سلام
این فصل هم چقدر مطلب داشت.
خلاصهای که برای خودم نوشتم اینجا هم میذارم:
اعتقادات کشنده:
1- عدم قبول تقصیر: مسئولیت اهمالکاری خودمان را قبول کنیم. در هر شرایط ما سهمی داریم و اگر سهم خود را نپذیریم، هیچ تغییری نخواهیم کرد.
2- یه روز خوب میاد: بهترین لحظه، همین الان و بهترین اتفاق خود شما هستید. پس دنبال هیچ معجزهای نباشید. کارها را به بهانههای مختلف به تعویق نیندازیم.
3- تا از آن لذت نبرم انجامش نخواهم داد: یک انسان موفق کارهای را انجام میدهد که دیگران حاضر نیستند انجام بدهند وگرنه کارهایی را که دوستداشتنی هستند همه انجام خواهند داد.
4- من نباید هیچوقت اهمالکاری کنم: اگر از خود توقع داشته باشیم هیچگاه نباید اهمالکاری کنیم، شرایط را برای اهمالکاریهای بیشتر فراهم کردهایم. زمانهای استراحت درستی برای خودمان در نظر بگیریم و برای مدت مشخصی از انجام منظم کارها دست بکشیم.
5- بدگویی به خود: باید یاد بگیریم که چگونه به ضمیر ناخودآگاه خود تلقین مثبت کرده و بارها و بارها عبارات تاکیدی را تکرار کنیم.
6- با یک بار هیچ چیزی نمیشود: زندگی ما از لحظهلحظه تشکیل شده و تکتک تصمیمات کوچک ما هستند که شخصیت ما را میسازند.
جنبههای مختلف افزایش بازدهمی و عملکرد:
1- جنبه فیزیکی: به جای پریدن از شاخهای به شاخه دیگر، برای انجام هر کاری تمرکز روی آن داشته باشیم، تغذیه صحیح، تنفس اصولی، خواب درست و کافی، همکاری با سیستم هضم غذا و ...
2-جنبه فیزیکی-ذهنی: از انباشت اطلاعات کممصرف در مغز خودداری کرده و تا حد ممکن اطلاعات را بر روی کاغذ مکتوب کنیم و اجازه ندهیم کارهای مختلف، ذهن ما را درگیر کنند.
3- جنبه احساسی و روحیه:
الف) با انجام کارهای کوچکی، احساس و روحیه بهتری برای خود فراهم کنیم (مثل چسباندن لبخند در کنار لپتاپی که همیشه با آن کار میکنیم).
ب) کارهایی که مورد علاقه و لذتبخش است را انجام دهیم (مثل مراقبت از یک گلدان، نگهداری از آکواریوم، بازیهای گروهی، گوش دادن به موسیقی مثبت، صرف چای با همکاران، قدم زدن در پارک)
مهارت مدیریت زمان و برنامهریزی:
1- اولین کاری که انجام میدهیم کاری باشد که دشوارترین است.
2- اولویتبندی کنیم.
3- چندوظیفهای نباشیم و کارها را همزمان انجام ندهیم.
4- ارزش هر ساعت خود را محاسبه کنیم.
5- از زمانهای مرده استفاده کنیم.
6-توجه داشته باشم که کارهای کوچک و کمارزش دقیقاً همان اندازه وقت میگیرند که کارهای مهم وقت میگیرند.
7- هر کاری یک زمان مستقیم و یک زمان غیرمستقیم (به دلیل درگیری ذهنی) دارد.
ارتباط موثر:
1- مهارت نه گفتن
2- کنترل احساسات و مدیریت خشم
3- مدیریت انتقادات و جلوگیری از جر و بحث
4- نحوه درخواست کردن از دیگران
5- نحوه صحبت با دیگران
و
یکی از جملات قشنگ کتاب که دوست داشتم مجدد این جا هم بذارم:
نقل قول: ماهی مرده نیز میتواند در جهت حرکت آب رودخانه شنا کند.
لذا ماهی مرده نباشیم.