سلام
بازم ممنونم آقا مجتبي بابت اين اشتراك..
_______________
*چون از عالم معنا مفهومي در عالم ماده نازل ميشود گريزي بجز تشبيه نيست.
چون معنا از سنخ عالم ماده نيست سخت بيان ميشود.
به همين جهت در قرآن براي صحبت از عالم معنا از تشبيه و استعاره و تمثيل و رمز ..استفاده شده است.
*عالم جسم ، حاكم: حس= ماده و *عالم روح ، حاكم :عقل= معنا
حد فاصل اين دو عالم: مثال، حاكم: ( نه جسم و نه روح) خيال= برزخ
*روح براي ارتباط با جسم داراي قوه ادراكي واسط و حائلي به نام روان است. كه همان خيال است و در قرآن به عنوان فواد تعبير شده. و جايگاهش صدر است.
وسوسه ها در صدر اتفاق مي افتد.
_جسم: مشترك با حيوان
_صدر:مشترك با جن
_روح:مشترك با ملائك
_قلب:خاصه انسان
1-قوه خيال بايد به صورت صحيح پرورش و رشد پيدا كند..حدود سنين 10 تا 20 .
2-
عالم خيال پردازشگر بسيار قوي هست. و ورودي هاي خود را از چشم و گوش ميگيرد(عمدتا)
به همين جهت اين ورودي ها بايد كنترل و مراقبت شوند چون تاثير خود را در شكل مثالي(تجسمي از ماست كه در عالم برزخ با آن به حيات معنوي ادامه ميدهيم.) ميگذارند.
بدي ها و خوبي ها وارد عالم خيال شده، پردازش ميشوند و آماده خروج براي تثبيت(
شرط تثبيت بروز است).
3-ورودي هاي عالم خيال ميتوانند:
_نفسي و شيطاني( كه منتهي به وسوسه ميشود..)
_ملكوتي والهي (كه خيال هاي نوراني را همراه خواهد داشت.)
باشند.
*عالم خيال ، عالم ظن و گمان است.
ظن: انگاره هاي ما نسبت به چيزها.
انگاره: تصوري كه از يك چيز ميسازيم( ذهني يا عالم خيال).
ما بيشتر از اينكه از خود يه چيز لذت ببريم (يا غذاب بكشيم) از انگاره هاي آن لذت ميبريم (يا عذاب ميكشيم).داستان مار و زنبو...!
*راه بنده خدا كردن خيال و رمز عبور از عالم برزخ به نقل از پيامبر:
گمانهاي خود را نسبت به خدا خوب كنيد.
*
كنترل خيال يعني حسن ظن.
تمرينش در دوستيهاست ..هر چه از ديگران ميبينيم به بهترين شكل حمل كنيم.
عالم ماده فاني و عالم برزخ ماناتر است..اگر خيال خوب داشته باشيم تاثيرش همراه ما خواهد بود و خيال بد هم !
تبديل بدي ها به خوبي ها با حسن ظن به تبعيت از خدا !
تمرين حسن ظن به خدا ، حسن ظن به خلق خدا است.
4-
خيال مرتبه اي از وجود است.مهم است چگونگي ساخت آن. و مطلوب، عبور از اين مرحله است.
كساني كه در اين عالم بمانند دچار آفت ميشوند.
درگيري بيش از حد باعث عدم كنترل و نفوذ وسوسه ميشود و حتي منجر به بيماري .
*هم بايد بهره خوب برد هم اينكه زياد توقف نكردو بايد
مديريت كرد اين مرحله را.و كساني موفق هستن كه مديريت ذهن و رفتار و گفتار را بلد باشند.
*در عالم خيال سرعت باعث سلامت است.
براي رهايي از توهم و خيال وسرعت بخشيدن به عبور موفق از عالم خيال:
توسل به امام حسين(عليه السلاام) و تمسك به اسماء سميع و عليم .
*ماندگاري در عالم خيال منجر به توقف در همين مرحله و توقف رشد ميشود.
جهنم
فقط در عالم خيال است.كساني كه در جهنم ماندگار ميشوند در حقيقت در عالم خيال خود ماندگار و جاودان شده اند..هيچ حد بالاتري براي جهنم متصور نيست.
عالم روح همه، بهشت است.
*نقل از پيامبر(صل الله عليه و آله):
اكثرُ اهل الجنة البُله... به رشد عقلي نرسيدند..
اين دسته از افراد در بهشت عالم خيال ميمانند يعني حداكثر رشدشان اين است كه عالم خيال را خوب طي كردند.. و در عالم مثال و بهشت خيال جاودان ميشوند.
*توصيفاتي هم كه از بهشت در قرآن آمده بيشتر به بهشت عالم خيال بر ميگردد. چون براي كسايي گفته ميشود كه رتبه پاييني دارند.
قبر: مرحله و فاصله بين مرگ و برزخ
جسم گرفته شده ولي هنوز عالم خيال بر مديريت ادامه مسير مسلط نشده.
آيات:
21 عبس => قبر آغاز دوره جديدي از زندگي.. اصلا مهم نيست جسم كجاست. قبر از لحظه اي ست كه موت دريافت ميشود..
7 حج => قبر كشور حكومت صدر است.. تا وقتي در قبر هستيم با خيال و فواد و صدر سرو كار داريم. با بعثت قبر تمام ميشود و قيامت اتفاق مي افتد..
4 انفطار => در قبر هنوز آثار كرده ها رو ميبينيم .. تمثيل كرده ها رو ميبينيم.. خود اعمال هنوز نمايان نميشوند چون علم كامل نيست.
9 عاديات => حاصل عالم برزخ سرمايه اي ست براي ادامه مسير حيات معنوي.. چنانچه حاصل زندگي دنيا سرمايه زندگي آخرت بود.
تمام خيالهاي خوب و خيالهاي بد حاصل صدر ما هستند.
«القبرُ امّا روضةُ من ریاض الجنّة او حفرة من حُفَر النار»«قبر (برزخ) باغی از باغهای بهشت یا گودالی از گودالهای آتش است» كه كاملا بستگي دارد به ما و چگونگي ساخت و عبور از عالم خيال ..
36 انعام => رجعت به سمت خدا بعد از برزخ و مبعوث شدن است.
برزخ مرحله ايست براي رجعت به خدا.
*زمان برزخ براي افراد متفاوت است. منتها
با قواعد ويژه زمانبندي.
*حقيقت عالم برزخ حقيقت عبور از عالم خيال است و به ميزان
سرعت در عالم خيال و نوع و سطح و نمره ي اين عبور عالم نوراني تري داريم.
*به هيچ وجه منوط به روند طبيعي مرگ نيست چون عالم معناست و
اين عالم درونيست نه بيروني. ممكن است در دنياي جسم طي بكند اين عالم را.
*يكي از راههاي كه كمك ميكند به عبور از عالم خيال ذكر است.
ذكر همنشيني با خداست.
آغاز ذكر از عالم خيال است.
يكي از عالي ترين مرتبه هاي ذكر دعاست.
ارْحَمْ فِی ذَلِکَ الْبَیْتِ الْجَدِیدِ غُرْبَتِی حَتَّى لا أَسْتَأْنِسَ بِغَیْرِکَ (ابوحمزه)
...آمين...
ببخشين طولاني شد..
ميخواستم تيكه كنم ها نتونستم...
موفق باشين و شاد..
ياعلي.