کانون

نسخه‌ی کامل: ختم قرآن کریم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام303


قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَرِهِمْ وَيَحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ‏ (سوره نور ایه30)
به مردان مؤمن بگو: از بعضى نگاه‏هاى خود (نگاه‏هاى غیر مجاز) چشم‏پوشى كنند و دامن خود را حفظ نمایند. این براى پاكتر ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام مى‏دهند آگاه است.

تفسیر (تفسیر نور)

در اینجا  مراد از «غضّ بصر» بستن چشم نیست، بلكه پایین آوردن نگاه است، به گونه ‏اى كه انسان نامحرم را نبینند.
حضرت عیسى‏ علیه السلام فرمود: از نگاه به نامحرم بپرهیزید كه بذر شهوت را در دل مى ‏نشاند و همین براى دچار شدن انسان به فتنه كافى است
امام على ‏علیه السلام فرمود: «العَین رائِدُ القلب» چشم، دل را بدنبال خود مى ‏كشد. «العَین مَصائد الشیطان» چشم، كمینگاه شیطان است. و چشم‏پوشى بهترین راه دورى از شهوات است
یامبر اكرم‏ صلى الله علیه وآله فرمود: «النَظَر سَهْم مسموم مِن سهام ابلیس فمَن تَركَها خَوفاً من اللّه اعطاه اللّه ایماناً یَجِد حلاوة فى قلبه»نگاه بد، تیرى از تیرهاى مسموم شیطان است. هر كس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد، خداوند به او ایمانى مى ‏دهد كه از درون، شیرینى آن را احساس مى‏كند.
پيام ها

1- لازمه ‏ى ایمان، حفظ نگاه از حرام است. «قل للمؤمنین یغضّوا...»
 2- جاذبه‏ هاى غریزى را باید كنترل كرد. «یغضّوا من ابصارهم»
 3- گناه را از سرچشمه جلوگیرى كنیم وتقوا را از چشم شروع كنیم.«من‏ابصارهم»
 4- چشم پاك، مقدّمه ‏ى پاكدامنى است. «یَغضّوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم»
 5 - پاكدامنى، براى مردان نیز لازم است. «یَحفظوا فُروجهم»
 6- چشم‏چرانى و بى‏ عفّتى، مانع رشد معنوى انسان است. «یغضّوا - یحفظوا - ازكى»
 7- همواره در محضر خدا هستیم. در محضر خدا معصیت نكنیم. «یغضّوا... اِنّ اللّه خبیر بما یصنعون»
سلام

آیات 1تا 20 سوره ی مبارک فرقان53(سوره ی مبارک فرقان 77آیه دارد)
سلام به همگی 303303

آیات 21 تا 51 سوره ی مبارک فرقان[تصویر:  8.gif](سوره ی مبارک فرقان 77آیه دارد)
سلام و خداقوت به همگی

ما هم دعا کنید

آیات 52تا 77 سوره ی مبارک فرقان[تصویر:  8.gif](سوره ی مبارک فرقان 77آیه دارد)53
إ لا مـن تـاب و ءامـن و عـمـل عـمـلا صـلحـا فـأولئك يبدل الله سياتهم حسنت و كان الله غفورا رحيما (70سوره فرقان)
و من تاب و عمل صلحا فإ نه يتوب إ لى الله متابا (71سوره فرقان)

مـگـر كـسـى كـه تـوبـه كـنـد و ايـمـان آورد و عـمـل صـالح انـجـام دهـد كـه خـداونـد گـنـاهـان ايـن گـروه را بـه حـسـنـات تبديل مى كند. و خداوند آمرزنده و مهربان است .
و كـسـى كـه تـوبـه كـنـد و عـمل صالح بجا آورد به سوى خدا بازگشت مى كند (و پاداش خود را از او مى گيرد).


تفسیر(تفسیر نمونه)

تبديل سيئات به حسنات

در ايـنـجـا چـنـد تـفـسـيـر اسـت كـه هـمـه مـى تـوانـد قـابـل قبول باشد:
1 - هـنـگـامـى كـه انـسـان تـوبـه مـى كـنـد و ايمان به خدا مى آورد دگرگونى عميقى در سـراسـر وجـودش پـيـدا مـى شـود، و بـه خـاطـر هـمـيـن تـحـول و انـقـلاب درونـى سـيـئات اعـمـالش در آيـنـده تـبـديـل بـه حـسـنـات مـى شـود، اگـر در گـذشـتـه مـرتـكـب قـتـل نفس مى شد در آينده دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان را جاى آن مى گذارد، و اگر زنـاكـار بـود بعدا عفيف و پاكدامن مى شود و اين توفيق الهى را در سايه ايمان و توبه پيدا مى كند.

2 - ديـگـر ايـنـكـه خـداونـد بـه لطف و كرمش و فضل و انعامش بعد از توبه كردن سيئات اعـمـال او را مـحـو مـى كـند، و به جاى آن حسنات مى نشاند، چنانكه در روايتى از ابوذر از پيامبر اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) مى خوانيم : روز قيامت كه مى شود بعضى از افراد را حاضر مى كنند خداوند دستور مى دهد گناهان صغيره او را به او عرضه كنيد و كبيره ها را بپوشانيد، به او گفته مى شود تو در فلان روز فلان گناه صغيره را انجام دادى ، و او به آن اعتراف مى كند، ولى قلبش از كبائر ترسان و لرزان است .
در ايـنـجا هر گاه خدا بخواهد به او لطفى كند دستور مى دهد بجاى هر سيئه حسنه اى به او بدهيد، عرض مى كند پروردگارا! من گناهان مهمى داشتم كه آنها را در اينجا نمى بينم .
ابـو ذر مـى گـويـد: در ايـن هـنـگـام پـيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) تبسم كرد كه دنـدانـهـايـش آشـكـار گـشـت سـپـس ايـن آيـه را تـلاوت فـرمـود فـاولئك يبدل الله سيئاتهم حسنات .


3 - سـومـين تفسير اينكه منظور از سيئات نفس اعمالى كه انسان انجام مى دهد نيست ، بلكه آثـار سـوئى اسـت كه از آن بر روح و جان انسان نشسته ، هنگامى كه توبه كند و ايمان آورد آن آثـار سـوء از روح و جـانـش بـرچـيـده مـى شـود، و تـبـديـل بـه آثـار خـيـر مـى گـردد، و ايـن اسـت مـعـنـى تبديل سيئات به حسنات .
البـتـه ايـن سـه تـفـسـيـر - مـنـافـاتى با هم ندارند و ممكن است هر سه در مفهوم آيه جمع باشند.

آيـه بـعد در حقيقت چگونگى توبه صحيح را تشريح كرده و مى گويد: كسى كه توبه كـنـد و عـمـل صـالح انـجـام دهـد، بـه سوى خدا بازگشت مى كند (و پاداش خود را از او مى گيرد) (و من تاب و عمل صالحا فانه يتوب الى الله متابا).
يعنى توبه و ترك گناه بايد تنها به خاطر زشتى گناه نباشد بلكه علاوه بر آن انگيزه اش خلوص نيت و بازگشت به سوى پروردگار باشد.
بـنـابراين فى المثل ترك شراب يا دروغ به خاطر ضررهائى كه دارد هر چند خوب است ولى ارزش اصلى اين كار در صورتى است كه از انگيزه الهى سرچشمه گيرد.
سلامKhansariha (8)
احسان جان53
داداش عطا53
نیکو خانم53
ایات 1 تا 60 سوره مبارک شعرا (سوره مبارکه شعرا 227 ایه دارد )
سلام به همگی 53
ایات 60 تا 136سوره ی مبارک شعرا(سوره مبارکه شعرا227 ایه دارد)
سلام دوستان
آیات 136 تا 183 سوره شعرا

سوره شعرا 227 آیه دارد.
سلام

خدا قوت داداش مهدیKhansariha (18)

آیات 52 تا 62 سوره فرقان (سوره مبارکه فرقان 77 آیه دارد)
سلام

داداش حسام سوره فرقان تموم شده ها17

الان داریم سوره ی شعرا رو میخونیم17


ایات 184 تا 227 سوره مبارک شعرا (سوره مبارکه شعرا 227 ایه دارد )
سلام

من چقده گیجم4fvfcja

قسمته بیشتر بخونیم4fvfcja

سوره بعدی سوره ی نمل

آیات 1 تا 13 سوره نمل (سوره نمل 93 آیه دارد)53

یا علی53
به به سلام داداش حسام گل
خووووووووووش اومدی به کلبه ی درویشی ما 4chsmu14chsmu1

خیلی خوشحالم که اومدی Khansariha (8)Khansariha (8)
317317317317


آیات 14 تا 34 سوره نمل (سوره نمل 93 آیه دارد)[تصویر:  8.gif]
ایات 35تا 55سور ی نمل(سوره ی مبارکه ی نمل 93آیه دارد)53
سلام303
نیکو خانمKhansariha (8)
داداش سعیدKhansariha (8)
عطا جانKhansariha (8)
داداش حسامKhansariha (8)
داداش احسانKhansariha (8)

خدا قوت دوستان

ایات 56تا 75سور ی نمل(سوره ی مبارکه ی نمل 93آیه دارد)[تصویر:  8.gif]
ایات 75  تا 93 سوره ی نمل(سوره ی مبارکه ی نمل 93آیه دارد)

سوره ی بعد سوره ی قصص53



از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله روایت شده است: اگر كسی سوره قصص را قرائت كند ده برابر تعداد كسانی كه حضرت موسی علیه السلام را تصدیق یا تكذیب كرده اند به او حسنه داده می شود و تمامی فرشتگان آسمان و زمین در روز قیامت، به سود او شهادت می دهند كه او راستگو و درستكار بوده است.