1397 تير 16، 10:07
برای ضبط خیال از ورود افکار و احیانا وسوسه های نفسانی و خواهش های نفس، که سخت ترین کارهاست، در عرفان و اخلاق دستور العمل هایی می دهند که انسان بتواند بر خیال خود تسلط یابد و از پراکندگی افکار خودداری کند. آنان می گویند همانطور که ولگردی صفتی مذموم است، گاهی انسان اگر چه در یک مکان ساکن است، ولی در واقع ولگردی می کند. یعنی خیال او از این شاخه به آن شاخه و این سمت به آن سمت او را می برد.
شاید شاه بیت و اصل دستور العمل عرفا و اساتید اخلاق را بتوان در یک کلمه خلاصه کرد، و آن تمرین و ممارست است. همانگونه که ماهیچه های ما جز با ورزش و تمرین، برجسته و نیرومند نمی شوند، احوال اخلاقی و روانی ما هم جز با تمرین و ممارست عملی تقویت نمی شوند. باید از کارهای کوچک شروع کرد تا آهسته آهسته انسان به جایی برسد که می تواند واقعا خیال و اندیشه خود را به کنترل در آورد و البته معلوم است که نمی توان در این مسیر عجله به خرج داد و یا احیانا فشارهای بیش از حد معمول بر خود تحمل کرد، که آثار خسارت بار و بعضا جبران ناپذیری در پی دارد.
شاید شاه بیت و اصل دستور العمل عرفا و اساتید اخلاق را بتوان در یک کلمه خلاصه کرد، و آن تمرین و ممارست است. همانگونه که ماهیچه های ما جز با ورزش و تمرین، برجسته و نیرومند نمی شوند، احوال اخلاقی و روانی ما هم جز با تمرین و ممارست عملی تقویت نمی شوند. باید از کارهای کوچک شروع کرد تا آهسته آهسته انسان به جایی برسد که می تواند واقعا خیال و اندیشه خود را به کنترل در آورد و البته معلوم است که نمی توان در این مسیر عجله به خرج داد و یا احیانا فشارهای بیش از حد معمول بر خود تحمل کرد، که آثار خسارت بار و بعضا جبران ناپذیری در پی دارد.
hawzah.net