تاثیر خودارضایی بر ریش و سبیل

تاثیر خودارضایی بر ریش و سبیل

عده‌ای از پسران نوجوان از این‌که میزان ریش و سبیل‌‌شان بیشتر از همسن‌های‌شان است، ناراحت هستند.

عده‌ای دیگر از این‌که ریش و سبیل‌ کافی ندارند و موهای صورت آن‌ها به اندازه هم‌سن‌های‌شان نیست، سرخورده هستند.

هر دو گروه چنان‌چه درگیر عادت خودارضایی (استمنا) باشند، شاید به این فکر بیفتند که ممکن است مشکل ریش و سبیل آن‌ها ناشی از انجام خودارضایی باشد.

در این مطلب به سوالات زیر می‌پردازیم:

  • آیا خودارضایی موجب رشد بیشتر ریش و سبیل و پرپشت شدن آن‌ها می‌شود؟
  • اگر کسی ریش و سبیل کافی در نیاورده، می‌تواند مربوط به انجام استمنا باشد؟
  • رشد ریش و سبیل تا چه سنی ادامه پیدا می‌کند؟
  • پسران نوجوانی که در سن بلوغ هستند و موی صورت و بدن‌شان زیاد است، باید چه کار کنند؟
  • پسران و آقایان در صورتی که ریش و سبیل آن‌ها کم پشت است، از چه دارویی می‌توانند استفاده کنند؟

نظر پزشکان در خصوص خودارضایی و ریش و سبیل

عموم پزشکان معتقدند ارتباطی بین خودارضایی و موهای صورت وجود ندارد.

در ادامه، نظر تعدادی از پزشکان متخصص پوست و مو را در این خصوص با یکدیگر مطالعه می‌نماییم.

دکتر سهیلا طاهری (متخصص پوست و مو)
دکتر سهیلا طاهری

سـوال: من 14 سال دارم و حدود دو سال است استمنا می‌کنم. اوایل آسیب‌های چندانی نداشت ولی بعد هر بار که این کار را می‌کردم ریش و سبیل و موهای بدنم از جمله پا و پشت پایم به‌شدت رشد کرد و حتی اطرافیانم هم متعجب بودن. الان هم که با این سنم یه عالمه ریش و سبیل دارم و اصلا روم نمیشه با کسی استخر برم و به‌شدت هم صورتم آسیب دیده و دور چشمانم حلقه زده. چی کار کنم؟

پاسـخ: استمنا منجر به افزایش مو نمی‌شود. به‌هرحال، داشتن مو در صورت و بدن آقایان امری طبیعی است. به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید تا از نظر بلوغ زودرس معاینه شوید و جلوی بلوغ زودرس در صورت امکان گرفته شود.

سـوال: می‌دونم بارها از شما راجع به عدم وجود صفات ثانویه در آقایان و درآوردن ریش سوال شده اما بنده چند سوال جامع در این باره از شما می‌پرسم؛ الف) اگر شخصی ریش نازک داشته باشد و یا فقط روی گردن و کنار گوش ریش داشته باشد باید چه کار کند؟ ب) آیا اثر مصرف ماینوکسیدیل ماندگار است و یا ضرر دارد؟ ج) برای کسانی که ریش کم پشت دارند مصرف ماینوکسیدیل چنددرصد را به ایشان پیشنهاد می‌کنید؟ د) طریقه و میزان مصرف ماینوکسیدیل رو توضیح دهید.

پاسـخ: رشد ریش معمولا تا سن 25 سالگی کامل می‌شود. زیر 25 سال اگر ریش نازک و کم پشت باشد می‌توان ماینوکسیدیل را تا 3 ماه امتحان کرد. معمولا محلول 2 درصد استفاده می‌شود و دستور مصرف آن 10 تا 15 قطره هر شب می باشد. اگر اثر داشته باشد ماندگار است.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر سهیلا طاهری کلیک کنید.

دکتر کامبیز بهشید (پوست و مو)

دکتر کامبیز بهشید

سـوال: من 14 سال دارم و حدود دو سال است استمنا می‌کنم. اوایل آسیب‌های چندانی نداشت ولی بعد هر بار که این کار را می‌کردم ریش و سبیل و موهای بدنم از جمله پا و پشت پایم به‌شدت رشد کرد و حتی اطرافیانم هم متعجب بودن. الان هم که با این سنم یه عالمه ریش و سبیل دارم و اصلا روم نمیشه با کسی استخر برم.

پاسـخ: رشد سریع و زودتر از موقع موها ارتباطی به عادت شما ندارد. نگران نباشید و به مرور عادی می‌شود.

جهت دسترسی به آرشیو سوالات از دکتر کامبیز بهشید کلیک کنید.

برای مشکل ریش و سبیل خود چه کار کنم؟ 

چه ریش و سبیل فراوانی دارید و چه ریش و سبیل کافی ندارید، می‌بایست ابتدا به پزشک متخصص غدد مراجعه نمایید.

پزشک متخصص غدد، مشکلات احتمالی هورمون‌ های بدن شما را بررسی کرده و در صورت نیاز، شما را به پزشک متخصص پوست و مو ارجاع می‌دهد.

برای پیگیری مشکل ریش یا سبیل خود ابتدا به متخصص غدد مراجعه نمایید.

متخصص غدد جهت طی نمودن پروسه درمانی و در صورت نیاز، شما را به پزشک متخصص پوست و مو ارجاع خواهد داد.

تذکر: اینکه مشکلات ریش و سبیل از عوارض خودارضایی نیست، دلیلی بر تأیید انجام خودارضایی و بی‌ضرر بودن خودارضایی نمی‌باشد. در صورتی که می‌خواهید از عوارض خودارضایی مطلع شوید، مطلب عوارض و مضرات خودارضایی را در انجمن کانون ترک خودارضایی مطالعه کنید.

کانون ترک خودارضایی

اگر می خواید خودارضایی رو ترک کنید، ترک قدم به قدم خودارضایی رو مطالعه کنید. گام به گام پیش برید و زندگی تون رو تغییر بدید. دنیای جدیدی تو راهه…

7 دیدگاه روشن تاثیر خودارضایی بر ریش و سبیل

  • برای جلو گیری از سفیدی مو راهی نیست 22 سال دارم موی سرم جوگندمی

    • کانون ترک خودارضایی

      شما لازم هست به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با بررسی‌های پزشکی، علت سفیدی مو مشخص بشه. اینکه ژنتیکی باشه یا اکتسابی، صورت مسئله رو تغییر میده. انشاءالله با پیگیری به‌موقع، به نتیجه برسید.

    • من ۱۴ سالمه جوگندمی شدم 😂😂

  • سلام راستش الان 33 سالمه از کلاس پنجم دبستان به طور مرتب تا الان خود ارضایی داشتم چون هیچوقت شرایط ازدواج رو نداشتم.صورت من خیلی کم مو است و همیشه خجالت زده هستم درحالیکه داداشم با پانزده سال سن ریش و سبیل بسیار زیبا و پری داره نمیدونم چکار کنم توروخدا کمکم کنید

    • کانون ترک خودارضایی

      سلام
      کم مو بودن صورت شما ارتباطی با خودارضایی شما ندارد. این موضوع ژنتیکی است و می‌بایست به متخصص پوست مراجعه فرمایید تا بررسی‌های دقیق پزشکی انجام گیرد.

  • سلام وقت بخیر من ۲۰سالمه ۶ماه از ماینوکسیدیل برای ریشام استفاده میکنم ی هفته شروع شده به ریزش سیبیلم جوری که وقتی کنده میشن نوک مو سفیده .این به خاطر خود ارضایی میتونه باشه؟ممنون

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت