تاثیر خودارضایی بر روی گودی و تیرگی چشم

تاثیر خودارضایی بر گودی و تیرگی چشم

هر کسی دوست دارد زیبارو بوده و پوست صورتش شفاف و روشن باشد. طبیعتاً گودی زیر چشم و تیرگی دور چشم برای هر شخصی آزاردهنده است. کسی که درگیر خودارضایی (استمنا) است، ممکن است گودی چشم یا سیاهی زیر چشم خود را ناشی از خودارضایی بداند. در این مطلب به سوالات زیر می‌پردازیم:

  • تاثیر خودارضایی روی گودی زیر چشم چیست؟
  • آیا تیرگی دور چشم ناشی از استمنا است؟
  • لاغری صورت می‌تواند از اثرات خودارضایی باشد؟
  • استمنا باعث زیادتر شدن سیاهی دور چشم می‌شود؟
  • آیا خط زیر چشم به علت خودارضایی زیاد است؟

نظر پزشکان در خصوص خودارضایی و گودی زیر چشم و تیرگی دور چشم

اکثر پزشکان و متخصصان پوست و مو (و البته نه همه‌ی آن‌ها) بر این عقیده هستند که خودارضایی ارتباطی با گودی زیر چشم یا سیاهی دور چشم ندارد.

در ادامه، نظر تعدادی از متخصصان پوست و مو را در این خصوص مطالعه می‌نماییم:

دکتر مریم ملکی (متخصص پوست و مو)

دکتر مریم ملکی

سـوال: خانم دکتر خسته نباشید. من 22 سالم هست و بعضی اوقات استمنا می‌کنم که این باعث شده صورتم یعنی زیر چشمام خط بیافته و زیر چشمام گود شه و صورتم بی‌روح و لاغر شه. باید چی‌ کار کنم یا چه قرصی مصرف کنم؟ ممنون میشم کمکم کنید.

پاسـخ: ربطي به استمنا ندارد.

سـوال: من مردی 40 ساله هستم و متاسفانه دارای گودی و سیاهی زیر چشم و چین و چروک دور چشم هستم که فکر کنم به علت خودارضایی و کار با رایانه ایجاد شده. می‌خواستم یه کرم خوب برای این مشکلم معرفی کنید که بتونه برطرف کنه و پوست صورتم صاف بشه.

پاسـخ: کرم دور چشم LED alphacid

سـوال: من بسری 21 ساله هستم و متاسفانه دارای گودی و سیاهی زیر چشم هستم که به علت خودارضایی ایجاد شده. می‌خواستم یه کرم خوب برای این مشکلم معرفی کنید.

پاسـخ: کرم دور چشم یانسن opus belle

سـوال: پسری 22 ساله و سبزه هستم که گودی و سیاهی دور چشم را باهم دارم و بسیار ناراحتم کرده. البته در خانواده مادری‌ام این موضوع وجود دارد اما متاسفانه گاهی خودارضایی هم می‌کنم با عرض معذرت. اینم بگم گاهی اوقات مقدار این سیاهی آن‌قدر زیاد می‌شود که همه میگن چی شده؟ من از بچگی این مشکل را داشتم. لطفا کمکم کنید.

پاسـخ: با تزریق چربی قابل درمان است.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر مریم ملکی کلیک کنید.

دکتر هما فاتحی (پوست و مو)

دکتر هما فاتحی

سـوال: دختری هستم 15 ساله. حدود یه ساله زیر چشمم گود و تیره شده و هر روز داره بیشتر میشه. طوری شده که حس می‌کنم چشمم کوچیک شده. می‌تونه به‌خاطر خودارضایی یا کار زیاد با موبایل باشه؟ خیلی از راه‌های گیاهی رو امتحان کردم ولی جواب نگرفتم. پیش پزشک هم نمی‌تونم برم برای معاینه. ممنون میشم راهنمایی کنید.

پاسـخ: برای تیرگی، می‌توان از کرم های روشن کننده استفاده کرد. بله، خودارضایی و موبایل بسیار تاثیر دارد. برای گودی، تزریق چربی.

سـوال: پسری هستم هیجده ساله. زیر چشمم بر اثر خودارضایی طولانی‌مدتی که داشتم، گود شده و یکم هم سیاه هست. خواستم بدونم از چه کرمی برای بهبودش استفاده کنم؟ در ضمن، برای شفاف‌سازی پوست صورت از چه کرمی استفاده کنم؟

پاسـخ: پی آر پی و تزریق چربی به شما کمک می‌کند. کرم‌ها برای گودی موثر نیست.

سـوال: خانم دکتر من پسری 19 ساله هستم که متاسفانه خودارضایی می‌کردم و الان زیر چشمانم تیره شده‌اند و به جرات می‌تونم بگم که 50 درصد اعتماد به نفس من رو از بین برده. لطفا کمکم کنید که از چه دارویی استفاده کنم که این تیرگی ها از بین بروند و یا کمتر بشوند (من تیرگی زیر چشم چپم بیشتر است)

پاسـخ: از کرم های دور چشم برای تیرگی استفاده کنید.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر هما فاتحی کلیک کنید.

دکتر رضا رباطی (متخصص پوست و مو)

دکتر رضا رباطی

سـوال: بنده پسر 17 ساله و البته چاقی هستم که حدود دو سال است که به طور شدید خودارضایی می‌کنم. قبلا آن‌قدر زیبا بودم که همه ازم تعریف می‌کردند. الان چشمم بسیار گود شده. سوالم اینه که آیا خودارضایی ربطی به گودی چشم داره؟ اگر خودارضایی رو ترک کنم گودی چشمم برطرف میشه؟

پاسـخ: ربطی به تیرگی دور چشم ندارد.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر رضا رباطی کلیک کنید.

دکتر محمد علی نیلفروش زاده (متخصص پوست و مو)

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده

سـوال: به خاطر خودارضایی زیاد در نوجوانی، پای چشمام سیاه شده و موهام کم پشت. می‌خواستم ببینم چطور دوباره خوب میشن؟ با prp احتمال خوب شدنش هست؟

پاسـخ: به اون دلیل نبوده. بیشتر ارثی است ولی با پی آر پی و لیزر بهتر میشه.

سـوال: جوانی 19 ساله هستم. مشکل من گودی و سیاهی بیش از حد در دور چشمانم است. این مشکل من زمانی حادتر می‌شود که دچار تخلیه جنسی (چه عمدا و چه سهوا و در خواب) می‌شوم. به‌طوری که در مدتی که تخلیه جنسی ندارم، گودی و سیاهی دور چشمانم رو به بهبودی می‌رود ولی مادامی که این تخلیه صورت می‌گیرد، گودی و سیاهی دور چشمانم تجدید می‌گردد و هر چه این تخلیه بیشتر باشد، گودی دور چشمانم بیشتر می‌شود. اینم بگم که سابقه‌ی 5-4 سال خودارضایی شدید داشتم ولی شکر خدا یک ساله که این کار زشت رو ترک کردم ولی هم‌چنان آثار آن باقیه. از شما عاجزانه تقاضا دارم منو راهنمایی کنید. من حتی نمی‌دونم در این مورد باید بیش چه متخصصی برم. آیا درمانی برای بیماری من هست؟

پاسـخ: گودی چشم به این موضوع مربوط نیست.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده کلیک کنید.

دکتر جمال‌الدین حسن‌زاده (متخصص پوست و مو)

دکتر جمال الدین حسن زاده

سـوال: 23 سال دارم. من دچار خودارضایی بودم که باعث گودی زیر چشمان و لاغری صورتم شده. آیا راه حل یا داروی خاصی برای چاقی صورت و رفع گودی زیر چشمان وجود دارد؟

پاسـخ: گودی زیر چشمان و لاغری صورت ارتباطی با خودارضایی ندارد و درمان دارویی نیز در چاقی صورت وجود ندارد. در موارد خاصی از پرکننده ها مانند تزریق چربی استفاده میشه.

سـوال: می‌خواستم بپرسم کسی که چند سال استمنا بکنه دچار گودی زیر چشم می‌شه؟ اگه میشه، راه درمان این گودی چیست؟

پاسـخ: ارتباطی بین این دو موضوع به اثبات نرسیده. برای درمان گودی معمولا از پرکننده‌ها مانند تزریق چربی یا ژل استفاده میشه.

سـوال: دکتر بنده گودی زیر چشم دارم. آیا ربطی به خودارضایی دارد؟ اگر لاغر شم گودی چشم از بین میره؟

پاسـخ: جواب هر دو مورد منفی است.

سـوال: من 19 سال سن دارم. نزدیک به 5 سال متاسفانه خودارضایی می‌کردم ولی الان ترک کردم و خیلی خیلی کمتر شده. زیر چشمام سیاه شده و احساس می‌کنم به‌خاطر همین عمل هست. واقعا در روحیه‌ام تاثیر بی‌نهایت بدی گذاشته و نمی‌تونم با کسی ارتباط برقرار کنم. لطفا به من کمک کنید که چه دارویی استفاده کنم تا این سیاهی ها از بین بره؟ و آیا از بین می‌رود؟ من چشم چپم سیاهیش بیشتر از راست هست.

پاسـخ: ارتباط اثبات شده‌ای بین این دو وجود نداره. تیرگی دور چشم غالبا جنبه ژنتیکی و در بعضی موارد، همراهی با بعضی حالت‌ها دارد. کرم‌ها در درمان آن بی‌تاثیرند. بعضی روش‌ها در درمان با موفقیت‌های نسبی به کار می‌روند. از جمله می‌تونید پی آر پی رو امتحان کنید.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر جمال‌الدین حسن‌زاده کلیک کنید.

علت تیرگی و سیاهی دور چشم چیست؟

همان طور که در بالا دیدید، عموم پزشکان معتقدند خودارضایی ارتباطی با تیرگی دور چشم ندارد. پس تیرگی زیر چشم چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ واقعاً خودارضایی هیچ اثری در سیاهی زیر چشم ندارد؟

بیایید ابتدا علت‌ های تیرگی دور چشم را به‌صورت عمومی بررسی نماییم.

تیرگی دور چشم می‌تواند دلایل و علت‌ های مختلفی داشته باشد. برخی از این علت‌ ها عبارت است از:

  • کمبود خواب، خستگی و نداشتن استراحت به‌اندازه کافی
  • استفاده از تلویزیون، موبایل و کامپیوتر و خیره شدن طولانی مدت به آن‌ها
  • کم آبی بدن و ننوشیدن آب به میزان کافی
  • قرار گرفتن زیاد زیر نور خورشید و در معرض آفتاب
  • مصرف زیاد قهوه
  • مصرف الکل
  • کمبود مواد مغذی لازم برای بدن و مناسب نبودن رژیم غذایی
  • کم‌خونی
  • آلرژی و خشکی چشم
  • اگزما
  • عوامل ژنتیکی
  • ارثی و سابقه خانوادگی
  • نارسایی کلیه
  • التهابات بینی
  • بیماری مزمن معده
  • اختلال در قاعدگی
  • مشکلات کبدی
  • بیماری تیروئید
  • افزایش سن، پیری و سالخوردگی

هر چند لیست بالا یک لیست بلندبالا است اما در این بین، خودارضایی جایی ندارد. یعنی خودارضایی علت تیرگی دور چشم نیست.

اما باید به یک نکته‌ی بسیار کلیدی توجه داشته باشیم.

خودارضایی هرچند به‌صورت مستقیم موجب تیرگی دور چشم نمی‌شود اما به‌صورت غیرمستقیم می‌تواند موجب تیرگی اطراف چشم شود:

  • کسی که باید ساعت ۱۰ شب بخوابد و به‌خاطر خودارضایی تا ساعت ۱ نیمه شب بیدار می‌ماند و به‌اندازه کافی استراحت نمی‌کند.
  • کسی که ساعت‌های طولانی اعتیاد به پورن و فیلم‌های شهوت‌انگیز دارد و در این فاصله به موبایل و کامپیوتر خود خیره می‌شود.
  • کسی که ساعت‌های زیادی را صرف خودارضایی می‌کند، انرژی زیادی از دست می‌دهد و در این فاصله آب بدن خود را از دست می‌دهد.

این تصور که طی خودارضایی، ماده‌ی خاصی در بدن ترشح شده که موجب تیرگی دور چشم می‌شود کاملاً اشتباه است.

اما

این‌که چند ساعت در طول روز مشغول خودارضایی باشیم و اثر خستگی حاصل از آن به‌صورت تیرگی اطراف چشم نمایان شود، چیز عجیبی نیست.

درمان تیرگی و سیاهی دور چشم چیست؟

درمان تیرگی دور چشم به علت به‌وجود آمدن آن بستگی دارد.

  • کسی که ساعت‌های زیادی زیر نور خورشید قرار دارد، با افزایش ساعات خواب خود تغییری در سیاهی دور چشمش لحاظ نخواهد شد.
  • کسی که کم‌خونی دارد، با کم کردن مصرف قهوه، تیرگی اطراف چشمش بهتر نخواهد شد.
  • کسی که ساعت‌های زیادی به مانیتور کامپیوتر خیره می‌شود، با افزایش مایعات بهبودی در سیاهی زیر چشمش مشاهده نخواهد کرد.

برای درمان تیرگی اطراف چشم،

می‌بایست به علت به‌وجود آمدن آن توجه داشته باشیم.

تیرگی دور چشم دو حالت دارد:

1- تیرگی دور چشم به‌صورت موقت به‌وجود می‌آید: مثلاً به‌مدت دو روز دور چشم شما تیره می‌شود و پس از این مدت مشکل برطرف می‌شود. در این حالت، باید بررسی نمایید که در این فاصله چه‌ تغییری به‌وجود آمده است. آیا در این مدت کم‌خوابی داشته‌اید؟ آیا طی این مدت مایعات کافی ننوشیدید؟ یا شاید در این فاصله، مدت زیادی زیر نور خورشید بوده‌اید؟

2- تیرگی دور چشم به‌صورت همیشگی وجود دارد: چند ماه یا چند سال است که با این مشکل روبه‌رو هستید. مسئله مربوط به چند روز اخیر یا چند هفته اخیر نیست. در این حالت، باید بررسی جدی‌تری انجام دهید تا ریشه‌ی مشکل را پیدا نمایید. طبیعتاً مراجعه به پزشک متخصص منطقی‌ترین تصمیم ممکن است. پزشک با بررسی‌های مختلف و در صورت نیاز با انجام آزمایش، دلیل سیاهی زیر چشم شما را پیدا خواهد کرد.

تذکر مهم: توجه داشته باشید اینکه خودارضایی اثری روی گودی زیر چشم و تیرگی و سیاهی دور چشم ندارد، مجوزی برای انجام خودارضایی نمی‌باشد. می‌توانید مطلب عوارض و مضرات خودارضایی را در انجمن کانون ترک خودارضایی مطالعه کنید.

کانون ترک خودارضایی

اگر می خواید خودارضایی رو ترک کنید، ترک قدم به قدم خودارضایی رو مطالعه کنید. گام به گام پیش برید و زندگی تون رو تغییر بدید. دنیای جدیدی تو راهه…

26 دیدگاه روشن تاثیر خودارضایی بر گودی و تیرگی چشم

  • سلام من پسری 19 ساله هستم و 1سال است که خود ارضاعی میکنم هر بار که این کار رو انجام میدم سریع احساس میکنم زیر چشمانم گود افتاده است و همینطور هم هست و این گودی تا یه هفته باقی میمونه به نظر شما این ربطی به خود ارضاعی داره یا فقط من فکر میکنم زیر چشمانم گود افتاده و در واقیعت این چنین نیست؟

    • کانون ترک خودارضایی

      سلام
      احتمالا در واقعیت این چنین نیست و گودی زیر چشم شما علت دیگری دارد. مثل کم‌خوابی یا بدخوابی.
      جهت بررسی بیشتر لازم است به متخصص پوست و مو مراجعه فرمایید.

  • سلام ایا خودارضایی برروی چهره تاثیر می گذاره

  • سلام من 13 سالمه و دوساله که خود ارضایی میکنم پلک های چشام دارن میوفتن ایا راهی هست که درمانش کنم

    • کانون ترک خودارضایی

      سلام
      افتادن پلک‌های چشم ارتباطی با خودارضایی ندارد. به متخصص چشم مراجعه فرمایید تا معاینه شوید.

  • من پسری ۱۶ساله هستم خودارضایی زیاد میکنم زیرچشمم گودی وکبودی دارد چه کرمی چه قرصی استفاده کنم

    • کانون ترک خودارضایی

      چند نمونه کرم در مطلب بالا عنوان شده است.
      اما بهتر است قبل از استفاده به متخصص پوست مراجعه فرمایید تا معاینه شوید و داروی مناسب خود را دریافت نمایید.

  • سلام خسته نباشید.من پسری ۱۹ساله هستم.خیلی وقته دور چشمانم سیاه و خط افتاده.حلقه های خیار را دور چشمانم میگذارم ولی اثری نیست.وپشت چشمانم درد میکند.با عرض پوزش خود ارضایی میکنم و با موبایل زیاد کار میکنم.راه چاره رو برام بگید.صورتم هم لاغر است خیلی عذاب میکشم لطفا کمکم کنید.سپاس از همه شما دستندرکاران و پزشکان ❤

    • کانون ترک خودارضایی

      سلام
      جهت بررسی پزشکی حتما به متخصص پوست مراجعه فرمایید. اما در هر حال ساعات استفاده از موبایل را کاهش دهید. خواب خوب داشته باشید. آب به میزان کافی در طول روز بنوشید.
      لاغری صورت هم احتمالا به علت لاغری عمومی بدن شما هست. به متخصص تغذیه مراجعه فرمایید.

  • سلام من ۱۶ سالمه تقریبا هرروز یا دورزی یکبار خودارضایی میکنم و زیر چشمام گود و سیاه شده و روی پیشانیم جوش های زیادی میزنه اگه میشه بگید برای این ۳مشکل چیکار کنم ممنونم

    • کانون ترک خودارضایی

      سلام
      جوش‌ها در سن شما مربوط به جوش‌های دوران بلوغ است و ارتباطی با خودارضایی ندارد. برای هر ۳ شکل جهت بررسی پزشکی به متخصص پوست مراجعه فرمایید.

  • سلام و خسته نباشید. من پسرم و بیست سالمه. من بیشتر اوقات بعد از خودارضایی زیر چشمم تیره میشه. در حدی که وقتی قبل و بعد از خودارضایی زیر چشمامو نگاه میکنم کاملا معلومه که تیره تر میشه. توی جواب همه گفتین ربطی به خود ارضایی نداره اما من وقتی خودارضایی میکنم زیر چشمام کبود میشه

    • کانون ترک خودارضایی

      سلام
      در طول روز آیا به میزان کافی مصرف مایعات دارید؟
      به چه میزان با گوشی و تبلت و کامپیوتر کار می‌کنید و با نور آبی آن‌ها در ارتباط هستید؟
      خودارضایی شما در انتهای شب نیست که خواب شما را مختل کند؟
      این‌ها مواردی است که می‌بایست بررسی شود.
      انشالله در ترک خودارضایی موفق باشید.

  • سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد
    انگیزه براتون بشه

  • سلام خسته نباشید . من یه پسر ۱۵ ساله هستم که حدودا سه ساله به طور مداوم خودارضایی میکنم . از دو سال پیش زیر چشمم گود شده و خط افتاده . میخواستم ببینم گودی زیر چشم ربطی به خود ارضایی دارد و اگر آن را ترک کنم مشگل گودی زیر چشمم حل میشود؟؟!

    • کانون ترک خودارضایی

      سلام
      خودارضایی عموما ارتباطی با گودی زیر چشم ندارد اما این به معنای ادامه دادن استمنا نیست. حتما برای ترک خودارضایی اقدام نمایید.
      جهت رفع گودی زیر چشم، وضعیت خود را از نظر خواب، استرس، قرار گرفتن زیاد زیر نور خورشید و … بررسی کنید. جنبه ژنتیکی هم می‌تواند داشته باشد.

  • جراحی سنگ کلیه

    عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما

  • من ۱۶ سالمه خود ارضایی میکنم و دور چشمم سیاه شده میخام ترک کنم چقد طول میکشه درست شه دور چشممم

    • کانون ترک خودارضایی

      سیاه بودن دور چشم عموماً به‌خاطر خودارضایی نیست. اما اگر این طور باشد شما بعد از 1 الی 2 ماه بعد از ترک خودارضایی اثر آن را خواهید دید.

  • سلام بعد از حدود سه سال قریب به چهار سال خود ارضایی (با تاسف ) فکر می کنم که چین ها و خط ها و همچنین گودی دور چشمم به علت همین خودارضایی ، هر بار که تو آینه خودم رو می بینم این مسئله باعث از دست دادن اعتماد به نفس و بی انگیزگی میشه ، اگر در خصوص راه درمان گودی دور چشم و چین و چروک های زیرش من رو راهنمایی کنید کمک بزرگی کردید
    راستی من ۱۷ سالمه ممنون

    • کانون ترک خودارضایی

      سلام
      شما می‌بایست به متخصص پوست مراجعه کنید تا با بررسی دقیق و یافتن علت گودی دور چشم، بهترین راهکار را دریافت نمایید.

  • با سلام پسری بیست ساله ام
    آیا استمنا فراوان باعث چروک زیر چشم میشه ؟
    برای چروک زیر چشم چه درمانی مفیده ؟
    جسارتا به هر دو سوال جواب بدید جواب سوال اول بسیار مهمه ؟

    • کانون ترک خودارضایی

      سلام
      استمنا تاثیری بر چروک زیر چشم ندارد.
      برای چروک زیر چشم درمان‌هایی چون تزریق فیلر، تزریق بوتاکس، میکرودرم ابریژن و … وجود دارد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت