نظرسنجی: در دوره ی بعدی چله ی گروهی ، تمایل دارید کدوم موضوع انتخاب بشه؟ ( انتخاب 1 گزینه )
این نظرسنجی بسته شده است.
خواندن قرآن (حداقل 1صفحه با معنی)
25.81%
8
25.81%
دعای عهد
6.45%
2
6.45%
زیارت عاشورا
19.35%
6
19.35%
سلام دادن به امام زمان و امام حسین
12.90%
4
12.90%
سحر خیزی
35.48%
11
35.48%
در کل
31 رأی
100%
*شما به این گزینه رأی داده‌اید.

امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 4.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چله‌های عاشقی گروهی)

عاشق ۱۶ از چهل
اللهم صل علی محمد و آل محمد 49-2
انما یتقبل الله من المتقین ...


خداحافظی

 سپاس شده توسط
.:::             نکته ی شانزدهم از چله چهاردهــم          :::..:



◇-          ... بررسى علل اساسى و ريشه يابى اهمال كارى...              - ◇


الف. آنچه تنها به شخص اهمال كار بستگى دارد:

6. لذت جويى و راحت طلبى  :

بسيارى از اهمال كارى ها نتيجه لذت جويى آنى و بى تابى در رسيدن به خوشى زودگذر است;  
براى مثال، كسى كه به برنامه هاى جدى درسى خود بى اعتناست و بيش تر وقت خود را، حتى در ايام امتحانات به بازى، شب نشينى، تفريح و... مى پردازد و يا داوطلب دوره دكترى كه به بهانه امتحانات سخت براى ورود به آن، از اين فكر صرف نظر كرده و راه پيشرفت را بر خود مسدود مى كند و... . 



ادامه دارد ...  [تصویر:  128fs318181.gif] 

.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
یاعلی.[تصویر:  53.gif] 
[تصویر:  07c49977111e42a28fd6.jpg]

.:::             نکته ی هفدهم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-                ... آفات لذت گرايى آنى و راه هاى درمان آن ...                - ◇



الف. آنچه تنها به شخص اهمال كار بستگى دارد:


6. لذت جويى و راحت طلبى  :
براى اين كوته بينى، آفاتى را مى توان مورد توجه و دقت قرار داد; نظير اين كه:

 1. اگر شما در رفتار خود هميشه به لذت زودگذر بينديشيد و راحتى را بر همه چيز مقدم بداريد، نمى توانيد با ديگران ارتباط بر قرار كنيد. توجه به اين نكته لازم است كه در پَس ارتباطات اجتماعى، راحتى هاى فراوانى نهفته است كه شما از ترس يك ناراحتى خيالى و موقت ذهنى، از مزاياى آن صرف نظر كرده ايد.
 در احاديث اهل بيت(عليهم السلام)به روشنى اين مطلب گوشزد شده است. اين جا به چند نمونه از آن ها اشاره اى خواهيم داشت:
* اميرالمؤمنين(عليه السلام) در گفتارى از آثار لذت ها پرده بردارى مى كنند: «كم من شهوة ساعه اورثت حزنا طويلا»;  چه بسا ساعتى كامروايى، اندوهى طولانى را به بارآورد و غم و غصه اى فراوان را در پى داشته باشد.
و در بيانى ديگر، درباره كسانى كه توجه به خطرات لذت هاى انحرافى داشته ولى با اين همه آن را طلب مى كنند، مى فرمايند: «عجبت لمن عرف سوء عواقب اللذات كيف لا يعف!»;  در تعجبم از آن كس كه به نتايج بد لذت ها شناخت دارد ولى از آن دست نكشيده و عفت به خرج نمى دهد! .



ادامه دارد ...  [تصویر:  128fs318181.gif]

.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.


التماس دعا
یاعلی.[تصویر:  53.gif]


[تصویر:  07c49977111e42a28fd6.jpg]

عاشق ۱۷ از  ۴۰
303
انما یتقبل الله من المتقین ...


خداحافظی

 سپاس شده توسط
.:::             نکته ی هجدهم از چله چهاردهــم          :::..:



◇-               ... آفات لذت گرايى آنى و راه هاى درمان آن ...                 - ◇



الف. آنچه تنها به شخص اهمال كار بستگى دارد:


6. لذت جويى و راحت طلبى  :
براى اين كوته بينى، آفاتى را مى توان مورد توجه و دقت قرار داد; نظير اين كه:


2. شما با تلقين به خود، به بارورى اين انديشه كه، تحمل ديگران كار دشوارى است، كمك كرده ايد. چرا به خود نمى گوييد، من با وجود مشكلاتى كه وجود دارد، سعى مى كنم با ديگران رابطه برقرار كنم؟ براى من هيچ چيز تحمل ناپذير نيست.

 3. روى آوردن به لذت جويى دراز مدت. رفتار شما، به عنوان كسى كه به لذت هاى آنى، يعنى زندگى لحظه اى، نمى انديشد و به خوشى هاى آينده نظر دارد، كاملا منطقى خواهد بود. براى دستيابى به لذت هاى ماندنى شكى نيست كه بايد انتخاب بهترى داشت. كسى كه آرزوى رسيدن به مرحله فارغ التحصيلى را دارد، بايد بتواند از تفريحات زودگذر صرف نظر كند تا وقت مناسبى براى مطالعه امتحانات خود پيدا كند. كسى كه با وجود مشكلات موجود، اوقاتش را صرف كار آموزى هاى لازم مى كند تا كار مشخصى را به عهده گيرد، در حقيقت مشكلات آنى را به خاطر آينده تحمل كرده است.
در دستورات اولياى دين هم مردم به ترك لذات ناپايدار براى رسيدن به لذات پايدار و ماندنى تشويق شده اند. از امام على(عليه السلام)نقل شده است: «اسعد الناس من ترك لذة فانيه للذة باقيه»;  خوشبخت ترين مردم كسى است كه لذت ناپايدار (دنيا) را به خاطر لذت پايدار (آخرت) واگذارد.


ادامه دارد ...  [تصویر:  128fs318181.gif]

.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
یاعلی.[تصویر:  53.gif]


[تصویر:  07c49977111e42a28fd6.jpg]

 سپاس شده توسط
عاشق ۱۸ از چهل 49-2
انما یتقبل الله من المتقین ...


خداحافظی

 سپاس شده توسط
سلام
میشه یه توضیحی بدین راجب این چله.
این که باید چی کار کرد؟


اسارت نفس،اراده را قوی می کند

فهمیدم هنگامی که فقط نصف نون می خورم ارادم قوی تره تا موقعی که هر چی دلم بخواد می خورم

برای نا امید شدن دلیلی وجود ندارد

[تصویر:  final%201.png][تصویر:  05_blue.png]
 سپاس شده توسط
عاشق ۱۹ از چهل 317
انما یتقبل الله من المتقین ...


خداحافظی

 سپاس شده توسط
.:::             نکته ی نوزدهم از چله چهاردهــم          :::..:



◇-          ... بررسى علل اساسى و ريشه يابى اهمال كارى...              - ◇


الف. آنچه تنها به شخص اهمال كار بستگى دارد:


7. فقدان قاطعيت :

امروز روز تعطيلى اوست، تازه از خواب بيدار شده، اتاقش كثيف و همه چيز نامرتب است. او از آن وضع نفرت دارد، از خودش هم بدش مى آيد ولى نمى داند چه كند و از كجا شروع كند. اين توصيف كسى است كه دچار اهمال كارى شده، و در نتيجه او را مهمل مى نامند. كسى كه از كار كردن مى ترسد، در نتيجه بايد كارش را مضاعف انجام دهد  و خود را بى محابا در معركه اشتغال به آن كار بيندازد.
بيانى از اميرالمؤمنين(عليه السلام) نقل شده كه خود حاوى تحليل روانى بلندى است. آن حضرت مى فرمايند: «اذا هبت امرا فقع فيه، فان شدّه توقيه اعظم مما تخاف منه»;  چون از كارى ترسيدى وارد آن كار شو، [زير] كه خود را سخت پاييدن دشوارتر باشد از وارد نشدن در كار.


ادامه دارد ...  [تصویر:  128fs318181.gif]


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.


التماس دعا
یاعلی.[تصویر:  53.gif]

[تصویر:  07c49977111e42a28fd6.jpg]

(1395 آبان 8، 21:57)پشتکار نوشته است: سلام
میشه یه توضیحی بدین راجب این چله.
این که باید چی کار کرد؟


سلام
از عاشورا تا اربعین زیارت عاشورا میخونیم..
تلاش میکنیم اهمال کاری نداشته باشیم.. نکاتی ک در ای رابطه هست رو مطالعه و در موردشون فکر میکنیم..
و صد البته توی ایم چهل روز ترک رو هم خواهیم داشت.

یاعلی.53
[تصویر:  07c49977111e42a28fd6.jpg]

.:::             نکته ی بیستم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-          ... بررسى علل اساسى و ريشه يابى اهمال كارى...              - ◇



الف. آنچه تنها به شخص اهمال كار بستگى دارد:


8. اضطراب :

ناراحتى هاى ناشى از اضطراب، مانند تند بادى سهمگين بر وجود انسان می وزد، به گونه اى كه هر وزش آن خود عاملى براى به تعويق انداختن كارهاى ديگر است.
 آثار ترس به صورت هيجان، شرم، احساس گناه و افسردگى بروز مى كند. با روش درمانى عقلانى ـ هيجانى با اين آسيب هاى روانى مى توان مبارزه كرد.

 در ادامه، درباره اين روش درمانى سخن خواهيم گفت.

 [تصویر:  128fs318181.gif]


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
یاعلی.[تصویر:  53.gif]



[تصویر:  07c49977111e42a28fd6.jpg]

 سپاس شده توسط
عاشق ۲۰ از چهل 49-2
انما یتقبل الله من المتقین ...


خداحافظی

 سپاس شده توسط
.:::             نکته ی بیست و یکم از چله چهاردهــم          :::..:



◇-          ... بررسى علل اساسى و ريشه يابى اهمال كارى...              - ◇


درمان اضطراب :

از ديدگاه آيات قرآن كريم درمان اضطراب، به ياد خداوند بودن است: « الا بذكر الله تطمئن القلوب » (رعد: 28). و به گفته عرفاى اسلامى، با استفاده از آيات الهى، نماز ذكر اكبر است: «و لذكر الله اكبر» (عنكبوت:45). چنان كه تسبيحات حضرت فاطمه كبرى(عليها السلام)«ذكر عظيم» دانسته شده است. 
ناگفته نماند كه ذكر زبانى در مرتبه اى دون ذكر قلبى و جوارحى قرار دارد. 
در آخر توجه به اين نكته ضرورى است كه كمال نهايى و سعادت حقيقى انسان در گرو رضايت و قرب الهى است و بس، نه اين كه همچون برخى اومانيست ها  چشم به دهان ديگر انسان ها دوخته و سر به آستان انسان هاى ديگر بساييم..

[تصویر:  128fs318181.gif] 

.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
یاعلی.[تصویر:  53.gif]

[تصویر:  07c49977111e42a28fd6.jpg]

.:::             نکته ی بیست و دوم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-          ... بررسى علل اساسى و ريشه يابى اهمال كارى...              - ◇


ب. مواردى كه به شرايط محيطى بستگى دارد:
 

اكنون به گروه ديگرى از عوامل مؤثر در اهمال كارى، كه در ارتباط با ديگرانسان ها (يعنى غير شخص اهمال كار) مى باشند و نيز راه هاى درمان آن ها اشاره مى كنيم:


1. نارضايتى از وضع موجود : 
برخى پنداشته اند كه بها دادن بيش از حد به امور مادّى همچون: خوب خوردن، خوش گذراندن و ... از عوامل جدى خودكم بينى مى باشد و خودكم بينى به اهمال كارى منتهى مى شود. اما بايد گفت: دارايى و فقر در ابتلا به اهمال كارى نقش چندانى ندارد. هرچند اين خودكم بينى مى تواند بر بستر دارايى و يا نادارى قرار گرفته و انگل وار به حيات خود ادامه دهد، ولى به نظر مى رسد، آنچه بيش از همه در ايجاد اهمال كارى مؤثر است عبارت است از: «پر توقعى و عدم رضايت از وضع موجود.» آرى! پرتوقعى و نارضايتى از وضع موجود دو عامل مؤثر براى ايجاد سرخوردگى است. 
در كتاب بشارة المصطفى لشيعه المرتضى آمده است: سلمان فارسى گويد: دوست گرامى ام رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) مرا به چند نكته سفارش كردند كه تا آخر عمرم آن ها را از دست نخواهم داد. يكى از سفارشات اين بود: [در امور دنياى خود] به پايين دست خود بنگر، نه به بالا دست خود. 
در وضعيت دوم چون ترس از عدم موفقيت بر جان شخص، غالب مى شود. بنابراين، او نمى تواند سعى و تلاش خود را با آرامش به انجام رساند و به شكست مى انجامد. پس وحشت و اضطراب بار ديگر سرك كشيده، مانع موفقيت او مى شود. 
* بنابراين، هر كارى كه شروع مى كنيد، بايد از پيش، خود را براى مواجهه با برخى مشكلات پيش بينى نشده آماده سازيد. در حالى كه، اين احتمال و آمادگى كاملا طبيعى و منطقى است. هربرت برث  معتقد است كه «تحمل ناپذيرى در ميزان شناخته شده در فرد، موجب حركت و سازندگى مى شود، و در حد افراط، موجبات بى رمقى و رخوت او را فراهم مى كند.» 

[تصویر:  128fs318181.gif] 

.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
یاعلی. 53
[تصویر:  07c49977111e42a28fd6.jpg]

 سپاس شده توسط
عاشق ۲۲ از چهل. Confetti
انما یتقبل الله من المتقین ...


خداحافظی

 سپاس شده توسط


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان