سلام
به دلیل اینکه فصل چهار، دو سه برابر فصلهای دیگه حجم داشت این هفته تکرار شد.
امیدوارم اشخاصی که عقب افتاده بودن تونسته باشن خودشون رو برسونن.
ماشاءالله چقدر هم مطلب داشت این فصل چهار.
خلاصه فصل چهار: اهمالکاری به دلیل مسائل شناختی
۱) اهمالکاری به دلیل زحمتگریزی: بهانه اینکه نشد؛ شرایط اجازه نداد.
قانون 47: اگر در کاری 47 عدد مشکل هم رخ دهد، من باید پای آن کار بمانم -> طراحی یک نقشه عملی و با شروع کردن از کارهای کوچک
۲) اهمالکاری بهدلیل ناتوانی در تصمیمگیری: نمیتوانیم تصمیم درست بگیریم.
الف) بلد نیستیم -> یادگیری مهارتها و روشها
ب) از تصمیم میترسیم -> حاضر شویم بهای تصمیم را بپردازیم
ج) همه را باهم میخواهیم -> خواستههای خود را اولویتبندی کنیم
راهکارهای کلی:
الف) مشخص کردن هدف
ب) استفاده از جدول هزینه فایده
ج) استفاده از جدول swot
د) مشاوره با الگوهای موفق
ه) بررسی نمونههای موفق
و) با تصمیمهای کوچک شروع کنیم
ز) استفاده از سکه
ح) آماده پرداخت هزینه تصمیممان باشیم
۳) اهمالکاری بهدلیل ناتوانی در درک و حل مسئله
مراحل کلی: فهم مسئله - انتخاب روش - اجرای روش - گرفتن بازخورد
الف) استفاده از مشاوره
ب) همیشه لازم نیست کار را از اول شروع کنیم؛ ترتیب همیشه لازم نیست
ج) مسئله را به دیگران توضیح دهیم تا خودمان درک بهتری از آن پیدا کنیم
د) مشخص کنیم میخواهیم به کجا برسیم
۴) اهمالکاری به دلیل تردید به خود: انسانها فقط به اندازه باورهایشان محدود میشوند
الف) استفاده از تلقین مثبت
ب) داشتن این دیدگاه که هر طور شده باید انجامش دهیم (مانند نوشتن مشقهای مدرسه)
ج) اینطور فکر کنیم که تحت هر شرایطی برندهایم و خودمان را تشویق کنیم
د) در زمان طلایی کار را انجام دهیم (زمانی که هنوز شوق انجام کار از بین نرفته)
ه) از کارهای کوچک شروع کنیم و موفقیتهای کوچک بهدست بیاوریم
و) همان تصمیمی را بگیریم که اگر نمیترسیدیم و نسبت به موفقیت خود اطمینان داشتیم میگرفتیم
۵) اهمالکاری به دلیل توقع و تصورات نابهجا و بهانهجویی
تشخیص بهانه:
۱) آیا دیگران توانستهاند؟
۲) اگر مجبور باشم میتوانم؟
تکنیکها:
۱- به جای حرف زدن و بهانه آوردن، حرکت کنیم.
۲- هر طور هست انجامش دهیم (تکنیک اسلحه)
۳- سختکوشی بیشتر (با تلاش زیاد حتی هوش کمتر هم جبران میشود)
۶) اهمالکاری به دلیل نامنظمبودن: مشکل در تخمین زمان
الف) بهجای برنامهریزی افراطی، لیست کارها را بنویسیم
ب) کارهای خارج از لیست را قبول نکنیم
ج) لیست واقعی کارهای قابل انجام را بنویسم؛ نه لیست کارهای سخت و غیرقابل انجام
د) ضریب خطای زمانبندیهایمان را پیدا کنیم (توجه به قانون پارکینسون: هر کار به اندازهای زمان میبرد که برای آن وقت در نظر گرفتهایم)
ه) حذف عوامل حواسپرتی
و) پاکسازی شبکههای اجتماعی از گوشی
ز) روز را با برنامه شروع کنیم
۷) اهمالکاری افراد افراط کار: آنقدر کار میکنند تا از پا درآیند و بقیه کارهایشان باقی بماند.
الف) تقسیم ساعات روزانه: کار جدی - استراحت - کارهای مورد علاقه
ب) تقسیمبندی کارها: ریز کردن کارهای بزرگ به بستههای کوچک
ج) استفاده از نرمافزارهایی که شما را وادار به استراحت میکند
۸) اهمالکاری به دلیل مسائل جسمانی
توجه به خستگی، بیماری و استرس و در عین حال، بهانه نکردن آنها برای اهمالکاری
از لیست بالا، موارد دوم، چهارم، هفتم و هشتم بیشتر از بقیه به من مربوط هست.