1394 تير 13، 12:42
1394 تير 13، 20:06
"به توکل نام عظمت بسم الله الرحمن الرحیم"
Mehdi.R خرداد 18 40/27
Mehdi.R خرداد 18 40/27
1394 تير 13، 22:36
❖.::: نکته ی بیست و هفتم از چله دهم :::.❖.:
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
این فضیلت اخلاقی مانند سایر فضایل، با تعلیم و تربیت و اندیشه و تفکر و تمرین ممارست حاصل می شود.
از نظر عملی، هر قدر تمرین و ممارست بیشتری در این زمینه شود، توفیق زیادتری در به دست آوردن این فضیلت اخلاقی حاصل می گردد، زیرا تکرار اعمال سخاوتمندانه و بذل و بخشش، هر چند از راه تحمیل بر نفس خویش باشد، به تدریج به صورت عادت و سپس مبدل به حالت، و سرانجام به یک ملکه اخلاقی مبدل خواهد گردید.
در ضمن، تربیت پدر و مادر و معلم و استاد در این زمینه، بسیار مؤثر است. اگر آنهاکودکان را از آغاز عمر به «جود» و «سخاوت» عادت دهند، این ملکه، به آسانی دروجود آنها ریشه می دواند و در بزرگی جزء زندگی آنان می شود.
❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
◆◇- ... راه های کسب سخاوت ... - ◇◆
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆این فضیلت اخلاقی مانند سایر فضایل، با تعلیم و تربیت و اندیشه و تفکر و تمرین ممارست حاصل می شود.
از نظر عملی، هر قدر تمرین و ممارست بیشتری در این زمینه شود، توفیق زیادتری در به دست آوردن این فضیلت اخلاقی حاصل می گردد، زیرا تکرار اعمال سخاوتمندانه و بذل و بخشش، هر چند از راه تحمیل بر نفس خویش باشد، به تدریج به صورت عادت و سپس مبدل به حالت، و سرانجام به یک ملکه اخلاقی مبدل خواهد گردید.
در ضمن، تربیت پدر و مادر و معلم و استاد در این زمینه، بسیار مؤثر است. اگر آنهاکودکان را از آغاز عمر به «جود» و «سخاوت» عادت دهند، این ملکه، به آسانی دروجود آنها ریشه می دواند و در بزرگی جزء زندگی آنان می شود.
❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖
1394 تير 13، 22:52
سلام
به لطف خدا قرائت دعا همچنان بدون اینکه شبی ترک بشه ادامه داره...
یاعلی
به لطف خدا قرائت دعا همچنان بدون اینکه شبی ترک بشه ادامه داره...
یاعلی
1394 تير 14، 0:12
با لطف خدا
بادصبا26/40
فقط یه شب نتونستم بخونم
بادصبا26/40
فقط یه شب نتونستم بخونم
1394 تير 14، 18:16
گلبرگ 40 /15
1394 تير 14، 20:43
❖.::: نکته ی بیست و هشتم از چله دهم :::.❖.:
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
در حالات «صاحب بن عباد» آمده است که در کودکی هنگامی که می خواست برای فرا گرفتن درس دینی به مسجد برود، همیشه مادرش یک دینار و یک درهم به او می دادو می گفت: «این را به اولین فقیری بده که در مسیر راه خود می بینی» .
کم کم این خصلت در وجودش ریشه دار شد تا این که در بزرگی چنان بذل و بخششی می کرد که همه به اوآفرین می گفتند.
اگر کسی بعد از ظهر ماه مبارک رمضان به خانه اش می آمد، سخاوتش مانع از آن می شد که کسی بدون خوردن افطار از خانه او بیرون رود. هر روز حداقل هزار نفر بر سر سفره او افطار می کردند و بذل و بخشش او در ماه رمضان به اندازه تمام ماههای سال بود.
❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
◆◇- ... راه های کسب سخاوت ... - ◇◆
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆در حالات «صاحب بن عباد» آمده است که در کودکی هنگامی که می خواست برای فرا گرفتن درس دینی به مسجد برود، همیشه مادرش یک دینار و یک درهم به او می دادو می گفت: «این را به اولین فقیری بده که در مسیر راه خود می بینی» .
کم کم این خصلت در وجودش ریشه دار شد تا این که در بزرگی چنان بذل و بخششی می کرد که همه به اوآفرین می گفتند.
اگر کسی بعد از ظهر ماه مبارک رمضان به خانه اش می آمد، سخاوتش مانع از آن می شد که کسی بدون خوردن افطار از خانه او بیرون رود. هر روز حداقل هزار نفر بر سر سفره او افطار می کردند و بذل و بخشش او در ماه رمضان به اندازه تمام ماههای سال بود.
❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖
1394 تير 14، 21:21
"به توکل نام عظمت بسم الله الرحمن الرحیم"
Mehdi.R خرداد 18 40/28
Mehdi.R خرداد 18 40/28
1394 تير 15، 20:00
"به توکل نام عظمت بسم الله الرحمن الرحیم"
Mehdi.R خرداد 18 40/29
Mehdi.R خرداد 18 40/29
1394 تير 15، 22:11
❖.::: نکته ی بیست و نهم از چله دهم :::.❖.:
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرمایند:
«الجنة دار الاسخیاء، بهشت خانه سخاوتمندان است»
امام صادق علیه السلام می فرمایند که خداوند فرمود:
«انی جواد کریم لا یجاورنی لئیم، من بخشنده با سخاوتم، افراد پست و بخیل نمی توانند در جوار من (در بهشت) جای بگیرند. »
در حدیث دیگری از پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله آمده است:
«طعام الجواد دواء و طعام البخیل داء، طعام سخاوتمند، دواست و طعام بخیل، درد و بیماری است»
یکی از عارفان به نام «ابن سماک » می گوید: «عجبت لمن یشتری الممالیک بماله ولا یشتری الاحرار بمعروفه، در شگفتم! از کسانی که بردگان را با مال خود خریداری می کنند، ولی آزاده ها را با احسان و نیکی، در بند محبت خود در نمی آورند. »
❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
◆◇- ... سخاوت در کلام بزرگان ... - ◇◆
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرمایند:
«الجنة دار الاسخیاء، بهشت خانه سخاوتمندان است»
امام صادق علیه السلام می فرمایند که خداوند فرمود:
«انی جواد کریم لا یجاورنی لئیم، من بخشنده با سخاوتم، افراد پست و بخیل نمی توانند در جوار من (در بهشت) جای بگیرند. »
در حدیث دیگری از پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله آمده است:
«طعام الجواد دواء و طعام البخیل داء، طعام سخاوتمند، دواست و طعام بخیل، درد و بیماری است»
یکی از عارفان به نام «ابن سماک » می گوید: «عجبت لمن یشتری الممالیک بماله ولا یشتری الاحرار بمعروفه، در شگفتم! از کسانی که بردگان را با مال خود خریداری می کنند، ولی آزاده ها را با احسان و نیکی، در بند محبت خود در نمی آورند. »
❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖
1394 تير 16، 10:01
قاصدک 40/30
1394 تير 16، 20:13
"به توکل نام عظمت بسم الله الرحمن الرحیم"
Mehdi.R خرداد 18 40/30
Mehdi.R خرداد 18 40/30
1394 تير 16، 20:58
❖.::: نکته ی سی ام از چله دهم :::.❖.:
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
خدای متعال ثروت اندوزی از روی بخل را تحریم کرده است و به مسلمانان فرمان می دهد که اموال خویش را در راه خدا به کار اندازند و از اندوختن و خارج کردن آنها از گردش معاملات به شدّت بپرهیزند. در غیر این صورت باید منتظر عذابی دردناک باشند:
وَ الَّذینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلیمٍ * یَوْمَ یُحْمى عَلَیْها فی نارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوى بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هذا ما کَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ فَذُوقُوا ما کُنْتُمْ تَکْنِزُونَ
«و کسانی را که زر و سیم می اندوزند و در راه خدا انفاق نمی کنند، به عذابی دردناک بشارت ده؛ روزی که در آتش جهنم گداخته شود و پیشانی و پهلو و پشتشان را با آن داغ کنند. این است آن چیزی که برای خود اندوخته بودید. حال طعم اندوختة خویش را بچشید.»
سوره تونه آیات 34 و 35
انسانی که در اسارت بخل و مشکلات مادی به سر می برد، چگونه می تواند به سوی کمال سیر کند؟ آن کس که در بند گذران زندگی است و جز تلاش معاش همّی ندارد، و در اسارت فراوان داری و فراوان خواهی است، چگونه می تواند در مسیر سعادت حقیقی گام بگذارد؟ بخل فرد، خانواده و جامعه را از اعتدال خارج می کند و به تباهی می کشاند...
امام علی (علیه السّلام) میفرماید:
لایرجون احد منکم إلا ربّه ولایخافن إلا ذنبه .{نهج البلاغه حکمت 82}. هیچ یک از شما جز به پروردگار خود امید نبندد و جز از گناه خود نترسد.
❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖
در پناه خدا..
یاعلی.
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆
◆◇- ... بخل مانعی برای سعادت و رستگاری ... - ◇◆
◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆خدای متعال ثروت اندوزی از روی بخل را تحریم کرده است و به مسلمانان فرمان می دهد که اموال خویش را در راه خدا به کار اندازند و از اندوختن و خارج کردن آنها از گردش معاملات به شدّت بپرهیزند. در غیر این صورت باید منتظر عذابی دردناک باشند:
وَ الَّذینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلیمٍ * یَوْمَ یُحْمى عَلَیْها فی نارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوى بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هذا ما کَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ فَذُوقُوا ما کُنْتُمْ تَکْنِزُونَ
«و کسانی را که زر و سیم می اندوزند و در راه خدا انفاق نمی کنند، به عذابی دردناک بشارت ده؛ روزی که در آتش جهنم گداخته شود و پیشانی و پهلو و پشتشان را با آن داغ کنند. این است آن چیزی که برای خود اندوخته بودید. حال طعم اندوختة خویش را بچشید.»
سوره تونه آیات 34 و 35
انسانی که در اسارت بخل و مشکلات مادی به سر می برد، چگونه می تواند به سوی کمال سیر کند؟ آن کس که در بند گذران زندگی است و جز تلاش معاش همّی ندارد، و در اسارت فراوان داری و فراوان خواهی است، چگونه می تواند در مسیر سعادت حقیقی گام بگذارد؟ بخل فرد، خانواده و جامعه را از اعتدال خارج می کند و به تباهی می کشاند...
امام علی (علیه السّلام) میفرماید:
لایرجون احد منکم إلا ربّه ولایخافن إلا ذنبه .{نهج البلاغه حکمت 82}. هیچ یک از شما جز به پروردگار خود امید نبندد و جز از گناه خود نترسد.
❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖.:::..:::.❖
در پناه خدا..
یاعلی.
1394 تير 16، 21:03
سلام
من نکته ی در مورد بخل رو از یکی از سخنرانی های حاج آقا قرائتی میذارم
ایشون فرمودند:
اول انقلاب رفتم خونه ی بزرگواری مهمونی، یه کاسه سوپ آورد و جلوی من گذاشت من هم کاسه سوپ رو سر کشیدم و خوردم بعد هم سینی رو بردند و صاحب خونه اومد جلو و بعد از سلام احوال پرسی گفت غذا خوردی؟
گفتم:سوپ سر کشیدیم
گفت: غذای ما همونه
گفتم:خوب میگفتی با نون میخوردیم ما فکر کردیم این پیش غذای شماست
گفت: ما اتقلاب کردیم که زهد اسلامی رو پیاده کنیم
گفتم:زهد یعنی نخور نه به مهمونت نده این زهد اسلامی نبود این بخل اسلامی بود. روایاتی که میگه، حضرت علی (ع) ،نون خالی خورد یعنی خودش نون خالی خورد. شما یه حدیث پیدا نمی کنید که حضرت علی (ع) به مهمونش نون خالی داده باشه. شما برا من غذا بیار بخورم تا آخر عمرتم نون خالی بخور.
گفت: راست میگی من زهد و بخل رو قاطی کردم. دوشاخ تلفن رو زدم تو برق !!!
اینم لینک دانلود واسه بچه هایی که میخوان این کلیپ رو دانلود کنند حجم کلیپ 3 مگ
http://videohost.wikipg.com/video_files/...p4?start=1
************************************************************
در پست بعدی یه داستان درمورد بخل گذاشتم بخونیدش جالبه
من نکته ی در مورد بخل رو از یکی از سخنرانی های حاج آقا قرائتی میذارم
ایشون فرمودند:
اول انقلاب رفتم خونه ی بزرگواری مهمونی، یه کاسه سوپ آورد و جلوی من گذاشت من هم کاسه سوپ رو سر کشیدم و خوردم بعد هم سینی رو بردند و صاحب خونه اومد جلو و بعد از سلام احوال پرسی گفت غذا خوردی؟
گفتم:سوپ سر کشیدیم
گفت: غذای ما همونه
گفتم:خوب میگفتی با نون میخوردیم ما فکر کردیم این پیش غذای شماست
گفت: ما اتقلاب کردیم که زهد اسلامی رو پیاده کنیم
گفتم:زهد یعنی نخور نه به مهمونت نده این زهد اسلامی نبود این بخل اسلامی بود. روایاتی که میگه، حضرت علی (ع) ،نون خالی خورد یعنی خودش نون خالی خورد. شما یه حدیث پیدا نمی کنید که حضرت علی (ع) به مهمونش نون خالی داده باشه. شما برا من غذا بیار بخورم تا آخر عمرتم نون خالی بخور.
گفت: راست میگی من زهد و بخل رو قاطی کردم. دوشاخ تلفن رو زدم تو برق !!!
اینم لینک دانلود واسه بچه هایی که میخوان این کلیپ رو دانلود کنند حجم کلیپ 3 مگ
http://videohost.wikipg.com/video_files/...p4?start=1
************************************************************
در پست بعدی یه داستان درمورد بخل گذاشتم بخونیدش جالبه
1394 تير 16، 21:16
«ثعلبه انصاری» از اهالی مدینه روزی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له گفت: «ای رسول خدا صلی الله علیه و آ له، از خداوند طلب کن که ثروتی به من ببخشد.» پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له فرمود: «ای ثعلبه! برو قناعت کن و به آنچه روزیت شده بساز و خدا را شکر کن، چون بهتر از مال بسیاری است که نتوانی شکر آن را به جای آوری.»
ثعلبه چند روز بعد به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له گفت: «ای رسول خدا! دعا کن خداوند از فضل گسترده خود به من مالی ببخشد.» حضرت فرمود: «مگر تو پیرو من نیستی!؟ به خدا سوگند، اگر من از خدا بخواهم، کوه های زمین برایم سیم و زر خواهد شد، ولی چنان که میبینی به آنچه بر حسب تقدیر روزی شده قانع هستم.»
ثعلبه چند روز بعد باز هم به پیامبر گفت: «ای رسول خدا، از خداوند بخواه تا مرا ثروتمند گرداند. اگر خداوند از مال دنیا برخوردارم سازد، حق خدا را ادا میکنم و از مستمندان دستگیری مینمایم و به کسان و نزدیکان نیازمند خویش به قدر کفایت کمک میکنم.» پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له دعا کردند: «پروردگارا از گنجینه خود به ثعلبه روزی کن.»
پس از دعای پیامبر خدا، پیوسته بر گوسفندان ثعلبه افزوده شد، تا آنجا که به علت زیادی گوسفند به بیابان دوری رفته و به کلی از مدینه قطع رابطه کرد. روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له پرسیدند: «ثعلبه کجاست و کارش به کجا کشیده؟» اصحاب اوضاع و احوال او را بیان کردند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له گفتند: «وای بر ثعلبه.»
هنگامی که آیه گرفتن زکات نازل شد، پیامبر اکرم، مأمورانی را به اطراف فرستادند از جمله دو نفر را به سوی ثعلبه و مردی از قبیله «سمی» فرستاد. فرستادگان، نامه پیامبر خدا صلی الله علیه و آ له را برای ثعلبه خواندند. ثعلبه گفت: «مگر ما کافر هستیم که باید جزیه بدهیم؟ به سراغ دیگران بروید تا بتوانم تصمیم بگیرم.»
(ای رسول ما) بگو، از شر حسودان بدخواه هنگامی که حسد خویش را آشکار کنند، به خدای فروزنده صبح پناه میبریم
مرد قبیله سلمی، فرستادگان پیامبر خدا صلی الله علیه و آ له را با خوشرویی پذیرفت و گفت: «امر خدا و پیامبر او را اطاعت میکنم. این شتران من است. خودتان ببینید هر کدام بهتر است برای زکات ببرید.»
فرستادگان گفتند: «تو خود حساب کن و از هر کدام میخواهی بده.» مرد سلمی گفت: «من بهترین اموالم را به خدا و پیامبر میدهم.» فرستادگان در ضمن جمع آوری زکات از دیگران، چند بار پاسخ نامناسب از ثعلبه گرفتند و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له گزارش دادند. پیامبر صلی الله علیه و آ له فرمود: «وای بر ثعلبه»، و بعد برای مرد سلمی دعا فرمودند.
بی درنگ آیه نازل شد: «برخی از آنها با خدا عهد کردند که اگر خداوند از فضلش به ما ببخشد، زکات میدهیم و از نیکوکاران خواهیم بود. ولی همین که خدا از کرم خود به آنها بخشید، بخل میورزند، و روی گردانیدند و از فرمان الهی سرپیچی کردند.» (سوره توبه: آیه 75 و 76)
مردی از خویشان ثعلبه چون آیه را شنید، نزد ثعلبه ماجرا را گفت. ثعلبه نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له رفت و درخواست نمود زکات بپردازد. پیامبر نپذیرفت و او خاک بر سر ریخت و ناله و فریاد نمود.
پس از رحلت پیامبر خدا صلی الله علیه و آ له، ثعلبه نزد ابوبکر، عمر و عثمان رفت تا زکات دهد، ولی آنان نپذیرفتند تا با تیره بختی از دنیا رفت.
در همین زمینه، آیاتی از قرآن بیان میگردد:
«هرکس بخل ورزید و از روی جهل و غرور، خود را از لطف خدا بی نیاز دانست و نیکویی را تکذیب کرد، پس به زودی کار او را (در دو عالم) دشوار میکنیم.» (سوره لیل: آیه 8 تا 10)
«کم آسایش ترین انسانها، بخیل است؛ و از همه بخیلتر کسی است که به آنچه خداوند واجب کرده، بخل ورزد.» (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له )
«بخیل همیشه بهانه جویی میکند و عذر میآورد.» (امام علی علیهالسلام)
ثعلبه چند روز بعد به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له گفت: «ای رسول خدا! دعا کن خداوند از فضل گسترده خود به من مالی ببخشد.» حضرت فرمود: «مگر تو پیرو من نیستی!؟ به خدا سوگند، اگر من از خدا بخواهم، کوه های زمین برایم سیم و زر خواهد شد، ولی چنان که میبینی به آنچه بر حسب تقدیر روزی شده قانع هستم.»
ثعلبه چند روز بعد باز هم به پیامبر گفت: «ای رسول خدا، از خداوند بخواه تا مرا ثروتمند گرداند. اگر خداوند از مال دنیا برخوردارم سازد، حق خدا را ادا میکنم و از مستمندان دستگیری مینمایم و به کسان و نزدیکان نیازمند خویش به قدر کفایت کمک میکنم.» پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له دعا کردند: «پروردگارا از گنجینه خود به ثعلبه روزی کن.»
پس از دعای پیامبر خدا، پیوسته بر گوسفندان ثعلبه افزوده شد، تا آنجا که به علت زیادی گوسفند به بیابان دوری رفته و به کلی از مدینه قطع رابطه کرد. روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له پرسیدند: «ثعلبه کجاست و کارش به کجا کشیده؟» اصحاب اوضاع و احوال او را بیان کردند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له گفتند: «وای بر ثعلبه.»
هنگامی که آیه گرفتن زکات نازل شد، پیامبر اکرم، مأمورانی را به اطراف فرستادند از جمله دو نفر را به سوی ثعلبه و مردی از قبیله «سمی» فرستاد. فرستادگان، نامه پیامبر خدا صلی الله علیه و آ له را برای ثعلبه خواندند. ثعلبه گفت: «مگر ما کافر هستیم که باید جزیه بدهیم؟ به سراغ دیگران بروید تا بتوانم تصمیم بگیرم.»
(ای رسول ما) بگو، از شر حسودان بدخواه هنگامی که حسد خویش را آشکار کنند، به خدای فروزنده صبح پناه میبریم
مرد قبیله سلمی، فرستادگان پیامبر خدا صلی الله علیه و آ له را با خوشرویی پذیرفت و گفت: «امر خدا و پیامبر او را اطاعت میکنم. این شتران من است. خودتان ببینید هر کدام بهتر است برای زکات ببرید.»
فرستادگان گفتند: «تو خود حساب کن و از هر کدام میخواهی بده.» مرد سلمی گفت: «من بهترین اموالم را به خدا و پیامبر میدهم.» فرستادگان در ضمن جمع آوری زکات از دیگران، چند بار پاسخ نامناسب از ثعلبه گرفتند و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له گزارش دادند. پیامبر صلی الله علیه و آ له فرمود: «وای بر ثعلبه»، و بعد برای مرد سلمی دعا فرمودند.
بی درنگ آیه نازل شد: «برخی از آنها با خدا عهد کردند که اگر خداوند از فضلش به ما ببخشد، زکات میدهیم و از نیکوکاران خواهیم بود. ولی همین که خدا از کرم خود به آنها بخشید، بخل میورزند، و روی گردانیدند و از فرمان الهی سرپیچی کردند.» (سوره توبه: آیه 75 و 76)
مردی از خویشان ثعلبه چون آیه را شنید، نزد ثعلبه ماجرا را گفت. ثعلبه نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له رفت و درخواست نمود زکات بپردازد. پیامبر نپذیرفت و او خاک بر سر ریخت و ناله و فریاد نمود.
پس از رحلت پیامبر خدا صلی الله علیه و آ له، ثعلبه نزد ابوبکر، عمر و عثمان رفت تا زکات دهد، ولی آنان نپذیرفتند تا با تیره بختی از دنیا رفت.
در همین زمینه، آیاتی از قرآن بیان میگردد:
«هرکس بخل ورزید و از روی جهل و غرور، خود را از لطف خدا بی نیاز دانست و نیکویی را تکذیب کرد، پس به زودی کار او را (در دو عالم) دشوار میکنیم.» (سوره لیل: آیه 8 تا 10)
«کم آسایش ترین انسانها، بخیل است؛ و از همه بخیلتر کسی است که به آنچه خداوند واجب کرده، بخل ورزد.» (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له )
«بخیل همیشه بهانه جویی میکند و عذر میآورد.» (امام علی علیهالسلام)
صفحهها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222