1394 ارديبهشت 5، 23:41
:.❖.::: نکته ی سی و سوم از چله نهم :::.❖.:
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
◆◇ ... نتیجه سوء ظن به رزق خدا .. - ◇◆
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
◆◇ ... نتیجه سوء ظن به رزق خدا .. - ◇◆
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
رُوِیَ عَن رَسوُل الله صلّی الله عَلیه وَآله و سَلَّم قال:
خِصلَتانِ لا تَجْتَمِعانِ فی مُؤمِنٍ اَلْبُخْلُ وَ سُوءُ الظَّنِّ بِالرِّزْقِ
پیامبر اکرم«صلّی الله علیه و آله و سلَّم» فرمودند:
دو صفت است که در مؤمن جمع نمیشود؛ بخل و گمان بد به روزی.
در این روایت که از پیغمبر اکرم هست، حضرت می فرماید که دو خصلت هست که هیچ وقت در مؤمن نمیآید و در او جمع نمیشود:
اوّل: مسأله بخل را میفرمایند. بخل؛ از رذائل نفسانی است و معنایش هم این است که انسان در جایی که شرعاً و عقلاً سزاوار است از نعمتهایی را که خدا به او داده مصرف کند، مصرف نکند. (شرعاً و عقلاً). یک بخل داریم، یک اسراف داریم. بخل معنایش این است به اینکه من شرعاً وظیفه دارم مصرف بکنم، خرج نمیکنم. اسراف معنایش این است که بیجا خرج میکنم. نباید مصرف کنم ولی مصرف میکنم.این راجع به بخل بود که نسبت به خودمان است.
مطلب دوّمی که در این روایت پیغمبراکرم میفرماید، میگوید: «وَ سوُءِالظَّنِّ بِالرِّزْقِ». این یعنی چه؟ این آن جاهایی است که تو هر چه خدا را خواستی وسیله بکنی، کارسازی پیدا نکرد. اینجاست که سوءظن و بد گمانی نسبت به رزق پیدا میکنی. یعنی به اینکه اینجا سزاوار بود خدا به من بده، نداد. میفهمی معنایش یعنی چی؟ یعنی خدا نعوذ بالله بخل ورزید. بخل را معنا کردم دیگر؛ یعنی سزاوار بود به من بده، نداد. این عین بخل است . یک وقت بخل را نسبت به خودت میگویی، یک وقت نعوذ بالله نسبت به خدا « سوء ظَّنِ بالرِّزق»، معنایش بخل نسبت دادن به خداست؛
گاهی هم به شما بگویم که شما به زبان میآورید و متوجّه هم نمیشوید. میگویی خدا نخواست. بگو ببینم اینکه میگویی خدا نخواست، با این جمله غرضت این است که مصلحتم نبود و بجا نبود خدا به من بده، نداد. این را میخواهی بگویی؟ که در عمق دلم راضیام. یا نه! ؟میخواهی بگویی خدا نعوذ بالله بخل ورزید؟! کدام اینها را میخواهی بگویی؟ حواست جمع باشد. «خدا نخواستهایی» که از دهانتان بیرون میآید، یک وقت نکند کنارش بخواهی بگویی خدا بخل ورزید!! یعنی بجا بود به من بدهد نداد...
مشکل اینجاست. نمیفهمی این که از دهانت بیرون آمد، اگر با نارضایتی نسبت به خدا باشد، یک گره دیگر میاندازی در کارت.
اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد
منبع:تبیان با ویرایش و تخلیص
امیر مؤمنان حضرت علی(ع) می فرمایند: پیامبر اسلام فرمود:
عمر جهان به پایان نمی رسد مگر آنکه مردی از نسل حسین امور امت مرا در دست می گیرد و دنیا را پر از عدل می کند همچنانکه پر از ظلم شده است.