کانون

نسخه‌ی کامل: قرار عاشقی (سرپرست: مرد مقاومت )
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام بچه‌ها 
قبول باشه 

صبــــــــــــــــح:    ★  ★  ★  
ظـهـر و عصـر:      ★  ★  ★ 
مغرب و عشا:      ★  ★  ★ 
سلام. این از شنبه تا امروزه.
ق  .   ق  .  
ط  .  ط  .  
ط .  ط   .
سلام به خانم شادن و خانم رضوانه و خانم زینبی و برادر مهدی و خانم دختر پاک
سلام به اون اولین نفر بزرگواری میخواد این هفته به ما بپیونده
و سلام به همه بچه های عزیز کانون

صبــــــــــــــــح:    ★ ★ ★ ★ ★
ظـهـر و عصـر:      ★ ★ ★ ★ ★
مغرب و عشا:      ★ ★ ★ ★ ★



نقل قول: اجازه هست یه سوال بپرسم ؟
تو کتابی که میخونم گفته شده خشوع در نماز برای خدا خیلی خیلی مهمه 
اما نمیدونم منظور از خشوع همون توجهه یا معنی دیگه ای داره ؟

اختیار دارید، بزرگوارید
چه مهم و جالب

راستش .. دلیل اینکه بنده در پست قبلی از واژه خشوع استفاده کردم این بود: اومدم بنویسم حضور قلب (یا مثلا توجه)، یه لحظه با خودم گفتم از واژه‌ای که در قرآن اومده استفاده کنم .. خب در ابتدای سوره مومنون داریم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١﴾

الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿٢﴾

برای همین نوشتم خشوع ..
یعنی میخوام بگم اون لحظه شاید همون معنای توجه تو ذهنم بوده
اما با این سوال خوب شما میخواستم پیشنهاد بدم این هفته، قدری بیشتر روی این واژه و مفهوم و اهمیتش و .. درنگ کنیم و هر کس مطلب یا برداشتی داشت به اشتراک بذاره


نقدا به نظرم توجه به این آیه هم میتونه کمکمون کنه:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ ۚ إِنَّ الَّذِي أَحْيَاهَا لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۚ إِنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آیه ۳۹ سوره مبارکه فصّلت)

و از آیات او این است که زمین را خشک (و بی‌جان) می‌بینی، امّا هنگامی که آب (باران) بر آن می‌فرستیم به جنبش درمی‌آید و نموّ می‌کند؛ همان کسی که آن را زنده کرد، مردگان را نیز زنده می‌کند؛ او بر هر چیز تواناست!

سوال از همگی:
به نظرتون آیا ارتباطی بین خاشع بودن زمین (وقتی آب بهش نازل نشده) و خاشع بودن مومنین در نماز میتونه باشه؟ چه ارتباطی؟ آیا به درک کردن مفهوم خشوع کمکمون میکنه؟ و این فهم باعث میشه خشوعمون بیشتر بشه؟
(1399 شهريور 23، 23:30)مرد مجاهد نوشته است: [ -> ]سلام به خانم شادن و خانم رضوانه و خانم زینبی و برادر مهدی و خانم دختر پاک
سلام به اون اولین نفر بزرگواری میخواد این هفته به ما بپیونده
و سلام به همه بچه های عزیز کانون

صبــــــــــــــــح:    ★ ★ ★ ★ ★
ظـهـر و عصـر:      ★ ★ ★ ★ ★
مغرب و عشا:      ★ ★ ★ ★ ★



نقل قول: اجازه هست یه سوال بپرسم ؟
تو کتابی که میخونم گفته شده خشوع در نماز برای خدا خیلی خیلی مهمه 
اما نمیدونم منظور از خشوع همون توجهه یا معنی دیگه ای داره ؟

اختیار دارید، بزرگوارید
چه مهم و جالب

راستش .. دلیل اینکه بنده در پست قبلی از واژه خشوع استفاده کردم این بود: اومدم بنویسم حضور قلب (یا مثلا توجه)، یه لحظه با خودم گفتم از واژه‌ای که در قرآن اومده استفاده کنم .. خب در ابتدای سوره مومنون داریم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١﴾

الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿٢﴾

برای همین نوشتم خشوع ..
یعنی میخوام بگم اون لحظه شاید همون معنای توجه تو ذهنم بوده
اما با این سوال خوب شما میخواستم پیشنهاد بدم این هفته، قدری بیشتر روی این واژه و مفهوم و اهمیتش و .. درنگ کنیم و هر کس مطلب یا برداشتی داشت به اشتراک بذاره


نقدا به نظرم توجه به این آیه هم میتونه کمکمون کنه:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ ۚ إِنَّ الَّذِي أَحْيَاهَا لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۚ إِنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آیه ۳۹ سوره مبارکه فصّلت)

و از آیات او این است که زمین را خشک (و بی‌جان) می‌بینی، امّا هنگامی که آب (باران) بر آن می‌فرستیم به جنبش درمی‌آید و نموّ می‌کند؛ همان کسی که آن را زنده کرد، مردگان را نیز زنده می‌کند؛ او بر هر چیز تواناست!

سوال از همگی:
به نظرتون آیا ارتباطی بین خاشع بودن زمین (وقتی آب بهش نازل نشده) و خاشع بودن مومنین در نماز میتونه باشه؟ چه ارتباطی؟ آیا به درک کردن مفهوم خشوع کمکمون میکنه؟ و این فهم باعث میشه خشوعمون بیشتر بشه؟
راستیتش سوالتونو چند بار خوندم و در نهایت متوجه شدم Hanghead 
آدم وقتی نماز میخونه سبک میشه و البته بعضی وقتا که نماز میخونم حس خیلی خوبی بهم دست میده که حس می کنم به خدا نزدیک تر شده ام و تو نمازم تا چند هفته پیش سعی داشتم که خشوع رو با چیزایی مثل تمرکز در نماز و حواس پرت نشدن در نماز و فهمیدن معانی نماز تو ذهن خودم به دست بیارم که البته تو خشوع نماز بی تاثیر نیستند ولی فهمیدم،یعنی دارم می فهمم که به دست آوردن خشوع اصلی تو نماز به این چیزا نیست. البته تو این مسئله یکم  مرددم. اون هم اینکه آیا انسان برای خشوع بیشتر تو نماز،باید اون خشوع رو تو نماز به دست بیاره یا نماز یه وسیله هست که آدم به کمک نماز،اون خشوع رو تو زندگی  به دست بیاره؟
درباره سخن مرد مجاهد من می تونم بگم که زمین قابلیت رشد و نمو شدن رو داره و انسان مومن هم در نماز می تونه به خوبی رشد کنه و هم می تونه خشوعشو در اون نماز از بین ببره مثل کسایی که نمازشونو فراموش نمی کردند و با طرز فکری خودشون آسیب های زیادی به دین وارد کردند
سلام به همگی خواهران و برادران بزرگوار
نماز ظهر با ارفاق

صبــــــــــــــــح:     ★ ★ ★ ★
ظـهـر و عصـر:       ★ ★ ★ ★
مغرب و عشا:       ★ ★ ★ ★




انقدر حرفهای مهدی جالب و مایه تذکر بود که ترجیح دادم امشب چیز زیادی ننویسم ..

فقط معنای لغوی خشوع (از ریشه خشع)‌ رو از کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم (نوشته مرحوم علامه مصطفوی) میذارم: (با اندکی تصرف)

خشع
حالتي است كه از نرمي، افتادگي، پذيرش و دريافت حاصل ميشود؛
اين حالت {در انسان} در مرتبه اول در قلب محقق ميشود و در مرتبه دوم، در چشم و گوش تجلّي مييابد؛ زيرا اين دو، وسيله‌هاي پذيرش و دريافت هستند و اين معناي خشوع نگاه و خشوع صوت است؛ يعني قرار دادن چشم و گوش در مقام پذیرش، تسليم، تواضع همراه با محبت، و اطاعت.

اَ لَم يَأنِ لِلَّذينَ آمَنوا اَن تَخشَعَ قُلوبُهُم لِذِكرِ اللَّهِ (سورۀ مباركۀ حديد آيه 16) ... يعني قلبهايشان، در مقابل ذكر خداي متعال، نرم، مطيع، پذیرا و تسليم شود.


پ.ن: به نظرم این مطلب علامه مصطفوی با مطلبی که مهدی نوشته بود ارتباط جالبی داره .. همچنین با در نظر داشتن اون معنی، باز میشه به ارتباط بین مفهوم زمین خاشع و انسان خاشع فکر کرد.
سلام بچه‌ها 
قبول باشه 

صبــــــــــــــــح:      ★  ★  
ظـهـر و عصـر:        ★  ★ 
مغرب و عشا:      ★  ★  ★ 
خیلی ممنون برای توضیحاتتون.. استفاده کردم 302
سلام 
خیلی ممنونم از توجهتون و توضیحاتتون

تو قران دیدم همونطور که اقای مجاهد فرمودن به معنای فروتنی و تواضع هست 
البته جای دیگه حضور قلب و فروتنی رو در کنار هم اورده بود
هنوز درست نمیدونم چطوری در نماز تواضع داشته باشیم ؟ تواضع قلبی و ظاهری با هم ؟ ایا فقط معناش اینه ؟
یعنی در برابر خدا کوچک شدن ؟ و ظاهری هم احتمالا یه حالات خاصی تو نمازه مثل خاشعه ابصارهم که تو قران اومده یعنی دیدگانشان فرو افتاده؟ 
دیگه جز این چه حالت ظاهری و قلبی و .. میتونیم تو نماز داشته باشیم ؟
                    
(1399 شهريور 24، 21:17)mahdimontaser نوشته است: [ -> ] آیا انسان برای خشوع بیشتر تو نماز،باید اون خشوع رو تو نماز به دست بیاره یا نماز یه وسیله هست که آدم به کمک نماز،اون خشوع رو تو زندگی  به دست بیاره؟

این موضوع رو به دنبال جستجوی سوالم خوندم که نماز وسیله است برای تمرین خشوع ...اگه اشتباه نگفته باشم
همونطور که تمرینیه برای عفت
البته اگه سوالتونو درست متوجه شده باشم

(1399 شهريور 23، 23:30)مرد مجاهد نوشته است: [ -> ]

نقل قول: اجازه هست یه سوال بپرسم ؟
تو کتابی که میخونم گفته شده خشوع در نماز برای خدا خیلی خیلی مهمه 
اما نمیدونم منظور از خشوع همون توجهه یا معنی دیگه ای داره ؟

اختیار دارید، بزرگوارید
چه مهم و جالب

راستش .. دلیل اینکه بنده در پست قبلی از واژه خشوع استفاده کردم این بود: اومدم بنویسم حضور قلب (یا مثلا توجه)، یه لحظه با خودم گفتم از واژه‌ای که در قرآن اومده استفاده کنم .. خب در ابتدای سوره مومنون داریم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١﴾

الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿٢﴾

برای همین نوشتم خشوع ..
یعنی میخوام بگم اون لحظه شاید همون معنای توجه تو ذهنم بوده
اما با این سوال خوب شما میخواستم پیشنهاد بدم این هفته، قدری بیشتر روی این واژه و مفهوم و اهمیتش و .. درنگ کنیم و هر کس مطلب یا برداشتی داشت به اشتراک بذاره


نقدا به نظرم توجه به این آیه هم میتونه کمکمون کنه:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ ۚ إِنَّ الَّذِي أَحْيَاهَا لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۚ إِنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آیه ۳۹ سوره مبارکه فصّلت)

و از آیات او این است که زمین را خشک (و بی‌جان) می‌بینی، امّا هنگامی که آب (باران) بر آن می‌فرستیم به جنبش درمی‌آید و نموّ می‌کند؛ همان کسی که آن را زنده کرد، مردگان را نیز زنده می‌کند؛ او بر هر چیز تواناست!

سوال از همگی:
به نظرتون آیا ارتباطی بین خاشع بودن زمین (وقتی آب بهش نازل نشده) و خاشع بودن مومنین در نماز میتونه باشه؟ چه ارتباطی؟ آیا به درک کردن مفهوم خشوع کمکمون میکنه؟ و این فهم باعث میشه خشوعمون بیشتر بشه؟


خیلی ممنونم

نمیدونم درست میگم یا نه اما خشوع در برابر خدا شاید فقر رو میرسونه و زمین خشک و بی جان هم فقر داره یعنی فقدان یا کمبود داره و کامل نیست
شاید یعنی اینکه تو نماز حالت خشوع قلبی این باشه که بدونیم خدا کامله و ما نیستیم . خدا بی نیازه ما نیازمندیم . احساس برتری نداشته باشیم . اگه هر کی هستیم در مقابل خدا هیچی نیستیم و خود نماز حالات رکوع و سجده مخصوصا این رو یاداوری می کنه که هر کی باشیم جلوی خدا به سجده می افتیم 

(1399 شهريور 24، 21:56)مرد مجاهد نوشته است: [ -> ]خشع
حالتي است كه از نرمي، افتادگي، پذيرش و دريافت حاصل ميشود؛
اين حالت {در انسان} در مرتبه اول در قلب محقق ميشود و در مرتبه دوم، در چشم و گوش تجلّي مييابد؛ زيرا اين دو، وسيله‌هاي پذيرش و دريافت هستند و اين معناي خشوع نگاه و خشوع صوت است؛ يعني قرار دادن چشم و گوش در مقام پذیرش، تسليم، تواضع همراه با محبت، و اطاعت.

اَ لَم يَأنِ لِلَّذينَ آمَنوا اَن تَخشَعَ قُلوبُهُم لِذِكرِ اللَّهِ (سورۀ مباركۀ حديد آيه 16) ... يعني قلبهايشان، در مقابل ذكر خداي متعال، نرم، مطيع، پذیرا و تسليم شود.


پ.ن: به نظرم این مطلب علامه مصطفوی با مطلبی که مهدی نوشته بود ارتباط جالبی داره .. همچنین با در نظر داشتن اون معنی، باز میشه به ارتباط بین مفهوم زمین خاشع و انسان خاشع فکر کرد.

اینو راستش زیاد متوجه نشدم مخصوصا در مورد گوش ؟


پ.ن : هیچ عجله ای نیست که تو پست های بعدی در مورد سوالات بنده لطف کنید بنویسید . هر موقع که فرصت شد ممنون میشم
سلام به خواهران و برادران خدا دوست

خدایا شکرت که به ما توفیق نماز دادی


صبــــــــــــــــح:      ★ ★ ★
ظـهـر و عصـر:        ★ ★ ★
مغرب و عشا:        ★ ★ ★


خیلی ممنون از مطالب خوب خانم رضوانه

منم امروز قدری درباره خشوع جستجو کردم ..
با این حال به نظرم رسید، امشب دوباره تمرکز بیشتری روی صحبتهای مهم و کلیدی آقا مهدی و خانم رضوانه بکنم و سعی کنم روی عملم تاثیر بذاره


نقل قول: اینو راستش زیاد متوجه نشدم مخصوصا در مورد گوش ؟

برداشتی که بنده داشتم هم از توضیح علامه مصطفوی و هم با استفاده از اون آیه سوره مبارکه فصّلت (درباره ارض خاشعة) این بود که در معنای کلمه خشوع، علاوه بر اون حالت افتادگی و تواضع، حالت پذیرندگی و نرمی و تسلیم هم هست ..
یه زمین ممکنه خشک باشه .. اما آب رو به درون خودش نفوذ نده .. یا اگر داد،‌ نتونه باهاش گیاههای زیادی رو به رویش دربیاره ..

در آیه سوره مبارکه حدید درباره خشوع قلب هم علامه مصطفوی این رو اوردن که در برابر ذکر خداوند و آنچه از حق نازل کرده، حالت تسلیم و پذیرش و اطاعت داشته باشه؛ که در آیه، این حالت در مقابل حالت قساوت قلب قرار گرفته:

أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ

آيا براى كسانى كه ايمان آورده‌اند هنگام آن نرسيده كه دلهايشان به ياد خدا و آن حقيقتى كه نازل شده نرم [و فروتن‌] گردد و مانند كسانى نباشند كه از پيش بدانها كتاب داده شد و [عمر و] انتظار بر آنان به درازا كشيد، و دلهايشان سخت گرديد و بسيارى از آنها فاسق بودند؟


شبیه همین حرف رو شاید بشه برای گوش هم زد ..


نقل قول: اين حالت {در انسان} در مرتبه اول در قلب محقق ميشود و در مرتبه دوم، در چشم و گوش تجلّي مييابد؛ زيرا اين دو، وسيله‌هاي پذيرش و دريافت هستند
منظورشون اینه که نرمی و فروتنی و پذیرش و تسلیم، در اصل، کار قلبه ..
اما چشم و گوش، وسیله‌های دریافت و ورودی‌های قلب هستن .. پس قلبی که خاشع میشه (تسلیم و فروتن و پذیرای حق میشه)، این حالت رو در چشم و گوشش هم ایجاد میکنه و در اونها هم اثرش ظاهر میشه ...
سلام بچه‌ها 
قبول باشه 

صبــــــــــــــــح:      ★  ★  
ظـهـر و عصـر:          ★ 
مغرب و عشا:      ★  ★  ★ 
سلام. این از شنبه تا امروزه.
ق  .   ق  .  ق  .  ق  .
ط  .  ط  .  ط  .  ط  .
ط .  ط   .  ط  .  ط  .
سلام به همه

امروز
آ
آ
س
سلام بچه‌ها 
قبول باشه 

صبــــــــــــــــح:    ★  ★  ★  
ظـهـر و عصـر:          ★ 
مغرب و عشا:      ★  ★  ★ 
سلام 49-2
امیدوارم حالتون خوب خوب باشه 2uge4p4
من این تاپیک را خیلی خیلی دوست دارم Confetti
از امروز شروعی دوباره برای نمازها 
که دیگه انشالله ایندفعه روزی دو تا سبز باشه Khansariha (69)

صبــــــــــــــــح:        ★  
ظـهـر و عصـر:          ★ 
مغرب و عشا:          ★ 
بنا بر اين، از نظر قرآن ، خشوع، شامل فروتنى ظاهرى و باطنى (در مجموع : خاكسارى) است. در احاديث اهل بيت عليهم السلام نيز خشوع، گاه در فروتنى باطنى و توجّه كامل قلبى به خداوند عزّ وجلّ تفسير شده، چنان كه از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نقل شده كه در تفسير خشوع مى‏فرمايد:

التَّواضُعُ فى الصَّلاةِ ، وَ أن يُقبِلَ العَبدُ بقَلبِهِ كُلِّهِ على‏ رَبِّهِ عزّ وجلّ .۳تواضع داشتن در نماز و اين كه بنده با تمام دل و وجود به پروردگارش عزّ وجلّ روى آورَد .

و گاه به فروتنى ظاهرى تفسير گرديده، چنان كه امام صادق عليه السلام در تفسير آيه دوم سوره مؤمنون مى‏فرمايد:

الخُشوعُ غَضُّ البَصَرِ فِى الصَّلاةِ .۴فروتنى ، پايين انداختن نگاه در نماز است .
و گاه در فروتنى قلبى و توجّه نكردن به اين سو و آن سو به كار رفته، چنان كه در حديثى از امام على عليه السلام در تفسير همان آيه آمده:
الخُشوعُ فِى القَلبِ ، وَ أن تُلينَ كِتفَكَ لِلمَرءِ المُسلِمِ ، وَ أن لا تَلتَفِتَ فى صَلاتِكَ .۱ منظور ، فروتنى در دل است و اين كه براى مسلمانان فروتن و نرم باشى و در نماز به اين سو و آن سو رو نكنى .

و در برخى از احاديث ، «خشوع» در فروتنى مطلق و با همه وجود در برابر آفريدگار به كار رفته است ، مانند آنچه در دعاى ركوع از امام باقر عليه السلام نقل شده كه مى‏فرمايد:
اللَّهُمَّ ... خَشَعَ لَكَ قَلبى وَ سَمعى وَ بَصَرى وَ شَعرى وَ بَشَرى وَ لَحمى وَ دَمى وَ مُخّى وَ عِظامى وَ عَصَبى وَ ما أقَلَّتهُ قَدَماىَ غَيرَ مُستَنكِفٍ ولا مُستَكبِرٍ ولا مُستَحسِرٍ .۲پروردگار من ... دل و چشم و گوش و مو و پوست و گوشت و خون و مغز و استخوان‏ها و رگ و پى‏ام ، و آنچه پاهايم حمل مى‏كنند در برابر تو فروتن اند ، بى هيچ امتناع و سركشى و درماندگى .

خشوع مطلوب در نماز

نكته قابل توجّه در تفسير خشوع، اين است كه هر چند از نظر قرآن و حديث، خشوع شامل فروتنى ظاهر و باطن مى‏گردد، ليكن ترديدى نيست كه مطلوب اصلى، خشوع قلبى و باطنى است؛ زيرا در صورتى كه اين معنا تحقّق يابد، خشوع ظاهرى به دنبال آن خود به خود حاصل مى‏شود، چنان كه از امام على عليه السلام روايت شده كه فرمود:
مَن خَشَعَ قَلبُهُ للَّهِ‏ِ عزّ وجلّ خَشَعَت جَوارِحُهُ فَلا يَعبَثُ بِشَى‏ءٍ .۳اگر كسى دلش براى خداى عزّ وجلّ فروتن باشد، اندامش نيز فروتن مى‏شوند و با چيزى بازى نمى‏كند .


و در حديثى ديگر مى‏فرمايد كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله شخصى را ديد كه در نماز با ريش خود بازى مى‏كند . خطاب به او فرمود :

إنّه لَو خَشَعَ قَلبُهُ لَخَشَعَت جَوارِحُهُ .۱اگر دلش خاشع بود اندامش نيز خاشع مى‏شد .

اما خشوع ظاهرى بدون خشوع باطن، نه تنها مطلوب نيست، بلكه بسيار مذموم و نكوهيده است، چنان كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله مى‏فرمايد:

إيّاكُم وَ تَخَشُّعَ النِّفاقِ ، وَ هُو أن يُرى‏ الجَسَدُ خاشِعاً وَ القَلبُ لَيس بِخاشِعٍ .۲از خشوع منافقانه بپرهيزيد و آن، چنين است كه بدن خاشع نشان داده شود در حالى كه دل خاشع نيست .

و در حديثى ديگر از ايشان آمده:

ما زادَ خُشوعُ الجَسَدِ على‏ ما فى القَلبِ فهُو عندَنا نِفاقٌ .۳كسى كه جسمش، بيش از دلش خاشع باشد، اين در نزد ما، نفاق است .

بنا بر اين، چكيده سخن در تفسير خشوع مطلوب در نماز، عبارت است از: احساسِ حضور در محضر خداى سبحان با همه وجود، و توجّه تامّ قلب به ذات كبريايى او، به گونه‏اى كه آثار آن، در اعضا و جوارح نمازگزار ظاهر گردد.
البته اين حقيقت، مراتبى دارد كه بالاترين مراتب آن ، به اولياى خاصّ الهى اختصاص دارد ۴ كه در حال نماز در قلّه انقطاع از غير بارى تعالى و توجّه تام به حضرت حق قرار مى‏گيرند، و ديگران، به ميزان مجاهدت و خودسازى، مى‏توانند به اين قلّه، نزديك شوند.

بر اساس احاديث پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام ، ۱ نماز، به همان اندازه‏اى كه از حضور قلب، برخوردار است ، مورد قبول حق تعالى واقع مى‏شود و در نامه عمل نمازگزار ثبت مى‏گردد. امام صادق عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد:

اِشغَل قَلبَكَ بِصَلاتِكَ ؛ فَإِنَّهُ لا يُقبَلُ مِن صَلاتِكَ إلّا ما أقبَلتَ عَلَيهِ مِنها بِقَلبِكَ ، حَتّى‏ أنَّهُ رُبَّما قُبِلَ مِن صَلاةِ العَبدِ رُبُعُها أو ثُلُثُها أو نِصفُها .۲دلت را به نمازت مشغول بدار كه از نمازت ، جز آنچه با دلت به آن توجّه داشته‏اى ، پذيرفته نمى‏شود ، حتّى گاه از نماز نمازگزار ، يك چهارم و يك سوم و يك دوم آن پذيرفته مى‏شود .


ره‏نمودهايى براى تحصيل خشوع در نماز

پيش از اين اشاره كرديم كه خشوع در نماز، حاصل حضور قلب نمازگزار در محضر جمال و جلال مطلق است. در دعاى صباح كه از امير مؤمنان عليه السلام نقل شده ، مى‏خوانيم:
وَ أغرِس اللَّهُمَّ بِعَظَمَتِكَ فى شِربِ حَياتى يَنابيعَ الخُشوعِ .۲به عظمتت در آبشخور زندگى‏ام ، چشمه فروتنى را جارى ساز .
اين سخن، بدين معناست كه وقتى نيازمند مطلق و بى‏نهايت كوچك ، خود را در محضر بى‏نياز مطلق و عظمت وصف‏ناپذير آفريدگار جهان ببيند، بى اختيار ، احساس فروتنى مى‏كند و خشوع ظاهرى و باطنى بر سراسر وجودش حاكم مى‏گردد. بنا بر اين، نخستين راه تحصيل خشوع، دعاست تا خداوند سبحان، خود زمينه شهود عظمت خود را فراهم سازد.
البته بايد توجّه داشت كه تنها دعا، كافى نيست و اصولاً دعا در فرهنگ اسلام، در كنار برنامه‏ريزى و تلاش است، نه در برابر آن . از اين رو هنگامى كه اين جانب (رى شهرى) از فقيه بزرگوار و عالم ربّانى، آية اللَّه محمّدتقى بهجت - رضوان اللَّه عليه - تقاضا كردم كه دعا كنند تا بتوانم در نماز ، حضور قلب داشته باشم، فرمودند:
دوايى است؛ دعايى نيست!
اشاره به اين كه دعا بدون برنامه‏ريزى و تلاش، نتيجه ندارد، نه اين كه دعا در اين باره مطلقاً بى‏فايده است.


1. تداوم خواندن نمازهاى پنجگانه در اوّل وقت‏
آية اللَّه بهجت قدّس سرّه از استاد الهى خود، آية اللَّه آقا سيّد على قاضى ، نقل كردند:
هر كس نمازهاى واجب يوميه را اوّل وقت بخواند، به همه مقامات معنوى خواهد رسيد و اگر نرسيد ، مرا لعنت كند.
ايشان، در تبيين فرمايش آية اللَّه قاضى، فرمودند:
نگفت «خوب بخواند» . معلوم مى‏شود نماز اوّل وقت خواندن، حضور قلب‏آور هم هست.
اين سخن، اشاره به اين است كه تجربه آية اللَّه بهجت و استاد بزرگوارش اين است كه «مقيّد بودن به نماز اوّل وقت»، زمينه‏ساز حضور قلب و دستيابى به صفت خشوع است.
2. لحظات توجّه را عمداً از دست ندادن‏
از حضرت آية اللَّه بهجت رحمة اللَّه عليه پرسيدم: راه رسيدن نمازگزار به حضور قلب در نماز چيست؟
ايشان فرمودند:
دو كار، در كنار هم:
۱. به وسوسه‏هاى شيطانى كه غير اختيارى پيش مى‏آيد ، كارى نداشته باشد.
۲. هر وقت در نماز ، توجّه [قلبى به خدا] پيدا كرد ، ولو يك لحظه، عمداً و اختياراً آن توجّه را از دست ندهد و اختياراً به غير خدا توجّه نكند.

و در توضيح اين مطلب فرمودند:
شيطان مى‏خواهد اختياراً انسان را متوجّه غير خدا كند. وقتى ديد كه در حال اختيار، به غير خدا توجّه نمى‏كند، او را رها مى‏كند.
و در ديدارى ديگر افزودند:

برهان اين مطلب را كسى مى‏داند كه عمل كند و نتيجه بگيرد. شيطان هم قبول ندارد كه كسى بدون اختيار، عبادتش كند.
3. اجتناب از لغو (كار و سخن بيهوده)
يكى ديگر از امورى كه بر اساس ره‏نمودهاى آية اللَّه بهجت رحمة اللَّه عليه مى‏تواند در دستيابى به حضور قلب و خشوع در نماز مؤثر باشد، اجتناب از بيهوده‏كارى است. روزى ايشان از نگارنده (رى شهرى) پرسيد: چرا در سوره مؤمنون ، 1 اجتناب از لغو، در كنار خشوع در نماز آمده است؟
عرض كردم: نمى‏دانم. ايشان در پاسخ به سؤال خود، فرمود:
ممكن است راز آمدنِ «خشوع در نماز» در كنار «اجتناب از لغو» در آيات ياد شده، اين باشد كه اجتناب از سخن و كار بيهوده در دستيابى به خشوع در نماز مؤثّر است و نمازگزار تا از لغو اجتناب نكند، نمى‏تواند در نمازش خاشع باشد.
4. تلقين اذكار نماز به قلب‏
امام خمينى رحمة اللَّه عليه در كتاب سرّ الصلاة ، ره‏نمود ديگرى براى حضور قلب در نماز ذكر كرده‏اند، كه متن آن، اين است:
شيخ عارف كامل، شاه‏آبادى - روحى فداه - مى‏فرمود: «بايد انسان در وقت ذكر، مثل كسى باشد كه كلام، دهان طفل مى‏گذارد و به او تلقين مى‏كند، براى اين كه او را به زبان بياورد. و همين طور انسان بايد ذكر را تلقين كند. و مادام كه انسان با زبان، ذكر مى‏گويد و مشغول تعليم قلب است، ظاهر به باطن، مدد مى‏كند. همين كه زبانِ طفلِ قلب، باز شد، از باطن به ظاهر، مدد مى‏شود، چنان كه در تلقين طفل نيز چنين است: مادام كه انسان، كلام، دهان او مى‏گذارد، او را مدد مى‏كند. همين كه او آن كلام را به زبان اجرا كرد، نشاطى در انسان توليد مى‏شود كه خستگى سابق را برطرف مى‏كند. پس در اوّل، از معلّم به او مدد مى‏شود و در آخر، از او به معلّم مدد مى‏شود.

انسان اگر مدّتى در نماز و اذكار و ادعيه، به اين ترتيب مواظبت كند، البتّه نفس عادى مى‏شود، و اعمال عبادى هم مثل اعمال عاديّه مى‏شود كه در حضور قلب در آنها محتاج به رويّه نيست؛ بلكه مثل امور طبيعيّه عاديّه مى‏شود. 1
به بيان ساده‏تر، بر اساس اين ره‏نمود ، نمازگزار براى به دست آوردن حضور قلب، در وقت گفتن هر ذكرى در نماز، بايد معناى آن را به قلب خود، تلقين كند؛ يعنى همان طور كه براى ياد دادن الفاظ به كودك، به او تلقين مى‏كند كه بگو: «بابا»، نمازگزار نيز بايد معناى تكبير، تحميد، تسبيح و ساير اذكار را به قلب خود، تلقين نمايد تا توجّه به معناى نماز، عادت و ملكه روح شود و پس از رسوخ معانى نماز در دل، ذكر قلبى، پشتوانه ذكر زبانى گردد.
سلام و خداقوت

آقای مجاهد خیلی ممنونم ازتون . جواب همه سوالاتم رو گرفتم . خیلی لطف کردید
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883