خودارضایی و ریزش مو

خودارضایی و ریزش مو

هر کس به محض اینکه دچار ریزش مو می‌شود، به‌دنبال عوامل آن می‌گردد تا از ریزش بیشتر موهایش جلوگیری کند. عده‌ای با این بررسی‌ها، خودارضایی (استمنا) را علت ریزش مو و کم‌پشتی موهای‌شان می‌یابند. در این مطلب، به این سوالات می‌پردازیم:

  • آیا خودارضایی با ریزش مو ارتباطی دارد؟
  • می‌توان گفت کسی که موهایش ریخته، از عوارض ناشی از استمنا است؟
  • نازک شدن موها نتیجه‌ی خودارضایی است؟
  • کسی که موهایش کم‌پشت است، آیا می‌تواند در اثر خودارضایی و استمنای زیاد باشد؟
  • آیا با ترک خودارضایی، موها تقویت شده و پرپشت می‌شوند؟

طبق نظر اکثر پزشکان (و نه همه پزشکان)، خودارضایی ارتباطی با ریزش مو نداشته و ریزش مو، عموماً ژنتیکی و ارثی می‌باشد. عوامل دیگری نیز وجود دارد که موجب نازک شدن موها و کم‌پشت شدن موها می‌شود اما ژنتیک و ارث، مهم‌ترین علل ریزش مو می‌باشد.

با بررسی برادرانی که از یک پدر و مادر متولد شده‌اند، مشاهده شده برادرانی که خودارضایی نداشته‌اند حتی ریزش موی بیشتری هم داشته‌اند و آن‌هایی که دچار خودارضایی افراطی بوده‌اند، موهای پرپشت‌تری داشته‌اند. این مشاهدات نمایانگر آن است که ژنتیک از هر عامل دیگری در ریزش مو موثرتر است و انجام خودارضایی یا ترک خودارضایی به نظر نمی‌رسد تاثیر مستقیمی در ریزش مو داشته باشد.

به جز ژنتیک و ارث که مهم‌ترین دلیل ریزش مو است، از این عوامل هم می‌توان نام برد:

  • رژیم غذایی نادرست و کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن خصوصاً ویتامین دی و روی (زینک)
  • ازدیاد مواد معدنی در بدن خصوصاً مس و آهن
  • کمبود پروتئین در برنامه غذایی و دریافت پروتئین کمتر از میزان مورد نیاز بدن
  • کم‌کاری غده تیروئید
  • کم‌کاری غدد فوق کلیوی (آدرنال)
  • کم‌خونی
  • مشکلات عصبی، استرس و اضطراب
  • افزایش هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) با افزایش سن در مردان
  • سطح بالای هورمون استروژن در زنان

در ادامه، پرسش و پاسخ 6 تن از پزشکان متخصص پوست و مو برای شما گردآوری شده و برای شما نقل قول می‌گردد. توجه داشته باشید که این پرسش و پاسخ‌ها جایگزین مراجعه به پزشک نشده و صرفاً جهت آگاهی‌بخشی می‌باشد.

دکتر مریم ملکی (متخصص پوست و مو)

دکتر مریم ملکی

سـوال: خانم دکتر آیا استمنای نوجوانان در کیفیت پوست و مو اثر می‌گذارد؟

پاسـخ: خیر تاثیری ندارد. ریزش موها در پسران اغلب ارثی است و با استرس هم بدتر می‌شود. بد نیست میزان ویتامین دی خون‌تان را چک کنید. کمبود آن می‌تواند یکی دیگر از عوامل ریزش مو باشد.

سـوال: خانم دکتر من پسر 19 ساله هستم و مبتلا به عمل زشت استمنا هستم. چند وقت هست که ریزش مو پیدا کردم؛ طوری که دسته‌ای و بیشتر از ناحیه گیج‌گاهی و بیشتر وقتی موهایم را می‌شویم می‌ریزد. آزمایش تستوسترون و تیروئید دادم نرمال بود. من ریش‌هایم درآمده است ولی به صورت پرزی است. خواهش میکنم به سوالم جواب بدهید که من به شدت معذب و ناراحت از این شرایط هستم.

پاسـخ: ربطى به هم ندارن. ريزش شما از نوع ارثى است و بايد ماينوكسيديل و فيناسترايد رو شروع كنين.

سـوال: دختری 23 ساله هستم که از دوران کودکی خودارضایی می‌کردم. از وقتی قاعدگی‌ام شروع شد، به‌تدریج موهای سرم کم‌پشت شدن. تا الان که خیلی کم‌پشت هستن. به متخصص مو که مراجعه کردم گفتن ریزش موی مردانه دارین و ارثی هست که دایی‌هام کم‌مو هستن. از طرفی هورمون تستوسترونم خیلی بالاست که 2 سال میشه قرص فیناستراید رو مصرف می‌کنم (تحت نظر متخصص غدد). ولی تاثیری روی موهام نداشته و همچنان کم هست و ریزش داره. نمی‌دونم این موضوع به خود‌ارضایی ربط داره یا واقعاً ارثی هست؟ ممنون میشم کمکم کنید.

پاسـخ: خير عزيزم. خودارضايی امری طبيعی است و هيچ ربطی به ريزش مو ندارد. فيناسترايد در خانم‌ها بايد با دوز بالاتری نسبت به آقايان مصرف شود تا تاثيرگذار باشد. مثلا نصف قرص 5 ميلی.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر مریم ملکی کلیک کنید.

دکتر هما فاتحی (پوست و مو)

دکتر هما فاتحی

سـوال: 16 سالمه. 1 ساله که ریزش مو شدید گرفتم و موهام خیلی خالی شده. خیلی پُرمو بودم. از خانواده پدریم طاسن ولی پدرم پُرمو هست. خانواده مادریم هم نصف دایی‌هام پُرمو هستن. آیا ارثیه؟ در ضمن طی سال اخیر، اخلاقم خیلی بد بود و افسردگی داشتم. خودارضایی هم به مدت 1 سال داشتم.

پاسـخ: بدون معاینه نمی توان نظر داد . اما استرس و مشکلات عصبی بسیار موثر است.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر هما فاتحی کلیک کنید.

 

دکتر رضا رباطی (متخصص پوست و مو)

دکتر رضا رباطی

سـوال: پسر 28 ساله هستم و در سن کم به خودارضایی مبتلا شدم. به خاطر فشار تنهایی و افسردگی، تنها لذتم هر روز خودارضایی بود. قبلا موهای زیبایی داشتم. اما الان خیلی کم‌پشت شده. وقتی سرم را خیس می‌کنم کاملاً مشخص می‌شود که خیلی کم شده. دور بعضی از ریشه موها، یک دایره کوچک چربی یا شاید عفونت جمع شده. لطفاً از نظر علمی پاسخ دهید؛ نه به خاطر روحیه دادن. اگر من خودارضایی را ترک کنم، آیا موهای من به حالت اول بر می‌گردد؟ آیا دارویی برای تقویت موهایم وجود دارد؟ از چه شامپویی استفاده کنم؟ موهای من لخت است و تقریباً نازک. تار مویی که ریخته شده را با دستانم می‌کشم نصف می‌شود. هر دو الی سه روز تقریباً چرب می‌شود. لطفاً راهنمایی بفرمایید.

پاسـخ: ارتباط مشخصی با ریزش مو ندارد. برای درمان مناسب بهتر هست مراجعه شود.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر رضا رباطی کلیک کنید.

 

دکتر محمد علی نیلفروش زاده (متخصص پوست و مو)

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده

سـوال: آقاي دكتر وقت‌تون بخير. مي‌خواستم بدونم آيا خودارضايی موجب ريزش مو می‌شود يا اصلاً ربطی ندارد؟

پاسـخ: ربطی نداره.

سـوال: من آقایی 26 ساله هستم و از ده سال پیش، ریزش مو داشته و دارم و اکنون موهایم خیلی کم پشت شده اند. هرچه شامپو و قرص ضدریزش بوده استفاده کرده‌ام ولی نتیجه نداده. متاسفانه در نوجوانی به‌دلیل ناآگاهی، زیاد استمنا می‌کردم و احساس می‌کنم بخاطر آن بوده. لطفا به من بگید چه دارو یا قرص یا شامپویی مصرف کنم که دیگر ریزش نداشته باشم؟

پاسـخ: به خاطر اون نیست ولی اگر ارثی است باید از ماینوکسیدیل و فیناستراید استفاده کنید و کاشت مو هم می‌تونید انجام بدید.

سـوال: آقای دکتر آیا استمنا در ریزش و کم پشت شدن موها تاثیر دارد یا نه؟ و اگر تاثیر دارد، آیا با ترک این عمل این تغییرات از بین می‌رود یا نه؟

پاسـخ: ریزش مو اندروژنی، به میزان تستوسترون وابسته است البته همراه با ارث.

سـوال: دکتر من متاسفانه از سن 11 سالگی خودارضایی می‌کردم. از حدود سن 14 سالگی و به دنبال شدت گرفتن خودارضایی، موهایم شروع به نازک شدن و ریزش کرد. اما اصلا از لحاظ حجم موهایم مشکلی نداشتم. در حدود سن 19 سالگی، به دلیل برخی مشکلات، دارای تغذیه مناسب نبودم و موهام به شدت نازک شده بود و در این سن موهایم به طور ناگهانی دچار افت شدیدی شد. الان هم که 22 سالمه مشکل ریزش دارم و هنوز نتونستم خودارضایی رو ترک کنم. همچنین من خانواده پدری و مادریم هیچ‌کدام ریزش ارثی ندارند.

پاسـخ: از ماینوکسیدیل 5% و مولتی ویتامین و قرص فیناستراید 1 روزی 1 عدد استفاده کنید.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده کلیک کنید.

 

دکتر کامبیز بهشید (پوست و مو)

دکتر کامبیز بهشید

سـوال: آقاى دکتر بنده از ايلام مزاحم ميشم و ١٨ سال سن دارم. از ٢ سال پيش به‌شدت ريزش مو پيدا كردم؛ به طوری كه همه كف سرم از دور معلومه. دكتر جان من ٧ دايی دارم كه همه‌شان موهاشون خوبه و پُرپشتن؛ به جز 2 تاشون كه طاس نيستن اما موهاشون كم پشت شدن. البته حالا جوانن و شايد در آينده طاس بشن. پدر بنده به‌شدت موهاي پری داره و يه جورايی آدم طاس تو خاندان ما نيست. به‌جز آن ٢ دایی‌ام. دكتر جان من چند بارم دكتر رفتم و قرص فيناسترايد و محلول ماینوكسیدیل استفاده كردم كه بی‌نتيجه بوده و چند بارم آزمايش دادم كه مشكلی نداشتم. ببخشد دكتر من استمنا ميكنم و همچنين جوش‌های قرمزی در می‌آورم. بنظر شما من بايد چه‌كار كنم؟

پاسـخ: بهترین کار برای شما اینه که به ورزش هوازی منظم بپردازی تا اون عادتت رو ترک کنی و در اون صورت، ریزش موهات هم کمتر میشه.

سـوال: آقای دکتر من خودارضایی زیاد داشتم؛ مثلاً روزی 2 بار. یه مدتم اشتهام کم بود و خیلی کم غذا می‌خوردم. استرس شدید هم داشتم. بعد موهام یه دفعه نازک شد و ریخت. الان با ویتامین خیلی بهتر شده. به‌نظرتون چه‌کار کنم؟

پاسـخ: 1- قطع عادت خود ارضایی 2- مصرف داروهای تقویتی مثل زینک

سـوال: پسری هستم ۲۲ساله. مدتی خودارضایی می‌کردم اما الان قطعش کردم. موهام خیلی نازک شدن و می‌ریزن. از طرفی حدود ده ساله که کم‌کاری تیروئید دارم و قرص لووتیروکسین مصرف می‌کنم؛ روزی یکی. می‌خواستم راهنماییم کنید که چه دارویی مصرف کنم تا موهام دوباره ضخیم بشه و ریزشش قطع بشه. البته خودم حدود یک ماهیه که شامپو سی وان و قرص زینک پلاس استفاده می‌کنم.

پاسـخ: قرص زینک پلاس خوب است. شامپو Green Tea پرمون استفاده کنید و بعد از حمام از لوسیون مو هرباکس استفاده کنید.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر کامبیز بهشید کلیک کنید.

 

دکتر جمال‌الدین حسن‌زاده (متخصص پوست و مو)
دکتر جمال الدین حسن زاده

سـوال: من پسر هستم و بیست سال سن دارم. آیا خودارضایی ارتباطی با شدت ریزش موی ارثی یا هورمونی دارد؟ من قرص فیناستراید و شامپو الپسین دابل افکت و محلول ضد ریزش موی پالمینکس طبق دستور پزشک مصرف می‌کنم. دیدم توی سایت‌ها نوشتن تا آخر عمر باید مصرف بشه این داروها. ولی من از دکتر پرسیدم با خوردن این قرص موهام نمی‌ریزه؟ گفت می‌ریزه ولی کندش می‌کنه. فعلاً که جوون هستی، موهاتو نگه میداره! می‌خواستم این سوال رو از شما هم بپرسم اگه کندش می‌کنه، چرا پس تا آخر عمر مصرف بشه؟ دیگه اگه بحث کند شدن ریزش هست، یه روزی که می‌ریزه و تمام!

پاسـخ: ارتباطی بین خودارضایی و ریزش مو ذکر نشده است. شامپوها تاثیری در درمان ریزش مو ندارند. اثر فیناستراید و محلول‌های ریزش مو محدود به زمان استفاده از آنان است.

سـوال: بین خودارضایی و ریزش مو هیچ ارتباطی وجود ندارد؟ برای موهایی که ضعیف شده و کم‌پشت شده چه شامپویی مناسب است؟

پاسـخ: خیر، ارتباطی نیست. هیچ شامپویی باعث تقویت موها نمی‌شود.

سـوال: پسری 29 ساله‌ام. 1 ماه است که ریزش موی بسیار شدید گرفته‌ام؛ حتی موهای پشت سر و بالای گوش که نسبت به هورمون تستوسترون واکنشی ندارند. به‌طوری‌که با دست کشیدن در موهای پشتی 8، 9 تار مو ریزش دارم! از نظر ارثی، در هیچ‌کدام از اقوام مشکل دیده نشده. فقط یکی از دایی‌های بنده در سن 50 سالگی به میزان کمی موهای فرق سرش کم‌پشت شده. 1 ماهه مصرف ماینوکسیدیل را شروع کردم و 6 روز هم هست قرص فیناستراید می‌خورم. مشکل کم‌خونی و تیروئید ندارم. دچار استرس و اضطراب شده‌ام. آیا این ریزش ناگهانی در اثر مصرف ماینوکسیدیل است؟ از بچگی دچار خودارضایی بسیار شدید بوده ام. آیا این مسئله علت نازک شدن و ریزش موی من است؟

پاسـخ: هر چند به‌طور قطعی نمیشه نظر داد اما به‌نظر می‌رسه عامل ریزش اخیر شما، همون استرس و اضطراب باشه که در این موارد، ریزش مو با برطرف شدن استرس از بین میره. با وجود این، به متخصص پوست مراجعه کنید بهتره.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر جمال‌الدین حسن‌زاده کلیک کنید.

تذکر: اینکه ریزش مو به‌نظر نمی‌رسد از عوارض خودارضایی باشد، دلیلی بر تأیید انجام خودارضایی و بی‌ضرر بودن خودارضایی نمی‌باشد. در صورتی که می‌خواهید از عوارض خودارضایی مطلع شوید، مطلب عوارض و مضرات خودارضایی را در انجمن کانون ترک خودارضایی بخوانید.

کانون ترک خودارضایی

اگر می خواید خودارضایی رو ترک کنید، ترک قدم به قدم خودارضایی رو مطالعه کنید. گام به گام پیش برید و زندگی تون رو تغییر بدید. دنیای جدیدی تو راهه…

2 دیدگاه روشن خودارضایی و ریزش مو

  • سلام من خود ارضایی میکنم موهام میریزه ایا دیگه این کار را نکنم موهام دوباره در میاد

    • کانون ترک خودارضایی

      سلام
      همون طور که در متن بالا هم اومده، ریزش مو عموماً مرتبط با خودارضایی نیست و عوامل مختلفی در اون نقش دارن که برای هر شخص متفاوت هست.
      بهترین کار این هست که به پزشک مراجعه کنید تا دقیقاً وضعیت شما بررسی بشه و بهترین درمان رو مناسب بدن‌تون دریافت کنید.
      و البته که این توضیح من، به معنای ادامه دادن خودارضایی نیست.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت