عزیز :.:.::. * اعلام وضعیت اولین بسته پاکی مسابقه #پاکی_رمضان * .::.:.


امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نماز راه رستگاری

#31
براي پي بردن به اسرار نماز بايد چه كار كرد؟



با توجه به اين كه خداوند متعال عليم و حكيم است، پس يكايك احكام حكمت خاصى دارد ولكن پى بردن به آن اسرار براى ما هم ميسر نيست چه اين كه با علم محدود ما از نيازها، استعدادها و نيز راه رفع نيازهاى واقعى و شكوفا كردن استعدادها به نحو صحيح و بدون مخاطرات جسمى و روحى، مادى و معنوى، چگونه مى توان چنين ادعايى نمود.
علاوه بر اين كه اساس در اين احكام فراخوان بشر به تعبد و اظهار بندگى در مقابل حضرت پروردگار است. البته چه بسا ممكن است آگاهى به اين اسرار و حكمت ها حداقل در بعضى افراد موجب تقويت انگيزه آنها در پيروى از آن دستورات شود به همين جهت در صدد كنكاش از اسرار و حكمت هاى احكام مى كنند.
به هر صورت نماز، علل و فلسفه هاى متعددى دارد از جمله: در نماز علاوه بر جنبه شكرگزارى، راز و رمز و اهداف چندى نهفته كه بعضى از آنها عبارت است از:
الف) ياد و ذكر خدا زيرا انسان موجود فراموش‏كارى است. بنابر اين هر چند ساعت يك بار، با خواندن نماز خداى سبحان را يا د كرده و متذكر وجود لايتناهاى او مى‏شود.
ب) وقتى انسان متذكر خدا بود و خدا را مراقب خويش ديد، قهراً از انجام گناه و منكرات شرم و حيا مى‏كند. بنابر اين يكى از اهداف نماز جلوگيرى از فحشا و منكرات است: «ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر».
ج) هدف ديگر نماز عبوديت و خشوع و خضوع در پيشگاه مقام ربوبيت است. به طور مؤدب ايستادن، ركوع كردن، جبين به خاك ساييدن، سجده و نشستن دو زانو و همه نشانه‏هاى خضوع است. و اين حقى است از خداى سبحان كه هر انسانى موظف به اداى آن است. توجه داشته باشيد كه همين خشوع و خضوع، به تدريج در روح و جان ما اثر گذاشته و انسان را در برابر ساير افراد متواضع مى‏كند. امام على (ع) مى‏فرمايد: «ومن تعفير عتاق الوجوه بالتراب تواضعا خداى سبحان نماز را مقرر داشت تا پيشانى از روى تواضع به خاك ماليده شود»،(1) حضرت فاطمه (س) نيز مى‏فرمايد: «جعل اللّه الصلاة تنزيها لكم من الكبر خداوند نماز را مقرّر داشت تا دامن انسان را از كبر و منيّت پاك گرداند».
د) راز ديگرى كه در نماز نهفته است تشكيل جماعت‏هاست. ويل دورانت مى‏نويسد: بر هيچ انسان منصفى پوشيده نيست كه شركت مسلمان‏ها در نمازهاى جماعت روزانه چه اثر خوبى در وحدت و تشكّل آنها دارد. با كمى دقت مى‏توان دريافت كه در سايه همين جماعت‏ها و جمعه‏هاست كه انسجام و اتحادى در اقشار مختلف ايجاد مى‏شود و در سايه آن بركات و ارزش‏هايى وجود دارد. از كارهاى عمرانى يك منطقه گرفته تا راه حل ساير مشكلات افراد و جامعه. آنچه ذكر شد بيانگر اين حقيقت است كه به هر حال يكى از اهداف نماز، پاك و منزه ساختن روح انسان از كبر و منيت است همچنان كه نماز بازدارنده انسان از لغزش‏ها و گناهان است. نماز در ساحت روح انسان، همان نقشى را ايفا مى‏كند كه نرمش و ورزش در ساحت جسم انسان ايفا مى‏نمايد. اگر كسى ورزش رابراى مدت طولانى ترك كند، كم‏كم بدنش دچار يك نوع سستى و كسالت مى‏شود و چه بسا سلامت خود را از دست بدهد.
بنابر اين انسان بايد روزانه يا لااقل هفته‏اى چند ساعت، به راهپيمايى و ورزش بپرازد تا به تدريج جسم را سلامت و شاداب سازد. روح انسان نيز چنين نيازى دارد، بايد هر روز اين نيايش و سرود مذهبى و اسلامى تكرار گردد تا به تدريج سلامت و شادابى روح انسان در سايه ياد حق احراز گردد.
ه) براى اينكه در نماز و به ويژه در ركوع و سجود، حالت خشوع و خضوع فراموش نشود، شايسته است قبل از نماز با خود تعهد نموده و نوعى شرط و قرارداد ببنديم كه به غير خدا توجه نكنيم و نيز در حين نماز با مراقبت شديد، نگذاريم ذهن ما به انحراف‏كشيده شود. تمرين‏بر اين‏نكته به تدريج اثر مثبت و مفيدى به جاى مى‏گذارد. همچنين رعايت نكاتى چند ضرورى است:
الف) نماز خواندن در محيط آرام و بى‏سر و صدا.
ب) موانع را برطرف ساختن چنان كه در برابر عكس، درب باز، آتش و آئينه نماز كراهت دارد.
ج) در حال نشاط و اعتدال نماز خواندن. خواب آلودگى، گرسنگى زياد، محيط خيلى گرم يا خيلى سرد و مانع از حضور دل خواهد شد.

پى‏نوشت‏
(1) نهج‏البلاغه
مردن پايان تو نيست، آغازی دگر بايد تو را
 سپاس شده توسط
#32
نماز و اسرار تربيتي آن


• نماز موجب ياد خداست:
ياد خدا بهترين وسيله براي خويشتن داري و كنترل غرايز سركش و جلوگيري از روح طغيان است. «نمازگزار» همواره به ياد خدا مي‏باشد، خدايي كه از تمام كارهاي كوچك و بزرگ ما آگاه است، خدايي كه از آنچه در زواياي روان ما وجود دارد و يا از انديشه ما مي‏گذارد، مطلع و باخبر است و كمترين اثر ياد خدا اين است كه به خودكامگي انسان و هوسهاي وي اعتدال مي‏بخشد، چنان كه غفلت از ياد خدا و بي خبري از پاداشها و كيفرهاي او، موجب تيرگي عقل و خرد و كم فروغي آن مي‏شود.
انسان غافل از خدا در عاقبت اعمال و كردار خود نمي‏انديشد و براي ارضاي تمايلات و غرايز سركش خود حد و مرزي را نمي‏شناسد و اين نماز است كه او را در شبانه روز پنج بار به ياد خدا مي‏اندازد و تيرگي غفلت را از روح و روانش پاك مي‏سازد.
به راستي، انسان كه پايه حكومت غرايز در كانون وجود او مستحكم است، بهترين راه براي كنترل غرايز و خواستهاي مرزنشناس او همان ياد خدا، ياد كيفرهاي خطاكاران و حسابهاي دقيق و اشتباه‏ناپذير آن مي‏باشد. از اين نظر قرآن يكي از اسرار نماز را ياد خدا معرفي مي‏كند: «اقم الصلوة لذكري؛ نماز را براي ياد من بپادار!» (1)

• دوري از گناه:
نمازگزار ناچار است كه براي صحت و قبولي نماز خود از بسياري از گناهان اجتناب ورزد؛ مثلا، يكي از شرايط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمام وسايلي است كه درآن به كار مي‏رود، مانند آب وضو و غسل، جامه‏اي كه با آن نماز مي‏گزارد و مكان نمازگزار، اين موضوع سبب مي‏شود كه گرد حرام نرود و در كار و كسب خود از هر نوع حرام اجتناب نمايد؛ زيرا بسيار مشكل است كه يك فرد تنها در امور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقيد شود و در موارد ديگر بي پروا باشد.
گويا آيه زير به همين نكته اشاره مي‏كند و مي‏فرمايد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشأ و المنكر؛ كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه باز مي‏دارد.» (2)
بالاخص اگر نمازگزار متوجه باشد كه شرط قبولي نماز در پيشگاه خداوند اين است كه نمازگزار زكات و حقوق مستمندان را بپردازد؛ غيبت نكند؛ از تكبر و حسد بپرهيزد؛ از مشروبات الكلي اجتناب نمايد و با حضور قلب و توجه و نيت پاك به درگاه خدا رو آورد و به اين ترتيب نمازگزار حقيقي ناگزير است تمام اين امور را رعايت كند. روي همين جهات، پيامبر گرامي ما(صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) مي‏فرمايد: نماز چون نهر آب صافي است كه انسان خود را در آن شست و شو دهد، هرگز بدن او آلوده و كثيف نمي‏شود. همچنين كسي كه در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواندو قلب خود را در اين چشمه صاف معنوي شست و شو دهد، هرگز آلودگي گناه بر دل و جان او نمي‏نشيند.
آثار فردي و تربيتي نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نيست؛ ولي اين نمونه مي‏تواند نشانه كوچكي از اسرار بزرگ اين عبادت بزرگ اسلامي باشد.

• نظافت و بهداشت:
از آنجا كه نمازگزار در برخي از مواقع همه بدن را بايد به عنوان «غسل» بشويد و معمولا در شبانه روز چند بار وضو بگيرد و پيش از غسل و وضو تمام بدن خود را از هر نوع كثافت و آلودگي پاك سازد؛ ناچار يك فرد تميز و نظيف خواهد بود. از اين نظر نماز به بهداشت و موضوع نظافت كه يك امر حياتي است كمك مي‏كند.
• انضباط و وقت‏شناسي:
نمازهاي اسلامي هر كدام براي خود وقت مخصوص و معيني دارد و فرد نمازگزار بايد نمازهاي خود را در آن اوقات بخواند، لذا اين عبادت اسلامي به انضباط و وقت‏شناسي كمك مؤثري مي‏كند.
بالاخص كه نمازگزار بايد براي اداي فريضه صبح پيش از طلوع آفتاب از خواب برخيزد، طبعا يك چنين فردي گذشته از اين كه از هواي پاك و نسيم صبحگاهان استفاده مي‏نمايد، به موقع فعاليتهاي مثبت زندگي را آغاز مي‏كند.
آثار فردي و تربيتي نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نيست؛ ولي اين نمونه مي‏تواند نشانه اسرار بزرگ اين عبادت بزرگ اسلامي باشد.


پي‏نوشت‏ها
1. سوره طه، آيه 14.
2. سوره عنكبوت، آيه 45.
مردن پايان تو نيست، آغازی دگر بايد تو را
 سپاس شده توسط
#33
راز نماز (براى جوانان)... » قسمت اول «


نماز، عبادتى بزرگ
شناخت معبود و آفريدگار، محبّت او را در دل ايجاد مى كند و اين محبّت، انسان را به پرستش و عبادت و اظهار كوچكى و تواضع در برابر عظمت او وا مىدارد.
نماز، جلوه اى از بندگى انسان در پيشگاه خدا و مظهر عبوديّت و عبادت است . آنكهبندهآفريدگاراست و اين بندگى را احساس مى كند و مى داند و باور دارد، در برابر او، مطيع است ودر پيشگاهش سر بر خاك مى نهد و به سجده مى افتد و با وى راز مى گويد و نياز مى طلبدو آن خالق يگانه را كه سر رشته دارِ اوست ، به عظمت و پاكى مى ستايد.

چرا عبادت ؟
فلسفه آفرينش انسان ، بندگى وعبادت و عبوديّت است . اين صريح كلام الهى در قرآن كريم است كه مى فرمايد:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالاِْنسَإِلا لِيَعْبُدُونِ
جن و انس را،جز براى پرستش و بندگى خود نيافريدم .
اين حكمت و هدف والا، سرلوحه همه رسولانالهى نيز بوده است . در قرآن مى خوانيم : وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِى كُلِّ اُمَّةٍ رَسُولاً اَنِاعْبُدُوا اللّهَ وَاجْتَنِبُوا الطّاغُوت
در هرامّتى پيامبرى برانگيختم كه (به مردم بگويند) بنده خدا باشيد و از طاغوت بپرهيزيد.
ناگفته نماند كه اين بندگىكردن ، سودى به خدا نمى رساند بلكه مايه عزّت و سعادت خود انسان است وگرنه خداوندبى نياز مطلق است :
من نكردم خلق تا سودىكنم
بلكه تا بر بندگان جودىكنم
اگر معلّم به شاگردانش مى گويد: درس بخوانيد،نفع اين درس خواندن به خود آنان بر مى گردد و براى معلّم سودى ندارد.
مردن پايان تو نيست، آغازی دگر بايد تو را
 سپاس شده توسط
#34
ريشه هاى عبادت


.1 عظمت خدا
برخورد با يك شخصيت برجسته ، انسان را به تواضع وا مى دارد، ديدار بايك دانشمند بزرگ ، آدمى را به تكريم و احترام وا مى دارد، چون كه انسان در برابرعظمت و دانش آن شخصيت و اين دانشمند، خود را كوچك و كم سواد مى بيند. خداوند، مبداءهمه عظمت ها و جلال هاست . شناخت خدا به عظمت وبزرگى ، انسان ناتوان وحقير را بهكُرنش وتعظيم در برابر او وامى دارد.

.2 احساس نياز و وابستگى
انسان ، عاجز، نيازمند و ناتوان است و خداوند، در اوج بى نيازى وغناى مطلق ، و سر رشته دار امور انسان هاست . اين هم عاملى است ، تا انسان در برابرخداوندبندگىكند.

.3 سپاس نعمت
توجه به نعمت هاى بى حساب وفراوانى كه از هر سو و در هر زمينه ما را احاطه كرده ، قوى ترين انگيزه را براىپرستش پروردگار ايجاد مى كند. نعمت هايى كه حتّى پيش از تولّد شروع مى شود و در طولزندگى همراه ماست و در آخرت هم (اگر شايستگى داشته باشيم ) از آن بهره مند خواهيمشد. قرآن به اين نكته اشاره كرده و به مردم زمان پيامبر صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
فَلْيَعْبُدُواْرَبَّ هَذَا الْبَيْتِ الَّذِىَّ اءَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفبايد خداى كعبهرا عبادت كنند، خدايى كه آنان را از گرسنگى نجات داد و از ترس ، ايمن ساخت.


.4فطرت
در سرشت انسان ، پرستش و نيايشوجود دارد. اگر به معبود حقيقى دست يافت ، كه كمال مطلوب همين است ، و اگر بهانحراف و بيراهه دچار شد، به پرستش ‍ معبودهاى بدلى و باطل مى پردازد. بت پرستى ،ماه و خورشيد پرستى ، گوساله و گاو پرستى ، نمونه هايى انحرافى است كه وجود دارد،كسانى هم پول و مقام و همسر و ماشين و مدال و ... را مى پرستند.
انبيا آمده اندتا فطرت را در مسير حق ، هدايت كنند و انسان را از عبادت هاى عوضى نجات بخشند. حضرتعلى عليه السلام در مورد بعثت رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد:
فَبَعَثَ اللّهُ مُحَمَّدا بِالْحَقَّلِيُخرِجَ عِبادَهُ مِنْ عِبادَةِ الاوثانِ اِلى عِبادَتِهِخداوند حضرتمحمّد صلى الله عليه و آله را برانگيخت ، تا بندگانش را ازبت پرستىبهخدا پرستىدعوت كند.
روحِعبادت در فطرت انسان نهفته است و اگر درست رهبرى نشود به عبادت بت و طاغوت مىگرايد. مثل ميل به غذا كه در هر كودكى هست ، ولى اگر راهنمايى نشود، كودك خاك مىخورد و لذّت هم مى برد. بدون هدايت صحيحِ اين گرايش ‍ فطرى نيز، انسان به عشق هاىزودگذر پوچ يا پرستش هاى بى محتواى انحرافى دچار مى شود.
مردن پايان تو نيست، آغازی دگر بايد تو را
 سپاس شده توسط
#35
چگونه عبادت كنيم ؟



مگر نه اينكه نشانى هر خانه رابايد از صاحب خانه گرفت ؟ و مگر نه اينكه در هر ضيافت و مهمانى ، بايد نظر ميزبانرا مراعات كرد؟
عبادت ، حضور در برابر آفريدگار است و نشستن بر سر مائده هاىمعنوى كه او براىبندگانخود فراهم كرده است .
پس ، چگونگى عبادت را هم از اوبايد فراگرفت و به دستور او عمل كرد و ديد كه او چه چيز را عبادت دانسته و عبادت رابه چه صورت از ما طلبيده است ؟
غير از شكل ظاهرى عبادات ، به خصوص نماز كه بيشتردر چگونگى آن سخن خواهيم گفت ، محتواى عبادت را بايد از ديد اولياى دين و متن مكتبشناخت و به كار بست .
بهترين عبادت ها آن است كه :


.1 آگاهانه باشد.

دو ركعت نمازِ انسان آگاه و دانا، از هفتاد ركعت نماز شخص نادان برتراست . و عبادت كننده ناآگاه ، همچون الاغ آسياب است كه مى چرخد ولى پيش ‍ نمىرود.
امام صادق عليه السلام مى فرمايد: كسى كه دوركعت نماز بخواند و بداند با كه سخن مى گويد، گناهانش بخشيده مى شود. در اين صورت است كه نماز، معراج روح مى شود و عاملبازدارنده از فساد و موجب قرب به خدا مى گردد.


.2 عاشقانه باشد.

آنچه موجب نشاطروح در عبادت مى شود وعابداز پرستش خود لذّت مى برد،عشق به اللّه و شوق به گفت وگوى با اوست .
عبادت هايى بى روح و از روى كسالت وسستى و خمودى ، نشانه نداشتن شور و شوق نيايش و نجوا با پروردگار است . در دعا مىخوانيم : وَ اجْعَلْ نِشاطِىفى عِبادَتِكَ
خداوندا! نشاط مرا در عبادت خودت قرار بده .
آنان كه از عبادت لذّت نمى برند، همچونبيمارانى هستند كه از غذاى لذيذ، لذّت نمى برند.
اگر اين شوق وعشق باشد، ديگرچندان نيازى به تبليغ ، تشويق و تحريك از بيرون نيست ، بلكه انگيزه درونى انسان رابه عبادت وامى دارد و آنگونه كه براى ديدار شخصيت معروف ومحبوبى ، لحظه شمارى مىكنيم واز آن ديدار، مسرور مى شويم ، از عبادت هم به وجد و نشاط مى آييم .
براىعاشقان ، شنيدن صداىاذاناعلام فرا رسيدن لحظه ديدار است . پيامبر اسلام به بلال مىفرمود: اَرِحْنا يا بلالاى بلال ! ما رااز غم و تلخى نجات بخش . اين شوق زايد والوصف آن حضرت را به نماز مىرساند.


.3 خالصانه باشد.

هيچ چيز همچونرياو خودنمايى و مردم فريبى، آفت عبادت نيست . از طرف ديگر، هيچ چيز چون خلوص ، ارزش آفرين عبادت و نماز نيست . البتّه داشتن اخلاص در عبادت بسيار دشوار است ، و دل و جان را از تهاجم وسوسه هاىابليسى رهاندن ، رنجى بزرگ دارد و همتى بلند و اراده اى نيرومند مى طلبد. عبادت تاخالص ‍ نباشد، در درگاه الهى پذيرفته نيست و تنها پيشانى بر زمين سودن و قرائت صحيحداشتن و در صف اوّل جماعت ايستادن و ... ملاك نيست . بايد نماز و بندگى از رنگِ رياپاك و به رنگِ الهىصبغةاللّهآراسته باشد تا بهخدا برسد. تعبير قرآن چنين است : وَمَآ اءُمِرُوَّاْ إِلا لِيَعْبُدُواْ اللّهَ مُخْلِصِينَلَهُ الدِّينَ
هيچ دستورعبادى براى مردم نيامده مگر آنكه امر به اخلاص در آن شده است .


.4 خاشعانه باشد.

خشوع ، حالت قلبى انسان در عبادتو نتيجه توجّه كامل به مقام بندگى در آستانِ الهى است . آنكه نياز و عجز خود را مىداند و عظمت و كمال الهى را مى شناسد و در عبادت ، خود را در برابر آن خداى بى همتاو آگاه مى يابد. حالتى متناسب با اينحضورپيدا مى كند، در اين حالت قلب ، خاشع مى شود، نگاه افتادهمى گردد و توجّه از هر چيز ديگر بريده و به معبود متوجّه مى شود.
قرآن در توصيفمؤ منان و عبادت شان مى فرمايد: الَّذِينَ هُمْ فِى صَلاَ تِهِمْ خَشِعُونَدر نمازشانخاشع اند.
اين حالت ، محصول آن توجّه است ، در حديث مى خوانيم : اُعبُدِ اللّهَ كَاءَنَّكَ تَراهُخدا را چنانعبادت كن كه گويا او را مى بينى .فَصَلِّها لِوَقتِها صَلاةَ مُوَدَّعٍ
چنان نمازرا در وقت خودش بخوان كه گويا آخرين نماز است . يعنى همواره اين حالت را داشتن كهگويا فقط براى همين يك نماز، فرصت باقى است .


.5 مخفيانه باشد.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اَعظَم العبادة اَجرا اَخفاهاپاداش عبادتىبيشتر وبزرگتر است كه مخفى تر باشد. اين براى آن است كه عبادت (به خصوص عبادت هاىمستحب ) در حضور جمع ، زمينه بيشترى براى تظاهر وريا دارد.
البتّه اين در مواردىاست كه اسلام ، خود امر به عبادت آشكار نكرده باشد، همچون نمازجماعت در مسجد كه ازنماز فرادى در خانه برتر است .
شيطان ، دشمن رستگارى انسان است و سوگند خوردهاست كه همواره در راه انسان ، چاه گمراهى بكند و پرتگاه گناه پديد آورد و انسان رامانند خودش جهنّمى كند. از اين رو، براى تباه ساختن عمل انسان ، دام مى گسترد وعبادت او را فاسد مى كند. يا از راه ريا و خراب كردن نيّت . يا پديد آوردن عُجب وخودپسندى به خاطر عبادت . يا از طريق سلب توفيق از انسان . و ... يا از راه كشاندنبه گناه ، كه موجب تباه شدن و هدر رفتن زحمت انسان در طريق بندگى مى شود.
همچونكشاورزى كه محصول زحمت هاى طاقت فرسايش ، با جرقه اى مى سوزد و دود مى شود، و ياجامى از آب زلال كه با افتادن حشره يا ريختن خاك در آن ، آلوده مى شود.
مردن پايان تو نيست، آغازی دگر بايد تو را
 سپاس شده توسط
#36
عبادت ، در ترازوى سنجش



گفتيم : عبادت ، يعنى بندگى و پرستش ، اطاعت امر خدا و انجام تكليف الهى ، خواستِ خود را فداى خواسته پروردگار كردن و گردن نهادن به احكام شرع .
آنچه به عنوانِ تكليف و عبادت انجام مى شود، به لحاظ نيّت و محتوا و كيفيّت انجام و خصوصيات فردى هر كس ، مراحل و مراتبى مى يابد.
گاهى عمل عبادى ، تنها مرتبه صحّت و درستى را از نظر رعايت شرايط دارد، گاهى به مرتبه قبول مى رسد، و گاهى هم صفت كمال مى يابد. پس براى عبادات ، شرايط زير مطرح است :
1. شرايط صحّت عبادات
2. شرايط قبولى عبادات
3. شرايط كمال عبادات

و اينك توضيحى پيرامون اين سه مرحله و سه نوع شرايط:

شرايط صحّت عبادت

هدفِ درست وشكلِ صحيح عبادت ، دو عامل مهمّ در صحّت آن است . يعنى هم مقصود از عبادت ، بايد رضاى خدا و قصد قربت و انجام فرمان الهى باشد، نه جلب نظر مردم و ريا و خودنمايى ،و هم صورت ظاهرى آن ، طبق دستور باشد، حتّى در جزئيات آن.
عمل خالص و نيّت خدايى در عبادات ، آن است كه چشم داشت تمجيد و تشكّر از مردم نداشته باشيم ، براى خدا كار كنيم و اجر خود را در بندگى و طاعت ، از او بخواهيم .
امام صادق عليهالسلام فرمود: وَالعَمَلُالخالِصُ الَّذى لا تُريدُ اَنْ تَحمِدَكَ عَلَيْهِ اَحَدٌ اِلاّ اللّهُ
عمل خالص عملى است كه در انجامش ، جز از خدا، از احدى انتظار سپاس ‍ وستايش نداشته باشى .
عامل ديگر صحّت عبادت به شكل آن مربوط است ، يعنى عمل ، طبق آنچه گفته اند ومطابق دستور شرع باشد، نه بر اساس ذوق و سليقه شخصى يا مد روز يا پسند مردم . اينكه مثلا نماز را چگونه بايد خواند، كجا آهسته و كجا بلند، كجا نشسته و كجا ايستاده ،كجا چهار ركعت و كجا دو ركعت ، و ... همه طبق دستور باشد، گرچه همه عبادت است .
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده است :
لا قَوْلٌ وَ لا عَمَلٌ و لا نيّةٌ اِلاّ بِاِصابَةِالسُّنَةِ هيچ ارزشى براى گفته ها و عمل ها نيست ، مگر آنجا كه به سنّت برسيم و متعبّد باشيم و طبق دستور، عمل كنيم .
اگر به شما بگويند در صد قدمى گنجى است كه مى توانيد استخراج و تصاحب كنيد، اگر 98 قدم يا 102 قدم برويد و حفر كنيد، به گنج دست نخواهيد يافت ورنج بيهوده كشيده اند.
در گرفتن شماره تلفن ، يك شماره كم و زياد، تماس را باخانه يا اداره ديگرى بر قرار مى كند و كليد، اگر يك دندانه كم يا زياد يا جابجا ساخته شود، قفل را نخواهد گشود.
امّا كسانى از روى انحراف ، در شك عبادت خدا تغييراتى مى دهند. اين تغيير دادن ها گاهى از روى لجاجت است ، گاهى روشنفكر مآ بى علّت آن است ، گاهى مقدّس مآبى و كلاه شرعى سبب آن مى شود و گاهى جهالت و نادانى ياعوامل ديگر.
تعبّدآن است كه حتّى در شكل عمل هم ، آنگونه كه دستور دين است ، بى كم و كاست ، عمل كنيم تا به مفهوم صحيح ،بندگى كرده باشيم .

ادمه دارد ...
مردن پايان تو نيست، آغازی دگر بايد تو را
 سپاس شده توسط
#37
اینو اینجا میزارم تا از مطالبش استفاده کافی رو ببرید



(1388 آذر 14، 0:36)Poorya نوشته است: تأثیر نماز بر کاهش انحرافات جنسی


ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنكر
سوره مباركه عنكبوت آیه 45
انحرافات جنسی از دردناك ترین مشكلات بشر در آستانه قرن بیست و یكم است. بررسی های كینزی در سال 1948 نشان داد كه از هر 100 مرد آمریكایی 4 مرد منحصراً همجنس خواه هستند، یعنی كوچكترین تمایلی به جنس مخالف ندارند!؟ این در حالیست كه تعداد زیادی از این 100 نفر، همجنس را بر غیر همجنس ترجیح می دهند یا تفاوتی بین همجنس و غیر همجنس برایشان مطرح نیست و یا با این كه به غیر همجنس متمایلند، به طور اتفاقی یا بیش از اتفاق همجنس بازی نیز می كنند. بدین ترتیب این آمار نشان می دهد، بیش از 3/1مردان آمریكایی بعد از سال های بلوغ خود همجنس بازی كرده اند و حداقل نصف این آمار در مورد زنان آمریكایی نیز صادق است.(1)
تازه این آمار مربوط به زمانی است كه تفسیر غلط از نظریات فروید و انحراف از آن، گسترش چندانی پیدا نكرده بود. بدیهی است پس از گذشت چند دهه باید هم، همجنس بازها به جایی رسیده باشند كه در پارلمان آمریكا برای خود نماینده داشته باشند و كمیسیون تشكیل دهند.
جالب اینجاست كه برخی منابع علمی روانپزشكی، حتی این تمایل را در برخی كاملاً بهنجار و طبیعی با شخصیت پایدار و عاری از هر گونه نشان روانی و با انطباق خوب از نظر اجتماعی توصیف كرده اند! (2)
با این اوصاف اگر همجنس بازی و لواط انحراف جنسی نیست، می توان حدس زد كه انحرافات جنسی در قاموس غرب دیگر چه واویلایی است؟!
بچه بازی، نمایش اعضای جنسی، سادیسم و مازوخیسم جنسی، مبدل پوشی، خود ارضایی، نظر بازی، حیوان دوستی، مرده دوستی و نمونه های بسیار متعدد دیگری كه قداست قلم مانع از توصیف آنهاست، همگی نمونه هایی از مهار گسیختگی و سقوط فاجعه آمیز غرب در قهقرای فساد جنسی و فحشاء به شمار می آیند.
بدین ترتیب انحرافات جنسی صرف نظر از مشكلات اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و .. كه ایجاد می كنند، تنها در بعد پزشكی و آن هم جدای از نتایجی كه در بروز بیماری های جسمی ماند بیماری های مقاربتی بر جای می گذارند، به خودی خود، از بزرگ ترین مشكلات پزشكی بشر امروز به حساب می آیند.
این در حالیست كه در جوامع اسلامی، قرن هاست كه نماز فعالانه و مقتدرانه بسان یك منجی قابل اطمینان، دامان مدد جویندگان از خویش را از هر گونه فحشاء و انحراف جنسی پاك و مصون داشته است.
آیین اسلام با ترغیب های متعدد به امر ازدواج و به خصوص با وضع قانون ازدواج موقت(كه با وجود آنكه از موارد اساسی اختلاف شیعه و سنی است، در كشور شیعه مذهب ما نیز بسان ممالك اهل سنت به فراموشی محض سپرده شده است) از هر جهت انسان را برای ارضای غریزه نیرومند جنسی، از طریق مشروع راهنمایی می كند. آیات متعدد سوره های نور، احزاب، بقره، نساء و .. بهترین گواه این موضوع است.
اما علاوه بر تحریك همه جانبه اسلام برای ازدواج و حتی سهل نمودن آن مثلاً با وضع قانون متعه یا ازدواج موقت(برای ریشه كن كردن موانع اقتصادی ازدواج) و علاوه بر مجازات های سختی كه برای منحرفین جنسی در نظر گرفته شده است، سایر قانون های اسلامی به گونه ای ارائه شده اند كه چنانچه حتی شخص به دلایلی از ازدواج باز ماند، هرگز به فساد و انحراف آلوده نشود و در رأس این قانون ها، فریضه نورانی "نماز" است.(3)
نمازگزار با امداد از "نماز" توانایی كنترل غرایز خود را افزونی می بخشد و آتش سوزاننده و پر لهیب فحشاء را كه چه بسا ممكن است به انحراف جنسی بیانجامد به آب عفاف، سرچشمه گرفته از "نماز" خاموش می كند.
پی نوشت:
(1) ترجمه سیناپس روانپزشكی كاپلان ـ سادوك ـ جلد سوم ـ ص 72
(2) روانپزشكی لیفودریس ـ مقاله اختلال های جنسی ـ ترجمه دكتر لون داویدیان ـ ص 313
(3) برای شرح بیشتر رجوع شود به نكته ای از این مجموعه مقالات، با عنوان "تاثیر نماز بر بیماری های مقاربتی"
نویسنده : دكتر مجید ملك محمدی
مردن پايان تو نيست، آغازی دگر بايد تو را
#38
سلام

اگه به خدا اعتماد کنیم و ایمان داشته باشیم به قولش،
که میگه:
الابذکرالله تطمئن القلوب
و
ان الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر ولذکرالله اکبر والله یعلم ماتصنعون

(نمیخوام اینجا تفسیر آیه رو بکنم.
وقتی ترجمه رو هم بخونیم تاحد خوبی مطلب میاد دستمون..)

همانا نماز نهی میکند از زشتی ومنکر وهمانا ذکر خدا بزرگتر(از اندیشه خلق) است و خدا به هر چیزی که شما میسازید آگاه است.

خدا خودش تا حد خیلی خوبی تاثیر نماز رو توضیح داده البته اگه دقیق باشیم..

اولش میگه نماز نهی میکنه از زشتی..
بعدش برای اونایی که میگن مگه میشه؟!(بهانه گیرها) جواب میاره که ذکر خدا از اندیشه شماها بالاتره
یعنی اینکه شما نمیفهمین که قدرت ذکر چه قدر میتونه باشه..
باز برای اونایی که میگن پس هر نمازی باید این تاثیر رو داشته باشه(بی دقت ها) جواب میده که
خدا به چیزهایی که شما میسازید آگاه هست..
یعنی اینکه واقعیت نمازی که میخونین برای خدا آشکاره..اینه که میدونه کدومش تاثیر داره کدومش نداره..

حالا
تعمیم بدیم به زندگی خودمون..

وقتی گرفتار یه زشتی میشیم..(انحراف جنسی مثلا!!!) و دنبال اینیم که رفعش کنیم...
اگه اون ایمان به قول خدا تو وجودمون باشه میریم سراغ راه حل پیشنهادی خدا..
و نماز میخونیم..

اما جالبه ....بازم این زشتی باهامونه...
اینجاست که باید به بخش سوم آیه دقت کنیم.....
ما چه نمازی میخونیم؟
چی میسازیم و میفرستیم برای خدا؟
چقدر به اون چیزی که باید باشه نزدیکه و چقدر درسته؟
(انشاالله شما اینطور نیستین..خودمو مثال میزنم..تو نماز فکرم همه جا میره...انگار نه انگار که دارم با بینهایت حرف میزنم..شک میکنم...عجله میکنم...تاخیر میندازم...فکر نمیکنم....و گاهی انگار اصلا نماز نخوندم..........)

اینه که تاثیرش کمه..نه اینکه قول خدا اشتباه باشه....من و ما باید نمازمونو درست کنیم تا از زشتی ها دورمون کنه..

یه مثال بزنم..
فرض کنین بگن که فلان دارو باعث رشد قد میشه...خوب طبیعیه که همه کوتاه قدا میرن سراغش..
اما اگه جنس تقلبی باشه..آیا تاثیری خواهد داشت؟!
قطعا نه...

پس ما باید نمازمونو اصل کنیم تا تاثیرات فوق العاد اش رو ببینیم...

انشاالله که بتونیم...:13:

موفق باشین..در پناه امن یاد خدا، ایام به کام..یاعلی.
[تصویر:  07c49977111e42a28fd6.jpg]

 سپاس شده توسط
#39
فکر کنم اگه لذت عبادت رو بچشیم، دیگه دنبال لذت های دیگه نمی ریم
من یه بار نماز جماعت خوندم پشت سر یه آقای مسنی که حتی اسمش بلد نبودم
یه روحانی پیر و سر زنده بود
نمی دونم چرا اینقدر حال داد، هر چی بود مال من نبود.....
انگار من یه بچه بودم سرم رو گذاشته بودم تو بغل مامانم.....
ولی تا حالا هیچ وقت نتونستم، دوباره به اون آرامش برسمTears
جان بی جمال جانان، میل جهان ندارد
یا من خبر ندارم، یا او نشان نداردTears
خدایا لذت عبادت رو به همه ما بچشون
 سپاس شده توسط
#40
سلام

چگونه نماز خواندن - ۱۰ آيه

در قرآن به زمان نماز و احکام مربوطه در آیات زیر اشاره شده است :

۱- سوره: ۱۱ , آیه: ۱۱۴

و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار زيرا خوبيها بديها را از ميان مى‏برد اين براى پندگيرندگان پندى است

۲- سوره: ۲۴ , آیه: ۵۸

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد قطعا بايد غلام و كنيزهاى شما و كسانى از شما كه به [سن] بلوغ نرسيده‏اند سه بار در شبانه روز از شما كسب اجازه كنند پيش از نماز بامداد و نيمروز كه جامه‏هاى خود را بيرون مى‏آوريد و پس از نماز شامگاهان [اين] سه هنگام برهنگى شماست نه بر شما و نه بر آنان گناهى نيست كه غير از اين [سه هنگام] گرد يكديگر بچرخيد [و با هم معاشرت نماييد] خداوند آيات [خود] را اين گونه براى شما بيان مى‏كند و خدا داناى سنجيده‏كار است

۳- سوره: ۴ , آیه: ۱۰۳

و چون نماز را به جاى آورديد خدا را [در همه حال] ايستاده و نشسته و بر پهلوآرميده ياد كنيد پس چون آسوده‏خاطر شديد نماز را [به طور كامل] به پا داريد زيرا نماز بر مؤمنان در اوقات معين مقرر شده است

۴- سوره: ۱۷ , آیه: ۷۸

نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و [نيز] نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است

۵- سوره: ۲ , آیه: ۲۳۸

بر نمازها و نماز ميانه مواظبت كنيد و خاضعانه براى خدا به پا خيزيد

۶- سوره: ۵ , آیه: ۶

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چون به [عزم] نماز برخيزيد صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر دو پا] مسح كنيد و اگر جنب‏ايد خود را پاك كنيد [=غسل نماييد] و اگر بيمار يا در سفر بوديد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان نزديكى كرده‏ايد و آبى نيافتيد پس با خاك پاك تيمم كنيد و از آن به صورت و دستهايتان بكشيد خدا نمى‏خواهد بر شما تنگ بگيرد ليكن مى‏خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد كه سپاس [او] بداريد

۷- سوره: ۱۷ , آیه: ۱۱۰

بگو خدا را بخوانيد يا رحمان را بخوانيد هر كدام را بخوانيد براى او نامهاى نيكوتر است و نمازت را به آواز بلند مخوان و بسيار آهسته‏اش مكن و ميان اين [و آن] راهى [ميانه] جوى

۸- سوره: ۴ , آیه: ۴۳

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد در حال مستى به نماز نزديك نشويد تا زمانى كه بدانيد چه مى‏گوييد و [نيز] در حال جنابت [وارد نماز نشويد] مگر اينكه راهگذر باشيد تا غسل كنيد و اگر بيماريد يا در سفريد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان آميزش كرده‏ايد و آب نيافته‏ايد پس بر خاكى پاك تيمم كنيد و صورت و دستهايتان را مسح نماييد كه خدا بخشنده و آمرزنده است

۹- سوره: ۴ , آیه: ۱۰۱

و چون در زمين سفر كرديد اگر بيم داشتيد كه آنان كه كفر ورزيده‏اند به شما آزار برسانند گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد چرا كه كافران پيوسته براى شما دشمنى آشكارند

۱۰- سوره: ۶۲ , آیه: ۹

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چون براى نماز جمعه ندا درداده شد به سوى ذكر خدا بشتابيد و داد و ستد را واگذاريد اگر بدانيد اين براى شما بهتر است .

در پناه خدا !
وَ احـــفَــظـنِــی بِــرَحـــمَـــتِـــکَ یــا الله
 سپاس شده توسط
#41
سلام

اين قسمت از پست بالا رو يه بار ديگه مينويسم ... خيلي زيباست !

۴- سوره: ۱۷ , آیه: ۷۸

نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و [نيز] نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است !

در پناه خدا !
وَ احـــفَــظـنِــی بِــرَحـــمَـــتِـــکَ یــا الله
#42
(1388 مرداد 2، 18:06)mahdi_69 نوشته است:سلام دوستان

در این تاپیک دوست دارم رازهای نماز رو براتون بگم هر چند این ها رازهای اصلی نماز نیست شاید هزاران راز در هر حرکتی از نماز نهفته باشد ولی این هایی که میگم یه نمونه کوچکی از رازهاست که قابل فهم و درک برای همه هست.دوستان عزیز هر رازی که میدانید در مورد حرکات نماز در این تاپیک قرار دهید.

ممنون


به سفارش داداش گلم آقا مجتبی


خوب دوستان اول همه در مورد اول وقت خواندن نماز میگم .به نظرتون چرا میگن نماز رو اول وقت بخونین.خیلی هم سفارش شده . ببینید شما اگه مثلا نامزدتون تلفن بزنه ( این قسمت مخصوص متاهلین است لطفا مجردین وارد نشوند بد آموزی داره البته برای مجردین هم در ادامه داریم )یا دوستتون زنگ بزنه می دوید تلفن رو برداید میگید هیچ کس تلفن رو برنداره با من کار دارن . خوب وقتی هم اذان گفته میشه عاشقان واقعی خدا میشتابند به سمت گفتگو با معشوقشون فرض کنید اذان هم همان زنگ تلفن البته به هیچ وجه قابل تشابه نیست فقط برای نزدیکی ذهن این مثال ها لازمه . عاشق واقعی خدا اگه از اول وقت بگذره و نتونه نمازش رو بخونه بی قراره و آروم نداره . مثال عینی اش امام خمینی "ره" حتی در حالت بیماری نماز اول وقتشون ترک نمیشد . پس بیایم عهد ببندیم تا اذان گفته میشه بدویم به سمت گفتگو با معشوق . وای به حال اون کسی که صدای اذان رو بشنوه ولی بی اعتنایی کنه و بگه حالا وقت هست یعنی صحبت کردن با معشوق اینقدر براش رنج آوره ؟؟؟؟؟ روایات زیادی هم داره که تاکید بر اول وقت خواندن نمازدارد روایتی داریم که هر کاری اگر در اول وقت انجام گیرد بهترین و با کیفیت ترین است .

خوب دیگه فکر کنم برای اثبات اول وقت خواندن نماز کافی باشه البته اگه دوستان روایتی یا مطلبی در این مورد دارن خوشحال میشیم بشنویم .

فعلا یا علی تا بعد

(1388 مرداد 3، 15:48)رز زرد نوشته است:نظر من اينه كه اگه نماز اول وقت خونده نشه // بعد خواندنش كمي مشكل مي شه // چون يكي از شياطين به اسم خناس كه مدام در كنار منه و منو وسوسه مي كنه كه : حالا وقت هست نمي خواد نماز رو بخوني بزارش برا بعد !! ولي من مي خونم / اونم اول وقت !

خوب يكي از وظايف اين شيطان همينه // تاخير در خواندن نماز !!

پس خواندن سوره ي ناس يادتون نره ه ه ه ه !!

نماز اول وقت فراموش نشه ه ه ه ه ه ه !!
مردن پايان تو نيست، آغازی دگر بايد تو را
#43
سلام دوستان عزیزز.
به نظرم رسید که در مورد وضو و کلا مقدمات نماز و حکمت های آن مطلبی رو بگم.

اول اینکه هیچ یک از احکام دین(ارتباط آن با دین قطعی باشد، نه مطالب خرافی و بدعت

ها) بدون حکمت نیست و پی بردن به این حکمت ها نیز غیر ممکن نیست و اگر الان بعضی

از آنها را نمی دانیم به مرور زمان به آنها پی خواهیم برد.

برای وضو باید عرض کنم، همانطور که می دانید،انسان دو بعد است.جسم و روح و هر کدام

 از این ابعاد انسان نیاز هایی دارند که باید برآورده شوند.

ساده ترین نیاز جسم خوردن و آشامیدن است. و ساده ترین نیاز روح کسب خبر از مجهولات

 است و در واقع افزایش آگاهی است.

نیاز به خوراک با عمل خوردن رفع می شود و بیان و گفتار هم وسیله ی انتقال آگاهی بین انسان هاست.

حتما تجربه کرده اید که وقتی در حال خوردن غذایی هستید و خبری جالب می

شنوید،لقمه ی غذا همینطوری روی دستتان می ماند! و در واقع نمی توانید همزمان  هم

در مورد خبر های خیلی جالب(که نیاز روح را پاسخ می دهند)دقت کنید و هم

 غذاخوردن(که نیاز جسم را پاسخگوست)را تجربه کنید.

از روی همین مثال متوجه می شویم که کارهای انسان که متشکل از اموری برای برآوردن

نیاز های مادی و معنوی او هستند، به راحتی با هم قابل جمع نیستند.

مثلا هیچ کس نمی تواند در حالت برآوردن نیاز جنسی اش(که مادی ترین نیاز انسان

است)، و یا بلافاصله پس از آن، به کارهایی بپردازد که نیازهای معنوی او را تامین می

کند،مثلا به تفکر درباره ی خدا بپردازد.

دین به این خصوصیت وجودی انسان توجه کرده و برای  او احکامی وضع نموده است که

مطابق با همین خصوصیات است.

نماز و ارتباط با خدا که عالی ترین کار معنوی برای انسان است، تنها وقتی بهترین نتیجه را

خواهد داشت،که خودمان را برای آن آماده کرده باشیم.در واقع برای تغییر فاز از مشاغل

مادی به معنوی و حتی برعکس،دین رویه هایی پیش روی ما گذارده.مثلا به منظور آماده

شدن برای چنان ارتباطی که برای ما باید بالاتر و با ارزشتر از هر چیز باشد، باید خودمان را

آماده کنیم، و کم کم از کارهایی که عادی هستند دور شویم و خودمان را برای این ملاقات

آماده کنیم.درواقع باید فازمان را تغییر دهیم.تا بهترین نتیجه را بگیریم.برای اینکار وضو می

گیریم،یا اگر دلتا تغییر فازمان خیلی زیاد باشد(مثلا بعد از رابطه ی جنسی،بخواهیم با خدا

ارتباط برقرار کنیم)باید تمام بدنمان را بشوریم که فرصت بیشتری برای آمادگی داریم.اما چرا

 وضو یا غسل؟

جواب این است که گرچه مطلوب و هدف اصلی این تغییر فاز و آماده شدم است اما برای

آماده شدن،کارهایی از طرف خداوند برای ما مشخص شده اند که خیر و خوبی های دیگری

 نیز برای ما دارند.مثلا در وضو،اعضایی را که در تماس دائم با بیرون اند، می شوریم و تمیز

می کنیم.

یا مثلا در نماز هدف اصلی ایجاد ارتباط با خداست، اما حفظ قالب و شرایط نماز(تمیز بودن

فرد،لباس هایش،محل نماز،غصبی نبودن محل نماز و غیره)باعث می شود که خیر و منفعت

های بسیار دیگری هم به دست آوریم.مثلا نظافت فردی و جامعه با این کار کاملا رعایت می

 شود و خیلی از ظلم ها دیگر اتفاق نمی افتندو ...


سلام دوستان عزیزم.
مدتی که باهاتون آشنا شدم و در خدمتتون بودم خیلی ازتون استفاده کردم. بهم کمک کردید.عوضش من براتون کاری نکردم. شایدهم دل بعضی هاتون رو شکستم و با حرفهای گنده تر از دهنم ناراحتتون کردم. الان از ته ته دلم پشیمونم و امیدوارم عذرمو بپذیرید و شمام از ته ته دل حلالم کنید. ازین به بعد دیگه نمی تونم بیام. دیگه هیچوقت نمیام. مواظب خودتون و همدیگه باشید.خواهر برادرای خوب همدیگه باشید. هدفتون یادتون نره. دعا می کنم که همه مون بتونیم انسانانه زندگی کنیم. شمام دعا کنید و عملا زندگیتون رو هم دراین جهت اداره کنید. به امید خدا.
فراموشتون نمی کنم و دوستتون دارم، تک تکتون رو. دعام کنید.
خدانگهدار همه و در پناه رحمت او
#44
عجب تاپیک قدیمی ای رو کشف کردم!!!!!!Smiley-face-cool-2

من نماز نمیخونم...چی کار کنم که بخونم؟
تو 10 سال گذشته شاید اگه همه نمازایی که خوندمو بچینم کنار هم شاید به زور بشه 1 سال
پست های قبلی رو خوندم...اکثرش یه جوری بود...توصیفات نمادین که ادمو خسته میکنه
من همه خوبی های نماز رو میدونم...راجع بهش کتاب هم خوندم....
اما حس نماز خوندن رو ندارم...خیلی وقتا هم حوصله ام نمیگیره.......
یا عباس
#45
یکم نماز رو آسون بگیر ، 4 تا حرکت دولا و راست شدنه ، انقدر زحمت و تمرکز نمی خواد ، اگه تو ببینی یه موجود فوق هوشمند ناظر توه مطمئنی کلمه به کلمه حرف هات رو از 100 تا کامپیوتر هم بهتر پردازش و آنالیز میکنه ، زیاد تو بندش نیسی ، میگی و میری ،

نماز رو آسون بخون و سبک ، راحت بگیر
53  تا حالا مهمترین تجربه ام این بوده که  که هیچ روشی توی ترک گناهان  مثل همنشینی با دوستان خدا جواب سریع و قطعی و موندگار  نمیده !53
 سپاس شده توسط


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان