دوست خوبم به کانون ترک خودارضایی خوش اومدی. اگر این پیغام رو می بینی، به این خاطر هست که هنوز ثبت نام نکردی. برای ثبت نام اینجا کلیک کن تا به ما ملحق شی و از تمام امکانات سایت استفاده ببری.
اگر قبلا ثبت نام کردی، می تونی از اینجا وارد شی.
مهمان عزیز : آغاز ثبت نام در مسابقه پاکی نوروز

مهمان عزیز : ..::.. قالب کانون تغیـــــــــــیر پیدا کرد ..::..


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

برنامه ذکر به نیت ترک

Heart 
#1
اتل ما اوحي من الكتاب و اقم الصلوة ان الصلوة تنهي عن الفحشا و المنكر و لذكر الله اكبر...
53آنچه را که وحی شده است از کتاب قرآن بخوان و نماز بپادار ، به درستی که نماز انسان را از فحشا و کار زشت باز میدارد ، و ذکر الله (یاد خدا ) بزرگتر ! 53
......................................................................................
4fvfcja در این تاپیک میخواییم "برنامه ها " و "اذکاری " رو معرفی کنیم که تاثیر بیشتری برای ترک معصیت و رام کردن هوای نفس دارند .

خیلی از اذکار آثار متفاوت و مختلفی دارند ، ولی در این تاپیک هدف اینه که پیشنهادی باشه برای برنامه ی ترک بچه ها .


تذکرات  مهم : در ابتدا چند نکته مهم در این رابطه رو از کتاب انیس الصادقین میارم : 

[تصویر:  yaghoobi.JPG?itok=1wPGn_bh]
سید حسین یغقوبی قائنی 

[تصویر:  224.jpg]
[تصویر:  225.jpg]
[تصویر:  226.jpg]


1) اعمال مستحبی ، نماز های مستحبی و تلاوت قرآن ، درست نیست که به زور و یا با قول روزانه انجام بگیره ، چون تداوم این کار باعث زدگی از قرآن میشه چرا که اون چیزی که در نافله و قرآن تاثیر گذار هست این هست که با رغبت و میل خونده باشه ، همینطور قرآن و نماز نافله مستحبی یه عمل عاشقانه است و نیاز هست با آزادی و عشق و رغبت کامل انجام بشه .

خوبه برای قرآن و نماز های نافله برنامه هم داشت ، ولی وقتی دیدین حضور قلب ندارین و یا خسته هستین و حس زدگی دارین ، در این لحظات این خوندن و پیشروی اشتباست و اثر عکس داره .

بنابر این برنامه داشته باشین ولی خودتون رو زور نکنین ، و هیچ وقت از انجام دادن و یا ندادن این کارها حساب سخت و یا جریمه نذارین ، و اصلا جزء قول های روزانه نباشه .

ولی برنامه ذکر طوری نیست ، ذکر با قرآن و نماز یکمی فرق داره ذکری که به نیت خاصی طرف قول میده ، تداوم و پشتکار و ادامه دادنش حرف اول رو میذاره ، پس شما میتونین اون رو به عنوان یه قول روزانه برای ترک گناه استفاده کنین . منتها برنامه ذکرتون یه برنامه مختصر و تاثیر گذار به عدد و یا حالات مشخصی که برای اون ذکر وارد شده باشه


نکته 2 )  هر ذکری به هر تعدادی نمیشه سر خود انتخاب کرد ، اذکار مثل دارو هستند ، یا مثل دواهای یه عطاری ، اگه شما بخوایین هرادویه و گیاه عطاری رو همه رو با هم و هرچقدر دلتون خوسات استفاده کنین ببینین که چه اتفاقی میافته !

و هر عطاری هم نمیتونه بگه فلان ذکر رو بگو یا نگو ، کلن تمام اذکار نیاز به اجازه استادی دارن که قابلیت تشخیص روحیات فرد رو داشته باشه و این مقام استاد در معنویت بسیار بالاست و کار هر کسی نیست . و هر کسی صرفا با داشتن علم غیب و یکم تجربه نمیتونه نسخه بده مگر یه عارف کامل فانی در الله که مقامات فنا و بقای فی الله داشته باشه .

همینطور امام معصوم ، هر برنامه ذکری که به مناسبت ها و ماههای مختلف گفته ، و یا مثلا گفته باشه " هرکس  فلان ذکر را به فلان عدد بگوید "  رو میشه گفت .

اونوقت شما میتونین دقیقا به همون عددی که توی روایت هست بگین ، و حتی کم و زیاد کردن این عدد عوارض داره .


مدل سوم گفتن ذکر ، گفتن ذکر به اندازه حضور قلب هست ، یعنی بی عدد منتها فقط وقت هایی که حضور قلب دارین ، و گرنه یا ممکنه آثار سوء باشه یا این که تاثیری نداشته باشه .

پس کلن ذکر در 3 حالت اجازه داریم بگیم :


 1)به اندازه حضور قلب (بدون عدد ) (اونهم ذکر هایی که اساتید ذکر  و یا امن معصوم زیاد گفتنش رو برای مردم و عوام  سفارش کنند )
2) با عدد فقط طبق روایات و دقیقا به عدد روایت و نه کم و نه زیاد .
3) به اعدادی که اساتید مطرح ذکر گفتن اون رو برای عوام خالی از عوارض میدونند .

.............

ما یه معرفی ها و سفارش ها از اذکاری که تاثیر چشم گیری برای ترک معصیت دارند میگیم و از روایات و آیات قرآن استفاده میکنیم .

نکته 3) ضمن این که از  نظرات یکی از استاتید عرفان عملی  (آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی ) هم  استفاده خواهیم کرد.


.
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
#2
4fvfcja خوب شروع میکنم ، اگه برنامه ذکر تون با شرایط و به اندازه و مناسب تعیین بشه به نظر من 60 تا 70 درصد میتونه به شما توی ترک کمک کنه ، و تجربیات من و بقیه بچه ها هم تایید کننده این مطلب می باشد .



1) ذکر لاحول و لاقوة الا بالله - (یا لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم )-(یا بسم الله الرحمن الرحیم لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم )



برنامه و نحوه گفتن :



الف ) به اندازه حضور قلب
ب) در همه ی اوقات غیر نماز توصیه شده است . یعنی این ذکر رو میتونین در مواقع بیکاری ، قدم زدن ، منتظر بودن و همه در همه حالات البته با توجه بگین .
ج) به تعداد 100 عدد (طبق روایات )
د) به تعداد 1000 عدد ( طبق روایت )



امام باقر(سلام الله عليه) در تفسير اين ذكر فرمودند: آنجا كه قدرتى را به جا صرف كرده و خدا را اطاعت كرده‌ايد، اين قدرت بر اطاعت، از ناحيه خداست و آنجا كه معصيت نكرده‌ايد، در حقيقت، عنايت الهى بين شما و آن معصيت حائل شده است. پس لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم يعنى: لا حول لنا عن معصية الله الا بعون الله و لا قوة لنا على طاعة الله الا بتوفيق الله عزوجل.


توصیه آیت الله سید عبد الکریم کشمیری به عوام : برای مواقع غیر نماز تسبیحات اربعه و ذکر لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم مناسب است .

یعنی این ذکر رو میتونین در مواقع بیکاری ، قدم زدن ، منتظر بودن و همه در همه حالات البته با توجه بگین .

عارف کامل سید محمد بید آبادی : هرگاه ، قلبا توبه کرد و مصر بر فعل توبه و تدارک مافات منه شد، نشانه توفیق الهی واذن دخول به درگاه حضرت شاهی است.پس در آن اوقات ، به جهت رفع وسوسه نفس و خطورات قلبیه ، که لازمه طبع بشری است ، مکرر مداومت به این ذکر کند:لاحول ولا قوه الا باالله العلی العظیم گمان حقیر، بلکه یقین ، که یک اربعین تمام نشده است ،از برای نفس حالتی چند عارض می شود که ترقی تمام ، نسبت به حال سابق نفسش دست گیریش خواهد گردید.

عدد 100 ):]امام صادق (ع ) فرمودند: كسى كه در هر روز صد بار بگويد لا حول و لا قوة الا بالله خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مى گرداند كه كمترين آنها غم و غصه است .

عدد1000):امام صادق (ع ) فرمودند: آن كس كه هزار بار بگويد لا حول و لا قوة الا بالله خداى تعالى حج خانه اش را روزى اش خواهد نمود و اگر مرگش نزديك باشد، خدا آن را به تاءخير خواهد انداخت تا حج را روزى اش ‍ سازد.

بدون عدد ) : رسول خدا (ص ) فرمود: بسيار لا حول و لا قوة الا بالله بگوييد كه آن از گنجهاى بهشت است .

راوى مى گويد شنيدم كه امام صادق (ع ) فرمودند: كسى كه بگويد لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم خداى عزوجل به خاطر آن هفتاد نوع بلا را از او دور مى گرداند كه كمترين آنها خفه شدن است .

حضرت رسول اكرم (ص ) فرمود: شيطان بر دو قسم است : شيطان جنى ، كه با گفتن لاحول و لا قوة الا بالله العلى العظيم از شما دور مى شود.و شيطان انسى ، كه آن هم از شما دور مى شود با فرستادن صلوات بر محمد و آل او: اللهم صل على محمد و آل محمد.


..............................................................................................................


در مورد ذکر : بسم الله الرّحمن الرّحیم لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم :

7 و(و یا 10 یا 100 بار ) بار به عنوان تعقیب نماز صبح و 7 بار تعقیب نماز اشاء :

از امام صادق (ع ) نقل است كه فرمود: دنبال نماز فجر و نماز مغرب هفت بار بگويد: بسم الله الرحمن الرحيم لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم خداوند عزوجل هفتاد نوع بلا را از او بگرداند .

امام رضا (ع ) فرمود: هر كس پس از نماز صبح صد بار بسم الله الرحمن الرحيم ، لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم بگويد، به اسم اعظم خدا از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك تر شده و به راستى كه در مدار اسم اعظم قرار گرفته است .



...................................................................................................................


مجتبی : )
نکته 1 ) ذکر اضافه شدن العلی العظیم ، به ذکر لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم ، در واقع توجه دادن حول و قدرت ارداه خدا به اسمای "علی " و "عظیم " هست و چون این اسما ، جزء اسمای جلال الهی هستند ، توجه به استحکام و قدرت میدند ، توضیح اینکه اسمای خدا دو دسته اند یا جمال الهی یا جلال الهی ، که قدرت و صلابت ، استحکام و افزایش ارده با توجه کردن به اسمای جلال الهی بدست میاد . و عشق و زیبایی و لطافت و .. اسمای جمال الهی هستند . لاحول و لاقوة الا بالله العلی عظیم ، طبق تفسیری که در بالا از امام محمد باقر آمد ، نشون دهنده و یاد آوری این هست که همه ی شرایط و زمینه ها و همه ی اراده های خوب و الهی ، یعنی هر توفیق ، هر ارداه مثبت ، هر کار نیک ، هر زمینه مساعد ، هر پاکی ، هر زیبایی ، هر آرامش ، هر نوع بهشت ، هر نوع دلخوشی ، هر نوع آب خوش از گلو رفتن ، و هز نوع پاکی ، روحیه ، صفا ، نشاط ، و درک هر اسم قشنگ و یا جلال از اسمای خدا ،
همه و همه حول یعنی زمینه و قوة یعنی قدرتش مال خداست ،
و این اراده مستقیم از خداست ، و نوریه برگرفته از نور مطلق الله ،

و هر اندازه که اون اراده و کار انجام شده یا تحول یا قدرت اعمال شده ، پاک هست به همون مرتبه روشنی بهتری از اون نور مطلق اراده خدا گرفته ، پس مستقیما همه این اراده ها و تحول های خوب منشاء اش خداست .
توضیح این که : همه چیز یا از وجه خداست یا غیر خداست ، هر چیزی هرچقدر از اسمای الهی یا وجه خدا داشته باشه همون قدر حقیقت داره و هر چیزی که هر چقدر از این اسما خالی باشه همون قدر وجود نداره و خالی از وجود و حقیقت یا اصطلاحا "ظلمت " هست .
یکی از ظلمت ها توهم های ماست ، گناه وقتی صورت میگیره که ما یه شناخت اشتباه از توحید خدا داشته باشیم ، یا توی عمل یا فکر که باعث کفر و یا شرک میشه ، شرک و کفر وقتی صورت میگیره که ما در اولین قدم توی محضر و سلطنت خدا بخواییم تصورات غیر حقیقی داشته باشیم ، مثلا یه ذرّه نا فرمانی ، نقض اله بودن خدا توی اون کار هست ، یه ذره این که ما اراده امون خلاف اراده خداست ، یا تکبیر و بزرگ دونستن کارهامون خلاف بزرگ دونستن خدا از اون کار باشه ، همون ذره شکر و کفر دخیل شده ، همه این ها منبعش یه توهم هست ، یعنی بزرگتر دونستن اون لذت یا کار یا آبرو یا وقت از کارخدا ، وقت برای خدا و وجود خدا ، همه اش ناشی از توهم و تصور غلط ماست ، در صورتی که این بزرگی غیر خدا پیش خدا اصلا وجود نداره ، همینطور نهایتا همه صفات و افعال و قدرت ها و ارده هامون رو که میبینیم ، آخرش به این نتیجه میرسیم که خود "بودن " و یا "نفس" ما اگه بخواد از نظر وجودی و یا فکری و اختیاری در عرض خدا قرار بگیره ، این یه اعتبار و یا توهمم یا درک اشتباهی از ما بوده که صورت گرفته ، در حالی که خداست که علت حقیقی ما و نور وجود ماست ، و بقیه جاهای وجودمون یا نوری از خداست یا تاریکی ، که اون تاریکی توهمی بیش در مورد کبر و غرور ها و یا منیت ها و انیت های خودی ما نیست ، که اون ها حقیقتا وجودی از خودشون ندارند ، چون اصل توحید حتی هر وجودی غیر از وجود خدا رو نهی میکنه ، و علت تمام عوامل هست نه به شکل تولید و مادر و فرزندی بلکه به شکل رابطه نوری و یا رابطه خود فرد و عکس توی آینه ، وقتی فرد فهمید وجود خودش و خود خواهیش و خواست خودش بر خدا مقدم شدن ، یه توهم و اشتباست ، کم کم این تاریکی کم میشه و قوة و اراده خدا رو در اعمال و رفتارش بیشتر مشاهده میکنه .
و وقتی که این قوة و اراده خدا رو بیشتر دید ، این انوار اراده و قوة و قدرت خدا در وجودش بیشتر متجلی میشن ، و هر چقدر بیشتر میشه بیشتر میبینه و یعنی دیدنه دیدن خودش یه نوعی دیدن خداست ! یعنی دیدن این که خدا ست که همه کارهاش رو راه می اندازه و به اندازه یک سر سوزن اون توی ترک گناه نقشی نداشته ،
هرچی و هرکی ترک کرده از خدا و خدا بوده و هرچی گناه کرده ناشی از توهم و تاریکی ها وجود خودش
پس نهایت معنی لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم این جا مشخص میشه ،

که فرد به این نتیجه برسه که اگه یه لحظه خدا نخواد با سر توی انجام معصیت سوق پیدا خواهد کرد و به حفظ و عصمت خداست که خدا اون رو نگه نداشته ، و اگه نور خدا نباشه طرف باز میره گناه میکنه و اگر بازهم نور خدا بره باز هم دچارش میشه .
این عجز و توکل با گفتن این ذکر به نهایتش میرسه ! و فرد هر زیبایی و قدرت و اراده و حرکتی رو که میبینه اگه مثبت و به نفع عالم باشه از خداست اون حرکت ، حتی زمینه برای اختیار خود و بقیه
نکته 2 ) این تفکر باعث میشه طرف هرچی دید ، به یاد خدا بیافته ، و حضور خدا رو بهتر درک کنه و ببینه چقدر خدا بش نزدیک ترین هست و همین طور میفهمه که "ذکر کثیر" و رجالهم لا تلهیهم عن ذکر الله " چه مرتبه ای هست ، چون قرآن میگه مردان خدا تجارت اون ها رو از یاد خدا باز نمیداره ، چون توی تجارت فعل و اراده و صفات خدا رو دید میزنن و میبینن که خدا داره با این فقل و اراده ها خودش رو براشون متجلی میکنه و از هر حرکتی ، از هر کاری که میبینین این رو از نور قوت و اراده مطلق میبینند .

همینطور با گفتن این ذکر دنبال اسمای جلال الهی بگردین ، وقتی میگین العلی العظیم ،
وقتی به کوه نگاه میکنین
وقتی به دریا و آسمون نگاه میکنین ،
خوب عظمت کوه ، عظمت دنیا و علی و بلند مرتبه بودن کهشکان ها و آسمان ها و مراتب روح و خلقت وجود خودتون رو خوب دید بزنین ، به عنوان دیدن یه مرتبه ای از عظمت خدا که این عظمت پیش عظمت خدا کوچیکه
ولی این مرتبه های پایین تر عظمت رو حتما ببینید و بخونیدشون ، این میشه حقیقت قرآن خوندن و حقیقت ذکر گفتن ،

همینطور این عظمت کوه رو خوب سعی کنین حس کنین ، نه خود عظمت کوه رو بلکه عظمت مطلق خدا رو که به این کوه عظمت داده ! رو خوب ببینید .

کم کم اراده و افعال شما هم قوی و عظیم و علی میشه ولی فکر نکنین که این شما هستین که قوی و عظیم و علی شدین بلکه انوار خداست که از خداست ، و لاحو و لا قوة الا بالله العلی العظیم ، بلکه سعی کنین خودتون رو نفی کنین و این اراده ها و موفقیت ها رو از خدا ببینید .

.....................

نکته 3) مطلب بعدی و نکته بعدی در باره لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم ، عصمت خداست که توی اسم العلی العظیم هست ، دلیل من آیت الکرسی هست :

و لا یعوده حفظهما و هو العلی العظیم ،
یعنی آیات آیت الکرسی مخصوصا حفظ اشیاء و اراده برای حفظ اونها تو خدای العلی العظیم هست که اگه با این اسم خونده بشه همین آثار رو داره .
............................................................






53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
#3
سلام چون شاید این تاپیک بخواد برای تالار مسابقات 10 و 20 و 30 استفاده بشه ، من سریع سر فصل ها ی اذکاری که توصیه میشه رو میگم بعد دونه به دونه در فرصت مناسب توضیحشون میدم :


ذکر های پیشنهادی فقط با اعداد و نحوه های مجاز برای عام به نیت ترک گناه این ها هستند


1) ذکر لاحول و لاقوة الا بالله - (یا لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم )-(یا بسم الله الرحمن الرحیم لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم )


برنامه و نحوه گفتن :


الف ) به اندازه حضور قلب
ب) در همه ی اوقات غیر نماز توصیه شده است . یعنی این ذکر رو میتونین در مواقع بیکاری ، قدم زدن ، منتظر بودن و همه در همه حالات البته با توجه بگین .
ج) به تعداد 100 عدد (طبق روایات )
د) به تعداد 1000 عدد




2) ذکر الله (بدون حرف ندا= الله ، با حرف ندا = یا الله )




الف ) هر وقت حضور قلب داشت فقط 10 عدد (طبق روایت )
ب) رو به قبله و با تمرکز به اندازه ی ( ده یا 15دیقه یا نیم ساعت ) حداکثر نیم ساعت زمانی با توجه و تمرکز زیاد گفته شود . (توصیه اساتید به عوام ، بعد بیشتر توضیح میدم )
ج ) بقیه موارد گفتن این ذکر سنگین است ، مخصوصا در اوقات بیکاری و یا بدون حضور قلب ، زیاد گفتن این ذکر نتنها اثر مثبت بلکه اثر منفی ممکن است داشته باشد .




3) ذکر یونسیه : لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین :


الف ) به اندازه حضور قلب
ب) 400 عدد ذکر عام چون به نحوی ذکر استغفار است (حداکثر 400 و بیشتر عوارض دارد ! ) و بهتر است به شکل سجده گفته شود . و با حضور و تمرکز زیاد .




4) ذکر لااله الا الله :


الف ) به اندازه حضور قلب
ب) هر روز 100 عدد (طبق روایت )
ج) هر روز 1000 عدد ( به توصیه عارف فیض کاشانی و صدر الدین کاشف دذفولی این ذکر به این مقدار عام هست ، ولی بقیه  عرفا و متخصصان ذکر برای این تعداد عوارضی قائل شده اند ، بنابر این ، توصیه میشود این ذکر رو که خیلی هم برای ترک موثر است رو با مشورت و راهنمایی با یک استاد یا اهل ذکر انتخاب کنید ، یا حداقل 40 روز بگوید و بری بیشتر گفتن این ذکر اجازه ذکر بگیرد . )






5) ذکر استغفرالله ربی و اتوب و الیه :


الف ) 70 بار در نماز وتر + 70 بار بعد از نماز صبح + 70 بار بعد از نماز عصر + 70 بار بعد از نماز اشا (طبق روایات )
ب) 1001 عدد برای شروع توبه هر روز با شرایط رو به قبله و تمرکز و توجه .
ج ) در تمام اوقات روز
د) هر عددی که خودش نیت کرد .




6) صلوات : اللّهم صل علی محمد و آل محمد :


الف ) بی نهایت4fvfcja
ب) هر عددی که دلش خواست
ج ) 100 یا 1000 بار صلوات در روز جمعه مستحب موکد است و بسیار سفارش شده .
د) در همه حالات می توان گفت




7) تسبیحات اربعه :


الف ) 30 یا 40 بار  بعد از نماز صبح + 30 یا 40 بار بعد از نماز عصر + 30 یا 40 بار بعد از نماز اشا  ( طبق روایت که جزء موکد ترین تعقیبات بعد از نماز می باشد )
ب ) به شکل نماز جعفر هر روز ( که 300 تا تسبیحات اربعه میشود )
...........................................................................................................................................توجهات




1) صلوات و استغفار ذکر های مثبت هستند ، و با ذکر های لا دار فرق دارند ، و نباید با ذکر های لا دار گفته شوند چون اثر هم رو خنثی میکنند ، بلکه باید یک نوعش رو خیلی بیشتر و غالب تر گفت .




2) به شرایط و نحوه گفتن ذکر های لادار در این پست و پست های قبلی و توضیحات دقت کامل داشته باشید .


3) چهار  تا ذکر استغفار صلوات و لاحول و لا قوة الا بالله  و تسبیحات اربعه برای سایر اوقات ، بیکاری و قدم زدن در مسیر و .. مناسب تر هستند و بقیه اذکاری که ای جا سفارش شده مثل یونسیه یا الله باید دقت شوند با تمرکز و در شرایط خودش بگیم تا اثر داشته باشد.
4)ذکر الله به مدت یک ربع تا حداکثر نیم ساعت در نظر گرفته شود و فرد وضو گرفته رو به قبله با تعیین وقت قبلی (بهترین وقت بعد نماز صبح ) گفته شود .همینطور در اوقات بیکاری و انتظار ، قدم زدن و سایر مواقع تا میتواند صلوا ت و یا استغفار و یا هر دو را بگوید .







.
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
#4
سلام ، نه فقط پیشنهادیند ، 

منتها برای مسابقه یا برای موفقیت توی ترک طوری انتخاب کنین که حداقل 10 دیقه یا یه ربع باشه . 

مثلا ذکر های الله یا لااله الا الله یا هرچی دوست دارین ، 

کلن گفتم ، دو نوع برنامه سعی کنین داشته باشین : 
1) یه برنامه خاص حداقل ده دقیقه یا یک ربعی که با تعیین وقت قبلی و وضو گرفته رو به قبله با تمرکز باشه 
2) اگر خواستین و دلتون خواست هم یه ذکر عام رو برای ورد کلی انتخاب کنین که هر وقت دلتون خواست توی اوقات مختلف روز بگین
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
#5
چرا بعضی ذکرا زیاد گفتنش عوارض داره؟ و چه عوارضی؟
(مطمئن نيستم جاي اين سوال اين جا باشه!)


#6
4fvfcja توی پست اول توضیح دادم . 

که خیلی از اسماء خدا زیاد گفتنش اثرش مثل دارو هست . و نمیشه سر خود شما برین دارو خونه و هرچی خواستین بخورین . 

ذکرهای خاص  روی حالات آدم تاثیر میذاره ، منظورم خیلی گفتن و طولانی گفتنش ذکر های خاص هست . ممکنه این حالات اون زمان برای شما مناسب نبشه ، مثلا حالت قطع و بی علاقگی پیدا کنین ، یا بیهوش بشین ، یا حالات غیر عادی پیدا کنین ، یا تاثیری روی رشد معنوی شما به شکل منفی داشته باشه که بعضی از اسماء رو یه طرفه توی خودتون طوری رشد بدین که جنبه و ظرفیتش رو نداشته باشین و شما رو از تعادل خارج کنه .
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
#7
اگه شما و روحتون رو به یه ساختمان تشبیه کنیم ، که باید به کمال برسه و کامل بشه ، ذکر رو هم به مصالحش تشبیه کنیم ، 

مثلا ذکر ها و اسما به دو بخش جمال و جلال تقسیم میشن 

ذکر های جلالیه مثل  مصالحی هستند که برای سفت کاری ساختمان نیاز هست ، مثل "علی ، عظیم ، قدیر ، شدید ، مجید ، ممیت و ... ) 

و ذکر های جمالیه مثل مصالحی که برای نازک کاری و زیبا سازی نمای ساختمان ، و قشنگی و محیط خوب و تهویه اش استفاده میشن ، مثل کریم ، لطیف ، ودود و ... ) 

حالا شما اگه بخوایین یک طرفه و یه مدت زیاد و بدون علم فقط صفات جمالیه رو بگین ، انگار توی معماری و ساختمان روحتون فقط نازک کاری و چیز های قشنگ و گچ و .. بکار بردین ، این طوری با یه بلا و یه طوفان و آزمایش کل این ساختمون نازک وبی اسکلتتون در هم میریزه . 

و یا برعکس اگه فقط رو یه اسم یا اسمای جلالیه کار کنین ، مثل این که فقط سفت کاری کردین ، و معماری روحتون فاقد علاقه و عشق ، روحیه ، زیبایی میشه تا جایی که خودش یه جهنم و گرفتاری و  بی علاقگی توی روحتون به وجود میاره . 

...........
ولی اگه این بنایی استاد کار داشته باشه ، بنا از اول میدونه و به ظرفیت شما هم توجه میکنه ، مثلا میبینه زورتون برای بلند کردن این مصالح و ساختن ساختمونتون چقدره و طبق اون مثلا از کم شروع مکینه بعد که ورزیده شدین و پیشرفت کردین این مصالح رو زیاد میکنه ، میگه کی سفت کاری کنین و کی نازک کازی و بلاخره قدم به قدم تا ساختمون تکمیل بشه . 

اذکاری هم که توی روایات برای همه گفته ، و یا دعایهای ایام مثلا توی ماه رمضان و توی ماه رجب و اعمال مخصوص اونها و ذکر هایی که امام ها برای همه توصیه کردن ، این ها برنامه هایی هستند که اگه طبق سفارش اونها و به همون ترتیب بریم ، در طول یکدوره یا یک سال قمری ما پیشرفت خوبی توی ساخت و معماری روحمون خواهیم داشت . 


ضمن این که همه اشیا و جهان از اسما و ذکر تشکیل شده : امام علی میگه توی دعای کمیلی : 

الهم انی اسئلک ب اسماءک التی ملاءت ارکان کل شیء 
میگه من قسم به اسماء ی که همه چیزها و اشیاء رو پر کرده از تو در خواستی میکنم ، 

و مخصوصا مجردات و روح شما ، غذا و تواناییشون به این نماز و قرآن و ذکر شماست . 


پس دقیقا مثل ساختن یه ساختمان و یا رفتن به یه بدن سازی هست که باید وزنه ها رو برای پیشرفت و رشد طبق اصول و برنامه خاصی بگین ،  ، نمیشه کیسه سیمان ده تنی به شما بدن و شما هنوز زور و امکانات حملش رو هم نداشته باشین ، یا این که بگن این 1000 تا کیسه رو توی یه هفته جابجا کن مثلا ! نمیشه ، بله شما هم اگه 10 هزار تا لااله الا الله تویه روز بگین اگه شرایطش رو ندشته باشین بعد چند روزی قاط میزنین !!
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
#8
(1392 دي 13، 15:23)مجتبی نوشته است: 4fvfcja 
گفتن ذکر در اولین اولویتی که میتونیم برای خودمون وقت بذاریم همینطور وقت هایی که نشاط خوبی داریم . 
اتاق تاریک و خلوت  
گرفتن وضو 



فکر کردن به معنی ذکر  ، و این که آدم به این فکر کنه که پس این ذکر ،  هستی خدا هست ، فقط خدا هست  ، قاری این ذکر هم خداست البته نور خداست به اندازه ای که خوبه و به اندازه ای که این گفتن ما ناقصه ناشی از ما ، یعنی نقصش بخاطر ما و حسن و خوبی و اثرش بخاطر خداست . 

مثلا یه استغفرالله که آدم میگه ، هر چقدر براش آرام بخش و موثره و خوبه و مفید این مال خداست و هرچقدر ما نتونستیم به اون حقیقت های بالاتر ذکر دست پیدا کنیم ناشی از ما . 

این رو که کار کنیم کم کم پیشرفت میکنیم توی اون ذکر .
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
#9
303

5353 تعقیبات مشترکه 



http://www.image-share.com/upload/2436/227.jpg

http://www.image-share.com/upload/2436/228.jpg

http://www.image-share.com/upload/2436/229.jpg

http://www.image-share.com/upload/2436/230.jpg

http://www.image-share.com/upload/2436/231.jpg

http://www.image-share.com/upload/2436/232.jpg

http://www.image-share.com/upload/2436/233.jpg

http://www.image-share.com/upload/2436/234.jpg



دانلود تعقیبات مشترکه  به صورت فایل pdf : 
http://www.mediafire.com/view/orq183t9tb...مشترکه.pdf

دانلود نکات مهمی در مورد عبادت و اذکار : 
http://www.mediafire.com/view/dtc7q09dwx...عبادات.pdf



منبع کتاب انیس الصادقین ،
#10
4fvfcja53
یکی از خاطرات و تجربیاتم این بود ، من یه برنامه ذکر یک ساعته (به منظور موفقی در ترک )  داشتم،

هر روزی موفق میشدم اون رو بگم ، تا پایان اون روز هرگز وسوسه نمیشدم ،

برام خیلی عجیب بود ، اول امتحانی شروع کردم ، واقعا هیچ روزی رو سراغ نداشتم ، 

معمولن وقت هایی حالم دچار وسوسه و تحریک میشد که میدیدم توی قویم چند روزیه موفق به انجام این برنامه نشده بودم ، 


 بعد کم کم به اولین اولویتم تبدیل شد ،  این که اول  سجده یونسیه رو 400 تا میرفتم و بعد 1500 تا "الله " میگفتم ، کار سختی بود  نیم ساعت یونسیه طول میکشید و 15 دقیقه هم ذکر الله . 

میگن ذکر الله برای رد کردن وسوسه شیطان خیلی کارسازه ، مخصوصا که این ذکر مستقیم چند جا توی آیات قرآن اومده ، بعضی ذکر الله  رو یاد خدا معنی کردن ولی بعضی هم گفتن یعنی خود ذکر "الله " هم شامل همچین خاصیتی میشه . 

«أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» همانا با یاد خدا (ذکر الله ) دل ها آرام می گیرد

ذِكرُ اللهَ مُطَرِدَهُ الشَّيطانَ   ذکر الله  خدا شیطان را رد میکند 

اتل ما اوحي من الكتاب و اقم الصلوة ان الصلوة تنهي عن الفحشا و المنكر و لذكر الله اكبر...
53آنچه را که وحی شده است از کتاب قرآن بخوان و نماز بپادار ، به درستی که نماز انسان را از فحشا و کار زشت باز میدارد ، و ذکر الله (یاد خدا ) بزرگتر ! 53


و لذكر الله اكبر...


ناگفته نماند ، که ذکر خدا حقیقت ها و مراتبی داره ، مثلا ترک گناه بزرگترین ذکره ، هر نگاه محبت آمیز ، هر لحظه فکر به خدا ذکره ، ولی ذکر خدا مراتبی داره ، هم ظاهر و هم باطن داره و هم توی لفظ و هم توی معنی ، 


خود گفتن ذکر الله  گفتن هم یه مرتبه ای از حقیقت ذکره ، و در واقع ظاهر ذکر گفتن هست به امید این که صاحب باطنش هم بشیم 


یک پژوهشگر میگه : "این پژوهشگر هلندی همچنین گفت: از نظر پزشکی برایم ثابت شد که حرف الف که کلمه "الله" با آن شروع می شود، از بخش بالایی سینه انسان خارج شده و باعث تنظیم تنفس می شود، به ویژه اگر تکرار شود و این تنظیم تنفس به انسان آرامش روحی می دهد. حرف لام که حرف دوم "الله" است نیز باعث برخورد سطح زبان با سطح فوقانی دهان می شود. تکرار شدن این حرکت که در کلمه "الله" تشدید دارد نیز در تنظیم و ترتیب تنفس تأثیرگذار است. اما حرف هاء حرکتی به ریه می دهد و بر دستگاه تنفسی و در نتیجه قلب تأثیر بسیار خوبی دارد و موجب تنظیم ضربان قلب می شود."


از قوی ترین ذکر هاست ، و زیاد گفتنش بدون تمرکز  خطرناکه ، بلکه به نیت ترک در حد 10 15 دقیقه یا 1500  به نیت ترک خوبه . من جایی خوندم آیت الله کشیمیری تا نیم ساعت هم سفارش میکردن ، ولی اعداد کبیرش ظرفیت میخواد . 

اینو به بعضی بچه ها هم سفارش دادم ولی چون زیاد بود نمیتونستن . 

.............

در ادامه خواص ذکر یونسیه (از قول آیت الله کشمیری ) میگم : 

53ذكر يونسيه:
 ذكر يونسيه مراد آيه 87 سوره انبياء است: «لا الهَ الّا انتَ سُبحانَكَ انّى كُنتُ مِنَ الظّالِمين»

سلسله عرفاى قرن اخير، از آيت‏اللَّه سيد على شوشترى، ملا حسينقلى همدانى، سيد احمد كربلائى و سيد على آقا قاضى تا جناب استاد (کشمیری ) ، همگى اتفاق و تأكيد بر اين استغفار كامل آن‏هم در سجده داشتند.اعداد آن 7000 3000 1001 700 400 بار مى‏باشد كه بستگى به دستور استاد و قابليت طالب دارد. اما عدد 400 براى همه، آن هم شب‏ها بعد از نماز عشاء تا هر وقت شب در سجده، نافع است. چون اين ذكر به يك معنى استغفار است و هيچ عوارضى در آن نيست.جنابش در آثار اين ذكر مى‏فرمودند:

1- براى ديدن حالات برزخى مؤثر است، و در نجف برايم كراراً اتفاق مى‏افتاد.

2- براى تقويت نفس و قلب و مكاشفات بسيار خوب است.

3- چيزى بهتر از ذكر يونسيه براى پيشرفت راه ندارم.

4- براى رفع حجب و نوانيت مؤثر است.

5- استجابت دعا و نجات مؤمنين، از طرف خدا شامل گوينده آن مى‏شود.

6- تجرد، با مداومت اين ذكر حاصل مى‏شود،

چنانكه براى مرحوم سيد هاشم حداد سه روز حالت تجرد برزخى اتفاق افتاد، كه البته مكاشفه اين طول زمانى را ندارد.


 آخوند ملا حسينقلى همدانى فرموده بود: هر قدر در هر وقت بتوانيد اين ذكر را بگوئيد، و مرحوم شيخ محمد بهارى در تذكرةالمتقين فرموده بود: «سالك در اواسط كارش اين ذكر را بگويد.»

 حضرت استاد از قول مرحوم سيد هاشم حداد نقل كرد كه ذكر يونسيه براى معرفت نفس و معرفت ربّ مؤثر است، و خودش به ذكر يونسيه مشغول بود.وقتى سؤال كردم: در ايام فراغت، همانند راه رفتن و نشستن، چه ذكرى براى نورانيت قلب و رفع حجب خوب است؟ فرمود: «ذكر يونسيه».مى‏فرمود: «عدد 3000 به بعد براى كمّلين (سالكينى كه از مراحلى و منازلى عبور كرده‏اند) مى‏باشد.»جناب استاد مدت زيادى اين ذكر را در نجف 3000 مرتبه در سجده مى‏گفتند. (ر: ص 93 و 92 و 91)53

534fvfcja 

پیرامون اثرات ذکر یونسیه قبلا مطالبی نوشته بودم ، اینجا جمعشون میکنم : 


(1392 اسفند 4، 16:24)مجتبی نوشته است: 4fvfcja53

بچه ها ذکر یونسیه بسیار قویه  مخصوصا اگه توی سجده بگیم . 


خیلی کارها میکنه ، 

بعضی ها میگن چرا ما مدتی گفتیم فایده ای نداشت ، 

باید مداوم داشت ، یکم تداوم پیدا بکنه ، 

من خودم یک سال شد دیگه الان ، تقریبا 90 درصد روزها حداقل 400 بار گفتم  . 

بعد میبینین از فرش اومدین به عرش ، هم زندگیتون درست میشه ، و سامان پیدا میکنه ، هم  نگرانی ها و هم و غم دنیا براتون کم میشه ، از ظلمات و تاریکی های نفس پله ای میشه برای بیرون اومدن . 

باعث تواضع و حس خاکساری میشه ، این که کمتر دچار غرور و تکبر میشی ، خود سجده طولانی تمرین حس تواضع و پذیرش و اطلاعت کردن دستورات خداست ، 

باعث پاکی نفس میشه ، کم کم این پاکی به قلب هم سرایت میکنه ، 


اکثر عرفا این ذکر رو تا آخر عمر میگفتن ، 

این ذکر باعث معرفت نفس میشه . و توی معرفت نفس کمک میکنه ، باعث میشه حالات و احساسات معنوی رو بتونه بهتر درک کنه ، و لذت و آثار امور روحانی رو خوب تشخیص بده . 

ما اگه توی گناه تداوم داریم ، 

حداقل توی سجده و تواضع و خاکساری پیش خدا هم تداوم داشته باشیم ، 

که زنگار این آلودگی ها روی قلب نشینه . 

خلاصه هرکی شروع کرد این ذکر رو خیلی خیلی  انتخاب خوبیه ، منتها ولش نکنه ، همیشه سعی کنه هر روز لااقل تعدادی بگه ، خوبش 400 تا در روز هست . 


باعث میشه دل ادم پیش خدا بشکنه ، و خدا خودش جبران کننده دل شکسته هست ، تداوم این ذکر باعث تداوم حس تواضع و دلشکستگی پیش خدا میشه ، باعث میشه آدم صفات خوب و نیکش و موفقیت ها و کارهاش رو از خودش ندونه بلکه لطف و توفیق خدا ببینه و اگه کار خیری کرد و پاکی کرد یا عبادتی کرد ، اون حس غرور و عجب براش پیش نیاد .

53
(1393 فروردين 18، 2:09)مجتبی نوشته است: از آفات بزرگ خیلی از ما مذهبی ها غرور به خود یا حتی غرور به خداست ، 

این که وقتی یه خیری رو میشنویم ، یا یه کاری رو خوب میدونیم ، 

میگیم پس باید انجامش بدیم !  

تا میشنویم امر خداست ، یا واجبه یا ترکش حرامه میریم برای عمل 

در صورتی که این اول راه هست ، این که همیشه سعی میکنیم فقط درست و غلط یا باید و نباید رو بدونیم ، 

بعد که میریم توی عمل کم میاریم ، بعد دوباره سعی میکنیم ... . 

99 درصد خیلی از کارامون با غرور همراهه ، اما نه اون غرور و کبری که ما نسبت به بقیه داریم ، همه میگیم خدا شاهده ما هیچ غرور و کبری نسبت به بقیه نداریم ، 

ولی 99 درصد اساسی مغروریم ، یا کبر داریم ، به خود یا به خدا ، 

وقت فکر درست فکر نمیکنیم ، نمیایم درست  مشورت کنیم ، کاربرد های زندگی  رو بریم مطالعه کنیم ، این که برای هر کاری هزاران تا نکته و فن و کاربرد هست ، انواع تلاش و فکر هست و انواع نکته و تجربه که میتونه ما رو موفق کنه ، 

ولی فکر رو تعطیل کردیم ، مخصوصا تو اون زمینه ها که امر خدا توش هست ! یا فکر میکنیم ، خوب حالا که دونستیم انجامش بدیم پس بریم انجام بدیم !، 

چه توی نماز اول وقت چه توی ترک گناه ، توی رفع کردن سستی و تنبلی از زندگی ، توی درس ، خانواده و ...   .

...........

غرور به خوب بودن ، غرور به توانستن ، غرور به خیلی از چیز هایی که باعث میشه ما نسبت به عواملی که توی درون و بیرون وجودمو دارن روی زندگیمون اثر میذارن ، بی فکر و بی توجه باشیم ، غرور این طور که : فکر کنیم که بدون در نظر نگرفتن اون ها هم میشه نقشه ها و اهدافمون عملی بشه . 

در صورتی که مثلا برای ترک گناه ، یه  زیاده روی ، بی فکری ، یه فکر مشوش ، یا یه اعصاب خورد خیلی راحت میتونه اثر بذاره ، در این حال طرف سالهاست میخواد ترک کنه ، ولی ننشسته  درست خودش رو با فکر بشناسه یا تکنیک هایی یاد بگیره که توی عمل موفق تر باشه . 


نمیدونم توضیحم خوب بود یا نه ، 

میخواستم نقش خاکساری و سجده در پیشگاه خدا  و نقش ذکر یونسیه رو در درست شدن زندگی بگم ، اگه این سجده عملی توی تفکر و شخصیتمون نفوذ کنه ، توی درست شدن  و اصلاح کارها هم به خودمون مغرور نمیشیم . 

.
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
#11

مرحوم علامه طباطبائی میفرمودند:


گاهی بعضی صفات زشت در وجود انسان است


نمی تواند آن صفت زشت و بد را از خود دور کند 


نمیتواند خودش را از ان صفت شستشو بدهد،


عاجز می شود *


آن وقت است که باید عجــــزش را محضر خدای 


متعال عرضه بدارد


بگوید خدایا *عاجزم*


تلاش کردم نتوانستم درمان کنم

یا طبیب من لاطبیب له


خـــــود به دادم بــــــــــرس ای طبـــــیب!
#12
ذکر های جلالیه مثل  مصالحی هستند که برای سفت کاری ساختمان نیاز هست ، مثل "علی ، عظیم ، قدیر ، شدید ، مجید ، ممیت و ... ) 

و ذکر های جمالیه مثل مصالحی که برای نازک کاری و زیبا سازی نمای ساختمان ، و قشنگی و محیط خوب و تهویه اش استفاده میشن ، مثل کریم ، لطیف ، ودود و ... ) 

حالا شما اگه بخوایین یک طرفه و یه مدت زیاد و بدون علم فقط صفات جمالیه رو بگین ، انگار توی معماری و ساختمان روحتون فقط نازک کاری و چیز های قشنگ و گچ و .. بکار بردین ، این طوری با یه بلا و یه طوفان و آزمایش کل این ساختمون نازک وبی اسکلتتون در هم میریزه . 

و یا برعکس اگه فقط رو یه اسم یا اسمای جلالیه کار کنین ، مثل این که فقط سفت کاری کردین ، و معماری روحتون فاقد علاقه و عشق ، روحیه ، زیبایی میشه تا جایی که خودش یه جهنم و گرفتاری و  بی علاقگی توی روحتون به وجود میاره . 


ذکرهایی که شما پیشنهاد دادید که همش جلالیه هست1744337bve7cd1t81
[تصویر:  nasimhayat.png]

Hanghead به امید توبه در آینده گناه نکنیم Hanghead

آیا مطمئنیم که در حال ارتکاب گناه قبض روح نمی شویم؟

آیا مطمئنیم که فرصت توبه می یابیم؟

اکنون که فرصت هست باید استفاده کرد

63 63 63 63

#13
سلام

من یه پیشنهاد برای ذکر صلوات به نیت پاکی در مسابقه بیست و سی روزه ارایه کردم

ی سری از دوستان اعلام کردن که می خوان تو طرح باشن

لطفا اسمشونو اینجا بنویسن

تا به امید خدا شروع کنیم
گنج و مار  و  گل و خار  و  غم و شادی  به همند!

[تصویر:  nasimhayat.png]
[تصویر:  36.png]
#14
(1393 آبان 18، 20:11)آسمان ابری نوشته است: ذکر های جلالیه مثل  مصالحی هستند که برای سفت کاری ساختمان نیاز هست ، مثل "علی ، عظیم ، قدیر ، شدید ، مجید ، ممیت و ... ) 

و ذکر های جمالیه مثل مصالحی که برای نازک کاری و زیبا سازی نمای ساختمان ، و قشنگی و محیط خوب و تهویه اش استفاده میشن ، مثل کریم ، لطیف ، ودود و ... ) 

حالا شما اگه بخوایین یک طرفه و یه مدت زیاد و بدون علم فقط صفات جمالیه رو بگین ، انگار توی معماری و ساختمان روحتون فقط نازک کاری و چیز های قشنگ و گچ و .. بکار بردین ، این طوری با یه بلا و یه طوفان و آزمایش کل این ساختمون نازک وبی اسکلتتون در هم میریزه . 

و یا برعکس اگه فقط رو یه اسم یا اسمای جلالیه کار کنین ، مثل این که فقط سفت کاری کردین ، و معماری روحتون فاقد علاقه و عشق ، روحیه ، زیبایی میشه تا جایی که خودش یه جهنم و گرفتاری و  بی علاقگی توی روحتون به وجود میاره . 


ذکرهایی که شما پیشنهاد دادید که همش جلالیه هست1744337bve7cd1t81


سلام ، 

اینطور نیست ، مثلا صلوت و استغفار  جنبه زیبایی و محبتشون بیشتره ، صلوات آدم رو لطیف میکنه ، محبت رو زیاد میکنه ، اخلاق رو خوب میکنه و .. خیلی خاصیت داره . 

یا تسبیحات اربعه و "الله " هم هر دو رو دارند ، ولی جنبه محبت و شوق ذکر "الله " خیلی بالاتره 

........
لاحول و لااله الا الله درسته جلالی هستند ، ولی برای ترک خوبند ، ولی بهتره قبلش با کسی مشورت کنین . 
 
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
#15
سلام من ده روزه ک دارم صبحا سوره یس میخونم
تصمیم گرفتم چله بردارم 
و چهل روز سوره یس بخونم از شنبه
هر کی همراهی میخواد بکنه بسم الله
(البته با اجازه بزرگای کانون)
1-شادبانو
2- 53


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان