عَنهُ لِشُغلٍ.
مراقب وقت نماز باش و آن را در وقتش (اول وقت) بخوان و همچنین نه به سبب فراغت آن را پيش از موقعش بخوان و نه به دلیل كارى آن را از وقتش به تأخير بینداز.
- امام باقر (ع): (جلد سوم الکافی)
أَیمَا مُؤْمِنٍ حَافَظَ عَلَی الصَّلَوَاتِ الْمَفْرُوضَةِ فَصَلَّاهَا لِوَقْتِهَا فَلَیسَ هَذَا مِنَ الْغَافِلِین.
هر مؤمنی از نمازش محافظت نموده و آن را در وقتش به جا بیاورد، از انسان‌های غافل به حساب نمی‌آید.
- امام باقر (ع): (جلد چهارم وسائل‌ الشیعه)
اگر نماز در اول وقت از سوی بنده به سمت خدا بالا برود، درخشان و نورانی به سمت بنده بازگشته و به او می‌گوید: تو از من محافظت کردی پس خدا تو را حفظ کند.
- امام باقر (ع): (جلد سوم وسائل الشیعه)
هر كس نماز واجب را در حالی كه حقیقت آن را می‌شناسد، در وقتش (اول وقت) بخواند، در صورتی كه چیزی دیگر را بر آن ترجیح ندهد، خداوند برای وی ایمنی از جهنم می‌نویسد تا او را عذاب نكند؛ و هرکسی که نماز را اول وقت به جا نیاورده و به تاخیر بیندازد، آن هم در صورتی که کار دیگری را بر آن ترجیح دهد، خداوند به خواست خود او را می‌بخشد یا عذابش می‌کند.
- امام صادق (ع): (جلد اول من لایحضره الفقیه)
مَلَک الْمَوْتِ یدْفَعُ الشَّیطَانَ عَنِ الْمُحَافِظِ عَلَی الصَّلَاةِ وَ یلَقِّنُهُ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ فِی تِلْک الْحَالَةِ الْعَظِیمَة.
ملک الموت از کسی که از نمازش محافظت می‌کند، (نماز را اول وقت می‌خواند) شر شیطان را در هنگام مرگ، (در زمانی که می‌خواهد ایمان انسان‌ها را بگیرد)، دفع کرده و شهادتین (شهادت به یکتایی خدا و نبوت پیامبر اکرم (ص)) را به او تلقین می‌کند.
- امام صادق (ع): (جلد ۸۲ بحارالانوار)
لَفَضلُ الوَقتِ الأوَّلِ على الآخِرِ خَيرٌ لِلمؤمِنِ مِن مالِهِ و وُلدِهِ.
فضيلت اوّل وقت خواندن نماز بر تاخیر در آن براى مؤمن، از اموال و فرزندش بیشتر است.
- امام صادق (ع): (جلد سوم الکافی)
اگر بنده‌‏اى نماز صبح خود را به هنگام طلوع فجر (اول وقت) بخواند، ثواب این نماز دوبار در نامه اعمال او نوشته می‌شود. یعنی هم فرشتگان روز و هم فرشتگان شب ثواب آن را می‌نویسند.
- امام صادق (ع): (جلد ۶۵ بحارالانوار)
امْتَحِنُوا شِیعَتَنَا عِنْدَ مَوَاقِیتِ الصَّلَوَاتِ کیفَ مُحَافَظَتُهُمْ عَلَیهَا.
شیعیان ما را در هنگام اوقات نماز امتحان کنید. (یعنی اینکه) چگونه از نماز خواندن در موقع آن محافظت می‌کنند.
- امام صادق (ع): (جلد ۸۳ بحارالانوار)
لِكُلِّ صلاةٍ وَقتانِ : أوَّلٌ و آخِرٌ، فَأوَّلُ الوَقتِ أفضَلُهُ، و ليسَ لأِحَدٍ أن يَتَّخِذَ آخِرَ الوَقتَينِ وَقتا إلاّ مِن عِلَّةٍ، و إنّما جُعِلَ آخِرُ الوَقتِ للمَريضِ و المُعتَلِّ و لِمَن لَهُ عُذرٌ، و أوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه ِ، و آخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه.
هر نمازى دو وقت دارد: اوّل و آخر. نماز اوّل وقت، با فضیلت‌تر است و هيچ‌ كس نبايد نماز را مگر به علّت خاصی به آخر وقتش بيندازد. نماز آخر وقت فقط براى بيمار و عليل و كسى كه عذرى دارد، قرار داده شده است. نماز اوّل وقت (سبب) رضایت خدا و نماز آخر وقت (موجب) آمرزش خداست.
- امام صادق (ع): (ص ۳۶ ثواب الاعمال)
فَضْلُ الْوَقْتِ الْأَوَّلِ عَلَی الْأَخِیرِ کفَضْلِ الْآخِرَةِ عَلَی الدُّنْیا.
فضیلت (نماز) اوّل وقت بر (نماز) آخر وقت همانند فضیلت آخرت بر دنیاست.
- امام صادق (ع):
دوستی با کسی که این دو ویژگی را دارد، رها نکن: ۱- نماز را اول وقت می‌خواند. ۲- یار و همراه تو در سختی‌هاست.
نقل شده است که امام صادق (ع) دقایقی قبل از شهادتشان اقوام خود را در بالین خود جمع نموده و فرمودند: شفاعت ما اهل بیت به کسی که نمازش را سبک بشمارد، (در موقع آن نخواند) نخواهد رسید.
 
- امام موسی کاظم (ع): (جلد چهارم وسائل الشیعه)
(عطر) نمازهاى واجبی که اول وقت و با آداب و حدود مخصوص به خود خوانده می‌شوند، از برگ‌ها و ساقه‌‏هاى نورسیده و شاداب و با طراوت درخت «آس» خوش‌بوتر است. پس به عهده شماست که نماز واجب را در اول وقت بخوانید.
- امام رضا (ع) خطاب به ابراهیم بن موسی: (جلد اول الخرائج الجرائح)
خدا تو را بیامرزد. نمازت را بدون عذر به تأخیر نینداز و نمازت را اول وقت به پا دار.
- امام حسن عسکری (ع): (جلد ۱۳ بحارالانوار)
حضرت موسی (ع) خطاب به خداوند متعال سخن گفت و از پروردگار خویش پرسید: خدایا! پاداش کسی که نمازش را اوّل وقت می خواند چیست؟ خداوند متعال فرمود: خواسته‌ها و طلب او را اجابت کرده و بهشت را بر او مباح می‌سازم.
احادیث در مورد تلاوت و قرائت قرآن

تلاوت و قرائت قرآن
۱. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : یا سلمان علیک بقراءة القرآن فان قراءته کفارة للذنوب و ستر من النار، و امان من العذاب و یکتب المن یقرأه بکل آیه ثواب مائه شهید ... .
«بحار الأنوار، ج ۹۲، ص ۱۷»

پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: ای سلمان بر تو باد تلاوت قرآن، به درستی که تلاوت قرآن کفاره است برای گناهان و حجاب از آتش و امان از عذاب است و برای کسی که قرآن می خواند به ازای هر آیه ثواب صد شهید نوشته می شود. 
۲. قال الامام الباقر - علیه السّلام - : انما شیعة علیٍ کثیرة صلاتهم و کثیرة تلاوتهم القرآن.
«صفات الشیعه، ص ۱۶۷»
امام باقر - علیه السّلام - فرمود: شیعیان و پیروان علی زیاد نماز می خوانند و زیاد قرآن تلاوت می کنند

۳. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : من قرأ عشر آیات فی لیله لم یکتب من الغافلین و من قراء خمسین آیة کتب منالذاکرین و من قرأ مائة آیة کتب من القانتین.
«الکافی، ج ۲، ص ۴۴۸»
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: کسی که ده آیه در یک شب بخواند، نوشته نمی شود از غافلین و هر کس پنجاه آیه بخواند در زمره ذاکرین نوشته می شود و هر کس صد آیه بخواند در زمره پارسایان نوشته می شود. 
۴. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ان المؤمن اذا قرء القرآن نظر الله الیه بالرحمة و اعطاه الله بکل آیة الف حور و ... .
«بحار الأنوار، ج ۹۲، ص ۱۷»
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: مؤمن هر زمان که قرآن بخواند، خداوند با رحمت به او نگاه می کند و به او به ازای هر آیه هزار حوریه می بخشد. 
۵. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : یا سلمان المؤمن اذ قرء القرآن فتح الله علیه ابواب الرحمة و خلق الله بکل حرف یخرج من فَمه ملکاً یسبح له الی یوم القیامه.
«بحار الأنوار، ج ۹۲، ص ۱۷»
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: ای سلمان زمانی که مؤمن قرآن تلاوت می کند باز می کند خداوند بر او دربهای رحمت را و به ازای هر حرفی که از زبان او خارج می شود، خلق می کند ملکی را که برای او تسبیح کند تا روز قیامت. 
۶. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : افضل العبادة قراءة القرآن.«مجمع البیان، ج ۱، ص ۱۵»
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: بهترین عبادت، قرائت قرآن است. 
۷. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : من قرأ القرآن فظن ان اَحداً اُعطی افضل ممّا أُعطی فقد حقّر ما عظّم الله و عظّم حقّر الله.
«مجمع البیان، ج ۱، ص ۱۶»
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: کسی که قرآن بخواند و گمان کند کسی چیز بهتری دارد از آن چه او دارد (قرائت قرآن)، پس تحقیر کرده آن چه را خدا بزرگ داشته و بزرگ کرده آن چه را خدا کوچک دانسته است. 
۸. قال الامام علی - علیه السّلام - : لقاری القرآن بکل حرفٍ یقرؤه فی الصلاة قائماً مائة حسنة، و قاعداً خمسون حسنة، و متطهّراً فی غیر الصلاة خمس و عشرون حسنه و غیر متطهر عشر حسات.
«عده الداعی، ص ۲۱۲»
امام علی - علیه السّلام - فرمود: برای قاری قرآن به ازای هر حرفی که در نماز در حالت ایستاده می خواند صد حسنه و در حالت نشسته خواندن ۵۰ حسنه و در حالت طهارت در غیر نماز خواندن ۲۵ حسنه و بدون طهارت خواندن ۱۰ حسنه داده می شود.
۹. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : من قرأ ثلث القرآن فکأنما اوتی ثلث النبوة و من قرأ ثلثی القرآن فکانّما اوتی ثلثی النبوة و من قرأ القرآن کله فکانّما اُوتی تمام النبوة.
«مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۲۹۳»
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: کسی که بخواند یک ثلث قرآن مثل این است که به او عطا شده یک ثلث نبوت و کسی که بخواند دو ثلث قرآن را مثل این که به او عطا کرده اند دو ثلث نبوت را و کسی که بخواند تمام قرآن را، مثل این است که تمام نبوت به او عطا شده. 
۱۰. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : علیکم بتلاوة القرآن فان درجات الجنة علی عدد آیات القرآن فاذا کان یوم القیامة قیل لقاری القرآن اقرأ و ارقأ.
«وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۸۴۲»
امام صادق - علیه السّلام - فرمود: بر شما است تلاوت قرآن؛ به درستی که درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است، پس زمانی که روز قیامت شود به قاری قرآن گفته می شود، قرآن بخوان و بالا برو. 
۱۱. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اقرؤوا القرآن فان الله تعالی لا یعذّب قلباً وعی القرآن.
«نهج الفصاحه، ص ۸۰، ح ۴۲۶»
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: قرآن را بخوانید، به درستی که خداوند دلی را که قرآن را دریافته عذاب نمی کند. 
۱۲. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ان هذه القلوب تصدأ کما یصدأُ الحدید. قیل: فما جلاؤُها؟ قال: ذکر الموت وتلاوة القرآن.
«نهج الفصاحه، ص ۱۸۹، ح ۹۳۴»
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: به درستی که این قلبها زنگ می زند، همچنانکه آهن زنگ می زند، (اصحاب) گفتند: صیقل آن چیست؟ حضرت فرمود: یاد مرگ و خواندن قرآن. 
۱۳. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اقرؤوا القرآن و اعملوا به و لا تجفوا عنه و لا تغلوا فیه و لا تأکلوا به و لا تستکثروا به.
«نهج الفصاحه، ص ۸۰، ح ۴۲۵»
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: قرآن را بخوانید و بدان عمل کنید و از آن دور نشوید و در آن غلو نکنید و به وسیله آن نان نخورید و به کمک آن فزونی نجوئید. 
۱۴. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : قراءة القرآن فی الصلاة افضل من قراءة القرآن فی غیر الصلاة و قراءة القرآن فی غیر الصلوة افضل من ذکر الله تعالی.
«بحار الأنوار، ج ۹۲، ص ۱۸»
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: خواندن قرآن در نماز بهتر است از خواندن آن در غیر نماز و خواندن قرآن در غیر نماز بهتر است از ذکر خدای متعال. 
۱۵. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : فقارئ القرآن یحتاج الی ثلاثة اشیاءَ قلبٍ خاشعٍ و بدنٍ فارغٍ و موضعٍ خالٍ.
«بحار الأنوار، ج ۸۵، ص ۴۳»
امام صادق - علیه السّلام - فرمود: قاری قرآن به سه خصلت نیازمند است: ۱. قلب خاشع؛ ۲. بدن فارغ (از هر گرفتاری و رنج)؛ ۳. مکان خالی (از همه گرفتاری ها و وسوسه ها). 
۱۶. قال الامام الصادق - علیه السّلام - : القرآن عهد الله الی خلقه فقد ینبغی للمرء المسلم ان ینظر فی عهده و ان یقرأ منه فی کل یومٍ خمسین آیه.
«الکافی، ج ۲، ص ۴۴۶»
امام صادق - علیه السّلام - فرمود: قرآن عهدنامه خدا به سوی خلقش است، پس سزاوار است که مسلمان به عهدنامه خدا نگاه کند و از آن در هر روز پنجاه آیه بخواند. 
۱۷. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : قال الله تبارک تعالی من شُغِل بقراءة القرآن عن دعائی و مسألتی اعطیته اَفضل ثواب الشاکرین.
«وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۱۹۲»
پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: خداوند تبارک و تعالی فرموده: من به کسی که به خاطر دعوت و خواست من به قرائت قرآن مشغول شود، بهترین ثواب شکرگزاران را می بخشم.
امیرالمومنین (عليه السلام) فرمودند :

 إنْ لَم تَكُن حَليما فَتَحَلَّمْ ؛ فإنَّهُ قَلَّ مَن تَشبَّهَ بقَومٍ إلّا أوْشَكَ أنْ يكونَ مِنهُم .

 اگر بردبار نيستى ، وانمود كن كه بردبارى ؛ زيرا كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و بزودى يكى از آنان نشود .

 نهج البلاغة ، حكمة ۲۰۷
احادیث صحیحی که در فضل سوره بقره روایت شده است:
۱) از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: « لَا تَجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ مَقَابِرَ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنْفِرُ مِنْ الْبَیْتِ الَّذِی تُقْرَأُ فِیهِ سُورَهُ الْبَقَرَهِ » روایت مسلم.
ترجمه: خانه های خود را (به سبب عدم قرائت قرآن و نماز و ذکر، مانند آنها) قبرستان نکنید؛ شیطان از خانه ای که در آن سوره بقره خوانده شود، میگریزد و بیزار است.
۲) از ابو مسعود رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: « مَنْ قَرَأَ بِالْآیَتَیْنِ مِنْ آخِرِ سُورَهِ الْبَقَرَهِ فِی لَیْلَهٍ کَفَتَاهُ » متفق علیه.
ترجمه: هرکس، دو آیه آخر سوره بقره را در شب بخواند، او را کفایت می کنند.
۳) ابی امامه رضی الله عنه نقل می کند که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: « مَنْ قَرَأَ آیَهَ الْکُرْسِیِّ دُبُرَ کُلِّ صَلاهٍ مَکْتُوبَهٍ لَمْ یَمْنَعْهُ مِنْ دُخُولِ الْجَنَّهِ، إِلا الْمَوْتُ » روایت امام نسائی در “سنن الکبری” و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در ” صحیح الجامع الصغیر ” (رقم ۶۴۶۴) صحیح می داند.
ترجمه: کسی که پس از هر نماز فرض آیه الکرسی را بخواند، هیچ چیز دیگری او را از ورود به بهشت باز نداشته است، جز این که بمیرد.
بعضی از احادیث ضعیف در فضل سوره بقره:
۱) « آیتانِ هُما قُرْآنٌ وهُما یَشْفَعانِ وهُما مِمَّا یُحِبُّهُما الله الآیتانِ فِی آخِرِ سُورَهِ البَقَرَهِ »
ترجمه: دو آیه وجود دارد که نفس قرآن و شفاعت کننده هستند. و این دو آیه را الله متعال دوست دارد، این دو آیه آخر سوره بقره می باشند.
این حدیث بسیار ضعیف می باشد و شیخ آلبانی رحمه الله آن را در “ضعیف الجامع” و همچنین “سلسله الأحادیث الضعیفه” (رقم ۱۵۴) ذکر کرده است.
۲) « مَنْ قَرَأَ سُورَهَ الْبَقَرَهِ تُوِّجَ بِتَاجٍ فِی الجَنَّهِ »
ترجمه: کسی که سوره بقره را می خواند تاجی از تاج های بهشتی بر سر او گذاشته می شود.
این حدیث موضوع است چنانکه شیخ آلبانی رحمه الله آن را در “ضعیف الجامع” (رقم ۵۷۷۱) و همچنین    “سلسله الأحادیث الضعیفه” (رقم ۴۶۳۳) آن را بیان می کند.
۳) «لِکُلِّ شَیْءٍ سَنَامٌ، وَإِنَّ سَنَامَ القُرْآنِ سُورَهُ البَقَرَهِ وَفِیهَا آیَهٌ هِیَ سَیِّدَهُ آیِ القُرْآنِ، هِیَ آیَهُ الکُرْسِیِّ»
ترجمه: در هر چیزی بخش مهمی وجود دارد و همانا سوره بقره مهم ترین قسمت قرآن است و در آن آیه ای وجود دارد که آن سرور قرآن است یعنی آیه الکرسی.
این حدیث ضعیف است و شیخ آلبانی آن را ضمن احادیث ضعیف کتاب “جامع الصغیر” و همچنین در      ” سلسله الأحادیث الضعیفه ( رقم ۱۳۴۸) قرار داده است.
[color=rgba(31, 31, 31, 0.93)]امام صادق عليه السلام فرمودند:[/color]
[color=rgba(31, 31, 31, 0.93)]ما يَمنَعُ اَحَدَكُم اِذا دَخَل عَلَيهِ غَمٌّ مِن غُمُومِ الدُّنيا اَن يَتَوَضَّاَ ثُمَّ يَدخُلَ مَسجِدَهُ وَ يَركَعَ رَكعَتَينِ فَيَدعُوَ اللّه فيهِما؟ اَما سَمِعتَ اللّه يَقُولُ: «و َاستَعينوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ»؟[/color]
[color=rgba(31, 31, 31, 0.93)] [/color][color=rgba(31, 31, 31, 0.93)]چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به سجده گاه خود رود و دو ركعت نماز گزارد و در آن دعا كند؟ مگر نشنيده اى كه خداوند مى فرمايد: «از صبر و نماز مدد بگيريد»؟[/color]
[color=rgba(31, 31, 31, 0.93)](تفسير عياشى ج 1، ص 43، ح)[/color]
[color=rgba(31, 31, 31, 0.93)]به درستی که نماز از هر کار قبیح و نابایستی باز میدارد.[/color]
[color=rgba(31, 31, 31, 0.93)]یعنی حقیقت نماز، شخص نمازگزار را اصلاح می کند و از آلوده شدن به فحشاء و مُنکَر باز میدارد.[/color]
[color=rgba(31, 31, 31, 0.93)](سوره عنکبوت آیه 45 )[/color]
امیرالمؤمنین علیه السلام:

خدایا! بر خوش گمانی‌ام (به تو)،
نا امیدی را مسلط نمی‌گردانم و اميدم را از زیباییِ بزرگواری و بخشش تو، قطع نمی‌کنم.

فرازهایی از دعای امیرالمؤمنین در مناجات شعبانیه 302
امام صادق عليه السلام: 302

لَم يُستَزَدْ في مَحبوبٍ بمِثلِ الشُّكرِ، و لَم يُستَنقَصْ مِن مَكروهٍ بِمِثلِ الصَّبرِ
چيزى چون شُكر، بر امورِ خوشايند نيفزايد
و چيزى چون صبر از امورِ ناخوشايند نكاهد

تحف العقول صفحه363
سلام دوستان امیدوارم حالتان خوب باشد از ماه رمضان استفاده کنید نعمت بزرگیه
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:

ماه رمضان، ماه خداست؛ ماهى كه خداوند، حسنات را در آن، دو برابر مى كند و سيّئات را محو مى كند، ماه بركت، ماه بازگشت به سوى خدا، ماه توبه، ماه آمرزش، ماه آزاد شدن از آتش و دست يافتن به بهشت. پس، در اين ماه از هر حرامى بپرهيزيد و در آن، زياد قرآن تلاوت كنيد و در آن، حاجت هاى خويش را بخواهيد و در آن، به ذكر پروردگارتان بپردازيد و مبادا ماه رمضان نزد شما، مانند ماه هاى ديگر باشد؛ چرا كه آن نزد خداوند، نسبت به ماه هاى ديگر، حرمت و برترى دارد و مبادا در ماه رمضان، روز روزه دارى تان مثل روز خوردنتان باشد

فضائل الأشهر الثلاثة، صفحه 95
امام هادى عليه السلام:
الشاكِرُ أسعَدُ بالشُّكرِ مِنهُ بِالنِّعمَةِ التي أوجَبَتِ الشُّكرَ ؛ لأنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ ، و الشُّكرَ نِعَمٌ و عُقبى
خوشبختىِ شكرگزارى براى شاكر، بيشتر از خوشبختى او به نعمتى است كه موجب شكر شده است؛ زيرا نعمت متاعى [فانى] است اما شكر ، نعمت و عاقبت است
تحف العقول صفحه 302 483

توضیح: یعنی کسی که شکر می کند نتیجه ای عائدش می شود که از نعمتی که به خاطر او شکر می کند بالاتر است زیرا نعمت، متاعی است که غالبا زودگذر است ولی شکر، دو چیز دارد: هم نعمت است زیرا موجب فزونی و استمرار نعمت است و دیگر اینکه نتیجه ی آخروی دارد 302
همیشه شکر گذار خدا باشیم 302 63
امام مهدى عليه السلام:
براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد، كه فرج من فرج شما نيز هست
أكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم
كمال الدین ص۴۸۵
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:

مدارا كردن با مردم، نيمى از ايمان است و ملاطفت با آنان، نيمى از زندگى
مُداراةُ النّاسِ نِصفُ الإيمانِ ، والرِّفقُ بِهِم نِصفُ العَيشِ

الكافي جلد2 صفحه117
امام على عليه السلام:

بخيل، انواع عذر و بهانه را مى آورد
البخيلُ مُتَحَجِّجٌ بالمَعاذِيرِ و التَّعالِيلِ

غررالحكم حدیث 1275
پیامبر (ص): «بنده ای نیست كه به وقت های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این كه من سه چیز را برای او ضمانت می كنم: برطرف شدن گرفتاری ها و ناراحتی ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.»
امام صادق عليه السلام:

مَلْعونٌ مَلْعونٌ رَجُلٌ يَبدؤهُ أخوهُ بالصُّلْحِ فلَمْ يُصالِحْهُ
ملعون است، ملعون، كسى كه برادرش دستِ صلح و آشتى به سوى او دراز كند و او آشتى نكند

ميزان الحكمه جلد1 صفحه78