عزیز :.:.::. * اعلام وضعیت اولین بسته پاکی مسابقه #پاکی_رمضان * .::.:.


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موضوع بسته شده است 

خود ارضایی از دید روانشناسی و مذهبی

#1
خود ارضایی از دید روانشناسی

اکثر منابع علوم پزشکی و روانپزشکی ، غربی هستند و برخی مطالب  انها با عرف و اعتقادات جامعه ما همخوانی ندارد.از انجا که مطالبی که درباره روانشناسی خود ارضایی در وبلاگ ها و کتاب ها بوده با تکیه بر همین منابع بوده و پاسخگوی سوالات جوانان ما نیست تصمیم به ترجمه مطالبی گرفتیم که این خلا را تا حدودی رفع کند.
اعتیاد به خود ارضایی  
اعتیاد  به خود ارضایی یکی از انواع اعتیاد است که خیلی بد تعبیر شده است. خیلی  افراد هستند که به طور تعصبی استدلال می کنند که ان یک اعتیاد نیست بلکه یک  عمل کاملا سالم و طبیعی است که شما هر موقع بخواهید ،می توانید ان را  انجام می دهید. بعد از ان، افرادی هستند که این کار را انجام می دهند ،  معتاد می شوند و نمی توانند خود ارضایی را متوقف کنند و در عوض از دست دادن  کنترل زندگیشان ، می فهمند که آن خوب نیست . نیاز به تکرار خود ارضایی  چنان قدرتمند هست که فرد معتاد قدرتی در برابر خود ارضایی ندارد. این میل  سحر کننده و قوی  پایه و اساس بیشترین اعتیاد های جنسی است.
 
در  حقیقت به نظر می رسد تنها گروهی از جوامع هستند که خود ارضایی را تایید  نمی کنند ، یقینا انان در گروه مذهبی ها و یا گروههای ترک اعتیاد هستند.  بقیه جامعه مطمئن نیستند که چه چیزی درباره ان درست است. وقتی شما این  مقاله را می خوانید احتمالا در این باره سر درگم شده اید. من امیدوارم پی  امد های فیزیکی و روحی خود ارضایی را برای شما روشن کنم ، خصوصا اگر خود  ارضایی برای شما اعتیاد شده است. به خاطر بسپارید که اعتیاد به پورنوگرافی  (عکس ها و داستانهای جنسی) در مراحل فرایند جسمانی به طور شدید به اعتیاد  خودارضایی وابسته است.

   
"پی امد های روحی- روانی خود ارضایی"
 
رفتار ما با بدن مان
 
بدن  انسان یکی از پیچیده ترین دستگاه های عالم خلقت است که باید از ان درست  استفاده کنیم. حالت شما و میزان شادی و خوشحالی شما مستقیما از رفتار شما  با بدنتان ، تاثیر می گیرد. اعتیاد به خود ارضایی ، تاثیر مستقیم بر سلامت  روحی دارد این مساله خصوصا در مورد خود ارضایی صدق می کند ، چرا که با  بدنتان بد رفتار می کنید. هر کسی که با بدن خود بد رفتار کند به طور غریزی  احساس بدی خواهد داشت. بعضی افراد این احساسات را نادیده می گیرند، و  وانمود می کنند خوشحال هستند در حالیکه واقعا این طور نیست، چرا که در صلح و  ارامش درونی با خود نیستند.

 
خود ارضایی و اعتماد به نفس
 
وقتی  که نتوانیم بر هیچ یک از بخش های زندگیمان کنترلی داشته باشیم ، خوشحال  نیستیم.  اعتیاد به خود ارضایی باعث می شود که شما کنترلی بر خود نداشته  باشید و این بدن و نفس شما است که بر شما کنترل دارد. وقتی بدن شما میل و  برانگیختگی جنسی را حس می کند، شما احساس می کنید هیچ حق انتخابی ندارید و  هر انچه او بخواهد انجام می دهید. این احساس اسیر شدن ، باعث ضعیف شدن  اعتماد به نفس و توانایی شما در کنترل خیلی از جنبه های زندگی خواهد شد.  وقتی ما بتوانیم هدف مشخصی را انجام بدهیم، این به ما در توانایی کنترل بر  خودمان ، اعتماد به نفس میدهد. وقتی ما خود ارضایی می کنیم ، اعتماد به نفس  به طور کلی از بین می رود.

 
بدن انسان و خود ارضایی
 
خود  ارضایی از لحاظ احساسی زیانبار هست. بدن ما برای این افریده شده ، که برای  یک هدف خوب به کار گرفته شود و درس مهمی به ما بیاموزد ،طوری که شخصیت ما  قوی شود و رشد کند. ما قصد داریم بدنمان و سرنوشتمان را کنترل کنیم. با  کنترل و مهار کردن نفس و کالبدمان است که قوی و دلگرم می شویم. بیشتر افراد  موفق و دارای اعتماد به نفس در جهان کسانی هستند که یاد گرفته اند ،  خوددار باشند.
 
وقتی  ما ازدواج می کنیم، از بدنمان برای خلق یک رابطه عاشقانه همراه با احساسات  عمیق با شخص دیگر استفاده می کنیم. این عمل سهیم کردن احساستتان با شخص  دیگری هست و پیوند و یکی شدنی را به وجود می اورد که هرگز در خودارضایی  تجربه نمی شود. افراد مجرد قبل از ازدواج ، باید بر جسم و نفسشان کنترل  داشته باشند وگرنه فعالیت جنسی عادی برایشان رضایت بخش نخواهد بود . خود  ارضایی عملی خود خواهانه است که دران هیچ پیوند عاشقانه ای خلق نمی شود.

 
خود ارضایی و روابط
 
زندگی  با انواع رابطه های عاشقانه، کاری ، حرفه ای و دوستانه سرو کار دارد. وقتی  شخص خود ارضایی می کند، توانایی برقراری او برای ارتباط اجتماعی پایین می  اید. خود ارضایی ما را گوشه گیر و درون گرا می کند. خود ارضایی باعث میشود  که ما کمتر بیرون برویم و از شرم ، خودمان را از دیگران جدا کنیم. شاید ما  در شلوغی احساس ناخوشایندی داشته باشیم چرا که در روش معاشرت سالم نمی  توانیم رفتارمان را کنترل کنیم. این در رابطه های عاشقانه ما تاثیر می  گذارد .خود ارضایی، اثر نامطلوبی در بخش فیزیکی رابطه عاشقانه و گرایش به  نادیده گرفتن دوستی و نیازهای احساسی ، می گذارد که در زناشویی رضایت بخش  نیست، چرا که خود ارضایی یک عمل خود خواهانه است، از انجا که شما با خودتان  رابطه جنسی دارید، نیازی به شریک جنسی ندارید
 

 

"پی امد های فیزیکی خود ارضایی"

 
دفعات خود ارضایی و کنترل ان
 
اکثر  حرفه های مربوط به سلامتی و بهداشت ، خود ارضایی را رواج می دهند، در حالی  که آن اثرات منفی دارد. استدلال متداول آنان این هست که، شما دریک بازه  زمانی ، ان را خیلی زیاد انجام ندهید ، در این صورت کاملا سالم هست. دو  مشکل با این ایده هست. اول اینکه ، منظور از تکرار زیاد چیست؟ چند بار در  روز یا در هفته؟ مشکل دیگر و در واقع بزرگترین مشکل این است که اگر شما یک  بار شروع کردی ، متوقف کردن ان و پایین نگه داشتن تعداد دفعات بسیار دشوار  است.

 
دو دلیل برای مشکل پایین نگه داشتن تعداد دفعات خود ارضایی، وجود دارد:
 
1.  اول اینکه برای یک شخص معمولا خود ارضایی برای فرار و راحت شدن از استرس  های زندگی است. زندگی تقریبا هر روز پر از دغدغه و استرس است و سرانجام شما  خودتان را جایی می بینید که به خاطر هر استرس کوچک و ناچیز به هر دلیل خود  ارضایی می کنید.
 
2.  دلیل دیگر این است که بدن وجسم ما برای خود ارضایی افریده نشده.هنگامی که  خود ارضایی می کنید و هنگامی که رابطه جنسی سالمی دارید فعالیت های شیمیایی  متفاوتی رخ می دهد. بسیاری از انچه در طی این عمل ها و بعد از ان رخ می  دهد ، از غده هیپوفیز ناشی می شود. دو هورمون اصلی دوپامین (Dopamine) و پرولاکتین (prolactin) اثر متقابل داشته و یکدیگر را تعدیل می کنند.

 
تفاوت فرایند خود ارضایی و رابطه زناشویی سالم
 
 دوپامین باعث ایجاد احساس هیجان و برانگیختگی جنسی می شود و پرولاکتین  باعث ایجاد احساس رضایت ، راحتی و ارضا شدن می شود. وقتی که شخص بعد از  برانگیخته شدن به اوج لذت جنسی می رسد، بدن می داند که برای خنثی کردن  دوپامین ، پرولاکتین ازاد کند طوری که ما احساس راحتی و رضایت خواهیم داشت .  در زناشویی این عمل، همراه با خیلی از احساسات و هیجان های عشق و محبت است  و بنابراین احساس رضایت و خوشایندی چندین برابر است و شما با همسر خود هم  از لحاظ احساسی و روانی و هم از لحاظ جسمی و فیزیکی ، ارضا می شوید. در این  رابطه تعادل و هماهنگی وجود دارد
 
در یک رابطه جنسی سالم پرولاکتین ازاد شده در اوج لذت جنسی نسبت به خود ارضایی ، 400% (چهار برابر) بیشتراست. [1]
 
این به چه معناست؟ به این معنا که احساس رضایت و خوشایندی(relaxation)شخصی  که خود ارضایی می کند ،قابل قیاس با رابطه ی زناشویی معمولی نخواهد بود.  در واقع شخصی که خود ارضایی می کند هیچ تصوری از انچه از دست می دهد ندارد و  درعوض نوع کاذبی از رابطه دارد ، که همراه با خیال پردازی هایی است که  همیشه تغییر می کنند و گسترش می یابد تا بلکه شخص کمی حس خوشایند و رضایت  داشته باشد، چرا که از لحاظ روانی ارضا نمی شوند. شخصی که خود ارضایی می  کند این کار را برای برانگیخته شدن با میزان های ناهماهنگی از دوپامین،  ادامه می دهد. بعد از خود ارضایی ، لحظه ای  احساس خوشایند و لذت می کند ،  اما انگیختگی جنسی سریعا باز می گردد و فرد در واکنش به انگیختگی جنسی و  ایجاد حس لذت دوباره، مجبور است، مجددا خود ارضایی کند. بنابراین همراه یک  دوره کوتاهتر از راحتی و رضایت، شخص باید چندین بار خود ارضایی می کند ، تا  به میزان معادل رضایت و لذتی که انها می توانند در زناشویی سالم داشته  باشند برسد، که هیچ وقت با خود ارضایی به چنین سطحی از لذت نخواهند رسید
   
همانطور  که بالا ذکر شد احساسات سرخوشی اعتیاد خود ارضایی، از ترشح مواد شیمیایی  در ذهن که طی ارگاسم و اوج لذت جنسی ازاد می گردد، به وجود می اید.همچنانکه  ذهن شروع به ایجاد این احساسات می کند، فرد رسیدن به اوج لذت جنسی سریعتر و  بیشتر را دنبال می کند. فرد انچنان به احساس خود ارضایی خو می گیرد ، طوری  که گاهی فعالیت جنسی عادی برایش رضایت بخش نخواهد بود. اعتیاد با فعالیت  کوتاه و شدید و رسیدن سریع به اوج لذت جنسی ، کامل میشود . متاسفانه این  برای زوج ها در یک رابطه جنسی خیلی رضایت بخش نیست. . به یاد داشته باشید  که عشق حقیقی همراه با خود داری و تعهد هست.
 
 
منابع:

 
 

 

  http://newlifehabits.com
[1]
Brody, S., & Kruger, T. H. C. (2006).: Biological Psychology Vol 71(3) Mar 2006, 312-315  
   

 سپاس شده توسط
#2
خود ارضایی از دید اسلام

غریزه جنسی منافاتی با معنویت ندارد.
در اسلام كوچكترين اشاره اي به پليدي علاقه جنسي و آثار ناشي از آن نشده است. از نظر اسلام ، علاقه جنسي نه تنها با معنويت و روحانيت منافات ندارد ، بلكه جزء خوي و خلق انبياء است . در حديثي مي خوانيم : " من اخلاق الانبياء حب النساء ، رسول اكرم ( ص ) و ائمه اطهار ( ع ) طبق آثار و روايات فراوان كه رسيده است، محبت و علاقه خود را به زن در كمال صراحت اظهار مي كرده اند.

ارضای غریزه جنسی در چهارچوب ازدواج
آنها كه دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى) حفظ می ‏كنند ،تنها آمیزش جنسى با همسران و كنیزانشان دارند، كه در بهره‏گیرى از آنان ملامت نمى‏شوند ،و كسانى كه غیر از این طریق را طلب كنند، تجاوزگرند! (مؤمنون،7ـ5)
اسلام اصرار فراوانی دارد كه محيط خانوادگی آمادگی كامل برای كاميابی زن و شوهر از يكديگر داشته باشد ، زن‏ يا مردی كه از اين نظر كوتاهی كند مورد نكوهش صريح اسلام قرار گرفته است‏ ، اسلام اصرار فراوانی به خرج داده كه محيط اجتماع بزرگ ، محيط كار و عمل‏ و فعاليت بوده و از هر نوع كاميابی جنسی در آن محيط خودداری شود ، فلسفه تحريم نظر بازی و تمتعات جنسی از غير همسر قانونی ، و هم فلسفه حرمت خودآرائی و تبرج زن برای بيگانه همين است.
آيه 21 سوره روم «و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجاً لتسكنوا اليها و جعل بينكم موده و رحمه؛ و از نشانه هاي او اينكه از (نوع)خودتان همسراني براي شما آفريد تا بدان ها آرام گيريد، و ميانتان دوستي و رحمت نهاد
این ایه پیوند زوجیت را یکی از نشانه های وجود خداوند ذکر می کند ، مودت و رحمت در این ایه چیزی متفاوت و فراتر از غریزه جنسی و شهوت است
.
آيا اخلاق اسلامی با رشد طبيعی استعدادها مباين است ؟
خداوند نه عضوی از اعضاء جسمانی را بيهوده آفريده است و نه‏ استعدادی از استعدادهای روحی را و همانطوری كه همه اعضای بدن را بايد حفظ كرد و به آنها غذای لازم بايد رساند ، استعدادهای روحی را نيز بايد ضبط كرد و به آنها غذای كافی داد تا سبب رشد آنها شود. رشد طبيعی استعدادها و از آن جمله استعداد جنسی‏ تنها با رعايت مقررات اسلامی ميسر است و انحراف از آن سبب آشفتگی و بی نظمی و حتی سركوبی و زخم خوردگی اين استعداد می‏گردد.
از نظر قرآن كريم طبيعت نفسانی انسان‏ مراحل مختلفی می‏تواند داشته باشد ، در يك مرحله به شرارت فرمان می‏دهد ، در مرحله ديگر از شری كه مرتكب شده است ناراحت می‏شود و خود را ملامت‏ می‏كند ، در مقام و مرحله ديگر آرام می‏گيرد و گرد شر و بدی نمی‏گردد.
قرآن كريم در توصيف‏ نفس نمی‏گويد : دعوت كننده بسوی بدی و شر می‏گويد: فرمان دهنده به بدی و شر قرآن كريم در اين تعبير خود اين مطلب را می‏خواهد بفهماند كه احساسات نفسانی بشر آنگاه كه سر به‏ طغيان بر می‏آورد بشر را تنها بسوی جنايت و اعمال انحرافی دعوت نمی‏كند بلكه مانند يك قدرت جابر مسلط ديكتاتور فرمان می‏دهد ، قرآن با اين تعبير تسلط و استيلاء جابرانه قوای نفسانی را در حال طغيان بر همه‏ استعدادهای عالی انسانی می‏فهماند .
اشباع غريزه با رعايت اصل عفت و تقوی منافی نيست بلكه تنها در سايه‏ عفت و تقوی است كه می‏توان غريزه را به حد كافی اشباع كرد و جلو هيجان‏های بيجا و ناراحتيها و احساس محروميتها و سركوب شدن‏های ناشی از آن هيجانها را گرفت به عبارت ديگر " پرورش " دادن استعدادها غير از " پر دادن" به‏ هوسها و آرزوهای پايان ناپذير است.

میل سیری ناپذیر انسان
يكی از مختصات و امتيازات انسان از حيوانات اين است كه دو نوع ميل‏ و تمنا در بشر ممكن است پيدا شود ، تمناهای صادق و تمناهای كاذب. تمناهای صادق همانها است كه مقتضای طبيعت اصلی است ، در وجود هر انسانی طبيعت ميل به صيانت ذات ، به قدرت و تسلط ، به امور جنسی ، به‏ غذا خوردن و امثال اينها هست ، هر يك از اين ميلها هدف و حكمتی دارد ، بعلاوه همه اينها محدودند ولی همه اينها ممكن است زمينه يك تمنای كاذب‏ واقع شوند ، اشتهای كاذبی كه افراد در مورد خوردنيها پيدا می‏كنند مشهور و معروف همه است.
در بعضی از ميلها و غرائز كه غريزه جنسی از آنها است اين تمنا غالبا بصورت يك عطش روحی در می‏آيد ، يعنی قناعت و پايان پذيری را در آن راه‏ نيست .
غريزه طبيعی را می‏توان اشباع كرد ، اما تمنای كاذب خصوصا اگر شكل عطش‏ روحی به خود بگيرد ، اشباع پذير نيست
اشتباه كسانيكه برای جلوگيری از سركوبی غرائز و به منظور رشد استعدادها ، رژيم اخلاق آزاد را باصطلاح پيشنهاد كردند ناشی از اين است كه اين‏ تفاوت شگرف انسان و حيوان را ناديده گرفتند و به اين جهت توجه نكردند كه ميل به بی نهايت در سرشت انسان نهفته است ، انسان چه در زمينه پول‏ و اقتصاديات ، چه در زمينه سياست و حكومت و تسلط بر ديگران و چه در زمينه امور جنسی اگر زمينه مساعدی برای پيشروی ببيند در هيچ حدی توقف‏ نمی‏كند.

خود ارضایی
در اسلام هر چیزی در محدود‌ه خاص خودش تعریف می‌شود؛ مثلاً خوردن و آشامیدن که از عادی‌ترین نیازمندی‌های انسان است، به‌طور مطلق حلال نیست بلکه فقط غذاهایی که از مال پاک و غیرغصبی به‌دست آمده و هم‌چنین از نجاسات و آلودگی‌های ظاهری هم پاک باشد، به‌علاوه مثلاً از حیوانات حلال گوشت تهیه شده باشد و... جایز و حلال است.
لذت‌های جنسی هم همین‌طور؛ یعنی فقط در محدود‌ه خاص خود که همان ارتباط با همسر و در محیط خانواده باشد، تعریف شده و در این شرا‌ئط بسیار مطلوب حتی با ثواب اخروی همراه است؛ اما در خارج از این محدوده، از زشت‌ترین گناهان محسوب می‌شود و خود ارضایی هم جزو همین رفتارهای خارج از چارچوب است.
در خود ارضایی ، نفس انسان در مرحله ای نیست که ارام گیرد ، بلکه با عطش سیری ناپذیری و طغیانی که به وجود می اورد، فرد را به سمت اعمال انحرافی می کشاند و انچنان قدرتمند می گردد که به فرد فرمان می دهد. این باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و احساس بی ارادگی در فرد می شود. و در نهایت خود ارضایی سبب اشفتگی ، بی نظمی و خارج شدن از روال طبیعی در ارضای میل جنسی می گردد.

منبع: اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب (استاد مرتضی مطهری)
گل نیلوفر در مرداب می روید، تا همه بدانند
در سختی ها باید زیبایی آفرید

مراحل نه گانه ترک اعتیاد خود ارضایی



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان