صبــــــــح:★★★★
ظهر و عصــر:★★★★
مغرب و عشـا:★★★★
پیامبر اکرم(ص):
إنَّ الصَّلاة تَأتِی إلَی المَیِّتِ فِی قَبرِه بِصُورَةِ شَخصٍ أنوَرِ اللَّونِ یُونِسُه فِی قَبرِه و یَدفَع عَنهُ أهوالَ البَرزَخ
نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می کند.
لآلی الاخبار، ج ۴، ص ۱، الحکم الزاهره، ص ۲۸۳
سلام
صبـــــــــــــــح:★★★★★★★
ظهـــر و عصـر:★★★★★★★
مغرب و عشا: ★★★★★★★
صدف جان، ای ول نماز صبح ها اول وقت، و حتی با جماعت.
خوبه. من هم دوس دارم مثل شما اول وقت بخونم.
امروز نماز صبح م اول وقت باید بشه به لطف خدا
برم بخوابم که عملی بشه
التماس دعا
یا علی
سلام
صبـــــــــــــــح :★★★★
ظهـــر و عصـر :★★★★
مغرب و عشا : ★★★★
در معنای این سخن میگویم که عوام از مردم توبه را از حسنات خود میپندارند و بدین خاطر است که به تحصیل توبه میپردازند ولی هیچگاه بآن طرف قضیه توجه نمیکنند که آنها جنایت و خطا مرتکب شده و خدا را بر آنها منت است که آن گناه را پوشیده داشته و آنها را مهلت داده است و میبایست از این گستاخی توبه کنند: هم چنین وقتی که بنده توبه را از حسنات خود دانست بر انجام آن برای خود نسبت به ذات اقدس حق حقی قائل شده و خود را طلبکار میپندارد و از اینکه خدا توبهاش را بپذیرد و آثار گناهش را بزداید خود را بینیاز تصور میکند.
او میگوید توبۀ اوساط و کسانیکه در مرتبۀ میانه قرار گرفتهاند عبارت است از توبه از کم انگاشتن گناه که آن عین جرأت و گستاخی است و از تدین به حمیت، و خود را از بندگی خدا بریدن.
میگویم مراد از «اوساط» کسانی هستند که بر اثر مشاهدۀ بعضی از حالات و شنیدن بعضی از آیات و روایات اعتقادی پیدا نموده ولی بمراد و مقصود اصلی آن دست نیافتهاند و میپندارند که آنها در افعال و کردار خود مجبورند و گناهانشان بحکم خدا و قضا و قدر الهی است و همین پندار موجب شده است که آنها خود را بخاطر خطاهای خود مستحق ملامت و سرزنش ندانند و ببعضی از دانستههای خود مغرور گردند و در خطری بزرگ که از جهل عوام خطرناکتر است گرفتار آیند و این عین جرأت و مبارزه است و علت گرفتاری در این جهل منزه داشتن نفس خود از قبول نسبت اعمال و خطاهایش و ذلت اعتراف بآنها است، و این حالت همان حال بریدگی از بندگی خدا است.
او میگوید و توبۀ خواص توبۀ از ضایع ساختن وقت است که این امر موجب درک نقیصه و اطفاء و خاموش ساختن نور مراقبت و تیره ساختن چشمۀ زلال محبت است.
میگویم یعنی خواص اگر بخاطر درک نقیصۀ گناه به توبه روی آورند صفاء مراقبتی که برای مقربان است به تیرگی میگراید.
او میگوید: و توبه را پایانی نیست مگر آنجا که به توبه از هر آنچه که پائینتر از حق تعالی است منتهی شود، و پس از آن پیبردن به نقصان همین توبۀ آخرین و توبه از رؤیت همین نقصان.
میگویم یعنی توبۀ اهل قرب توبه از هر چیزی است که آنها را از حق باز داشته و بخود مشغول سازد حتی مشاهدۀ این مطلب که آنها از اشتغال به غیر خدا توبه نمودهاند خود نیاز به توبۀ دیگری دارد و لذت وصال آنگاه کامل شود که غیر خدا فراموش گردد و از همین فراموشی از غیر نیز غافل باشد.
و برای مقربین نیز درجاتی است که بعضی فوق بعضی دیگر است و این گفته شبیه مطلبی است که امام صادق علیه السّلام در کتاب «مصباح- الشریعة» در مقام توبۀ خواص بیان فرمود که «توبۀ خواص توبه از اشتغال به غیر خدا است» و ممکن است این گفته، با توبۀ اولیاء در کلام امام علیه السّلام مطابق باشد.
سلام
صبـــــــــــــــح :★★★★★
ظهـــر و عصـر :★★★★
مغرب و عشا : ★★★★
سلام
صبـــــــــــــــح:★★★★★★★
ظهـــر و عصـر:★★★★★★★
مغرب و عشا: ★★★★★★★
///
صبـــــــــــــــح:★★★★★★★
ظهـــر و عصـر:★★★★★★★
مغرب و عشا: ★★★★★★★
//
صبـــــــــــــــح:★★★★★★★
ظهـــر و عصـر:★★★★★★★
مغرب و عشا: ★★★★★★★
سلام
چند وقتیه بر و بچه های خوب قرار عاشقی میخوان ریا نشه که کم میان؟!
آقا بیاین اعلام وضعیتای خوبتونو بکنید، ما هم نشویق بشیم دیگه.
صبـــــــــــــــح :★★★★★
ظهـــر و عصـر :★★★★★ (با ارفاق)
مغرب و عشا : ★★★★★
سلام
صبـــــــــــــــح:★★★★★★★
ظهـــر و عصـر:★★★★★★★
مغرب و عشا: ★★★★★★★
///
صبـــــــــــــــح:★★★★★★★
ظهـــر و عصـر:★★★★★★★
مغرب و عشا: ★★★★★★★
//
صبـــــــــــــــح:★★★★★★★
ظهـــر و عصـر:★★★★★★★
مغرب و عشا: ★★★★★★★
سلام
طاهر / 3 دی ماه
صبـــــــــــــــح:★★★★★★★
ظهـــر و عصـر:★★★★★★★
مغرب و عشا: ★★★★★★★
الحمدلله علی کل حال
صبــــــــح:★★★★★★
ظهر و عصــر:★★★★★★
مغرب و عشـا:★★★★★★
امروز برای نماز ظهر و عصر کم کاری کردم. انشاالله فردا جبران می کنم.
پیامبر اکرم(ص):
همانا خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب وارد بهشت شوند، و هر یک از این سه گروه (روز قیامت) می توانند هشتاد هزار نفر راشفاعت کنند وآن ها عبارتند از: ۱- مؤذن ۲- امام جماعت ۳- کسی که وضو بگیرد، سپس داخل مسجد شود و نماز را به جماعت به جا آورد.
مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۴۸۸
و اگر بعضی از اسراری را که در این سخنان بود دریافتی پس بدان که احدی نیست که نیاز به توبه نداشته باشد حتی انبیاء و شاهد ما بر این گفته اختلافی است که در احوال آنان است و همین وجود اختلاف دلیل بر این امر است که برای آنها احوالات مختلفی است که بعضی فوق بعضی دیگر است و رجوع و بازگشت از مرتبه پائینتر بمرتبۀ بالاتر توبه میباشد و دیدی که در مصباح الشریعة امام علیه السّلام توبۀ انبیاء را توبه از اضطراب نیز بیان فرمود، و بنابر آنچه در روایت رسیده* رسول بزرگوار اسلام صلّی اللّه علیه و آله هر روزی بدون اینکه گناهی مرتکب شده باشد صد مرتبه استغفار میفرمود.
و تو اگر در معنای توبه و چگونگی آفرینش بندگان و ترقی آنها تأمل کنی علت احتیاج و نیاز همگان را بتوبه در خواهی یافت زیرا توبه عبارت از رجوع و بازگشت از حال پستتر و پائینتر به مرتبه عالیتر و برتر از آن است، و در عالم وجود جز ذات ذو الجلال که غنی بالذات است موجودی یافت نمیشود که از هر جهت کامل بوده و نیازی بترقی و تکامل نداشته باشد و این است که معنای نیاز همگان را به توبه تصحیح میکند.
از طرف دیگر عقلی که کمال انسان و اطاعت پروردگار بدان بستگی دارد پس از کمال قوۀ شهوت و غضب و سایر اخلاق مذمومه در وجود آدمی، کامل میشود، هم چنین انسان ابتدا جاهل است و پس از جهل است که به علم دست مییابد و معلوم است که جهل و سایر صفات مذمومه اسباب معصیت و بلکه خود از جملۀ معاصی است که توبۀ از آنها واجب است و عقل پس از سن هفت سالگی است که در وجود آدمی بکار میافتد و اصل عقل از اوان بلوغ است که به عرصۀ ظهور و بروز میرسد و حاکم بر وجود انسان میشود در حالیکه شهوت قبل از تولد در وجود نوزاد موجود است، و «توبه» عبارت از قبول حکم عقل در باز داشتن آدمی از فرو رفتن در شهوات است، بنابر این عقلی که میبایست مانع آدمی از فرو رفتن در شهوات باشد پس از سن هفت سالگی و حتی اوان بلوغ در انسان کامل میشود در حالیکه شهوت و غضب و جهل و سایر صفات ناپسند قبل از تولد با او است، و این دلیل دیگری در نیاز همۀ انسانها به توبه است.
* در کافی باب «استغفار از گناه» از زید شحام از امام صادق (ع) روایت شده که آن حضرت فرمود:کان رسول اللّه یتوب إلی اللّه عز و جل فی کل یوم سبعین مرة و در باب «نادر» در روایتی آمده است که رسول خدا در هر شب و روز صد مرتبه بسوی خدا توبه مینمود و استغفار میکرد.
سلام
صبـــــــــــــــح :★★★★★★
ظهـــر و عصـر :★★★★★★
مغرب و عشا : ★★★★★★