1399 بهمن 17، 18:58
یه سبک بازی هست به اسم TIT FOR TAT . میخواستم اینو براتون بگم.
یه سری بازی هست که خیلی شبیه به دنیای واقعیه
فرض کنید یه بازی دو نفره داریم
دو نفر میخواهند با هم بازی کنند
هر کسی دو تا حرکت داره
یا میتونه سازگاری کنه
یا میتونه مخالفت کنه
فرض کنین یک زن و شوهر میخواهند با هم برن بیرون
مرد میخواد فوتبال نگاه کنه
زن میخواد هاکی رو یخ نگاه کنه
حالا 4 تا حالت پیش میاد
1. مرد کوتاه بیاد و هر دو با هم هاکی نگاه کنن اینجوری مرد 4 امتیاز و زن 7 امتیاز سود میکند
2 زن کوتاه بیاد و هر دو برن فوتبال نگاه کنن اینجوری مرد 7 امتیاز و زن 4 امتیاز سود میکند
3.هر کسی کاری که دوست داره انجام بده. زن هاکی و مرد فوتبال نگاه کنه. هر دو 3 امتیاز میگیرن
* دقت کنید که چه مرد، چه زن وقتی با همسرش همراه باشه ولی بازی مورد علاقه اش را نبیند سودش بیشتر از وقتیه که تنها باشه و بازی مورد علاقه اش را ببینه. این یعنی سازگاری سود بیشتری داره*
4.هر دو لج کنن و هر کس تنهایی بره بازی ای که دیگری دوست داره را نگاه کنه. یعنی مرد هاکی نگاه کنه و زن فوتبال نگاه کند. در این حالت امتیاز هر دو صفر میشه
اینایی که گفتم همش محیط بازی بود
حالا فرض کنید یه بازی چند مرحله ای داریم
یعنی تو مرحله اول هم مرد و هم زن حرکت اشون را انتخاب میکنن، نتیجه معلوم میشه
حالا هر دو نفر تو مرحله بعد، طبق نتیجه مرحله قبل حرکت بعدی را انتخاب میکنن
*هر دو نفر همزمان حرکت اشون را انتخاب میکنن*
و این بازی همین جوری تو چندین مرحله پشت سر هم اجرا میشه
این بازی ها به چندین روش قابل حل هستند
یکی اش TIT FOR TAT است
تو این روش میاد
تو مرحله اول سازگاری میکند. یعنی سعی میکند طبق نظر همسرش جلو بره
تو مراحل بعد، هر کاری که فرد مقابل انجام داده را انجام میده
یعنی تو مرحله اول سعی میکند طبق نظر همسرش عمل کند
ولی تو مرحله بعد که معلوم شد همسرش تو مرجله قبل چه اقدامی را انجام داده، همون را انجام میده. یعنی اگر دید همسرش تو مرحله قبلی سازگاری را انتخاب کرده، اونم سازگاری را انتخاب میکنه. اگر دیدی همسرش مخالفت را انتخاب کرده، اونم مخالفت میکند
حالا اگر هر دو TIT FOR TAT بازی کنند همیشه تا آخرش میشه سازگاری
چون حرکت اول هر دو، سازگاری است
معمولا TIT FOR TAT راندمان خوبی را نسبت به بقیه روش ها داره. هر چند که استثنا هم همیشه وجود داره
من مثال زن و شوهر را زدم
مثال های زیادی وجود داره
معمولا تو دنیای واقعی شرایطی مثل شرایط این بازی ها وجود داره
مثل رابطه دو دوست
رابطه فرزند با خانواده
یا یه مثال معروف داره در مورد دو نفری که تو ماشین هستند و حالت تعادلی ندارن و قصد دارن با سرعت زیاد به سمت هم حرکت کنند
دو تا حرکت داره
1. تا آخرش تو مسیر مستقیم میمونی و از جاده منحرف نمیشی.
2.از جاده منحرف میشی
4 حالتش میشه اینا
1.اگر هر دو حرکت مستقیم را انتخاب کنند تصادف رخ میده و امتیاز هر دو منفی میشه.
2 و 3 . اگر یه نفر تا آخر تو مسیر مستقیم بمونه و دیگری از جاده منحرف بشه . اونی که تا آخر مونده امتیازش زیاد میشه و دیگری امتیاز کمتری میگیره
4. هر دو از جاده منحرف بشوند . چون تصادف رخ نداده امتیاز هر دو مثبت میشه ولی امتیاز ناچیزی هست
این جا فرض میکند کسی که تا آخر به سمت مستقیم حرکت میکنه و از جاده منحرف نمیشه شجاع و برنده است
ببخشید طولانی شد
امیدوارم دوست داشته باشید
هدف از ترک / حس خوب ۱۵۷ روز /علت شکست 157 روز/ علت شکست 10 روزه / اهرم رنج و لذت / 1401
دلایل وسوسه / هدف از ترک / تاثیر پاکی
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار بهترین خدای دنیا دعا میکنم بشم بهترین بنده دنیا برات الحمدلله رب العالمین خداوندا مرا پاکیزه بپذیر صبر داشته باش خدا با صابران است خداوند توبه کنندگان را دوست دارد
امام صادق(ع): روز قیامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمى کند و از چشم خدا مى افتد.
دلایل وسوسه / هدف از ترک / تاثیر پاکی
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار بهترین خدای دنیا دعا میکنم بشم بهترین بنده دنیا برات الحمدلله رب العالمین خداوندا مرا پاکیزه بپذیر صبر داشته باش خدا با صابران است خداوند توبه کنندگان را دوست دارد
امام صادق(ع): روز قیامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمى کند و از چشم خدا مى افتد.