کانون

نسخه‌ی کامل: چله‌های عاشقی گروهی)
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
.:::               نکته ی شانزدهــم  از چله دوازدهــــــم            :::..:


◇-                     ...  درمان نا امیـــــــدی ...                      - ◇


«ايمان»

تلاش کنيد ايمان و اعتقاد خود را با تلاوت قرآن و توجه به نماز اول وقت تقويت نمائيد.

گر ترا اشكال آيد در نظر--- پس تو شك دارى در انْشَقَّ القمر
تازه كن ايمان نه از گفت زبان--- اى هوا را تازه كرده در نهان‏

اگر ما همين مطلب را از قرآن در مشکلات آويزان گوش خود کنيم که« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرين؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از شكيبايى و نماز مدد جوييد كه خدا با شكيبايان است»(بقره/160)

ما اگر در زندگي اين باور و اين احساس دلپذير و دل آرام کننده را در خود ايجاد کنيم که خدا با ما است، در مشکلات، در راحتي، در بيماري، در دارا بودن و ندار بودن مسئله حل مي شود و چون کوه استوار و چون رود جاري خواهيم شد.

اين قرآن تلاوت و تأمل در آياتش جاي براي غم و نااميدي باقي نمي گذارد« فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون؛ بر آنها كه از راهنمايى من پيروى كنند بيمى نخواهد بود و خود اندوهناك نمى‏شوند»(بقره/38)

همين آيات بود که افرادي را تربيت کرد چون کوه در مقابل سختي ايستادگي مي کردند.
هر كه صبر آورد گردون بر رود--- هر كه حلوا خورد واپس‏تر رود
.
. 128fs318181


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.


التماس دعا
یا علی.[تصویر:  8.gif]
17/40
ای توبه‌ام شکسته از تو کجا گریزم
ای در دلم نشسته از تو کجا گریزم؟

ای نور هر دو دیده بی‌تو چگونه بینم
وی گردنم ببسته از تو کجا گریزم؟

ای شش جهت ز نورت چون آینه‌ست شش رو
وی روی تو خجسته از تو کجا گریزم؟

دل بود از تو خسته جان بود از تو رسته
جان نیز گشت خسته از تو کجا گریزم؟

گر بندم این بصر را ور بسکلم نظر را
از دل نه‌ای گسسته از تو کجا گریزم؟
حضرت مولانا
.:::               نکته ی هفدهــم  از چله دوازدهــــــم            :::..:


◇-                     ...  درمان نا امیـــــــدی ...                      - ◇


«دعا»

كر حق را كان دعا مردود شد --- من زيان پنداشتم آن سود شد
بس دعاها كان زيان است و هلاك --- وز كرم مى‏نشنود يزدان پاك‏

خداوند به انسانها روزي مي دهد، نعمت ها بي شماري ارزاني مي کند، از همه اساسي تر اصل خلقت ما انسانها از اوست.
خدا بقدري بندگانش را دوست دارد که به خاطر هدايت انسان پيامبران بي شماري را فرستاده است، آن هم با سختي ها، مشقات و تلاشهاي طاقت فرسا که آن بزرگواران آن را به جان خريده اند.
با توجه به اين مطالب به نظر شما چنين خداي مي شود و امکان دارد انسان را در اين دنيا رها کند و گوشه چشمي به او نياندازد؟!!
خدا به کساني که نسبت به او کافران مي ورزند برخواسته اند عنايت مي کند و از رزق و روزي آنها را برخوردار مي سازد، تا چه برسد به بندگانش چون شما؟ پس حقيقت مطلب چيست؟

نااميدى را خدا گردن زده است --- چون گنه مانند طاعت آمده ست‏
چون مبدل مى‏كند او سيئات --- طاعتى‏اش مى‏كند رغم وشات‏

دوباره به ذهن مي رسد که اطلاع و آگاهي ما از ذکر و دعا دچار نقصان است. به راستي شما چه اطلاعاتي درباره ي دعا داريد؟ نگاه تان به دعا و خواسته ايتان از آن چيست؟
آري ما گمان مي کنيم تا دست به نيايش برداشتيم بايد بلافاصله همه چيز حل و فصل بشود. حال که نشد، پس نتيجه ي آن مي شود، نااميدي، ناشکري و پشت کردن به خدا!
خداي که خود در قرآن در مورد دعا مطلب بسيار دقيق و لطيفي را بيان داشته است«و هنگامى كه بندگان من، از تو در باره من سؤال كنند، (بگو1 من نزديكم! دعاى دعا كننده را، به هنگامى كه مرا مى‏خواند، پاسخ مى‏گويم! پس بايد دعوت مرا بپذيرند، و به من ايمان بياورند، تا راه يابند (و به مقصد برسند)»(بقره/186).
در مورد دعا بايد خاطر نشان شود که برخي مواقع ما بايد از فکر و از راهي که خداوند براي ما قرار داده به سمت بدست آوردن خواسته ي خود برسيم. اما به خاطر کسالت و تنبلي آن را رها مي کنيم، و رو به دعا مي آوريم. بايد بدانيم اين دعا هرگز روي اجابت را به خود نخواهد ديد.
گاهي نيز به خاطر رفتارهاي نادرست خودمان با دیگران دچار چالش مي شويم، و دست به دعا برمي داريم. در اين مورد بايد بدانيم هم از خدا بايد الفت قلب ها را در خواست کرد و هم هنر خود را در برخورد با ديگران افزايش داد.
. 128fs318181


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.


التماس دعا
یا علی.[تصویر:  8.gif]
.:::               نکته ی هجدهــم  از چله دوازدهــــــم            :::..:


◇-                     ...  درمان نا امیـــــــدی ...                      - ◇


«صبر»

همان طور که ما مأمور به دعا شده ايم به صبر، بردباري و استقامت نيز دعوت گشته ايم.
از اينجا معلوم مي شود که لازم است در مشکلات صبر را در پيش بگيريم و خود به دنبال صبر راه بي افتيم و برويم و از دعا ياري خدا را براي موفقيت در زندگي بدرقه ي راه خود کنيم.
اگر قرار بود دعا در هر موردي سريعاً مورد اجابت قرار بگيرد، صبر چه معني ديگر داشت؟ رشد و شکوفائي ما چگونه حاصل مي شود؟ آزمايشات زندگي و بندگي چه معناي داشت؟
همين مشکلات است که نقاط قوت و ضعف، رشد و سقوط را نشان و رقم مي زند. چرا که در مشکلات انسان خود را بهتر مي شناسد و قوت و ضعف او بيشتر نمايان مي شود.

مومن اگر راست بگويد هرگز در مقابل سختي ها کم نمي آورد و جزع نمي کند. جزع و فزع و ضعف از صفات مومنين راستين نيست.
مومن صبور و حليم است و از صفات مهم ايماني مقاومت در برابر دشمنان و سختي هاي زندگي و مصيبت ها است.
از اين رو اين مشکلات مي تواند عاملي براي رشد دهندگي باشد.
. 128fs318181


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.


التماس دعا
یا علی.[تصویر:  8.gif]
.:::               نکته ی نوزدهــم  از چله دوازدهــــــم            :::..:


◇-                     ...  درمان نا امیـــــــدی ...                      - ◇


«هدف آفرينش»

فکر مي کنيد خدا براي چه ما را به اين دنيا آورده است ؟

وقتي دست به خلقت ما زد فرشتگان گفتند، چرا انسان را خلق مي کني؟! پروردگار فرمود«قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون؛ من حقايقى را مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد»(بقره/30).
تا به حال به اين مطلب فکر کرده ايد، اين چه بود که خدا به آن علم داشت اما ملائکه نه؟

اگر ما نيز نمي دانيم براي چه خداوند ما را خلق کرده است، معلوم مي شود و نتيجه ي آن چنين مي شود که هدف صحيح و کارآمدي در زندگي خود نداريم. به همين جهت نيز سايه ي نااميدي، کُنجي نشستن و غم خوردن را در فراز و نشيب هاي زندگي براي خود بر مي گزينيم.
همه ي مشکلات ما از اين ناآگاهي شروع مي شود و کليد مي خورد. به خاطر اين ناآگاهي است که از دنيا توقع بهشت بودن و فراهم شدن امکانات بهشتي را داريم.


ادامه دارد.. 128fs318181


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.


التماس دعا
یا علی.[تصویر:  8.gif]
گاهی اوقات انسان فکر میکنه خیلی پلیده
و در محضر خدا و در دایره بخشش خدا جایی نداره
این وقتا باید با خودمون صادق باشیم
اگه صادق باشیم گناهایی که واقعا مرتکب شدیم کنار هم قار می دیم
بعدشم بابت همه ش توبه میکنیم
اما اگه این ها تصور باشه و ناشی از نا امیدی و افسردگی اون وقت نمی تونیم صادق باشیم
میخوام بگم خیلی وقتا نا امیدیه ما ناشی از وهمه
فکر میکنیم خیلی بدیم و بعدش نا امید می شیم
در حالی که واقعا خیلی بد نیستیم
یه بنده ایم که اشتبا کرده
نه شرک گفتیم نه کافر شدیم

اینه که نباید نا امید شد
من دیگه سعی میکنم به خودم بگم :
تو هر گناهی کردی انقدر دور نشدی که خدا به اون بزرگی نبخشدت
به خدا هم میگم
هر چی بدی کردم قبول دارم خیلیاشم خودم نمی دونم یا یادم رفته ولی فقط تو رو دارم پس نمی رم
.:::               نکته ی بیستـــم  از چله دوازدهــــــم             :::..:


◇-                     ...  درمان نا امیـــــــدی ...                      - ◇


«هدف آفرينش»

ساختار دنيا با بهشت بودن سازگار نيست!
تجربه به ما نشان داده است که مشکل اصلي در غم و اندوه ريشه در ناآگاهي از هدف خلقت و نگرش نادرست به دنیا ريشه گرفت است، و محصول اين درختي که ريشه ي آن در زمين قرار ندارد، تجربه ها و احساسات نامطلوب و رکود برانگيز است.

چرا که ما هنگامي متوجه نبوديم در اين دنيا براي چه آمده ايم، چه بايد بکنيم، برگشت مان به کجاست؛ همواره احساسات نامطلوب مانند نااميدي را تجربه مي کنيم.
ندانستن آنها توقع و انتظارات نابجا توليد مي کند، و ما را به خود فراموشي مي کشاند و بنابراين توصيه مي شود برای درمان نا امیدی نگاه تان را به خود و دنيا مورد بازيابي مجدد قرار دهيد.

البته خاطر نشان کنيم، اگر چه دنيا بهشت نيست، اما اين گونه هم نيست که مشکلات آن دائمي و پايدار باشد، همان گونه که دنيا خود محدود است.
خداوند در سوره ي الشرح آيه پنج مي فرمايد«فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً؛به يقين با (هر) سختى آسانى است» و در آيه بعدي اين حقيقت را دوبار گوش زد مي کند«إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْر؛ (آرى) مسلّماً با (هر) سختى آسانى است»
توجه به اين دو آيه در مشکلات مي تواند، اميد را در فرد ايجاد و غم را از فرد بزدايد و به سوي فرداي موفق در حرکت باشد
.. 128fs318181


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.


التماس دعا
یا علی.[تصویر:  8.gif]
سلام سلام
بالاخره چله به نیمه رسید 53258zu2qvp1d9v
جریان چیه چرا کسی اعلام وضعیت نمیکنه ؟

منِ جدید 20/40
سلام
عطر رهایی  20/40

53  53  53
53  53
53
.:::            نکته ی بیستــ و یکم  از چله دوازدهـــــم             :::..:


◇-                    ... درمان نا امیـــــــدی ...                      - ◇


«بي تابي»

 به راستي بي تابي، نااميدي و دل نگران شدن کاري براي ما انجام مي دهد؟
آيا مشکلات ما را رفع مي کند؟
يا اين که بر مسائل ما مي افزايد و نمي گذارد از دعا، عقل و مشورت بهره برد؟
اگر اثر گذار است، آن را بکارگيريد!
بر روي اين مطلب فکر کنيد؛ اگر قرار باشد کارهاي شما سامان يابد صبر و مديريت شما بايد چاشني کار باشد و هر کجا خداوند مصلحت ديد، بدانيد شما را ياري مي کند.

 امام صادق -عليه السلام- مي فرمايد:
« از دو خصلت بپرهيز: بيتابي و تنبلي؛ زيرا اگر بيتاب و كم حوصله باشي، بر حقّ شكيبايي نكني و اگر سست و تنبل باشي، حقّي را نپردازى». (ميزان الحكمه/ ج3 /ص 486)
.. 128fs318181


 ❖
.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.


التماس دعا
یا علی.[تصویر:  8.gif]
سلام سلام
22 / 40
.:::            نکته ی بیستـــ و دوم  از چله دوازدهــــــم             :::..:


◇-                     ...  خنجر از پشت ...                              - ◇


 

اگر در صحنه جنگ، دشمنی نتواند از پیش رو حمله کند، همواره گوشه نظری هم به عقب دارد، ‌شاید بتوانند از پشت بر حریف خود شبیخون بزند.
شیطان اگر از راه یأس نتواند بر بندگان خدا نفوذ کند، به دنبال نقطه مقابل آن یعنی امید می‌رود؛ شاید از راه امید افراطی بتواند به هدف خود برسد.
منظور؛ کسانی هستند که بدون اعمال شایسته، خود را مستحق رحمت خدا می‌دانند.
در مقابل، خدا با آنها مکر می‌کند و با آنها به گونه‌ای رفتار می‌کند که خیال ‌کنند مورد رحمت خاص الهی هستند.
امکانات مادی و حالت های خوش روانیشان را نشانه‌ لطف ویژه خدا می‌گیرند؛ اما همه اینها برای این است که به شکل خطرناکی تحت قانون فریب الهی قرار گرفته‌اند و سرانجامشان بسیار وخیم خواهد بود.
به عبارت دیگر همانگونه که ناامیدی خطرناک است،‌ امید داشتن بی‌مبنا و از خوش خیالی هم خطرناک است. قرآن نام این حالت را  "مکر خدا" گذاشته است .


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.


التماس دعا
یا زهرا[تصویر:  8.gif]
.:::          نکته ی بیستـــ و سوم  از چله دوازدهــــم             :::..:


◇-                     ...  مکر خــــــدا ...                              - ◇



عده‌ای از مردم در خوش‌ خیالی، خود را مشمول رحمت خدا می‌دانند در حالی که ایمان و اعمال آنها شایستگی رحمت خدا را ندارد.

این حس امنیت کاذب، ایمنی از مکر خدا است. قرآن می‌فرماید که تنها "خاسران" دچار این حالت می‌شوند.

آنها که سرمایه‌های حقیقی خود را می‌بازند همانها هستند که نسبت به مکر خدا احساس امنیت می‌کنند؛ غافل از اینکه مشمول مکر خدا هستند.
بعدها متوجه می‌شوند که سرمایه‌های خود را در ازای دریافت هیچ بهایی از دست داده‌اند.


.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.


التماس دعا
یا علی.[تصویر:  8.gif]
.:::          نکته ی بیستـــ و چهارم  از چله دوازدهــــم             :::..:


◇-                   ...  خیـــال پردازی ...                          - ◇



امید و آرزو دو گونه است، امید و آرزویی که پشتوانه عقلی و دینی دارد و باعث ترقی و رشد است،
امید و آرزویی که دست نیافتنی، غیر منطقی و از روی هوی و هوس است.
امید به معنای دوم، همان چیزی است که شما از آن تعبیر به «خیال پردازی» می کنید.

امید کاذب، یا امید خیال پردازانه، به امیدهایی گفته می شود که طولانی و دور از دسترس باشند، دور از توان، درک و به دور از ظرفیت انسان باشند. حتی ممکن است، امیدی دست یافتنی باشد، اما با پایمال کردن حقوق افراد، یا ظلم به نفس خویش بدست آید.

لذا پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«أَلَا إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ‏ الْأَمَلِ‏ فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ‏ الْأَمَلِ‏ فَيُنْسِي الْآخِرَة.»؛ من از دو چیز بر امتم خیلی نگرانم که باعث هلاکت آن ها خواهد شد، یکی تبعیت از هوی و هوسشان، دوم «امید و آرزوهای بلند».

تبعیت از هوی، انسان را از فهم حق باز می دارد، آرزوهای بلند و دست نیافتنی باعث فراموشی آخرت می شود
.. 128fs318181




.:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::..:::.[تصویر:  8.gif].:::.


التماس دعا
یا علی.[تصویر:  8.gif]
سلام
مناجات راجین  25/40
التماس دعا

[تصویر:  photo_2016_03_15_18_31_02.jpg]