کانون

نسخه‌ی کامل: چله‌های عاشقی گروهی)
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
.:::             نکته ی سی  ویکم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-              ... درمان اهمال کاری در شرایط زمان و مکان ...                 - ◇


پس از پایان بررسی برخی از علل و ریشه های اساسی اهمال کاری، اینک به درمان یک نوع خاص آن (اهمال کاری در زمان و مکان) خواهیم پرداخت.


 6. اولویت بندی کارها:
اشخاص برای خود وظایف گوناگونی را در نظر می گیرند. هرکسی باید بتواند کارهای با اهمیت تر را با اولویت اول انجام دهد. این تقسیم بندی، بی شک شما را مقید خواهد کرد تا به کاری که فوریت بیش تری دارد، بیندیشید. در این مورد، اگر به طور جدی در انجام آن تسریع نکنید، اهمال کاری شما در سایر امور نیز تأثیر خواهد گذاشت.
از امام علی علیه السلام نقل شده است که «الفرصة تمرّ مرّ السحاب، فانتهزوا فرص الخیر»؛ فرصت چون ابر می گذرد، پس فرصت های خیر را غنیمت شمارید. شکی نیست که در یک زمان هیچ گاه قادر به انجام چندین کار نیستیم، پس باید ارزشمندترین کار را در اولین فرصت ممکن به انجام رسانیم.

7. مشخص کردن کارها:
احتمالاً دیگران شما را فرد مسامحه کار بدانند، ولی شما بر این باور نباشید و آن ها را خرده گیر بدانید. شاید در بعض موارد این گونه باشد، ولی به طور کلی نظم و ترتیب در زندگی نقش سازنده ای دارد و تأخیر در انجام وظیفه، شخص را با خطری جدی روبه رو می سازد که هرگز قابل جبران نیست. چرا نباید همواره از اوقات خود به نحو منطقی استفاده بهینه برد؟
برای درمان این معضل، باید به برنامه های خود نظم داد و هر کار را در زمان مناسب به انجام رساند.
امام علی علیه السلام در وصیت نامه خود به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام می فرماید: «اوصیکما و من بلغه کتابی بتقوی الله، و نظم امرکم»؛
شما را و همه فرزندان و خویشان و هر که نامه ام به او برسد، سفارش به خدا پروایی می کنم و این که در کارهایتان نظم داشته باشید.
[تصویر:  128fs318181.gif]
.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
یازهرا.[تصویر:  53.gif]
.:::             نکته ی سی  و دوم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-              ... درمان اهمال کاری در شرایط زمان و مکان ...                 - ◇


پس از پایان بررسی برخی از علل و ریشه های اساسی اهمال کاری، اینک به درمان یک نوع خاص آن (اهمال کاری در زمان و مکان) خواهیم پرداخت.

8. اقدام به كار در حد توان :

گاه انسان به كارى مبادرت مى كند كه آن كار از حد توان و طاقت او به مراتب فراتر است. در اين جا شخص با انتخاب غلط، زمينه اهمال كارى خود را فراهم ساخته است. بنابراين، هر كس اول بايد توان خويش را در انجام كارها درست برآورد كند و سپس كارى درخور و مناسب با توانش بپذيرد. چنانچه خداوند متعال به اندازه توان هر كس به او مسؤوليت داده است: « لا يكلف الله نفسا الا وسعها » (بقره: 286). در آيه اى ديگر آمده است: « لايكلف الله نقساً الا ما آتاها » (طلاق: 27).
[تصویر:  128fs318181.gif]
.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
یازهرا.[تصویر:  53.gif]
.:::             نکته ی سی  و سوم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-                  ... درمان جدی بنای (عوامل ) اهمال  ...                       - ◇



ب. درمان جدى بناى اهمال :

1. تلاش در ايجاد انگيزه و پرهيز از تنبلى و بى حالى :
  براى درمان تنبلى، چند نكته ذيل قابل توجه است:
 
         1. با يك يا چند شكست خود را حقير ندانيد و در انجام كار همت به خرج دهيد. با توجه به فوايد كوشش  و مبادرت در انجام كارها، مى توان با بى حالى و تنبلى به مبارزه برخاست. امام على(عليه السلام)در نامه اى به برخى از ياران خود اين گونه نگاشته اند: «فتدارك ما بقى من عمرك، و لا تقل غدا و بعد غد ...»،  پس باقى مانده عمرت را قدر بشناس، و [در مبادرت به انجام كار] فردا، پس فردا مكن.

         2. عزم را جزم كنيد تا بى حالى و سستى را در خود بشكنيد. امام على(عليه السلام) در اين باره فرموده اند: «تداو من داء الفترة فى قلبك بعزيمه»;  درد سستى را با داروى عزم و اراده اى جازم درمان كن.

         3.
درك خطرات بى حالى و تنبلى: توجه به خطرات زيان بار تنبلى، موجب عبرت براى خردمندان است. امام اميرالمؤمنين(عليه السلام) به دنبال همان نامه مرقوم فرموده اند: «... فانما هلك من كان قبلك باقامتهم على الامانى والتسويف...»،  البته، كسانى پيش از شما بوده اند كه به خاطر افتادن در آرزوها و اهمال كارى ها، به هلاكت افتاده اند.


         4.
توجه به نتايج وحشتناك اهمال كارى: نكته اى كه مى تواند انسان را در فرار از تنبلى كمك كند، نگريستن به نتايج اهمال، تنبلى و بى حالى است. امام(عليه السلام) مطلب را اين گونه به اتمام رسانيده اند: «... حتى اتاهم امر الله بغته و هم غافلون»;  تا اين كه ناگهان حكم خداوند فرا رسيده، در حالى كه آنان در غفلت به سر مى برده اند.


         5.
پرهيز از غفلت: اگر قدرى دقت شود، شخص تنبل در غفلت و بى خبرى به سر مى برد تا به هلاكت رسد. امام(عليه السلام) در بيان خود توجه داده اند كه «و هم غافلون.» نابودشوندگان در ورطه اهمال كارى، در حالت غفلت و بى خبرى، همه چيز خود را مى بازند. قدرى بينديشيد، آيا اين گونه نيست؟ اگر چنين است، پس چرا به خويشتن توجه نمى كنيد؟ بى شك دانستن علل تنبلى، بى حالى و بى حوصلگى در اصلاح خويشتن مؤثر است.


128fs318181
.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
یا علی.[تصویر:  53.gif]
سلام

اولا عذرخواهی میکنم بابت تاخیر توی نکته دیروز..
(اصلا اهمال نبود.. واقعا امکانش رو نداشتم )

و
ثانیا عذرخواهی میکنم بابت این ک احتمالا این نکات آخری طولانی خواهند بود..
سعی میکنم طوری ک ب اصل مطلب لطمه وارد نشه مختصر کنم.. اما اگه نشد شرمنده ام.


و
ثالثا صمیمانه خدا رو شاکر ک این فرصت رو داد..
ان شاء الله خدا کمک کنه و راه رهایی از اهمال باشه برامون..


در پناه خدا..
یاعلی.53
.:::             نکته ی سی  و چهارم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-                 ... درمان جدی بنای (عوامل ) اهمال  ...                       - ◇



 2. شكستن بستر اهمال كارى :

بى شك توجيه حفظ موقعيت شخصى،  بستر اهمال كارى است. اهمال كار هر چند بخواهد براى اهمال خود دليل و برهان اقامه كند ولى خودش مى داند كه دلايلش قانع كننده نيست، بلكه براى فرار از مسؤوليت، آن براهين ساختگى را عنوان مى كند. در ابتداى امر، استفاده از اين روش براى فرد اهمال كار قدرى شرم آور است ولى به تدريج، با گذشت زمان اقامه اين گونه دلايل بى اساس بر او عادى شده و بدتر از آن، درك زشتى توجيه نابجا از بين مى رود.  از اين بدتر، شخص با عذر و بهانه تراشى، رفتار خود را منطقى جلوه داده، در نتيجه با اين رفتار، اهمال كارى را در خود تقويت كرده و هر بار كه عذرى مى تراشد، يك گام از اصلاح خود دورتر مى شود. انسان هرقدر با سوادتر باشد، از توجيهات دقيق ترى براى اغفال خود و ديگران سوء استفاده مى كند.

اهمال كار براى درمان خويش پيش از هر چيز بايد از عامل تقويت و ماندگار شدن اهمال كارى بپرهيزد; يعنى از توجيه كارهاى خويش اجتناب كند و توجه داشته باشد كه خود را گول نزند. امير بيان على(عليه السلام) در اين رابطه مى فرمايند: «فإن أجله مستور عنه و أمله خادع له، و الشيطان موكل به، يزين له المعصية ليركبها،...»;  البته، پايان كارش بر او پوشيده و آرزويش او را گول مى زند، شيطان نيز موكل اوست تا گناه و عصيان را براى او زينت دهد.
توصيه ديگر از آن بزرگوار اين است كه، شخص اهمال كار راه بازگشت مناسب را به هيچ قيمتى از دست ندهد: «... و يمنّيه التوبة ليسوفها إذا هجمت منيّته عليه أغفل ما يكون عنه...»;  انسان را در انتظار توبه نگه مى دارد تا آن را به تأخير اندازد و تا هنگام فرارسيدن مرگ، از هر زمان ديگر نسبت به بازگشت و رجوع غافل تر باشد. بنابراين، امام(عليه السلام) سرعت به خرج دادن، اهمال نكردن در توبه و بازگشت را دستورالعملى جدى مى بينند.

براى پرهيز از افتادن در ورطه توجيه گرايى، امورى را بايد مورد توجه قرار داد:

1. براى موجّه جلوه دادن تأخير در انجام كار، دلايل گوناگون را دستاويز براى دفاع از خود قرار ندهد.

2. از ديگران هم توجيه براى فرار از وظيفه را نپذيرد، تا اهمال در آن ها تقويت نشود.

3. از كسى كه مسؤوليت كارى را داشته، تنها نتيجه كار سؤال شود; چرا كه برنامه ريزى و مديريت از وظايف اوست و به ما ربطى ندارد.

4. به فرد توجه داده شود كه ما نسبت به سوء برنامه ريزى شخص، هيچ مسؤوليتى نداشته و حتى تمايل به شنيدن توجيهات او نداريم.

5. توجه داشتن و بيدار باش دادن به اين كه توجيه كردن اشتباه، خود اشتباهى ديگراست.

6. توجه به عواقب توجيه گرايى، كه اهمال كارى را به شكل اعتيادى بى درمان در مى آورد. هنگامى كه توجيه عادت شد، به گفته امام على(عليه السلام)، ناگزير نابهنجارى بر انسان حكومت خواهد كرد: «العادة عدو متملك»;  عادت دشمن حكومت كننده و سلطه گر است.

128fs318181
.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
 یاعلی.[تصویر:  53.gif]
عاشق ۳۴ روز از چهل روز

سها خانم ، درسته اینقدر شدید برخورد کنیم؟
نقل قول: 2. از ديگران هم توجيه براى فرار از وظيفه را نپذيرد، تا اهمال در آن ها تقويت نشود.

3. از كسى كه مسؤوليت كارى را داشته، تنها نتيجه كار سؤال شود; چرا كه برنامه ريزى و مديريت از وظايف اوست و به ما ربطى ندارد.

4. به فرد توجه داده شود كه ما نسبت به سوء برنامه ريزى شخص، هيچ مسؤوليتى نداشته و حتى تمايل به شنيدن توجيهات او نداريم.

5. توجه داشتن و بيدار باش دادن به اين كه توجيه كردن اشتباه، خود اشتباهى ديگراست.
سلام
باید دید هدفمون چیه..

ی وقتی اگه تندی نکنی طرف بیدار نمیشه..
یا حتی تندی نیست اصلا قاطع بودنه.. مسیر رو نگه داشتنه..

خوده من تو برنامه های اجرایی ک داشتم خیلی از این نوع برخورد نتیجه دیدم..
هم در مورد خودم (یعنی باهام همچین برخوردی شده..22 ) هم در برخورد با دیگران..

در پناه خدا..
یاعلی.
.:::             نکته ی سی  و پنجم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-                 ... درمان جدی بنای (عوامل ) اهمال  ...                       - ◇


 3. تلقين درمانى :

اكثر روان شناسان بر اين باورند كه روان درمانى عقلانى هيجانى، سه جنبه شناختى، انگيزشى و رفتارى دارد. اين بنيان فكرى به فعاليت و كار اهميت مى دهد; زيرا كار كردن رفتار منطقى انسان است. اگر رفتار انسان به روشى هدف دار انجام گيرد، جايى براى اهمال كارى نخواهد بود; چرا كه تنها انجام كار، انسان را از ترديد، بى تكليفى و ترس نجات مى دهد.
از امام موسى ابن جعفر(عليه السلام) نقل شده است: «اذا هبت امرا فقع فيه»; هرگاه از انجام كارى هراس داشتى، خود را به ناگاه در آن موقعيت قرار ده.


4. تنبيه و شرطى شدن اجتنابى :

با تكيه بر قرآن، كه كلامى وحيانى و خالى از هر اشتباه است، مى توان دريافت كه راه تربيت برخى از انسان ها، با شيوه تنبيه هموار مى گردد.  علاوه بر اين، مناجات ها و دعاهاى معتبرى، همچون دعاهاى موجود در صحيفه سجاديه  و نيز تجارب فراوان، جملگى دليل بر مفيد بودن تنبيه بجا و مناسب براى درمان اهمال كارى است.

شخصى مى گفت: هرگاه به موقع كارم را انجام ندهم، تنها تأسف نمى خورم، بلكه براى خود تنبيهى درخور و مناسب در نظر مى گيرم. نوع تنبيهات بستگى به ميل و سليقه افراد دارد، كه مى تواند ميهمان كردن افراد، كمك به مستمندان، تميز كردن اتاق، كمك بيش از اندازه معمول به ديگران، پرداخت صدقه، كمك به همسر در امر خانه و بالاخره، هر كار خير ديگرى كه انجامش چندان مورد رغبت نيست، باشد. اگر شخص در پرداخت و يا انجام اين گونه تنبيه ها به خود اعتماد ندارد، مى تواند ديگرى را در جريان امر قرار دارد و يا پول خود را نزد او به امانت بسپارد تا هنگام تخطى از قرار و تعهد خويش، وى آن را به حساب اعانات واريز كند. البته، يادآورى ميزان جريمه به صاحب امانت و پول لازم است و گرنه اگر شخص اهمال كار بى خبر بماند، تأثير اصلاحى در رفتار وى نخواهد داشت.


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
 یاعلی.[تصویر:  53.gif]
.:::             نکته ی سی  و ششم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-                 ... درمان جدی بنای (عوامل ) اهمال  ...                       - ◇


5. تغيير محيط :
شرايط و محيط مى تواند در وضع اهمال كارى فرد، تأثير داشته باشد.

6. بازى با احتمالات :

بيش تر اهمال كاران منتظر فرصت مناسبى هستند تا حوصله و حال كار پيدا شود، غافل از اين كه اين روش خود بهانه اى براى به تأخيرانداختن فرصت هاى مناسب است. سؤال اين است كه چرا از نظريه احتمالات بهره نبريم؟ وقتى كار را با تأخير انجام دهيم، بى شك شانس بهتر انجام دادن آن را از دست داده ايم. پس چرا با شروع كار، خود را يك گام به بهتر سازى آن نزديك نكنيم؟  در حالى كه، مكرر تجربه كرده ايم، تا شروع نكنيم حال عبادت نيز خود به خود حادث نمى شود، و كارها بى دليل به انجام نمى رسد.

7. خودتنظيمى و يادآورنده ها :

هرگاه كارى را به تعويق انداختيم، آن را در تقويم خود (و يا دفترى كه بدين منظور در نظر گرفته شده) يادداشت كنيم. هر روز كه به آن نظر مى افكنيم، احساس نفرت از اهمال كارى در ما شكل مى گيرد. از اين رو در صدد درمان برمى آييم. در اين روش، هم تنبيه وجود دارد و هم تشويق; تشويق از كاهش دفعات اهمال كارى و تنبيه از زياد شدن دفعات آن.  اين، همان محاسبه است كه دقت در به حساب آوردن مى تواند مراقبت انسان را دقيق تر، عميق تر و جدى تر سازد.

در بيان اهل بيت(عليهم السلام)در اين زمينه فراوان توجه داده شده است.
* امام موسى بن جعفر(عليه السلام)مى فرمايند: «حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا»;  پيش از آن كه از شما حساب گيرند، به حساب خود برسيد.
* امام على(عليه السلام)، خودتنظيمى و خويش حسابرسى را عامل امنيت از سستى در كارها دانسته و مى فرمايد: «من تعاهد نفسه بالمحاسبه امن فيها المداهنه»;  كسى كه با خود پيمان ببندد كه از خود حسابرسى كند، از مداهنه (به بيان عاميانه، ماست مالى كردن) در امان است.
فرد زمانى كارها را به اتقان خواهد رسانيد كه به حساب خويش رسيدگى كند.


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
 یاعلی.[تصویر:  53.gif]
.:::             نکته ی سی  و هفتم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-                 ... درمان جدی بنای (عوامل ) اهمال  ...                       - ◇


  8. استفاده از هم پيمانى  :

شخص با خود عهد ببندد كه اهمال نكند و اگر با خود قرارى گذاشت، تلاش كند تا در انجام آن كوشا باشد. در اين گونه موارد مى تواند با خداى خود،  و يا با پيامبر و امام، استاد، همسر و يا دوست خود، عهد خود را در ميان بگذارد و از آنان همكارى بطلبد.  توجه به الزام آور بودن عهد و ميثاق نكته اى غير قابل انكار و انسانى است. در قرآن كريم، سنت نبوى و اهل بيت(عليهم السلام) و در فقه شيعه به قانون عقلى مشهور «وفاى به عهد» بارها توجه شده است.

اميرالمؤمنين على(عليه السلام) در ارتباط با پاى بندى به عهد و پيمان مى فرمايند: «اعتصموا بالذّمم فى أوتادها»  ، عهد و پيمان را پاس داريد بخصوص با وفاداران. در اهميت اين امر همين بس كه خداوند در قرآن عهدشكنان را در رديف مفسدان در زمين قرار داده است و در روايات نيز به صراحت بيان شده است كه سلامت دين انسان در گرو وفاى به عهد او مى باشد كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى فرمايند: «لا دين لمن لا عهد له». در علم اخلاق اين شيوه را مشارطه گويند كه شخصى براى اصلاح نفس خويش هر سحرگاه با خود شرط و قراردادى مجدد مى بندد تا كه به سوى كمال سير كند. در گفتارى حكيمانه از امام متقين(عليه السلام) در آثار پيمان به وفا آمده است: «تعاهدوا امر الصلاة، حافظوا عليها»;  با نماز پيمان وفا بند، تا اين كه بر آن مواظبت كنى. خداوند متعال به مؤمنان دستور مى دهد كه در پيمان خود، حتى با مشركان، تا زمان مقرر به آن پايبند باشيد: « فاتموا اليهم عهدهم الى مدتهم » (توبه: 4); پس عهد و پيمان با آن ها را تا مدت مورد قرار به سر رسانيد.


9. عدم انتظار پيشرفت سريع  :

پيش از اين يادآور شديم كه اهمال كارى در بلندمدت به حالت اعتياد درمى آيد. درمان آن نيز حوصله لازم را مى طلبد كه بيان آن در اين نوشتار نمى گنجد. در اجراى درمان نبايد خود را باخت، بلكه بايد با اميد و تلاش خود را براى درمان آماده كرد. توجه داشته باشيد كه كارها هميشه در گرو وقت خودش مى باشد، تا آن جا كه گفته اند: «ان الامور مرهونة باوقاتها»; البته هر كارى در گرو وقت خويش مى باشد.

.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
 یاعلی.[تصویر:  53.gif]
سلام
شرمنده
کاري برام پيش اومد نتونستم نکته رو اماده کنم
با گوشي هم امکانش رو ندارم
طلب شما باشه.
ياعلي.
عاشق فاطمه زهرا (س)
روز چندم چله ایم؟
اگر اشتباه نکنم ۳۸ از چهل
.:::             نکته ی سی  و هشتم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-                 ... درمان جدی بنای (عوامل ) اهمال  ...                       - ◇


10. روش هيجانى غلبه بر اهمال كارى  :

اين شيوه، همان روش رفتار شناختى است كه در اين روش مراجعان اعتماد به نفس دارند و تأكيد بيش تر بر باقى ماندن آن حالت و به تحرك آمدن است،
      
            *برخى از فنون عقلانى هيجانى :

       - وادار كردن فرد به انجام كار  :
به طور طبيعى، حالت شخص از زمانى كه خود را باور دارد متفاوت از زمانى خواهد بود كه به خود اعتماد ندارد. از اين رو، بازخورد او با ديگران در هركدام از اين حالات يكسان نخواهد بود. براى مثال جمله «من مطالعه را دوست ندارم» با عبارت «به طور قطع از مطالعه بى زارم» يكسان نيست. در عبارت دوم، در واقع شما از مطالعه نفرت داريد. در چنين حالتى چه بايد كرد؟ تنها راه مبارزه با آفت اين بينش است كه اگر بنا را بر ادامه تحصيل گذاشته ايد، ناگزير بايد وقت بيش تر، تلاش بيش تر، و زمان بيش ترى را براى مطالعه صرف كنيد. شك نبايد كرد كه در ما استعداد فراگيرى وجود دارد و تنها در ايجاد انگيزه بايد تلاش كرد. بايد تلقين كنيد كه كار مشكلى نيست و اين مقدار فعاليت از ما ساخته است. آرى، تلاش در انجام، تلاش در انجام.

اميرمؤمنان(عليه السلام)مى فرمايند: «...متى تكثر قرع الباب يفتح لك»; هرگاه بر كوبيدن درى اصرار ورزى، سرانجام به رويت باز خواهد شد.
و نيز از پيامبرگرامى(صلى الله عليه وآله) نقل است كه فرموده اند: «من قرع باباً و لجّ ولج»; هر كه درى را كوبيد و بر آن اصرار ورزيد، ناگزير آن در باز خواهد شد.
      
        - تمرين مبارزه با شرم و كم رويى  :
شخص از اين كه نمى تواند كارش را به نحو مطلوب و يا به موقع انجام دهد، مبتلا به كم رويى، شرم و آزرم مى شود. شرم و ترس ريشه اى مشترك دارند.
     درمان: در اين جا چند مورد را به عنوان درمان و راهكار عملى اشاره مى كنيم:
الف. براى مبارزه با آن تلاش كنيد، بر اعصاب خود مسلط باشيد. نگذاريد كه اتفاقات و حوادث شما را تحت تأثير قرار دهد.
ب. براى بررسى نقاط قوت و ضعف و حدود آن، ضوابطى را در نظر بگيريد تا بتوانيد درجه قوت و ضعف و جايگاه هركدام و اشتباهاتتان را بشناسيد.
ج. چون ما مسلمان هستيم، بنابراين عقل و شرع مى تواند دو ميزان خوبى براى اصلاح رفتار فردى و اجتماعى ما باشد.
د. تلاش كنيد از رفتار كسى كه به نظر شما كامل است، تقليد كنيد.    

پس از قدرى نشست و برخاست با افراد صالح و صادق و كسانى كه تنها رضايت خداوند براى آنان ملاك قابل قبول است، مطمئن باشيد كه شما هم اين گونه خواهيد شد. كم تر به قضاوت مردم و ديگران كه هر كدام راه و چاهى را نشان مى دهند نظر خواهيد كرد; بلكه بيش از هر چيز به دنبال كسب كمال و جلب رضاى حضرت دوست خواهيد بود كه از ويژگى هاى امام على(عليه السلام)است: «و لاتأخذه فى الله لومة لائم»;  ملامت ملامت كنندگان هرگز او را از مسير خود باز نمى داشت. البته، اين تلاش عاقبت به چنين مرتبه اى ختم مى شود: « رضى الله عنهم و رضوا عنه » (توبه: 100); خدا از آنان راضى و آنان از خدا راضى اند.

.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
 یاعلی.[تصویر:  53.gif]
.:::             نکته ی سی  و نهم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-                 ... درمان جدی بنای (عوامل ) اهمال  ...                       - ◇


        - خود آشكارى حقيقى  :
شايد دليل اهمال كارى شما ترس از قضاوت ديگران باشد; يعنى به اين دليل دست به كار نمى زنيد كه مبادا ديگران درباره شما بگويند: «فلانى بى دست و پاست.»

درمان مشكل مزبور اين است:

1. خود را نبازيد (از رو نرويد).
 2. خود را شاد و پرنشاط وارد معركه كنيد.
 3. ممكن است در اولين برخورد موفق نشويد، اما مهارت هايى را كسب خواهيد كرد.
 4. اگر وارد كار نشويد، هميشه در نقطه صفر باقى خواهيد ماند. شك نيست كه املاى نانوشته نمره اش هميشه بيست است، اما اين نوع توفيق در ورود به كار در واقع شكستى باور نكردنى است.
 5. در هر حال خود را نشان دهيد.
 6. هرگز نگوييد: «مى ترسم در گفتارم اشتباهى رخ دهد و آبرويم برود»، بلكه بگوييد: «مى گويم و مى خواهم اشتباهاتم را اصلاح كنم» و يا «مى خواهم حرفم را بزنم.»
 7. تلاش كنيد با مردم صادق و بى تكلّف (رو راست) باشيد.
 8. به خود جرأت شركت در جمع را بدهيد.
 9. خود را از آن ها دانسته و با آن ها باشيد.


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
 یاعلی.[تصویر:  53.gif]
.:::             نکته ی چهلــــــــــم از چله چهاردهــم          :::..:


◇-                 ... درمان جدی بنای (عوامل ) اهمال  ...                       - ◇



               - نقش بازى كردن  :
اين روش در جمع دوستان و آشنايان كاربرد دارد. فرض كنيد براى يك سخنرانى آماده مى شويد كه هنوز جرأت ارائه آن را نداريد. از دوست و يا همسر خود بخواهيد تا در برابر شما به طور جدى و به عنوان يك مستمع بنشيند و شما مقاله خودرادربرابر او ارائه دهيد. از او بخواهيد تا شما را نقد بزند. گاه مى توان در جمع دوستان و برخى اوقات در مقابل آيينه اين تمرين را انجام داد. بعضى مواقع شخص مى تواند نوار صوتى و يا تصويرى خود را ضبط كرده و خود پاى آن بنشيند و به اصلاح سخنرانى خود بپردازد. توجه داشته باشيد كه در اين صورت حقيقتاً منتقدانه به خود بنگريد.

              - ابراز احساسات :
گاه شخص اهمال كار بر اثراهمال كارى خود از جان خويش خسته مى شود و به گونه اى نفرت آور به خود مى نگرد. با توجه به شكست هاى متعدد و اهمال كارى هايش، به حالت خشم به خود مى نگرد. دراين صورت راه درمان چيست؟
كار درست اين است كه نفرت خود را ظاهر نسازيد، ولى به صراحت بگوييد كه كار اشتباه بوده است. بنابراين، با روش منطقى به دور از احساس تند و پرخاش گرى مى توان انديشيد و رفتارى جدى داشت.
به هر حال، در هنگام عصبانيت، سعى كنيد خشم خود را فرو ببريد. در متون اسلامى، بخصوص اخلاق اجتماعى، عنوان كظم غيظ ، يعنى خشم فرو بردن، عنوانى شناخته شده است.

             - صحنه پردازى هاى ذهنى  :

تا حد امكان موضوع اهمال كارى خود را زياد جلوه ندهند، بلكه در عوض در جهت جبران آن تلاش كنند.
  سرور عارفان اميرمؤمنان(عليه السلام) مى فرمايد: «ان ماضى يومك منتقل و باقيه متهم، فاغتنم وقتك بالعمل»;  به راستى در گذشته روز تو (كه در آن هستى) انتقال يافته و رفته، و باقيمانده از آن نيز متهم است (و يقين نيست كه بدان برسى يا نه) پس در اين صورت، وقتى را كه در آن هستى به انجام كار غنيمت شمر. بنابراين، بايد از جا برخاست و به عمل كوشيد.

             - دست رسى به استعدادهاى انسانى  :

بعيد نيست اهمال كارى زاييده بينش منفى گرايانه انسان نسبت به كار و طرز تلقّى ما باشد. چون اين كار را مشكل ديده ايد، به آن رغبت نشان نداده ايد. بايد توجه داشت كه وقتى با ديدى منفى به موضوع مى نگريم، توانايى خود را به فراموشى مى سپريم و يا از آن غافل مى شويم. شايد هم توجه به نكات منفى ما را از جهات مثبت و امتيازات آن كار غافل كند.
  
درمان:
1-استفاده از برنامه های کوتاه مدت.

2-توجه به آثار سخت اهمال کاری.
3- با تجربه ، تحرک و تلاش قدم برداشتن.
4- راه هاى مختلف استفاده از اوقات فراغت زندگى را پيدا كنيد..
5- در نظر بگيريد يك لذت جنسى، كه به شكل منطقى و اصولى انجام گرفته، چگونه آرامش را به همراه مى آورد، ولى آن گاه كه به تكرار و افراط افتاد رنج آور شده و ضايعاتى جبران ناپذير به بارمى آورد.

.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.

التماس دعا
 یاعلی.[تصویر:  53.gif]