1388 بهمن 10، 23:51
گفتن یک سری دستورات و عبارت های کلی بدون ذکر شرح و توضیح کافی برای یک جوان کفایت نمیکند. زیرا جوان اراده و اندیشه و عقل دارد. باید با اندیشه خود به درک مطلب برسد. نمیتوان مثل پدر و مادر به او گفت این کار را بکن یا آن کار را نکن. او باید با استفاده از عقل خویش به نتیجه گیری دقیق برسد و سپس با یک تصمیم ارادی این عمل اعتیاد آور را ترک کند
بنابراین ذکر کردن دلیل رعایت این دستورات و عواقب رعایت نکردن این نکات را هم اضافه کنید زیرا فرد با فهمیدن این دلایل و استدلال منطقی میتواند پی به عاقبت برده با تدبیر خود به درمان رسد
مثلا : با استفاده از برخی مطالب که در کتبی مانند حلیه متقین نوشته شده یا در سایت ها و کتاب های پزشکی موجود هست باید برای جوان اثبات شود که پوشیدن لباس های تنگ منجر به تحریک عصبی و جنسی، خارش یا برخی بیماری های پوستی نیز میشود. بنابراین باید از آن حذر کند تا تحریک کمتری صورت بگیرد. یا مثلا دلیل عریان ندیدن خود و تاکید پوشاندن بدن در اکثر حالات بدین دلیل است که طبق حدیث انسان با دیدن بدن برهنه خود نیز به وسوسه می افتد همچنین شیطان به طمع افتاده و او را مورد وسوسه قرار میدهد... لذا باید از تماشای خود اجتناب ورزد.این توضیح مشروح و با دلیل مطمئنا موثر تر خواهد افتاد
برخی دستورات مثل نخوردن غذاهای مختلف نه تنها میزان انرژی و تولید مایع غدد جنسی را کم میکند بلکه همچنین از توان جسمی فرد نیز میکاهد. در واقع عامل اصلی همان نگاه و چشم چرانی و ذهن و تخیل منحرف است که باید اصلاح شود. در واقع باید تغذیه روح را عوض کرد و فرد به طبیعت و درختان و انگشتر عقیق و تصاویر مناظر زیبا و طبیعی و صدای اذان و قرآن و موسیقی های آرامبخش توجه کند و ذهن خود و خوراک روحی خود را از این به بعد با این موارد تامین کند تا کم کم ذهن عادت کند و به راست و طبیعت خود بازگردد. وگرنه کسی با خوردن خوراکی های مقوی مثل خرما و عسل و تخم مرغ که مفید و سرشار از ویتامین مورد نیاز بدن هستند به گناه نیفتاده و نمی افتد و ترک خوردن غذاهای طبیعی و حلال منجر به سوء تغذیه و ضعف بیشتر میشود که مبتلایان به استمناء خود دارای ضعف هستند. البته اجتناب از موادی مثل فلفل و سس قرمز و مایونز یا مواد مصنوعی مثل نوشابه لازم است و تغذیه بهتری را موجب میشود. اما به استفاده از مواد مغذی و طبیعی برای بدن لازم و ضروری است
اغلب مبتلایان به استمناء از افسردگی، اضطراب، اجتماع گریزی ، تنبلی، کسالت و بسیاری مسائل دیگر رنج میبرند که باید دانه دانه به آنها رسیدگی کرد
اما پایه همه اینها تقویت جسم است. زیرا تا جسم و ذهن فرد ضعیف است فرد قادر به تصمیم گیری صحیح و ترک و رفتن به سوی فعالیت های اجتماعی نخواهد بود لذا برای تقویت اراده، نخست باید تغذیه اصلاح شود و مواد ضروری و ویتامین ها و مواد معدنی به بدن برسد. تا فرد رشد کافی بدست آورده قادر به فهم و درک امور خود باشد. عقل سالم در بدن سالم است.در این زمینه فرد میتواند با مشورت پزشک از کپسول های مولتی ویتامین های مینرال دار که املاح بدن را نیز تامین میکنند و همچنین آمپول ها ویتامین ب کمپلکس و ب 12 با مشورت پزشک استفاده کند. و از سبزیجات و آب کافی و میوه جات بخورند تا طراوت و تازگی به بدن برگردد. زیرا بدن در اثر استمناء و ناراحتی های روحی ناشی از آن ضعیف شده است و نیاز به بازسازی و تقویت دارد. نه اینکه با روزه داری بدن خود را پلاسیده تر کنند. در اسلام ریاضت و آسیب به جسم حرام و گناه است. چه از راه استمناء چه از راه روزه داری یا ورزش سنگین در حال ضعف بدنی. لذا برای روزه ماه مبارک رمضان اگر وزنشان زیر سطح نرمال است بهتر است روزه نگیرند و با پزشک خود مشورت کنند - بعضی از دستورات مثل خواندن زیاد قرآن یا ورزش ممکن است در ابتدای کار برای برخی ثقیل باشد اما با ادامه راه و تقویت بنیه جسم و بنیه فکری میتوانند بدان عمل کنند لذا باید این تذکر نیز داده شود که نماز یا قرآن یا ورزش به تدریج خوانده یا اجرا شود و سپس زیاد گردد. وگرنه وارد آوردن فشارهای زیاد به جسم و نفس و روح خود منجر به خستگی و افراط و تفریط در امور دیگر میشود و راه حل مناسبی برای دست برداشتن از اعتیاد استمناء نیست. بلکه باید به تدریج فعالیت های متنوع را وارد زندگی خود کنند و به بیرون و گردش رفته و امور روزانه خانه را بر عهده بگیرند و در فعالیت های جمعی و جمع گرم خانواده شرکت کنند و محدود به یکجا و یک مکان یا یک کار به مدت زیاد (حتی ورزش یا عبادت) نباشند و تنوع و تعادل را رعایت کنند
مبتلایان به این عمل ممکن است اوقات تنهایی زیادی نیز داشته باشند، در ابتدای امر اجتماعی شدن و بیرون آمدن از لاک خودمدتی صبر و زمان میطلبد و نیاز به انگیزه دارد اما باید به یاد داشته باشند که شیعیان ائمه کسانی هستند که در خلوت بسیار یاد خدا میکنند. لذا با گوش دادن به رادیو قرآن یا تلویزیون و یا نواهای مبایل و یا مشغولیت به ذکر و ... از یاد خدا غافل نباشند و او را حاضر و ناظر ببینند. و در هر عملی و هر فکری به او بیندیشند و فکر گناه را از خود دور کنند
- نوشتن افکار و تصمیمات روزانه و اجرای آنها میتواند خیلی کمک کننده باشد. همچنین خودکاوی و نوشتن و بررسی دلایل اینکار و سپس پیدا کردن راه کارهایی برای غلبه بر معایب نفس نیز میتواند از جمله راهکارهای موثر در درمان و خود-تشخیصی مبتلایان به استمنا باشد چه، انسان تا وقتی نسبت به افکار و همچنین علل رفتار خود آگاهی ندارد آنها را به طور خودکار انجام میدهد لذا ترک رفتار یا تغییر رفتار برایش سخت است. اما با گذر زمان و بررسی و خوکاوی فرد میتواند به شناخت خود و نفس خویش نائل آید. در این حال فرد باید انگیزه ها و دلایل و گفتگوی نفسانی و درونی خود و افکار و تصاویر ذهنی خود را در حین وسوسه های روزانه بشناسد و بنویسد و بسنجد و آن ها را از بین برده و از ضمیر خود پاک کند. با دعا و تفکر و عبادت و خواندن قرآن و عمل به نذر و از این رو نوشتن افکار روی کاغذ باعث ثبت دقیق، خودشناسی، و تخلیه افکار مزاحم میشود و امکان تجزیه و تحلیل افکار و علل آنها را میدهد فی المثل ممکن است یک جوان با اندیشیدن راجع به معایب و مشکلات خود احساس کند به بن بست رسیده و یا با یادآوری شکست ها یا احساس هایی که در خود فرو خورده مثل خشم، یاس، شک ، تردید و .
دچار اضطراب و ناامیدی شده و در صدد رفع آن و رسیدن به آرامش برآید. در این هنگام با وسوسه شیطان وسوسه گر یا در اثر عادات پیشین خود یا تجربیاتی که داشته است اقدام به خود ارضایی و استمناء بکند. زیرا لذت جنسی باعث آرامش موقت بدن مشود که البته افراط در آن و یا شکل غیر طبیعی آن یعنی خودارضایی موجب مضررات زیاد و کاهش قدرت جنسی و جسمی فرد در اینده میشود از از این رو شناخت و تجزیه و تحلیل علت های ناراحتی و انگیزه انجام این عادت و بررسی گفتگو های درونی خود و نوشتن آنها میتواند بسیار مفید باشد و منجر به شناخت از خود گشته و در نهایت به ترک استمناء یا سایر عادات مضر بینجامد لازم به ذکر است که امروزه این روش -یعنی خودکاوی و شناخت درمانی- به عنوان روشی شناخته شده در روانشناسی و رواندرمانی برای تغییر سبک تفکر و رفتار مورد استفاده واقع میگردد