باید بیشتر توضیح بدم ،و یکم مستند تر
حدیث داریم ،
از کتاب اصول کافی ، از 73 اسم اعظم خدا ، 72 اسمش رو خدا به از حضرت محمد یاد داد و به فرزندانش که امام میشن میرسه ،
یک اسمش مخصوص ذات خود خداست ،
خود همون حدیث میگه حضرت آدم 23 اسم بلد بود .
اما اون 72 اسم رو امام جلو و تابویی از اسماء شه ، که هیچ کس همه این ها رو با هم نداره ،
من از اسماء خبر ندارم شاید یکیش همونی باشه که میگی هادی و هدایت کننده ، در واقع هیچ کس نمیدونه
.......................................................................................................................................................
منظورم این نیست که امام زمان قطره بارون رو از ابر میاره پایین ، همه چیز توی عالم تحت سیطره خداست ،
منتها اگه امام زمان نباشه ، دنیا و خلقتی وجود نداره که قطره آبی بخواد راه بیفته ، برای همین چون هدف خلقت هست ، سبب رحمت شده ،سبب و علت نزول اون قطره بارون
امام صادق: الحجة قبل خلق و مع الخلق و بعد خلق ،
حجت خدا قبل از خلق و با خلق و بعد از خلق موجود است .
امام صادق :لو بقیة الارض بغیر امام لساخت
اگر حجت خدا نباشد زمین از بین میرود ،
اگه امام لحظه ی توی عالم نباشه عالم از بین میرود ،
ما از اسمائ اعظم خدا خبر نداریم ، جانشین خدا روی زمین ، کسیه که تمام علم کتاب الهی و 72 اسم اعظم رو داره که ما حتی نمیدونیم یه اسم اعظم چی هست ، منتها مثلن با یکی از اسمائ اعظم با یه اشاره میشه کن فیکن کرد ، همش با اذن خدا ،
و کل فلسفه وجودی آسمان و زمین بسته به وجود حجت است .
.......................................................................................................................................
البته به نظر من خلقت روح و انسان خیلی خیلی عظیم تر و بالاتر از خلقت کل اسمان و زمین هست ،
این سبب المتصل بین ارض و سماء ، یعنی کجاست سبب متصل بین زمین و آسمان
این توی دعای ندبه اومده و نشون میده ، امام زمان واسطه است تا انسان های زمینی، آسمونی شن
واسط و سرچشمه فیض بودنی که من میگم یعنی عامل ظهور حقایق عالم و اسمائ خدا بر جان انسان ،
مثلن حضور امام ،مثل حضور "جان"یا روح در بدن انسان ، جان و روحمون علاوه بر این که باعث زنده موندنمون میشه ، اما توی همه بدنمون حاضره ، و اشراف کامل بر بدنمون داره ،
این نسبت رو امام زمان به کل هستی داره ، تازه شاید این بخش کوچکی از اسمائ الهی باشه ، این طور نیست که یه جایی باشه و جای دیگه نباشه ، یا کاری اون رو از کار دیگه باز داره ،
میگن "مقام جامعیت اسمائ الهی " من اون مقام رو میگم ، برای همین تمام مراتب هستی در قبضه او و نزد او و در حضور اوست ، شاید چون معنی حضور و قبضه و نزد رو بهتر میفهمیم من توضیح میدم ،
و گرنه به قول امام رضا ،مقام امام چیزی نیست که عقل بتونه کامل درکش کنه یا به عظمت فضایل و مقامش برسه ،
امام صادق: نحن سبب بینکم و بین الله
ما سبب بین شما و بین خدا هستیم
ببقاءة بقیة الدنیا و بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبت الارض و السماء (دعای عدلیه )
ب
ه بقای او دنیا باقی است و به دست او مخلوقات رزق میگیرند و به وجود او آسمان و زمین ثابت و پابرجایند
ما اگه خدا رو خوب نشناسیم ، نمیتونیم امام رو هم که جلو صفاتش هست خوب بشناسیم ، برای همین هرچی توی خداشناسی بریم جلو امام شناس تر میشیم و بلعکس ،
ما فکر میکنم فقط حضرت حجت یه انسان مثل ماست و مثل ما محدود و یا به جسمش محدود هست ، مقام امام فقط محدود به بدنشون نیست ، بلکه بدن هم دارن ! اما مقامی فوق تمام ملاءکه هستی با تمام نامحدودی هاشون ،
کسی که عامل بقای زمین هست (در مقام جامعیت )باید فوق زمین و بدن باشه ،
تازه ملک یا فرشته یا یه مجرد عادی هم نیست بلکه از همشون مقام بالاتر و فوق تصور تری داره ،
مثلن میگن وقتی حضرت جبریل بر پیامبر (ص) ظهور میکنند، پیامبر میگفتن جبریل تمام افق را پر کرده است ،
اینجاست که قلب پیامبر سرشار از معنا میشه ، و آیاتی که خدا به عظمتش قسم میخوره رو به قلبش نازل میکنه ،
حالا میگن مقام امام از جبریل هم بالاتر و فوق تصور هست .
بیشتر از این که ظهور ظاهریشون مطرح باشه ، حضور غیبی و فعال حضرت در تمام هستی مطرحه .
...................................
امام زمان تنها واسطه فیض هست ، نمیگن اسباب ، میگن سبب ، سبب المتصل بین الرض و اسماء
..................................................................................................................................................
از دید های مختلفی میشه گفت ، که یکی و دوتا هم نیست ،
مثلن اگر امام زمان به روح کسی نظر نکنه ، هر کاری و هر علمی و هر عبادتی که طرف کرده باشه ،" آدم " نشده ، یعنی برای ادم شدن باید علمت و عبادتت و تحت امرو اطاعت و فرمان اون باشه ،
و میگن شیطان هم به همین خاطر چون به ادم سجده نکرد اونطور شد درصورتی که قبلش عالم و عابد بود .
البته این یه دید بود و از دیدهای دیگه هم میشه گفت ،
.........................................................................................................
.........................................................................................................
حافظ :
مشکل خویش به پیر مغان بردم دوش ......... کو به تایید نظر حل معما میکرد
مولوی :
من به صاحب دل کنم در تو نظر ...............نه به نقش سجده و ایثار زر (یعنی خدا به انسان میگه)
.
یا توی دعای عهد ، و کحل ناظری بنظرة منی الیه ، ...خدایا با نظری از آن حضرت به من ، منت بده
یا توی دعای ندبه : وامنن علینا برضاه ....خدایا با رضایت او از ما بر ما منت بده
آیت الله بهاأ الدیبی میگه :، با یک نظر امام زمان مبادی میل انسان عوض میشه
امام صادق :چون قائم ما قیام کند، خداوند دست او را بر سر بندگانش قرار میدهد ، پس در اثر ان عقل های آنها جمع میشود و رویاهای آنها کامل میوشود .
.
تنها کافی است امام معصوم به ما نظری کند و میل های ما راست شود .
ولی عقاید باطل ، اخلاق رزیله و اعمال فاسد مانع جلو نور و نظر ان حضرت است .
حدیث داریم : انتظار فرج من فرج ، انتظار فرج خود فرج و گشایش است ،
یعنی انتظار و تلاش و طلب کردن نظر امام زمان که منجر به اصلاح عمل و تلاش ما توی اصلاح خودمون باشه ، این زمینه رو فراهم میکنه که ما لیاقت نظر و نور اون حضرت رو پیدا کنیم ، و روزی برسه که مبادی میلمون توسط حضرت عوض شه و ما رشد کنیم و به فرج قلبی برسیم .
این احاطه امام وجود داره اما ظاهر نشده ، چون ما نخواستیم ، هرچی بیشتر بخواییم و بهتر عمل کنیم ظهورش بیشتر میشه ، تا جایی که وقتی همه انسان ها به امام ایمان میارن ، این ظهور به معنای کلمه و تمام جلوه گر میشه .
.......................................................................................................................................
در جواب اون سوالی که گفتی کسی که قران میخونه چه ربطی به امام داره :
کفر و ایمان اصول کافی صفحه 597 جلد 3 :
امام صادق فرمود : راستی که خدای عز و جل چون خیر بنده ای را بخواهد در دلش نقطه نوری را می افکند و به وسیله ی آن گوش و دلش پرتو گیرد و به انچه در دست شماست ، از شما حریص تر باشد، و چون برای بنده ای بد خواهد در دلش نقطه ی سیاهی پیدی اورد و گوش و دلش از ان تاریک شود ، سپس این آیه را تلاوت فرمود :
"کسی که خداوند هدایتش را بخواهد سینه اش را برای پذیرش اسلام باز میکندو کسی که خداوند گمراهی او را بخواهد سینه اش را تنگ میسازد که گویی به آسمان بالا میرود . "انعام 125
..................................................................................................................................................................
میبینی بحث نوره ، و نور اینجا وسیله شده . و این نور واسطش امام زمانه و از خدا میگیره و بین بنده هاش پخش میکنه ،
یا توی سوره حدید : کسی که ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد ، خداوند نوری در دل او قرار می دهد که قلبش را هدایت میکند .(یهد قلبه ..)
...................................................................................................................................
(1388 آذر 22، 15:53)anti_j نوشته است: [ -> ]1-چه اشکالی وجود داره که دو از این به قول شما مغز اولیا وجود داشته باشه؟ اون وقت دو جسم یا انسان کامل اند نماینده یک روح که همان خداست. یک مثال می زنم : خدا یکی است اما تجلیاتش هزاران و میلیون هاست. مثل انسان و درختان و حیوانات و ........که هر کدوم تجلیات یکی از اسماء الهی اند.
2
نمیشد از اول بگم ،
ولی خوب حالا با کل توضیحاتی که دادم میشه گفت :
تمام اسماء الهی توی امام جمعه و امام مقام جامعیت و وحدت اسماء رو داره
همینطور اسماء الهی به طور پراکنده در کل هستی نمایان و جلو گره
اولی رو میگن عالم اصغر یا وحدت ، یعنی خود امام زمان خودش یه عالمه!
دومی رو میگن عالم اکبر یا کثرت ، کل هستی که اسماء توش پراکنده هست همونطور که گفتی ،
.................................................................................................
حالا ظهور یعنی وقتی که این عالم اکبر احاطش به عالم اصغر کاملا نمایان بشه ، یعنی مثل این حالت احاطه نفس ما به جانمون ، احاطه عالم اصغر به عالم اکبر نمایان و ظاهر بشه و به اوج تجلی خودش برسه .
میگن یگانگی عالم و آدم ، که این تحققش حتمیه .
...................................................................................................................