کانون

نسخه‌ی کامل: حدیث
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
راجع به این حدیث از امام صادق که مجتبی گفت : هرکه از چیزی بترسد از آن بگریزد من فکر کنم یه حدیث از امام علی ( ع ) شنیده بودم تو این مایه ها که اگر از چیزی میترسی خود را در آن بیافکنKhansariha (134) ؟؟؟؟
سلام توبه !

درسته .. این دوتا حدیث با هم متضاد نیستند !!

کسی که از چیزی میترسه خب طبیعیه که ازش فرار میکنه !!!

ولی اگر بخواد این ترس رو کنار بذاره و دیگه نترسه از اون چیز 4fvfcja ، باید خودشو مواجه کنه باهاش تا ترسش ریخته بشه !!!

در پناه خدا !
آها

یعنی این عبارت " از آن بگریزد " خبریه

من فکر کرده بودم امریه 4fvfcja
4fvfcja
مترجمه میخواسته ادبی بنویسه :

هر كه بچيزى اميدوار باشد، در راه رسيدن بآن كار می كند، و هر كه از چيزى ترسد از آن می گريزد.
1عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) نقل مى‏كند كه حضرت(ع) فرمود: H}«ان عيسى قال للحواريين:... ان موسى امركم ان لا تزنوا و انا آمركم ان لاتحدثوا انفسكم بالزنا فضلاً عن ا ن تزنوا فان من حدث نفسه بالزنا كان كمن او قد فى بيت مزوق فافسد التزاويق الدخان و ا ن لم يخرق البيت؛{H


حضرت عيسى به اصحاب خود گفت:... موسى به شما دستور داد كه زنا نكنيد و من به شما دستور مى‏دهم كه فكر زنا هم در سر نپرورانيد تا چه رسد به اين كه زنا كنيد ]زيرا كسى كه خيال زنا كند مانند كسى است كه در خانه‏اى نقش و نگار شده دود و آتش به پا كند. چنين كارى گرچه خانه را نمى‏سوزاند ولى زينت و صفاى آن را مكدر كرده و فاسد مى‏كند


........................


پيامبر گرامى(ص) آن حضرت پس از آن كه جوانان را به ازدواج ترغيب مى‏كنند مى‏فرمايند:«هر كس قدرت بر ازدواج ندارد و روزه بگيرد يقينا روزه نيروى غريزه او را تضعيف مى‏كند
.
سلام

این حدیث خیلی زیباست ... حتما بخوانید !

امام علی علیه السلام :
اِنْ كُنْتَ حَریصاً عَلی طَلَبِ الْمَضْموُنِ لَكَ فَكُنْ حَریصاً عَلی اَداءِ الْمَفْروُضِ عَلَیْكَ

ترجمه:
اگر در طلب آنچه برای تو ضمانت شده است حریص هستی، پس حریص باش بر ادای آنچه بر تو واجب شده است.

شرح:
روایت از امیرالمؤمنین «صلوات الله علیه» منقول است كه حضرت فرمودند: كوشش تو نسبت به طلبكاری هایت و بدهكاری هایت مساوی باشد.

آدم با انصاف كه هم طلب دارد و هم بدهی دارد، در كوشش كردن نسبت به بدست آوردن طلب، چقدر كوشش میكند؟ به همان مقدار هم كوشش كند در ادا كردن بدهی اش. چقدر تلاش میكنی راجع به بدست آوردن طلبت؟ به همان مقدار هم تلاش كن برای ادا كردن بدهیات.

حریص باش بر ادای آنچه بر تو واجب شده است. اینطور باش. «مفروض علیك» یعنی واجبات. واجبات را ما به خدا بدهكاریم، بدهی ما به خدا واجبات است و طلب ما از او روزی است.

نگاه كنید چقدر علی علیه السلام تنزّل میدهد. تنزل میدهد كه من و تو بفهمیم. خدا را میكند بدهكار به تو، و تو هم یك طلبكار از او. از این طرف هم تو هم یك بدهكاری به او داری و او هم از تو طلب كرده. میگوید لااقل با خدا اینطور معامله كن. همانطور كه كوشش میكنی نسبت به آنچه كه مطالبه داری، یعنی از خدا روزیت را طلبكاری، همانطور هم آنهایی را كه بدهكاری بده به خدا . چطور شده آنها را، یعنی واجباتت را پشت گوش میاندازی؟! اصلاً سراغ بدهی ها نمیروی! كوشش نسبت به بدهكاری نداری. ولی كوشش نسبت به طلب كاری داری. تو بی انصاف نیستی؟!!

در پناه خدا !
سلام

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: درهاى رحمت آسمانى در چهار وقت گشوده مى‏شود: 1- موقع بارش باران. 2- زمانى كه فرزند به چهره پدر و مادرش مى‏نگرد. 3- هنگام گشوده شدن در كعبه. 4- هنگام برپايى مراسم عقد و عروسى.

در پناه خدا !
سلام

امام صادق علیه السلام چنین فرمایش کردند:

«هیچ مؤمنی نیست مگر آن كه قلبش دارای دو گوش است: یك گوش كه وسواس خنّاس در آن می‌دمد و گوش دیگر كه فرشته در آن می‌دمد. پس خداوند، مؤمن را با آن فرشته یاری می‌كند و این معنای فرموده‌ی خداوند است: «و آنان را با روحی از جانب خویش یاریشان كرد.»

در پناه خدا !
سلام

رزق خدا ولی بی برکت - قسمت اول-

رُوِیَ عَن رَسولِ الله صلّی اللهُ عَلیه وَ آلِه و سَلَّم قال:
مَنْ حَبَسَ عَنْ أخِیهِ الْمُسْلِمِ شَیْئاً مِنْ حَقِّهِ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَرَكَةَ الرِّزْقِ إِلَّا أنْ یَتُوبَ[1].

ترجمه: رسول اکرم «صلّی الله علیه و آله و سلَّم» فرمودند:
هركس چیزی از حقّ برادر مسلمانش را نگه دارد و به او ندهد، خداوند برکت روزی را بر او حرام میسازد مگر آنکه توبه کند.

از خدا طلب گشایشِ روزی كردن هیچ مشكلی ندارد. دستور هم آمده از خدا بخواهید. تو حرص نورز! روزی دست اوست.

از او بخواهی مشكلی نیست. ‌امّا بدان! نفسِ گشایش در رزق، برای تو سودی ندارد. تو خیال كردی حجمِ روزی بالا برود به نفع توست؟ نه! ما همیشه دنبال كمّیت روزی هستیم. آنچه كه به درد من و تو میخورد این است؛

1- بیشتر شدن بهرهوری از رزق. حالا خداوند گشایش كرد و حجمش را زیاد كرد و به تو داد. تو دنبال این باش كه از این بهره بگیری هم از نظر دنیاییات هم آخرتیات. که مهم آخرتی است. خیال نكنی حجمش بالا برود خیلی به سود توست، نه! بیشتر استفاده كنی مهم است و این بیشتر استفاده کردن در دو بُعد است؛ هم دنیایی هم آخرتی. که مهم آخرتی است نه اینكه همه اش را بریزی در هزینۀ دنیایی.

ادامه دارد...

در پناه خدا !
سلام

سلام

رزق خدا ولی بی برکت - قسمت دوم و آخر-

2- آنجا كه میخواهی از دنیایت بهره گیری كنی، با خوشی بهره گیری كنی یا با ناخوشی؟ ما همیشه از اینها غافلیم. ما خیال میكنیم به اینكه بهره وری بیشتر در بُعد دنیایی این است‌ که بیشتر بخورم و از نظر كیفیت هم خوب باشد. نه! این حیوانی فكر کردن است. كاه بشود یونجه، یونجه بشود جو.. این نیست مسأله. دنبال این باش: حال که خداوند در دو بُعد دنیوی و اخروی گشایش ایجاد کرده است، در بُعد دنیوی با خوشی باشد. در روایات اسم این را میگذارند بركت در رزق. مبارك بودن رزق. که عمده این است. اولاً بُعد معنوی و دنیوی،‌ دنیای اش هم در خوشی. و الا با كارهای خودت چنان گرفتاریهایی برایت درست میشود كه آن گشایش در زندگی به دردت نمیخورد.

پیغمبراكرم فرمود: «مَنْ حَبَسَ عَنْ أخِیهِ الْمُسْلِمِ شَیْئاً مِنْ حَقِّهِ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَرَكَةَ الرِّزْقِ إِلَّا أنْ یَتُوبَ». اگر كسی حق برادر مسلمانش را از او باز دارد و منعش كند؛ حقش را به او ندهد، اثرش میدانی چیست؟ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَرَكَةَ الرِّزْقِ إِلَّا أنْ یَتُوبَ. خدا این را محروم میكند از برکت رزقی كه به او داده است. درست است که رزقش بوده و به او داده امّا بركت را از او میگیرد. بركتش را میگیرد،‌ حالا فهمیدی یعنی چه؟ خیال نكنی آن را كم میكند؛ نه! کم نمیکند. خدا از من و تو خیلی به كارهایش واردتر است. تو نعوذ بالله هرچه بخواهی كلك بزنی، بلد است چه كارش بكند «وَ مَكروُا وَ مَكَر اللهُ و اللهُ خَیرُ المَاكِرینَ[2]» آن را كم نمیكند، به تو میدهد اما ‌در ناخوشی مصرف میكنی...
--------------------------------------------------------------------------------
[1] وسائل الشیعه، جلد 27، صفحه 325
[2] سوره مبارکه آل عمران، آیه 54
برگرفته از: پایگاه آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی
تنظیم: جهرمی زاده_دین و اندیشه تبیان

در پناه خدا !
سلام

روایت از امام صادق صلوات الله علیه منقول است كه حضرت فرمودند:

هرگاه بنده به نماز بایستد و نماز خود را سبک به جا آورد، خداوند خطاب به ملائکه می‌فرماید: آیا بندۀ من را نمی‌بینید؟ گویا اینطور فکر می‌کند که برآورده کردن احتیاجات او به دست غیر من است. آیا نمی‌داند که برآورده کردن احتیاجات او به دست من است؟

رُوِیَ عَنِ الصّادق عَلیهِ السّلام قال:

إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِی الصَّلَاةِ فَخَفَّفَ صَلَاتَهُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ أَمَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِی كَأَنَّهُ یَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِ غَیْرِی أَمَا یَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِی[1]

در پناه خدا !
سلام

پیامبر صلى‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله :

قالَ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ... اِذا قالَ الْعَبْدُ: «بِسمِ اللّه‏ِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ» قالَ اللّه‏ُ ـ جَلَّ جَلالُهُ ـ : بَدَاَ عَبْدى بِاسمى، وَ حَقٌّ عَلَىَّ اَنْ اُتـَمِّمَ لَهُ اُمورَهُ و اُبارِكَ لَهُ فى اَحْوالِهِ؛(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 269، ح 59 . )

خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگوید: بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم، خداى متعال مى‏گوید: بنده من با نام من آغاز كرد. بر من است كه كارهایش را به انجام رسانم و او را در همه حال، بركت دهم».

در پناه خدا !
سلام

پیامبر صلى‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله :

اَحِبُّو الْمَعْروفَ وَ اَهْلَهُ فَوَالَّذى نَفْسى بِیَدِهِ اِنَّ الْبَرَكَةَ وَ الْعافیَةَ مَعَهُما؛(كنز العمّال، ح 15974. )

نیكى و نیكوكاران را دوست بدارید. سوگند به آن كه جانم به دست اوست، بركت و تندرستى، با نیكى و نیكوكاران است.

در پناه خدا !
سلام

هفت سین محمدی صلی الله علیه و اله

1- السَّعیدُ مَن اِختارَ باقیَةً یَدُومُ نَعِیمُها علی فانِیَةٍ لا یَنفَدُ عَذابُها ، وقَدَّمَ لما یَقْدَمُ علَیهِ مِمّا هُو فی یَدَیهِ قَبلَ أن یُخَلِّفَهُ لِمَن یَسعَدُ بِإنفاقِهِ وقَد شَقِیَ هو بِجَمعِهِ. اعلام الدین ، 345

سعادتمند و خوشبخت كسی است كه سرای باقی را كه نعمتش پایدار است به سرای فانی كه عذابش بی پایان است برگزیند و از آنچه در اختیار دارد برای سرایی كه بدانجا خواهد رفت پیش فرستد قبل از آنكه آنها را برای كسی گذارد كه وی با انفاق آن خوشبخت شود ولی خود او با گردآوردن آن بدبخت شده باشد.

2- السَخِی قَریبٌ مِن الله، قَریبٌ مِن الناس ، قَریبٌ مِن الجنة. بحار الانوار، ج73

سخاوتمند و بخشنده هم به خداوند و هم به مردم و هم به بهشت نزدیك است.

3- السُوالُ نِصفُ العِلم. كنزل العمال

سوال كردن و پسشگری نیمی از دانایی است.

4- السُوقُ دارُ سَهوٍ وَ غَفلةٌ فَمَن سَبَّحَ فیها تَسبیحَةً كَتَبَ اللهُ لَهُ بِها اَلف الف حَسنةٍ. كنزل العمال

بازار سرای فراموشی و غفات است لذا هركه در آنجا خدا یكبار تسبیح گوید خداوند برایش هزار هزار حسنه می‌نویسد.

5- سَابُّ المُومنِ كَالمُشرفِ عَلی الهَلَكَة. كنز العمال

كسی به مومنان ناسزا و دشنام می‌دهد، همچون كسی است كه در معرض هلاكت است.

6- سَمُّوا اولادَكُم اَسماءَ الانبیاءِ. مكارم الاخلاق، ص474

فرزندانتان را به نام انبیا بنامید.

7-سَیدُ القَومِ فِی السَفرِ خَادِمُهُم فَمَن سَبَقَهُم بِخِدمَةٍ لَم یَسبِقُوهُ بِعَمَلٍ اِلا الشَهادَة. كنز العمال

سرور مردم در سفر كسی است كه به آنان خدمت می‌كند پس هركه در خدمت به همسفران خود بر آنان پیشی گیرد هیچ كارشان به پای ارزش او نمی رسد مگر شهادت. كنز العمال

در پناه خدا !
سلام

امام جعفر صادق (ع) : سليمان ديلمي مي گويد : به امام صادق - عليه السلام - عرض كردم فلاني در عبادت و ديانت و فضيلت چنين و چنان است . فرمود : عقلش چگونه است ؟ گفتم نمي دانم . فرمود : پاداش به اندازه عقل است .

محمد بن سليمان الديلمي عن أبيه قال : قلت لابي عبدالله - عليه السلام - فلان بن عبادته و دينه و فضله ! فقال : كيف عقله ؟ قلت : لا أدري : فقال : ان الثواب علي قدر العقل .

اصول كافي ، ج 1 ، ص 12

در پناه خدا !